Werner "Vati" Molders - 1913 – 1941 niemiecki pilot myśliwski, AS LOTNICZY wojny domowej w Hiszpanii i II wojny. Jeden z najbardziej lubianych pilotów w LUFTWAFFE. Urodził się 18 marca 1913 roku w Gelsenkirchen, służbę wojskową rozpoczął jako saper w 2 Pułku Piechoty W 1933 roku będąc podporucznikiem piechoty zgłosił się do LUFTWAFFE lecz ze względu na zły stan zdrowia kilkakrotnie odrzucano prośby. Ostatecznie został przyjęty w 1935 roku. W kwietniu 1938 roku został wysłany do Hiszpanii w roli dowódcy 3 dywizjonu myśliwskiego LEGIONU CONDOR, podczas wojny domowej zestrzelił 14 samolotów republikańskich oraz trzy zaliczone jako zwycięstwa prawdopodobne, dzięki czemu został najlepszym asem LEGIONU CONDOR. Pierwsze zwycięstwo powietrzne podczas II wojny odniósł 26 września nieopodal granicy francuskiej, zestrzelił samolot Curtiss Hawk 75. W maju 1940 roku uczestniczył w kampanii francuskiej, 27 maja odniósł dwudzieste pewne zwycięstwo za co został odznaczony Krzyżem Rycerskim, 5 czerwca podczas kolejnego lotu bojowego został zestrzelony przez myśliwiec Dewoitine D-520 i na krótki okres trafił do niewoli. Podczas kampanii francuskiej Mölders zestrzelił 25 samolotów (najwięcej z pośród pilotów LUFTWAFFE) wraz ze zwycięstwami z Hiszpanii konto 39 zestrzeleń lokowało Möldersa na pierwszym miejscu asów LUFTWAFFE. Po kapitulacji Francji i krótkim urlopie pilot powrócił do latania bojowego i w lipcu 1940 roku objął dowództwo JG-51 (51 Pułku Myśliwskiego), 26 sierpnia, zestrzelił pierwszy samolot podczas BITWY O WIELKĄ BRYTANIĘ oraz lądował przymusowo będąc zestrzelony przez pilota z RPA MALANA. 20 września za odniesienie 40 zwycięstwa został odznaczony (jako drugi pilot) Liśćmi Dębowymi do Krzyża Rycerskiego. Do końca 1940 roku zestrzelił 55 samolotów nieprzyjaciela. 22 czerwca 1941 roku jego jednostka stacjonowała już na drugim końcu Rzeszy na środkowym odcinku frontu wschodniego. Na początku lipca 1941 roku pilot odniósł setne i sto pierwsze zwycięstwo podczas II wojny, za co otrzymał jako pierwszy nowo ustanowione najwyższe niemieckie odznaczenie Brylanty do Krzyża Rycerskiego z Liśćmi Dębowymi i Mieczami, oficjalnie zakazano mu wykonywania lotów bojowych. Będąc pułkownikiem musiał zdać dowództwo pułku myśliwskiego i został mianowany Inspektorem Lotnictwa Myśliwskiego. Mimo zakazów Werner nieoficjalnie jako „gość” wykonywał loty bojowe w swojej dawnej jednostce. Podobno w taki sposób zestrzelił około 30 samolotów ale oficjalnie lista zwycięstw kończy się w lipcu 1941 roku.

Prywatnie Molders ożenił się z Luise Baldauf 13 września 1941 roku, mieli wspólnie córkę Verenę, niestety Molders nie zdążył przed śmiercią zobaczyć córki, po śmierci samobójczej przyjaciela Urnsta Udeta 22 listopada 1941 roku został wezwany do Berlina na uroczystości pogrzebowe. Lecąc jako pasażer na samolocie HEINKEL He-111 nieopodal Wrocławia samolot natrafił na silną burzę. Zapadła decyzja o lądowaniu na lotnisku Gądów Mały. Podczas podejścia do lotniska w strugach deszczu na małym pułapie samolot rozbił się o ziemie w rejonie lotniska. Do dziś nie ustalono czy samolot uderzył bezpośrednio w ziemię. Była tez wersja że samolot zderzył się z kominem jednej z fabryk znajdujących się nieopodal lotniska i wtedy spadł na ziemie. Najistotniejsze było to iż Mölders zginął, zginął tez pilot Henkla, natomiast przeżył wypadek adiutant Möldersa siedzący w tyle samolotu. W miejscu gdzie rozbił się samolot postawiono pomnik upamiętniający asa Luftwaffe. Oficjalny grób Moldersa znajduje się w Berlinie na Cmentarzu Inwalidów. Po II wojnie pomnik został zniszczony a resztki przestały istnieć podczas budowy Nowotelu prze Gliniankami, przy wylocie z Wrocławia. Na pamiątkę Möldersa jego była jednostka JG-51 otrzymała przydomek JG-51 "Mölders". Po wojnie 75 Pułk Myśliwsko Bombowy w odrodzonym lotnictwie niemieckim otrzymał nazwę Mölders.



Oprac. Jacek Waszczuk