Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 




Frank Piasecki -
1919-2008 konstruktor lotniczy i pilot, urodził się w 1919 roku w rodzinie polskich emigrantów. Po maturze studiował między innymi na Uniwersytecie w Pensylwanii i Nowym Jorku. W 1940 roku otrzymał dyplom inżyniera Aeronautyki i w tym samym roku założył firme lotnicza PV Engineering Forum. Przemianowaną w 1946 roku na Piasecki Helikopter W 1940 roku rozpoczął prace projektowe nad śmigłowcem PV-1, przed oblotem zmieniono założenia i powstał PV-2, był to śmigłowiec w układzie klasycznym i oblatany został w 1943 roku. Mimo iż ogólnie wykazał zalety nie wszedł do produkcji. Po tych doświadczeniach rozpoczął prace nad śmigłowcem w układzie dwuwirnikowym z wirnikiem tylnym nieco wyżej tak by nie zakłócać opływu powietrza i poprawić sterowność. 7 marca 1945 roku oblatano drugi śmigłowiec Piaseckiego PV-3 Dogship Był największym amerykańskim śmigłowcem (2 osoby załogi i ośmiu pasażerów) na zamówienie marynarki wyprodukowano 20 maszyn jako HRP_1 Rescuer. Kolejne maszyny powstawały w układzie dwuwirnikowym podłużnym i przysłowiowo nazywane były „banan”. W maju 1952 roku oblatano śmigłowiec H-21 Workhorse do przewozu 20 uzbrojonych żołnierzy (używany do końca lat sześćdziesiątych) W 1956 roku wytwórnia Piasecki zmieniła nazwę na Vertol a w 1960 roku wytwórnię wykupił koncern Boeing. Filia Boeinga do dziś pod nazwą Boeing Helicopter Division produkuje śmigłowce początkowo CH-46 Sea King a następnie śmigłowiec CH-47 Chinook.

W 1955 roku z części biura konstrukcyjnego odeszło część załogi i przeszła do nowej firmy założonej przez Piaseckiego pod nazwą Piasecki Aircraft Corporation (PiAF) dla działalności projektowej i badawczej w dziedzinie śmigłowców i pionowzlotów. Firmę prowadził do śmierci, tu powstał między innymi Heliostat czyli połączenie śmigłowca ze sterowcem oraz na bazie SH-60 szybki śmigłowiec X-49 Speedhawk

Piasecki prywatnie miał siedmioro dzieci z żoną Vivian dwaj synowie byli wiceprezesami firmy (PAF) Frederick i John natomiast córka Nicole jest przedstawicielem Boeinga na terenie Japonii. W wolnych chwilach Piasecki grał na skrzypcach i bardzo chętnie fotografował, zmarł 11 lutego 2008 roku.


Oprac. Jacek Waszczuk