NIEZBEDNIK PILOTA

Zakładka ta ma za zadanie skupić w jednym miejscu wszelkie informacje, niezbędne dla pilota. Tu właśnie znajdziecie Państwo linki do lotnisk i lądowisk oraz frazeologię lotniczą, a także wszelkie adresy potrzebne pilotom.

 

zaplanuj
Zaplanuj lot

 

 

lil2
Lotniska i lądowiska

 

frazeologia
Frazeologia lotnicza

 

slowniczek
Słowniczek pilota

 

 

Symulator lotu

 

phone2

Ważne telefony
i adres

 

zdrowie
Zdrowie pilota

 

 

aerokluby
Aerokluby

 

 

apps

Aplikacje mobilne dla pilotów 

 

 

 

 

 

                                                 
                                                      

                 

eurofpl-banner-JPEG

 

 

Artykuły:

 

Podróże samolotem uchodzą za pewny i szybki sposób przemieszczania się,

Bardzo często w literaturze dotyczącej amerykańskiego wojskowego sprzętu i wyposażenia lotniczego pojawiają się literowo cyfrowe symbole określające rodzaj sprzętu bojowego. Symbole te kryją w sobie wiele informacji na temat danego samolotu, pocisku rakietowego czy urządzenia radarowego. W 1962 roku wprowadzono obowiązujący do dzisiaj w armii amerykańskiej jednolity system oznaczeń szczegółowo opisany w publikacji Ministerstwa Obrony USA nr. 4120.15-L.

System ten wykorzystywany jest do oznaczania samolotów, rakietowych pocisków sterowanych, rakiet, satelitów i wyposażenia elektronicznego.

Poniżej chcielibyśmy przedstawić podstawowe zasady budowy symbolu oznaczania sprzętu w tym systemie w celu ułatwienia wszystkim entuzjastom lotnictwa i techniki wojskowej odczytywania znaczeń kryjących się za tym symbole.
Typowe oznaczenie sprzętu wojskowego zbudowane jest następująco:
XXXX-000X (-00-XX)
gdzie X oznacza literę a 0 cyfrę symbolu. Jednorazowo w symbolu nie muszą wystąpić litery i cyfry.

a) oznaczanie samolotów
W tym przypadku oznaczanie rozpoczyna się od pierwszej kreski a kolejne litery dodawane są w lewą stornę. Pierwsza litera oznacza kategorię pojazdu latającego np. śmigłowiec, samolot pionowego/skróconego startu i lądowania (V/STOL) itp. Dla zwykłych samolotów oznaczenie to nie jest stosowane (np. w symbolu SH-2F H oznacza śmigłowiec; samolot F-16A jest zwykłym samolotem i dlatego w symbolu nie ma oznaczenia kategorii pojazdu).

KATEGORIA POJAZDU LATAJĄCEGO

Występują tu następujące litery:
G - szybowiec,
H - śmigłowiec,
S - samolot kosmiczny,
V - samolot pionowego/skróconego startu i lądowania (VTOL/STOL),
Z - pojazd lżejszy od powietrza.
Kolejna litera, oznaczająca podstawowe przenzaczenie pojazdu latającego, jest najważniejszym elementem symbolu. Określa on dla jakiego zastosowania projektowany był dany pojazd (np. w symbolu B-2 litera B oznacza bombowiec).

PODSTAWOWE PRZEZNACZENIE opisywane jest następującymi literami:

A - szturmowy,
B - bombowy,
C - transportowy,
E - ze specjalnym wyposażeniem elektronicznym,
F - myśliwski,
O - obserwacyjny,
P - patrolowy,
R - rozpoznawczy:
        ER - rozpoznania elektronicznego,
        SR - rozpoznania strategicznego,
        TR - rozpoznania taktycznego,
S - do zwalczania okrętów podwodnych,
T - szkolny,
U - do celów usługowych (utility),
X - badawczy

Następna litera określa, że pojazd został zmodyfikowany do określonych potrzeb. W symbolu może wystąpić jednorazowo tylko jedna litera określająca modyfikacje. Poprzedza ona literę określającą podstawowe przeznaczenie. Stosowane litery mają nastepujące znaczenie:

