Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Michał Scipio del Campo - (1887-1984) jeden z pierwszych pilotów w Polsce. Przodkowie Michała przybyli do Polski z Włoch wraz z młodą księżną Bona Sforza (żoną Zygmunta Starego). Ród zadomowił się w Polsce, przez lata doszli do znacznych godności i zaszczytów. Michał urodził się 26 stycznia 1887 roku w rodzinnej posiadłości Rajki pod Berdyczowem na Ukrainie. W 1904 roku uzyskał maturę w Kijowie, po czym rozpoczął studia na Politechnice Kijowskiej (termodynamikę). Na skutek rewolucji 1905 roku przerwał studia i wyjechał do Francji gdzie kontynuował studia w swoim kierunku. Tutaj w 1906 roku wraz z kolegami zbudował skrzydłowiec, próbował wzlotów między innymi na holu za motocyklem. W 1909 roku po obejrzeniu filmu o pierwszym wzlocie braci "WRIGHT" zapragnął zostać pilotem, w 1910 roku wyjechał do Francji gdzie kupił samolot Hanriot Libelle oraz uzyskał dyplom pilota z nr 210.



Był pierwszym Polakiem posi
adającym oficjalnie dyplom pilota, całe lato 1910 roku przebywał we Francji, wziął udział w kilku regionalnych mityngach zdobywając kilka niewielkich nagród. Po czym powrócił do Wilna gdzie wykonał loty pokazowe, następnie latał nad Moskwą. Zimą wyjechał na południe między innymi jako pierwszy pilot wykonywał loty w Turkiestanie, na przełomie 1910 i 1911 roku rozbił samolot odnosząc kilkanaście złamań. Po odzyskaniu zdrowia wyjechał do Francji po nowy samolot Morane Borel. Ponownie przed powrotem uczestniczył w wielu regionalnych pokazach we Francji. Podczas podróży do Francji poznał się z wieloma znanymi później pilotami, między innymi , , żywanych w klubie. Następnie latał nad wieloma polskimi miastami w tym jako pierwszy wykonywał loty nad Krakowem , Łodzią. W 1913 roku pilot latał coraz mniej, by ostatecznie sprzedać swojego Bleriota. Podczas I wojny wyjechał do Szwecji, zatrudnił się w wielkim koncernie jako przedstawiciel w związku z czym wiele podróżował po Europie i Ameryce Południowej. W latach dwudziestych odnowił dyplom pilota i kupił awionetkę latał dla przyjemności kilka razy w miesiącu. W latach trzydziestych osiedlił się w Polsce (w Warszawie gdzie mieszkał do końca II wojny). Pracował na stanowiskach kierowniczych w przemyśle. W 1945 roku Scipio Del Campo przenosi się do Katowic, gdzie pracuje jako inżynier termodynamik na czele własnego biura konstrukcyjnego. W 1952 roku odszedł na emeryturę, znając biegle wiele języków (rosyjski, angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański, portugalski, duński, szwedzki, norweski) zdał egzaminy państwowe został tłumaczem przysięgłym. W 1956 roku wstąpił do Aeroklubu Śląskiego do Klubu Seniorów Lotnictwa przy Aeroklubie Śląskim. W okresie pionierskim wylatał około 1000 godzin na 12 typach samolotów.

 
Za zasługi dla lotnictwa Polskiego wielokrotnie odznaczany, miedzy innymi Krzyżem Komandorskim (1977), Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą (1982), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1958), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1962). A także Złotym Medalem Aeroklubu Polskiego z numerem pierwszym (1981), odznaką Zasłużony Działacza Lotnictwa Sportowego (1966) Złotą Odznaką Zasłużonego w Rozwoju Województwa Katowickiego (1967). Scipio Zmarł 7 marca 1984 roku w Katowicach i tu został pochowany, na cmentarzu ewangelickim przy ul. Francuskiej

Ponieważ Scipio del Campo mieszkał w Rosji uważany był za jednego z trzech pierwszych pilotów w Rosji. A że osobiście czuł się Polakiem automatycznie był pierwszym pilotem w Polsce.

Oprac. Jacek Waszczuk