Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen -(freiherr-baron) 1892 - 1918 pułkownik, niemiecki pilot myśliwski, najlepszy AS LOTNICZY I wojny. Zestrzelił 80 samolotów. Przez większość czasu latał na myśliwcu w kolorze czerwonym, przez co otrzymał przydomek "Czerwony Baron". (ang. "Red Baron")

Urodził się 2 maja 1892 roku we Wrocławiu w nie istniejącym już domu przy ulicy Cesarza Wilhelma 92 (dziś Powstańców Śląskich). Ojciec Alfred był majorem kirasjerów, matka Kunegunda z domu Schickfus und Neudorff. W 1901 roku rodzina przeniosła się do Świdnicy do willi przy ulicy Strzegomskiej 19 (dziś ulica Sikorskiego). Po rocznej nauce w gimnazjum Ewangelickim, Manfred wstąpił do korpusu kadetów w Legnickim Polu. Wypada nadmienić że Manfred wychował się w rodzinie o bogatych tradycjach wojskowych ojciec był wojskowym, wujek także a dziadek miał okazję otrzymać najwyższe odznaczenia. Młody Manfred nie widział siebie w innej roli jak wojskowy a że na przełomie XIX i XX wieku najbardziej elitarną formacją w wojsku była kawaleria. Richthofen jako chłopiec czytał książki sławiące kwiat rycerstwa na przestrzeni wieków, może też chciał nawiązać swoją służbą wojskową do największych sław rycerskich z przed wieków. W 1911 roku rozpoczął służbę wojskową w Miliczu jako kawalerzysta. Po wybuchu I wojny światowej statyczna taktyka walki na froncie zachodnim uniemożliwiała użycie kawalerii w boju. Porucznik Richthofen w kwietniu 1915 roku nie wytrzymał bezruchu i przeniósł się do lotnictwa. Manfred spodziewał się iż wojna potrwa kilka tygodni, maksymalnie trzy miesiące w związku z tym zgłosił się na kurs obserwatorów gdyż trwał krócej od kursu pilotażu. Pragnął wrócić do walk i zasłużyć na najwyższe ordery. Od czerwca 1915 roku latał jako obserwator na froncie wschodnim. W sierpniu 1915 roku został przeniesiony do Ostendy skąd wykonywał loty nad frontem zachodnim. W tym czasie wspomagany przez przyjaciela nauczył się latać. Podczas pierwszego samodzielnego lotu urwał podwozie samolotu podczas lądowania. Wiosną 1916 roku został samodzielnym pilotem by w lipcu 1916 roku powrócić na front wschodni (do Kowla na Wołyniu).


Foto by www.dutch-aviation.nl/pictures/Fokker/General/Manfred%20van%20Richthofen.jpg

We wrześniu 1916 roku do Kowla przybył as lotniczy Oswald BOELCKE i zaproponował Manfredowi przejście do elitarnej 2 eskadry myśliwskiej (Jasta 2) we Francji, głodny sukcesów młody pilot nawet się nie namyślał, skorzystał z okazji. 17 września 1916 roku Richthofen uzyskał pierwsze zwycięstwo, zestrzelił FE-2b koło Cambrai. Po zwycięstwie pojechał do miasta znalazł zakład grawerski i nakazał wygrawerować numer jeden oraz typ zestrzelonego samolotu na metalowym kuflu do piwa. Jesienią 1916 roku nakazał pomalować na czerwono swojego Albatrosa D-III, było to nawiązanie do tradycji rycerskich gdy sławny rycerz w lśniącej zbroi w purpurowym płaszczu rzuca się w oczy wszystkim przeciwnikom i budzi w nich poczucie grozy swoją sławą i wyglądem. Ponieważ Manfred był błyskotliwym pilotem szybko zyskał sławę i miano groźnego przeciwnika. W styczniu 1917 roku otrzymał od Cesarza najwyższe niemieckie odznaczenie bojowe order Pour le Merite i objął dowództwo własnej 11 Eskadry Myśliwskiej (Jasta 11) latał w niej także młodszy brat Manfreda, Lothar RICHTHOFEN (triumfator w 40 pojedynkach powietrznych). W maju 1917 roku po uzyskaniu pięćdziesiątego zwycięstwa uzyskał krótki urlop. Pozwolono mu polecieć do rodzinnej Świdnicy samolotem, lądując na okolicznych polach witany był jak bohater narodowy, Świdnica nigdy wcześniej nie miała tak znanego wojownika. Po powrocie na front w końcu maja od razu przystąpił do lotów bojowych. Poza talentem lotniczym Manfred był także znakomitym dowódcą teoretykiem lotnictwa wojskowego. Od pewnego czasu doszedł do wniosku że nad frontem powinny działać ofensywnie duże formacje myśliwców wymiatając na swojej drodze wszystkich przeciwników. Przychylając się do koncepcji Manfreda 23 czerwca 1917 roku został w stopniu kapitana dowódcą 1 Pułku Myśliwskiego (Jagdgeschwader 1) zorganizowanego specjalnie pod kontem Richthofena, w tym czasie zrezygnował z grawerowania kolejnych kufli do piwa ponieważ nie miał ich gdzie ustawiać.