A - szturmowy,
C - transportowy,
D - kierowania BŚL,
E - ze specjalnym wyposażeniem elektronicznym,
F - myśliwski,
H - do zadań poszukiwawczo ratowniczych (SAR),
K - latający tankowiec,
L - dostosowany do działania w warunkach polarnych,
M - wielozadaniowy,
O - obserwacyjny,
P - patrolowy,
Q - BŚL,
R - rozpoznawczy,
S - do zwalczania okrętów podwodnych,
T - szkolny,
U - do zadań usługowych,
V - do transportu personelu i VIP,
W - meteorologiczny.
Jako ostatnia w pierwszej części symbolu występuje litera określająca STATUS danego pojazdu latającego. Wskazuje ona, że np. samolot nie jest seryjny a wykorzystywany jest do badań, modyfikacji, lub jest prototypem. Symbol ten poprzedza litery oznaczające przeznaczenie podstawowe i modyfikacje. Stosowane są następujące litery:
G - nie latający,
J - czasowo przeznaczony do badań specjalnych,
N - na stałe przeznaczony do badań specjalnych,
X - eksperymentalny,
Y - prototyp,
Z - planowany.

Jeżeli ponownie wrócimy do pierwszej kreski i będziemy posuwać się w prawo to napotkamy:
NUMER PROJEKTU
Zazwyczaj jest to numer kolejny pojazdu latającego o danym przeznaczeniu. Np: C-20D, C-21A, C-22A, C-23B, EC-24A, VC-25A, C-26A, C-27A. Często jednak numery nie występują w kolejności np. F-23, F-111, F-117.
Jako kolejny często występuje symbol SERII. Są to kolejne litery alfabetu okreśłające większe modyfikacje wersji podstawowej. Modernizacja samolotu podstawowego oznacza jest literą A, modyfikacja wersji A oznaczana jest B itd. Litery I i O są pomijane. Np. F-16B oznacza modernizację samolotu w wersji F-16A.
Następnie pojawia się kolejna kreska i dwa komplety znaków. Nie występują one zbyt często i nierzadko pomijane są w oznaczeniu samolotu. W kolejności od lewej oznaczają one:
NUMER BLOKU
który określa serię identycznych samolotów danego typu. Następnie występuje kreska, która oddziela literowy symbol będący KODEM IDENTYFIKACYJNYM PRODUCENTA. Kod ten określa wytwórcę danej maszyny.
Prykładowe kody producentów:
CO - Convair
NA - North American
LO - Lockheed
NO - Northrop
GD - General Dynamics

Na przykładzie pokazana jest budowa oznaczenia:
                        KA-6D
Zmodyfikowane przeznaczenie------------| |   | |
Podstawowe przeznaczenie------------------|  | |
Numer projektu-------------------------------------| |
Seria---------------------------------------------------|

Czasami do oznaczenia dodawany jest też numer bloku i kod producenta:
                    F-106A-120-CO
Przeznaczenie podstawowe-----|     |   |     |     |
Numer projektu---------------------------|   |     |     |
Seria------------------------------------------|     |      |
Numer bloku--------------------------------------|      |
Kod producenta---------------------------------------|

b) oznaczanie kierowanych pocisków rakietowych, silników rakietowych , rakiet nośnych i satelitów
Budowa ogólnego symbolu jest identyczna jak dla samolotów. Od pierwszej kreski w lewo napotykamy następujące symbole:
KATEGORIĘ POJAZDU
Określa typ środka bezpilotowego.
B - silnik rakietowy
M - sterowany pocisk rakietowy lub środek bezpilotowy
N - pocisk doświadczalny
R - rakieta nośna
S - satelita.


PODSTAWOWE PRZEZNACZENIE
Jest to najważniejszy element symbolu określający przeznaczenie urządzenia.
C - transportowy/ do przewozu ładunku
D - makieta pozorująca obiekt wojskowy
E - elektroniczne  lub łączności
G - do atakowania celów naziemnych
I - do przechwytywania celów powietrznych lub kosmicznych
L - do wykrywania startów rakiet lub obserwacji
M - do celów badawczych lub kalibracji przyrządów
N - nawigacyjny
Q - bezpilotowy środek latający
S - wsparcia kosmicznego
T - szkoleniowy
U - do atakowania celów z pod wody
W - rozpoznania pogody

Kolejna litera symbolu określa MIEJSCE I SPOSÓB STARTU:

A - z powietrza
B - z różnych miejsc
C - z zasobnika
F - start indywidualny
G - z pasa startowego
H - przechowywany w silosie
L - wystrzeliwany z silosu
M - z ruchomej wyrzutni
P - z wyrzutni ręcznej
R - z okręt
S - z przestrzeń kosmiczna
U - z pod wody

Ostatnia litera oznacza SYMBOL STATUSU
C - na uwięzi
D - makieta pozorująca obiekt wojskowy
J - czasowo przeznaczony do badań specjalnych
M - zmodyfikowany
X - doświadczalny
Y - prototyp
Z - planowany

Dla reszty oznaczenia obowiązują te same zasady co dla oznaczeń samolotów, z wyjątkiem bloku i kodu wytwórcy. Mogą one być zastąpione przez NUMER KONFIGURACJI, który oznacza modyfikację.

