Stanisław Czternastek Stanisław Czternastek

 

Stanisław Czternastek – urodził się 6 maja 1916 r. w Przemyślu. Uczęszczał w swoim mieście do czteroklasowej Szkoły Powszechnej im. św. Jana Kantego, a później do Państwowego Gimnazjum im. prof. Kazimierza Morawskiego. Egzaminy maturalne zdał w 1934 r. Zaraz po niej związał się ze swoja pasją – lotnictwem. Kursy szybowcowe ukończył w Bezmiechowej i Ustianowej. Zdobył kategorie szybowcowe „A”, „B” i „C”.

 

Na przełomie roku 1934/35 rozpoczął studia we Lwowie. Wybrał Wydział Prawa Uniwersytetu Jana Kazimierza. Po zaliczeniu drugiego roku postanowił jednak zrezygnować. Zgłosił się do wojska. Od 1 września 1936 r. przeszedł kurs unitarny w Szkole Podchorążych Piechoty, a od 4 stycznia 1937 r. szkolił się w Dęblinie. 15 czerwca 1939 r. ukończył naukę.

 

Praktykę rozpoczął pod Wawelem, w eskadrze myśliwskiej. 1 września 1939 r. odleciał na lotnisko w okolicach Warszawy. Jego eskadra weszła w skład Brygady Pościgowej. Tego dnia miał za sobą już dwa loty bojowe. W czasie tego popołudniowego, doszło do spotkania z niemiecką wyprawą bombową. Bombowe były osłaniane przez Messerschmitty. Przeciwnik strzelał celnie. Seria z Me-110 sprawiła, że został zmuszony do skorzystania ze swojego spadochronu. Nie zrażony, do eskadry powrócił już następnego dnia. W czasie kolejnych dni służby znów miał okazję do lotów.

 

Po wkroczeniu Armii Czerwonej 17 września 1939 r. ewakuował się z lotniska Petlikowice rzutem kołowym do Rumunii. Nocą z 18 na 19 września przekroczył granicę. W Rumunii po internowaniu zdołał ucieć. Przez Bukareszt dostał się nad Morze Czarne, a tam na pokładzie statku popłynął do Francji. Do Marsylii przypłynął 30 listopada 1939 r. Trafił do polskiej bazy w Lyon – Bron.

 

28 grudnia 1939 r. odpłynął do Wielkiej Brytanii. Tam początkowo przebywał w Eastchurch, gdzie wraz ze swoimi kolegami uczył się języka angielskiego. Zapoznawał się także teoretyczne z samolotami RAF-u. Następnie został skierowany do 6 OTU (Operational Training Unit). Stacjonował w Sutton Bridge. 12 października 1940 r. rozpoczął w służbę w 32 szwadronie RAF. Razem z nimi brał we Bitwie o Wielką Brytanię. W grudniu 1940 r. przeszedł do służby w 615 szwadronie RAF. 5 lutego 1941 r. poleciał w osłonie bombowców nad Francję. W locie powrotnym w gęstej mgle zderzył się w powietrzu z innym samolotem dywizjonu. Jego samolot rozbił się w okolicach Appleton Farm. Lotnik poniósł śmierć. Pochowany został na cmentarzu w Hawkinge.

 

 

Oprac. Konrad Rydołowski