Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


ryfa2Daniel Ryfa – ubiegłoroczny Mistrz Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced, wielokrotny Mistrz Szwecji, członek Kadry Narodowej Szwecji w akrobacji lotniczej, uczestnik wielu pokazów i zawodów w Szwecji, Europie i Stanach Zjednoczonych. Zaczął latać szybowcami w wieku 14 lat. Karierę zawodniczą rozpoczął w 2005 roku. Jaki jest jego ideał kobiety? Odpowiedzi na to i inne pytania udzielił w rozmowie z Jolantą Janczyk.

 
 
 

 

Właśnie wróciłeś z mało znanej tu w Europie imprezy - China International Aviation and Sports Festival 2010. Jak było?

 
 

China Airsports Festival to zawody połączone z pokazami lotniczymi, na które Chińska Federacja Sportów Lotniczych zaprasza najlepszych pilotów. Jest to duża impreza, którą ogląda ponad 600 milionów ludzi. To zobowiązuje, aby wykonać jak najlepiej swój pokaz. Chińczycy wydają kolosalne sumy pieniędzy i poświęcają dużo czasu, by przygotować tę imprezę. Tylko i wyłącznie na tę okoliczność wybudowali ogromne, wspaniałe lotnisko, jakiego nigdzie przedtem nie widziałem. To był mój drugi pobyt w Chinach, i już teraz czekam na kolejny wyjazd na tę imprezę.

 

 

ryfa1

Daniel ze swoimi trofeami - fot. archiwum rodzinne Daniela R.

 

 

Wróćmy do ubiegłorocznych Mistrzostw Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced, które odbyły się w Radomiu, gdzie konkurowałeś m.in. z Anotnem Berkutov, Simonem Fick, Simonem de la Breteche i Baptistem Vignes. Dlaczego Mistrzostwa te były dla Ciebie tak ważne?

 
 

Mistrzostwa w Radomiu wspominam bardzo dobrze. Poziom zawodników, z którymi musiałem walczyć był bardzo wysoki. Przed rozpoczęciem Mistrzostw miałem świadomość, że nie poświęciłem wystarczająco dużo czasu na przygotowanie, ale ostatnie loty treningowe przed samymi zawodami poszły mi dobrze. Po programie obowiązkowym postanowiłem, że muszę dać z siebie wszystko i wygrać. Zawsze latam na zawodach z myślą o ich wygraniu, bo nie ma punktów za drugie miejsce, bycie drugim to przegrana. Byłem bardzo szczęśliwy, że swój pierwszy duży międzynarodowy konkurs wygrałem właśnie w Polsce, bo w połowie jestem Polakiem i mam rodzinę w Katowicach.

 

 

 

Jak to się stało, że zainteresowałeś się lotnictwem?

 

Lotnictwo, odkąd pamiętam było wokół mnie, a latanie moim marzeniem. O tym, że będę latał mówiłem, gdy miałem 2 lata. Jako sześciolatek po raz pierwszy w życiu leciałem szybowcem, byłem szczęśliwy i podekscytowany. To był Bergfalke 255 - stary, niemiecki dwumiejscowy szybowiec zbudowany z drewna i materiału przez lata używany do szkolenia w aeroklubach szybowcowych.

 

W wieku lat 14 sam zacząłem latać szybowcami. Od tamtej pory zdobyłem wszystkie stosowne uprawnienia i licencje od szybowcowej począwszy, poprzez samoloty jednosilnikowe,… do samolotów wielosilnikowych, liniowych - MD80 i Boeing B737.

 

ryfa3

Daniel - fot. archiwum rodzinne

 

 

 

Kto jest lub był dla Ciebie wzorem do naśladowania?

 
 

Uważam, że nie ma idealnego szkoleniowca, czy wzoru lotnika. Każdy patrzy na to w sposób indywidualny. Na mnie zawsze wrażenie robili rosyjscy piloci akrobacyjni. Będąc dzieckiem fascynował mnie Nikolay Timofeev, który obecnie jest moim trenerem. Drugą ważną dla mnie postacią jest Mikeal Carlson – prawdziwy mistrz w budowie replik samolotów z okresu I wojny światowej, o którym przeczytałem w magazynie ‘Mach’ mając tylko 10 lat. Mikeal był w trakcie budowy swojej pierwszej repliki - szwedzkiego myśliwca szkolnego ‘Tummelisa’. Zaraziłem się jego pasją. Zacząłem składać modele samolotów z okresu I i II wojny światowej. Sześć lat później zdecydowałem, że zbuduję replikę R.A.F. SE5a, ale z projektem tym musiałem zaczekać jeszcze kilka lat, bo rodzice zdecydowali sprzedać dom i przenieść się na północ Szwecji. Dopiero po czterech latach mogłem zacząć jego budowę, która trwa do dziś. Od tamtego czasu wszystko robię sam, swoimi rękoma, począwszy od znalezienia właściwego drzewa w lesie, poprzez jego ścięcie i przygotowanie z niego gotowych elementów…

 

 

 
 

Dlaczego w tym sezonie nie widzieliśmy Cię zbyt często na pokazach w Europie?

 

Po ubiegłorocznym sukcesie w Mistrzostwach Europy zostałem zaproszony przez Redbull Air Race i w związku z tym byłem sponsorowany przez Redbull Sweden, za co mu dziękuje. Miałem możliwość trenowania na samolocie Extra 300 S z jednym z najznakomitszych trenerów na świecie - Francuzem Patrickiem Paris, byłym Mistrzem Świata.

 

 

ryfa4

Akrobacje w wykonaniu Daniela  - fot. archiwum rodzinne

 

 

Jak Ci się udaje pogodzić latanie z pracą i życiem prywatnym?

 

Moje życie toczy się wokół samolotów i latania. Moją pracą jest latanie, a moim życiem prywatnym samoloty.

 

 

 

Dla nas kobiet, Wy Panowie piloci jesteście ideałami mężczyzn. Jaki jest Twój ideał kobiety?

 

Ideał kobiety - to Ta, która budzi mnie w niedzielny poranek z kubkiem kawy mówiąc, że zmieni olej w samolocie zanim wstanę z łóżka, by rozpocząć trening.

 

 

 
 

Marzenia, plany na przyszłość?

 

Chcę latać możliwie jak najwięcej. Moim marzeniem jest pewnego dnia wygrać Mistrzostwa Świata w akrobacji samolotowej w klasie unlimited.

 
 

Życzę powodzenia! Dziękuje.

 

Rozmawiała Jolanta Janczyk

 

 

 

Osiągnięcia sportowe:

 
  • tegoroczny Mistrz Szwecji w Akrobacji Samolotowej
  • zwycięzca tegorocznego Nordic Aerobatic Championship
  • Mistrz Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2009r. (indywidualny)
  • Mistrz Szwecji w Akrobacji Samolotowej w 2009r.
  • Zwycięzca Nordic Aerobatic Championship w 2009r.
  • Mistrz Szwecji w Akrobacji Samolotowej w 2008r.
  • Zwycięzca Nordic Aerobatic Championship w 2008r.
  • 2. miejsce w Mistrzostwach Szwecji w Akrobacji Samolotowej w 2006r.
  • 2. miejsce w Mistrzostwach Szwecji w Akrobacji Samolotowej w 2005r.
 
 
 
 
 
 
 
 

Nalot ogólny: 2200h

 

Nalot akrobacyjny: 450h