Przykładowo:
                            AIM-9L
Środowisko startu -----------------------------------| | |   | |
Podstawowe przeznaczenie ------------------------| |   | |
Rodzaj środka --------------------------------------------|  | |
Numer projektu ----------------------------------------------| |
Seria -----------------------------------------------------------|

c) wyposażenie elektroniczne
Począwszy od pierwszej kreski idąc w kierunku lewym napotykamy oznaczenia:
PRZEZNACZENIE określające podstawowe zastosowanie danego urządzenia elektronicznego.
A - zespół pomocniczy
B - wspomaganie bombardowania
C - łączność
D - odnajdywanie kierunku, rozpoznawanie i/lub obserwacja
E - wystrzeliwanie lub zwalnianie uzbrojenia
G - kierowanie ogniem lub odnajdywanie źródeł światła
H - nagrywanie lub reprodukowanie
K - obliczanie (komputer)
M - naprawy i diagnostyka
N - pomoce nawigacyjne
Q - przeznaczenie specjalne lub kombinacja zastosowań
R - odbieranie/ wykrywanie pasywne
S - wykrywanie i/lub przeszukiwanie dookólne
T - przekazywanie sygnałów
W - automatyczna lub zdalna kontrola lotu
X - identyfikacja i rozpoznawanie
Y - obserwacja i kontrola

RODZAJ SPRZĘTU:
A - pracujący w zakresie podczerwieni lub światła niewidzialnego
C - moduł obudowy
D - wykrywanie, określanie i pomiary natężenia promieniowania
E - wykrywanie i pomiary związane z bronią atomową
F - fotograficzny
G - do telegrafii lub teletypii
I  - interkom lub urządzenie przeznaczone do współpracy z telefonią publiczną
J - układ elektromechaniczny lub inercyjny
K - do zastosowań telemetrycznych
L - do zakłócania elektronicznego
M - meteorologiczny
N - wykrywania obecności dźwięków w powietrzu
P - radar
Q - sonar lub do wykrywania emisji dźwięków pod wodą
R - łączności radiowej
S - specjalnego przeznaczenia, magnetyczne
T - telefonii (kablowej)
V - operujący w zakresie światła widzialnego lub przeznaczony do zobrazowania
W - uzbrojenie
X - faks lub TV
Y - przetwarzanie danych

SPOSÓB LUB MIEJSCE ZAINSTALOWANIA
A - na samolocie pilotowanym
B - na ruchomym pojeździe podwodnym (okręt podwodny)
C - przenoszony przez samoloty
D - przenoszony przez samoloty bezpilotowe
F - utwierdzony naziemnie
G - ogólnego zastosowania
K - ziemno-wodny
M - na ruchomej platformie naziemnej
P - przenośny
S - nawodny
T - transportowany naziemnie
U - części ogólnego zastosowania
V - montowany na pojazdach naziemnych
W - nawodny i podwodny
Z - przenoszony przez samoloty pilotowane i bezpilotowe

SYMBOL ZASTOSOWANIA WE WSZYSTKICH RODZAJACH SIŁ ZBROJNYCH (JOINT SERVICE):
AN
Dla reszty oznaczenia obowiązują te same zasady jak w przypadku oznaczeń stosowanych w samolotach za wyjątkiem oznaczenia bloku i producenta. Mogą one być zastąpione symbolami oznaczającymi modyfikacje.

Przykładowo:

                            AN/APS - 137H
Wskaźnik ogólnego zastosowania------------------|    | |  |        |   |
Miejsce instalowania---------------------------------------|  |  |        |   |
Rodzaj sprzętu------------------------------------------------|  |        |   |
Przeznaczenie--------------------------------------------------|        |   |
Numer projektu---------------------------------------------------------|   |
Seria-------------------------------------------------------------------------|


Opracowanie: Krzysztof Krzysztofowicz
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 7 oraz art. 99 ust. 6 pkt 2 w związku z art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.) oraz § 23 i § 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2003 r. w sprawie egzaminów państwowych na licencje lub uprawnienia lotnicze (Dz. U Nr 168, poz. 1637) ustalam następujące terminy, miejsca, formę i zakres egzaminów teoretycznych w 2014 roku.

