Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Zygmunt Bieńkowski - urodził się 2 maja 1913 r. w Warszawie. Naukę gimnazjalną pobierał w Brześciu nad Bugiem. To w nim zdał egzaminy maturalne. Będąc uczniem gimnazjum interesował się lotnictwem. Efektem tego było ukończenie kursu szybowcowego w ramach Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. Po odbyciu szkolenia unitarnego z początkiem 1934 r. wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Ukończył ją w stopniu podporucznika pilota ze specjalnością myśliwską. Po promocji został przydzielony do 1 pułku lotniczego. Stacjonował w rodzinnym mieście blisko dwa lata. We wrześniu 1938 r. został przeniesiony do Dęblina. Został w murach Szkoły Orląt dowódcą plutonu szkolnego.

W pamiętnym wrześniu 1939 r. nie latał bojowo. Razem z podchorążymi ewakuował do Rumunii. Następnie przedostał się do Francji. Z tej wyruszył na Wyspę Ostatniej Nadziei Wiosną 1941 r. przeszedł kurs pilotażu myśliwskiego w 55 OTU. W maju tego samego roku został przydzielony do brytyjskiego 245 squadronu. Po dwóch miesiącach przeszedł do polskiego dywizjonu myśliwskiego. Trafił do 303. W czasie lotu bojowego 6 listopada 1941 r. zestrzelił Me – 109. Kilka miesięcy p…później sam został trafiony przez Niemców. Wrócił na Wyspę w uszkodzonym samolocie. 7 lipca 1942 r. objął dowodzenie eskadrą „A" u „Kościuszkowców". 1 grudnia 1942 r. został dowódcą całego dywizjonu. 13 maja 1943 r. razem z innym polskim dywizjonem brał udział w osłonie „Latających Fortec" atakujących cel we Francji. Tu doszło do spotkania z myśliwcami Luftwaffe. Wynikiem tej konfrontacji było z jego strony uszkodzenie jednej wrogiej maszyny. Przy tej okazji sam oberwał. Wrócił na swoje lotnisko. 4 lipca 1943 r. zdał dowodzenie dywizjonu kapitanowi Falkowskiemu. Sam przeszedł do innej pracy. Został oficerem strzelania na stacji RAF Northolt. 1 stycznia 1944 r. otrzymał skierowanie do 84 GSU Na początku 1945 r. złożył prośbę o przeniesienie do jednostki bojowej. 30 stycznia 1945 r. został skierowany do 302 Dywizjonu „Poznańskiego". Objął jego dowodzenie. „Poznaniacy” walczyli na kontynencie w składzie 131 Skrzydła Myśliwskiego. 24 lutego 1945 r. poprowadził dywizjon na bombardowanie celów w rejonie Geldern. Zygmunt wykrył i atakował cel, którym miała być ciężarówkę. Niestety pomylił się. Rozpoznany z powietrza samochód okazał się być bronionym przez stanowisko obrony przeciwlotniczej bunkrem. Ogień z ziemi był niezwykle skuteczny. Jego Spitfire został trafiony w silnik. Bieńkowski nie miał szans na powrót. Lądował przymusowo po niemieckiej linii frontu. Trafił do niewoli. Resztę wojny spędził w obozie jenieckim,. W maju 1945 r. uwolniły go oddziały 3 Armii Stanów Zjednoczonych.

Po demobilizacji w 1947 r. nie wrócił do wyzwolonej Polski. Pozostał w Wielkiej Brytanii. Działał społecznie w Stowarzyszeniu Lotników Polskich. Był okresowo wiceprezesem i członkiem rady Piastował stanowisko wice prezesa Zarządu i Rady Zjednoczenia Polskiego w Wielkiej Brytanii. Był autorem wielu tekstów w "Skrzydłach". Warto odnotować, że jeszcze w czasie służby w 303 po śmierci Fericia prowadził kronikę dywizjonu. Zmarł 15 sierpnia 1979 r. w Londynie. Pochowany został na jednym londyńskich cmentarzy.


Oprac. Konrad Rydołowski