Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Arsen Cebrzyński - przyszedł na świat 8 marca 1912 r. w Batumi na terenie Gruzji. Sześć lat po urodzinach syna państwo Cebrzyńscy wrócili do Polski. Zamieszkali w Warszawie. W wieku 20 lat Arsen ukończył Korpus Kadetów. Również w tym sam roku zdał egzaminy maturalne. Od lipca 1932 do stycznia 1933 r. odbywał kurs w Szkole Podchorążych Piechoty. Aby po nim trafić do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył ją w sierpniu 1934 r. Za sprawą przydziału znalazł się w Warszawie. Rok później przeszedł szkolenie w pilotażu podstawowym. Aby na wiosną 1936 r. przejść kurs w Wyższej Szkole Pilotażu w Grudziądzu. Ten sprawił, że raz drugi znalazł się w syrenim grodzie. 30 sierpnia 1939 r., na dwa dni przed wybuchem wojny, przebazował na lotnisko polowe w Zielonce. Podczas stoczonej walki posłał do ziemi swojego pierwszego wroga. W czasie dalszych walk na przedpolach stolicy, ocalił życie swojego dowódcy. Uratował kpt. Krasnodębskiego. Dowódca Brygady Pościgowej został zmuszony do skoku na spadochronie z palącej się maszyny. Cebrzyński tylko przypadkiem uniknął samosądu rodaków po przymusowym lądowaniu. W dniu agresji radzieckiej na Polskę 17 września 1939 r. przekroczył granicę rumuńską. Następnie przez Jugosławię i Grecję dostał się do Francji. Po przeszkoleniu walczył w obronie nieba nad nią. Ale nie obyło to się początkowo bez trudności. Dopiero w połowie maja 1940 r. otrzymał rozkaz do formowania klucza. Tym samym mógł się włączyć do walki. Nad Francją odnotował swoje następne zwycięstwo. Po jej kapitulacji otrzymał rozkaz ewakuacji pilotów i mechaników na Czarny Ląd. Ewakuował ich drogą morską do Oranu. W Afryce polscy lotnicy zaokrętowali się na statek brytyjski. Popłynęli nim do Anglii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei trafił do Blackpool. Z tej zbornej bazy dla naszych lotników otrzymał przydział do polskiego dywizjonu myśliwskiego. Dywizjon stacjonował w Northolt. Na jego lotnisku zameldował się 21 sierpnia 1940 r. Od tego dnia rozpoczął loty z dywizjonem w obronie stolicy Anglii. 11 września nie wiedział że startuje do swojego ostatniego lotu. Poleciał z dywizjonem na akcję przeciwko wspólnemu wrogowi. Dywizjon nawiązał walkę z silną formacją bombowców. Bombowców lecących pod osłoną myśliwców. Piloci zestrzelili razem 16 wrogich samolotów na pewno i jeden prawdopodobnie. Sami ponieśli bardzo małe straty. Zginęło tylko czy aż dwóch polskich lotników. Jednym z nich był Arsen Cebrzyński. Poległ śmiercią lotnika 11 września 1940 r.


Oprac. Konrad Rydołowski