Charles A. Lindbergh

Charles August Lindbergh - (1902-1974) Generał pilot amerykański. Po skończeniu szkoły średniej zaczął studia na Uniwersytecie Wisconsin, nie przepadał za nauką i po ukończeniu trzeciego semestru rzucił studia, znalazł pracę w cyrku lotniczym w Lincoln. W maju 1922 roku ukończył szkolenie lotnicze, po czym za 500 USD kupił używany samolot Curtiss JN-4. Latał na nim podczas pokazów lotniczych, woził pasażerów i latał z pocztą. W 1924 roku zgłosił się do służby w lotnictwie wojskowym. Po pewnym czasie przeniesiony ze stopniem kapitana do korpusu oficerów rezerwy. W dniach 20 - 21 maja 1927 roku wykonał lot życia, jako pierwszy przeleciał z Nowego Jorku do Paryża na samolocie Ryan NYP "Spiryt of Saint Louis". Przelot 5809 km w 33 godzin 30 minut, był pierwszym samotnym przelotem Atlantyku a zarazem pobity został rekord zasięgu. Za przelot Lindberg otrzymał najwyższe odznaczenia Amerykańskie oraz awans do stopnia pułkownika, od FAI otrzymał ZŁOTY MEDAL LOTNICZY FAI (za rok 1927). Jakiś czas po rekordowym locie jeździł po kraju jak bohater narodowy. Przyjmowany był przez polityków i przemysłowców, linie lotnicze PAN AMERICAN zaproponowały Lindbergowi współpracę. Jego zadaniem było przecieranie nowych szlaków nad Pacyfikiem oraz nad Ameryką Południową. Lindberg w tym czasie był osobą na tyle znaną i popularną iż wiele spraw udawało się załatwić szybciej i łatwiej, znacznie łatwiej nawiązywał kontakty z miejscowymi notablami. Podczas pracy w PAN AMERICAN przeleciał nad Południowym Atlantykiem na samolocie Lockheed Sirius. W 1929 roku Lindberg wziął ślub z Anną Morrow i w następnym roku urodził im się syn, Karol. 1 marca 1932 roku 19 miesięczny Karol został uprowadzony dla okupu, wyznaczono sumę 50 000 USD. Lindberg nie chciał ryzykować życia dziecka i zapłacił okup. Po 10 tygodniach znaleziono martwe dziecko, przypuszczalnego mordercę Hauptmana skazano i wykonano wyrok śmierci. Prasa przez długi czas nie dawała spokoju rodzinie dlatego Lindberg z żoną i drugim dzieckiem przenieśli się do Europy. Podczas pobytu w Europie Lindberg otrzymał od Ministerstwa Obrony USA zlecenie wysondowania stanowiska rządów Francji, Niemiec i ZSRR. Lindberg w raporcie stwierdził iż wojna zbliża się nieubłaganie, po czym prezydent Roosevelt oskarżył go o szerzenie defetyzmu. Po wybuchu II wojny Lindberg złożył prośbę o przyjęcie do lotnictwa jako szeregowy pilot. Prośbę odrzucono, otrzymał przydział jako konsultant lotnictwa wojskowego w sztabie. Po wojnie wrócił do pracy w liniach lotniczych. W tym czasie kupił pięcioakrową działkę z małym domem na wyspie Maui (Hawaje). W 1954 roku otrzymał stopień generała rezerwy. 18 sierpnia 1974 roku dowiedział się iż jest nieuleczalnie chory, odmówił kuracji przedłużającej życie. Wyjechał na Hawaje zmarł 26 sierpnia 1974 roku. Pochowany został zgodnie z ostatnią wolą w prostej trumnie zbitej z desek w kombinezonie lotniczym. Większość życia był samotnikiem, zmarł także w samotności. Ostatni wspominek do życia pilota dopisał wnuk Erick Lindbergh który 2 maja 2002 roku na samolocie sportowym przeleciał samotnie z USA do Paryża


Oprac. Jacek Waszczuk