  1. Terminy, miejsce, forma i zakres egzaminów:

  1. 1. Sesje egzaminacyjne z wykorzystaniem papierowych arkuszy egzaminacyjnych:

Termin egzaminu Miejsce egzaminu Forma egzaminu Zakres egzaminu
13.01         godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
 3.02         godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
 3.03         godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
31.03        godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
 5.05         godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
 2.06         godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
30.06        godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
        - - - -
8.09          godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
6.10          godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
3.11          godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *
1.12          godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa test wyboru pełny *

Szczegółowy harmonogram przebiegu każdej sesji egzaminacyjnej opracowuje Lotnicza Komisja Egzaminacyjna (LKE) uwzględniając liczbę kandydatów i zakres egzaminów.

) Dalej jako „ULC”

*) 1. egzaminy teoretyczne na licencje:

FDL – licencja dyspozytora lotniczego

S-ATCL – licencja praktykanta kontrolera ruchu lotniczego wraz z uprawnieniami do niej wpisywanymi

2. egzaminy teoretyczne na uprawnienia:

uprawnienia instruktorskie wpisywane do licencji i świadectw kwalifikacji

uprawnienia do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej

inne uprawnienia wpisywane do licencji

**) 1. egzaminy teoretyczne z wykorzystaniem Centralnego Banku Pytań (CQB – 15) Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego

(EASA) (od 9/04/2012 wg ECQB 01) na licencje:

ATPL(A) – licencja pilota liniowego samolotowego

ATPL(H) – licencja pilota liniowego śmigłowcowego

CPL(A) – licencja pilota samolotowego zawodowego

CPL(H) – licencja pilota śmigłowcowego zawodowego

IR(A) – uprawnienie do lotów wg przyrządów (samoloty)

IR(H) – uprawnienie do lotów wg przyrządów (śmigłowce)

2. egzaminy teoretyczne z wykorzystaniem Krajowego Banku Pytań na licencje:

PL(G) – licencja pilota szybowcowego

PL(FB) – licencja pilota balonu wolnego

PPL(A) – licencja pilota turystycznego samolotowego

PPL(H) – licencja pilota turystycznego śmigłowcowego

    1. 2. Sesje egzaminacyjne z użyciem techniki komputerowej:

Termin egzaminu Miejsce egzaminu Forma egzaminu Zakres egzaminu
14-24.01   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania  **)
 4-14.02   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania  **)
 4-14.03   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
 1-11.04   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
 6-16.05   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
 3-13.06   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
 1-11.07   godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
        - - - -
9-19.09    godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
7-17.10    godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
4-14.11    godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)
2-12.12    godz. 9-15 ULC ul. Flisa 2, Warszawa komputerowy system egzaminowania **)

  1. Zgodnie z pkt 9 obwieszczenia nr 13 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie rocznego planu egzaminów teoretycznych na 2012 r. (Dz. Urz. ULC Nr 11, poz. 106) nie organizuje się sesji w sierpniu 2014 r., co należy uwzględnić przy planowaniu procesu egzaminacyjnego.

  1. W celu usprawnienia organizacji sesji egzaminacyjnych przeprowadzanych przez LKE z wykorzystaniem komputerowego systemu wprowadzono informatyczny system planowania. Kandydat rezerwuje dogodny dla siebie dzień i godzinę egzaminu zgodnie z planem egzaminów, korzystając z systemu planowania znajdującego się pod adresem internetowym: https://app.ulc.gov.pl. Zalogowanie do systemu następuje poprzez wpisanie indywidualnego loginu składającego się z PIN-u i hasła dostarczonego przez LKE za pośrednictwem poczty elektronicznej - po uprzedniej analizie wniosku kandydata i spełnieniu przez niego wymogów formalnych dopuszczających do egzaminu teoretycznego.

  1. Dodatkowe sesje egzaminacyjne mogą być zorganizowane na wniosek ośrodka szkolenia lotniczego. Wniosek o zorganizowanie dodatkowej sesji egzaminacyjnej należy złożyć do przewodniczącego LKE na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej.

  1. Sesje egzaminacyjne na świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane będą przeprowadzane w terminach ustalanych każdorazowo z egzaminatorami. W przypadku świadectwa kwalifikacji pilota lotni i paralotni egzaminy mogą być koordynowane przez Stowarzyszenie Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych (SILP) bądź przeprowadzane przez niezrzeszonych egzaminatorów - po uprzedniej weryfikacji wniosków o wydanie świadectwa kwalifikacji przez inspektora w ULC.