6 lipca 1917 roku podczas walki z angielskim pilotem Manfred został ranny, trafiony pociskiem w głowę szczęśliwie wylądował pod osłoną kolegów. Pomimo tego że w szpitalu pilot teoretycznie wyzdrowiał pozostał jakiś nie zaleczony uraz głowy. Manfreda praktycznie nie opuszczały bóle głowy, w okresach gorszego samopoczucia bóle doprowadzały do wymiotów. Chwilową poprawę dawały loty bojowe gdyż stres przezwyciężał na krótki czas niedyspozycję. Po zaleczeniu rany 26 sierpnia 1917 roku pilot wrócił do jednostki bojowej i otrzymał nowy samolot FOKKER Dr-I i to właśnie z tym samolotem najczęściej kojarzy się "Czerwonego Barona". 20 kwietnia 1918 roku pilot odniósł ostatnie zwycięstwo. Rutyna doprowadziła do katastrofy pilot nie zawsze przestrzegał zasad które sam opracował, jedną z nich była walka w grupie, samodzielne oddalenie się od własnej formacji mogło doprrowadzić do zestrzelenia przez kilku przeciwników. Następnego dnia podczas walki z kanadyjskim pilotem nisko nad okopami Richthofen został zestrzelony, pilot zginął w powietrzu po celnym trafieniu, samolot bezwładnie spadając opadł na stronę wojsk brytyjskich. Do chwili obecnej nikt nie wyjaśnił czy zwycięzcą w pojedynku był pilot kanadyjski, czy sławnego pilota dosięgła kula któregoś z piechurów. Anglicy pochowali go z honorami wojskowymi. Po I wojnie trumnę przeniesiono do Berlina na Cmentarz Inwalidów. W 1975 roku szczątki przeniesiono do kwatery rodzinnej w Wiesbaden

Lista zwycięstw Manfreda
Nr data typ samolotu

1 17.09.1916 FE-2
2 23.09.1916 Martinsyde G-100
3 30.09.1916 FE-2
4 7.10.1916 BE-12
5 16.10.1016 BE-12
6 25.10.1916 BE-12
7 3.11.1916 FE-2
8 9.11.1916 BE-2
9 20.11.1916 BE-2
10 20.11.1916 FE-2
11 23.11.1916 DH-2
12 11.12.1916 DH-2
13 20.12.1916 DH-2
14 20.12.1916 FE-2
15 27.12.1916 FE-2
16 4.01.1917 Sopwith Pup
17 23.01.1917 FE-8
18 24.01.1917 FE-2
19 1.02.1917 BE-2
20 14.02.1917 BE-2
21 14.02.1917 BE-2
22 4.03.1917 BE-2
23 4.03.1917 Sopwith 1 1/2 Strutter
24 6.03.1917 BE-2
25 9.03.1917 DH-2
26 11.03.1917 BE-2
27 17.03.1917 FE-2
28 17.03.1917 BE-2
29 21.03.1917 BE-2
30 24.03.1917 SPAD S-VII
31 25.03.1917 Nieuport 17
32 2.04.1917 BE-2
33 2.04.1917 Sopwith 1 1/2 Strutter
34 3.04.1917 Sopwith 1 1/2 Strutter
35 3.04.1917 FE-2
36 5.04.1917 F-2A
37 7.04.1917 Nieuport 17
38 8.04.1917 Sopwith 1 1/2 Strutter
39 8.04.1917 BE-2
40 11.04.1917 BE-2
41 13.04.1917 RE-8
42 13.04.1917 FE-2
43 13.04.1917 FE-2
44 14.04.1917 Nieuport 17
45 16.04.1917 BE-2
46 22.04.1917 FE-2
47 23.04.1917 BE-2
48 28.04.1917 BE-2
49 29.04.1917 SPAD S-VII
50 29.04.1917 FE-2
51 29.04.1917 BE-2
52 29.04.1917 Sopwith Triplane
53 18.06.1917 RE-8
54 23.06.1917 SPAD
55 24.06.1917 DH-4
56 25.06.1917 RE-8
57 2.07.1917 RE-8
58 16.08.1917 Nieuport 23
59 26.08.1917 SPAD S-VII
60 1.09.1917 RE-8
61 3.09.1917 Sopwith Pup
62 23.11.1917 DH-5
63 30.11.1917
64 12.03.1918 F-2B
65 13.03.1918 SOPWITH CAMEL
66 18.03.1918 SOPWITH CAMEL
67 24.03.1918 SE-5
68 23.03.1918 SOPWITH CAMEL
69 26.03.1918 Sopwith Dolphin
70 26.03.1918 RE-8
71 27.03.1918 SOPWITH CAMEL
72 27.03.1918 F-2B
73 27.03.1918 F-2B
74 28.03.1918 Armstrong Whitworth FK-8
75 02.04.1918 RE-8
76 6.04.1918 SOPWITH CAMEL
77 7.04.1918 SE-5
78 7.04.1918 SOPWITH CAMEL
79 20.04.1918 SOPWITH CAMEL
80 20.04.1918 SOPWITH CAMEL


Oprac. Jacek Waszczuk