Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Wacław Iwaszkiewicz urodził w się na Litwie ( Kowno ) 14 marca 1893 r. Przygodę z wojskiem rozpoczął od marynarki wojennej. W połowie 1911 r. wstąpił do Morskiego Korpusu Kadetów. Po trzech latach nauki w Petersburgu otrzymał swój pierwszy przydział do służby na okrętach marynarki rosyjskiej. Dowodził również plutonem dział. Z lotnictwem związał się w sierpniu 1916 r. Tego właśnie roku rozpoczął czteromiesięczny kurs w Szkole Pilotów Morskich. Następnego roku od lutego do września przechodził szkolenie w Szkole Pilotów. Tak wykształcony został przydzielony do eskadry myśliwskiej działającej na froncie rumuńskim.
Na początku 1919 r. znalazł się w misji Wojska Polskiego działającej w Odessie. Z tej został odesłany do Polski. Jeszcze tego samego roku, w maju przeszedł do powstającego polskiego lotnictwa. Służył w eskadrach wywiadowczych i w lotnictwie 4 Armii. Był pilotem i szefem wydziału lotniczego. Od maja 1912 r. należał do personelu Dywizjonu Lotnictwa Morskiego ( Puck ). Dowodził 1. i 2. Eskadrą a także był instruktorem pilotażu. Od października 1922 do lutego 1923 r. przebywał w Krakowie. Tu będąc w 2. Pułku Lotniczym pełnił obowiązki oficera taktycznego. Z tego przeszedł do grodu Kopernika. To w nim został powołany na stanowisko dyrektora nauk Oficerskiej Szkoły Obserwatorów i Strzelców Lotniczych. Natomiast od sierpnia 1923 r. do czerwca 1924 r. przebywał w Warszawie. W syrenim grodzie był kierownikiem Centralnych Warsztatów Lotniczych. Awansował na stopień majora.
Nie zaniedbywał swojej edukacji lotniczej. Przebywał w związku z tym na stażu poza Polską we Francji. Mając wyniesioną wiedzę z kraju nad Sekwaną gdy wrócił do kraju został skierowany do pracy Oddziału III Sztabu Głównego. Odszedł z niego aby od lutego do grudnia 1926 r. objąć dowodzenie I Dywizjonem w 1. Pułku Lotniczym. Z tego został przeniesiony do Pułku Myśliwskiego do Lidy aby być oficerem taktycznym. Od sierpnia 1927 do lipca 1928 r. został zawieszony w czynnościach służbowych. Podyktowane to było opowiedzeniem się po stronie rządu w Przewrocie Majowym 1926 r. Po odwieszeniu w sierpniu powołany został na stanowisko dowódcy I Dywizjonu w Pułku Lotniczym stacjonującym we Lwowie. Z tego przeszedł na zastępcę dowódcy pułku. Od stycznia do maja 1929 r. przybywał poza nim w Grudziądzu. Kończył Kurs Wyższego Pilotażu. Mając ten za sobą wrócił do Lwowa aby pełnić obowiązki zastępcy dowódcy pułku. 1 stycznia 1930 r. po awansie na stopień podpułkownika został dowódcą 5. Pułku Lotniczego. Pozostawał nim do 30 września 1936 r. W między czasie awansował na stopień pułkownika. Po zdaniu dowództwa w Lidzie w październiku 1936 r. został komendantem Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa mającego siedzibę w Dęblinie. To pod jego dowództwem Centrum zmieniło nazwę i program nauczania lotniczych kadr. Obowiązki komendanta Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 pełnił do listopada 1938 r. Był komendantem Grupy Szkół Lotniczych i dowódcą 3. Grupy Lotniczej.
W sierpniu 1939 r. został dowódcą lotnictwa Armii „Łódź”. Z nią wyruszył na front. 17 września 1939 r. podobnie jak podwładni i inni lotnicy przeszedł granicę Polski z Rumunią. W listopadzie 1939 r. będąc we Francji współorganizował odradzające się polskie lotnictwo wojskowe. To on pełnił obowiązki komendanta w polskiej bazie ( Centrum Wyszkolenia Lotniczego ) w Lyon – Bron. Z chwilą upadku francuskiego sojusznika ewakuował się do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei został pierwszym zastępcą Inspektora Polskich Sił Powietrznych. Pełnił obowiązki komendanta Szkoły Pilotażu działającej w Newton. Odbył przeszkolenie w 18 Operation Training Unit. Nie wrócił do Polski. Zmarł 13 lutego 1963 r. w Londynie.
Konrad RYDOŁOWSKI