Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Tadeusz Rolski - urodził się w Przeworsku 18 sierpnia 1906 r. W wieku 24 lat ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie w stopniu podporucznika obserwatora z piątą lokatą. Pierwszy swój przydział bojowy otrzymał do pułku stacjonującego w Lidzie. Aby z niej odejść raz jeszcze do Dęblina i Grudziądza dla podniesienia swoich umiejętności. Po zdobyciu niezbędnych umiejętności w tym ostatnim powtórnie wrócił do Lidy. Tym razem jako pilot i dowódca eskadry. Na sześć lat przed wybuchem II wojny światowej został przeniesiony do pułku stacjonującego w grodzie Kopernika. Z nim wyruszył na wojnę. W randze kapitana wziął udział w kampanii wrześniowej. To on przejął dowodzenie jedną z eskadr po śmierci kpt. Laskowskiego (atak na czołgi). W czasie walk w obronie nieba nad Polską odnotował swoje pierwsze zwycięstwa. Aby w połowie września odejść z frontu. Został wyznaczony do odbioru zakupionych przez Polskę samolotów. Miały nadejść drogą morską do Rumunii. Bałtyk został zablokowany w wyniku dział bojowych. Samoloty nie dotarły. 17 września 1939 r. przekroczył granicę rumuńską. Następnie przez Syrię dotarł do Francji. W niej po przeszkoleniu miał zostać mianowany dowódcą dywizjonu myśliwskiego. Nie doszło do tego. Francuski sojusznik uległ. Została podpisana kapitulacja. Poprzez Oran w Afryce Północnej dotarł na Wyspę Ostatniej Nadziei. W sierpniu 1940 r. powierzono Tadeuszowi formowanie i dowodzenie nowego polskiego dywizjonu. W 1941 r. został dowódcą I Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Był jego dowódcą po odejściu angielskiego opiekuna. Tadeusz Rolski został pierwszym w strukturach RAF dowódcą Skrzydła spoza Wysp i kolonii. Funkcję dowódcy Skrzydła pełnił do połowy kwietnia 1942 r. Nie ograniczał się do pracy sztabowej. Latał bojowo. Zwiększył swoje konto zestrzelonych pewnych i prawdopodobnych maszyn nieprzyjaciela. Służył również w dziale planowania operacyjnego Grupy Myśliwskiej. Z końcem września był zastępcą Polskiego Oficera Łącznikowego w Dowództwie Lotnictwa Myśliwskiego RAF. Następnie od marca 1943 r. jako podpułkownik pilot został oficerem łącznikowym w dowództwie RAF z Polskim Zespołem Bojowym walczącym nad Czarnym Lądem. Formacja ta była nazywana Cyrkiem Skalskiego. Po „rozwiązaniu” tego wrócił do Anglii. Od końca lutego 1944 r. pełnił funkcję zastępcy szefa Sztabu Naczelnego Wodza do spraw lotnictwa. Mniej więcej od polowy lutego 1945 r. dowodził III Polskim Skrzydłem Myśliwskim. Po zakończeniu wojny w Europie został pierwszym cudzoziemcem dowódcą bazy RAF. W 1948 r. powrócił do Polski. Rozpoczął pracę w powracających na powietrzne szlaki Polskich Liniach Lotniczych Lot. Nie popracował w nich długo. Został z nich zwolniony z powodów politycznych. Od 1959 r. przeszedł do pracy w Departamencie Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Transportu. Aby z tego trafić na emeryturę. Przeszedł na taką w 1972 r. zostać emerytem. Ostatnie lata życia spędził w syrenim grodzi. Zmarł w Warszawie 27 września 1991 r.

 

Oprac. Konrad Rydołowski