Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


zygmuntZygmunt Puławski - 1901-1931 inż. pilot, jeden z najbardziej znanych polskich konstruktorów lotniczych. Urodził się 24 października 1901 roku w Lublinie, po ukończeniu gimnazjum ochotniczo wstąpił do batalionu harcerskiego i wziął udział w wojnie polsko - sowieckiej w 1920 roku. Jesienią 1920 roku rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej, w 1925 roku po uzyskaniu dyplomu inżyniera został skierowany do Francji na staż do wytwórni Breguet. Po powrocie z Francji odbył służbę wojskową podczas której ukończy Szkołę Podchorążych Lotnictwa Rezerwy a następnie Szkołę Pilotów w Bydgoszczy. W 1927 roku po służbie wojskowej rozpoczął prace na etacie głównego konstruktora w Centralnych Warsztatach Lotniczych przekształconych w tym samym roku w PZL. Błyskawicznie zaprojektował pierwszy samolot myśliwski P-1, w samolocie zastosował układ górnopłata z nowym płatem nazwanym później „mewim płatem” lub „płatem puławskigo”. Wytwórnia widząc niezłe osiągi samolotu rozpoczęła dosyć ambitną akcje propagandową. Samolot wystawiono na konkursie samolotów myśliwskich w Bukareszcie, gdzie wygrał rywalizacje pozostawiając w pobitym polu samoloty brytyjskie i francuskie. W tym czasie zapadła decyzja iż myśliwce polskie napędzane będą silnikami gwiazdowymi chłodzonymi powietrzem. P-1 napędzany był silnikiem rzędowym, w związku z tym dla sprostania polskich wymagań powstał myśliwiec P-6 wyposażony w silnik gwiazdowy. Układ udoskonalany był w kolejnych samolotach P-7, PZL P-11, P-24. Prywatnie Puławski kochał góry, marzył o zaprojektowaniu dwumiejscowej amfibii na której mógł by wylądować na Wielkim Stawie w Tatrach. Dosyć szybko powstał projekt łodzi latającej ze składanym podwoziem i silnikiem umieszczonym nad kadłubem, samolot otrzymał oznaczenie PZL-H (PZL-12). Puławski po zbudowaniu prototypu chętnie wykonywał na nim loty. 21 marca 1931 roku po starcie z Okęcia na PZL-H stwierdził iż silnik samolotu nie pracuje tak jak trzeba, należało jak najszybciej wrócić na lotnisko. Pilotowi nie udało się dolecieć do lotniska, zawadził skrzydłem o drzewa i spadł na ulicę Słupecką, ciężko rannego Puławskiego wyciągnięto z wraku, zmarł podczas przewożenia do szpitala. Konstruktor zakończył życie przed trzydziestymi urodzinami.

Oprac. Jacek Waszczuk