Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Stanisław Prauss (brat Tadeusza Praussa dowódcy lotnictwa armii „Modlin” ) urodził się w Warszawie 28 listopada1903 r. Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej uzyskując dyplom inżyniera mechanika. Będąc studentem należał do Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Mając ten w kieszeni pracował na wspomnianej uczelni był asystentem w Katedrze Budowy Płatowców i Mechaniki Lotu. Tu zaprojektował swój pierwszy samolot PS - 1. Następnie pracując w biurze konstrukcyjnym Państwowych Zakładów Lotniczych brał udział w pracach nad myśliwskim PZL – 1 i pasażerskim PZL – 4. To do niego należał projekt większego samolotu pasażerskiego PZL – 16. Wchodził w skład zespołu konstruktorów bombowca PZL – 23 „Karaś”. Opracował na potrzeby lotnictwa wojskowego wersję płatowca rozpoznawczo - bombowego PZL – „Sum”. Do niego również należały projekty bombowca nurkującego i samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu. Pracę zawodową dzielił z aeroklubową. Znajdował czas na relaks. Ten polegał między innymi na loty w charakterze pilota turystycznego.
Z chwilą wybuchu II wojny światowej ewakuował się jak prawie wszyscy w tamtych dni do Rumunii . Z niej przedostał się do Jugosławii i dalej do Włoch. Znalazł się na Zachodzie. Po upadku Francji udał się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął pracę w wytwórni lotniczej Westland. To właśnie tam zaprojektował dla samolotu obserwacyjnego „Lysander” nowe owiewki podwozia i hamulce aerodynamiczne. Był twórcą projektu środkowej części skrzydła mieszczącej wlot do chłodnic w krawędzi natarcia dla wysokościowego myśliwca Westland „Welkin”. Ten sam „Welkin” otrzymał jego projektu osłonę ciśnieniową kabiny.
Po skończonej wojnie do nowej Polski nie wrócił. Pozostał na emigracji. Pracował jako wykładowca budowy płatowców w Londynie na Polish Universitety College. Od 1946 r. był zatrudniony w zakładach lotniczych de Havilland. Miał okazję do prac nad odrzutowcem pasażerskim DH „Comet”. W uznaniu jego fachowości przez Brytyjczyków został powołany do grupy projektującej dla Royal Air Force myśliwsko – bombowy DH „Venom”i DH „Sea Vixen” w wersji morskiej. Od 1952 r. pracował nad rozwiniętą wersją pasażerskiego DH „Comet” III. Uczestniczył w projektowaniu DH Trident. Kiedy wytwórnia de Havilland została przejęta przez Hawker Siddeley Aviation Ltd wśród zatrudnionych nie zabrakło Stanisława Praussa. Miał swój udział w projektach takich maszyn pasażerskich średniego zasięgu jak Hawker Siddeley - 135 i Hawker Siddeley – 144. Stanisław Prauss zmarł w Londynie 12 listopada 1997 r. Zwłoki zostały sprowadzone do Polski. Spoczęły w Warszawie na cmentarzu ewangelickim.

Konrad RYDOŁOWSKI