Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Jerzy Makula - ur. 1952 Pilot szybowcowy i samolotowy. Kontynuator lotniczych tradycji stryja Edwarda MAKULI. Urodził się w 1952 roku w Rudzie Śląskiej, od starszego brata Henryka złapał bakcyla lotniczego (brat pięć lat starszy został pilotem sanitarnym). Podczas nauki w szkole podstawowej pasjonował się modelarstwem lotniczym. W wieku piętnastu lat został wicemistrzem Polski seniorów w klasie modeli szybowców swobodnie latających F1A.

Podczas nauki w szkole średniej rozpoczął w Aeroklubie ROW szkolenie szybowcowe, w 1969 roku uzyskał dyplom pilota szybowcowego. Podczas wykonywania pierwszych przelotów o długości ponad 100 km kilkakrotnie zdarzało się iż pilot lądował nie tam gdzie planował. Raz nawet przelot docelowo powrotny Rybnik – Opole – Rybnik zakończył się w Czechosłowacji. Szybko pilot nabrał doświadczenia i w maju 1971 roku zdobył dwa pierwsze warunki do Złotej Odznaki Szybowcowej z trzema diamentami. W maju następnego roku zdobył trzeci diament oraz został członkiem kadry narodowej juniorów. W 1972 roku Makula ukończył naukę w Technikum Górniczym, ustanowił rekord Polski juniorów (trójkąt 500 km obleciał z prędkością 79 km/h). W latach 1973 – 75 startował w szybowcowych mistrzostwach Polski juniorów. W 1975 roku w SZYBOWCOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI seniorów w klasie standard zdobył brązowy medal. Dzięki pozycji medalowej do 1980 roku znajdował się w szybowcowej kadrze narodowej.

Makula członkiem aeroklubu ROW jest do dziś, obecnie pełni funkcję wiceprezesa. W aeroklubie w 1973 roku zaczął latać na samolotach (CSS-13), zaintrygowała go akrobacja, startował w zawodach akrobacyjnych, szybko trafił do czołówki krajowej akrobatów lotniczych. W między czasie zdobył uprawnienia instruktora szybowcowego, zawodowego pilota samolotowego. W 1975 roku został etatowym pracownikiem Aeroklubu ROW. W 1977 roku rozpoczął prace kierownika wyszkolenia w Aeroklubie Gliwickim. Ku swojemu dziwieniu po niedługim treningu w 1980 roku zdobył brązowy medal w SAMOLOTOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI W AKROBACJI. Po czym trafił do kadry narodowej akrobatów, równocześnie był członkiem kadry narodowej szybowników i akrobatów. Dodatkowo w koncu lat siedemdziesiątych starał się o przyjęcie do pracy w LOT.

W 1979 roku został przyjęty rozpoczął loty jako drugi pilot na ANTONOW AN-24. W XIX Akrobacyjnych Mistrzostwach Polski w 1984 roku zdobył medal srebrny. W LATACH 10982 – 1984 piastował funkcję trenera kadry narodowej akrobatów, co nie przeszkadzało w uczestniczeniu w kilkunastu imprezach krajowych i międzynarodowych. Zawodowo szybko awansował na pierwszego pilota An-24 oraz zdobył uprawnienia instruktorskie oraz został drugim pilotem na Tu-154M. W 1983 roku po raz pierwszy wystartował w zawodach akrobacyjnych szybowców w RFN zajmując drugą pozycję. Błyskawicznie okazało się iż w tej dziedzinie jest niekwestionowanym mistrzem. Wygrał wszystkie rozgrywane do dziś szybowcowe mistrzostwa polski w akrobacji (do 2001 roku włącznie). Zawodowo pracuje do dziś jako kapitan pilot i instruktor w PLL LOT przeszedł na samoloty Boeing B-767. Jest posiadaczem ZŁOTA ODZNAKA SZYBOCOWA z trzema diamentami. W 1984 roku został pierwszym Mistrzem Świata w Akrobacji Szybowcowej. W czterech następnych mistrzostwach sytuacja powtarzała się, Makula zdobywał złoty medal indywidualnie a reprezentacja Polska plasowała się na pierwszym miejscu drużynowo. W 1995 roku podczas VI SZYBOWCOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA W AKROBACJI Makula po raz pierwszy zdobył nie złoty ale srebrny medal. Podczas VIII Mistrzostw Świata w 1999 roku odzyskał tytuł szybowcowego mistrza świata. W Szybowcowych Mistrzostwach Europy w akrobacji dwukrotnie zajął pierwsze miejsce i dwukrotnie uplasował się na drugiej pozycji.

Poza tym jest dziewięciokrotnym mistrzem Polski. Jest wieloletnim trenerem polskiej kadry narodowej w akrobacji szybowcowej. Posiada tytuł Zasłużony Mistrz Sportu. Udekorowany został Złotym Medalem Aeroklubu Polskiego. W latach dziewięćdziesiątych Jerzy Makula związał się z wytwórnią szybowców Edwarda MARGAŃSKIEGO, został jednym z pilotów doświadczalnych, uwagi mistrza wzięto pod uwagę podczas konstruowania szybowców akrobacyjnych Margańskiego. W ostatnich latach stało się standardem iż Makula startuje w zawodach na szybowcach Marganskiego. Łącznie wylatał (do lata 2005 roku) ponad 14 000 godzin w tym ponad 3 500 godzin na szybowcach. Jest ojcem czterech synów, najstarszy syn Stanisław (urodzony w 1978 roku) poszedł w ślady ojca w 1999 roku startował w Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Akrobacji zajmując dalszą pozycję, natomiast podczas X Mistrzostw w 2003 roku uplasował się już na wysokiej 9 pozycji.


Oprac. Jacek Waszczuk