  1. Egzaminy potwierdzające poziom biegłości języka angielskiego dla personelu lotniczego wg wymogów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przeprowadzane będą w:

L.p

Nazwa Ośrodka

Adres

Telefon

1

Ośrodek Egzaminacyjny ULC

ul. Flisa 2 02-247 Warszawa

(0-22) 520-74-31

2

Ośrodek Egzaminacyjny EuroLOT S.A.

ul. 17 Stycznia 39 00-906 Warszawa

(0-22) 606-97-80

3

Ośrodek Egzaminacyjny EXIN

ul. Żwirki i Wigury 49 21-040 Świdnik

(0-81) 751-34-26

4

Ośrodek Egzaminacyjny OKL

Jasionka 915 36-001 Trzebownisko

(0-17) 771 33 00

Terminy egzaminów z języka angielskiego w poszczególnych ośrodkach należy ustalać indywidualnie pod wyżej wymienionymi numerami telefonów. Dane kontaktowe znajdują się także na stronie internetowej ULC (www.ulc.gov.pl).

8. Egzaminy potwierdzające poziom biegłości języka angielskiego wg wymogów ICAO dla praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego przeprowadzane będą w terminach ustalanych każdorazowo z danym ośrodkiem w:

L.p

Nazwa Ośrodka

Adres

Termin  sesji                  

Telefon

1

Ośrodek Egzaminacyjny ULC

ul. Flisa 2 02-247 Warszawa

I i III czwartek każdego miesiąca

(0-22) 520-74-31

2

Ośrodek Egzaminacyjny Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa

każdy wtorek i czwartek

(22) 574-56-38

3

Ośrodek Egzaminacyjny Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie

ul. Dywizjonu 303/12,

08-521 Dęblin

każda środa i piątek

(81) 551-77-85

Źródło: www.ulc.gov.pl

Szukaj:

Aeroklub                                 Miasto i adres                    Sekcje                         Kontakt i strona www

Bałtycki 78-100 Kołobrzeg
ul. Kasprowicza 5
  tel.: (94) 35 44 919
Białostocki
Lotnisko KRYWLANY
15-602 Białystok,
ul. Ciołkowskiego 2
modelarska
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa

www: http://epbk.pl/

 

Bielsko Bialski
Lotnisko ALEKSANDROWICE
43-300 Bielsko-Biała
ul. Cieszyńska 321
modelarska
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa

tel.33 815-18-70

tel./fax 33 815-18-79

www: http://www.epba.pl/

e-mail: prezes@epba.pl

Bieszczadzki 38-600 Lesko
ul. Smolki 2
 

tel. 13 469 85 08

Bydgoski
Lotnisko BYDGOSZCZ
85-157 Bydgoszcz
ul. Biedaszkowo 30
szybowcowa
paralotniowa
mikrolotowa
samolotowa
modelarska
balonowa

tel. 52 373 26 68

fax. 52 373 01 62

www: http://aeroklubbydgoski.pl/

Częstochowski
Lotnisko RUDNIKI
42-200 Częstochowa
ul. Polskiej Org. Wojsk. 4,
skr. poczt. 601
szybowcowa
spadochronowa
modelarska
paralotniowa
samolotowa
mikrolotowa

tel. 34 327-97-55
e-mail:acz@aeroklub-czestochowa.org.pl
www: www.aeroklub-czestochowa.org.pl

 

Dolnośląski
Lotnisko MIROSŁAWICE
55-050 Sobótka 1 spadochronowa
paralotniowa
samolotowa

tel. +48 604 617 218 

www: www.aeroklubdolnoslaski.pl

e-mail: kontakt@aeroklubdolnoslaski.pl

 

Elbląski
Lotnisko ELBLĄG
82-300 Elbląg
ul. Lotnicza 8b
szybowcowa
spadochronowa
samolotowa

tel: 055 233 44 10
tel: kom 537 33 44 10
e-mail: biuro@aeroklubelblaski.pl

www: www.aeroklubelblaski.pl

 

Gdański
Lotnisko 49 PśB
83-300 Pruszcz Gdański
ul. Powstańców Warszawy 36
szybowcowa
paralotniowa
mikrolotowa
samolotowa
modelarska
balonowa

tel. (0 58) 682 34 37
kom. 507 118 785

www: www.aeroklub.gda.pl

e-mail: jakubowska@aeroklub.gda.pl

Gliwicki
Lotnisko GLIWICE
44-100 Gliwice
Gliwice lotnisko
szybowcowa
mikrolotowa
samolotowa
spadochronowa

tel: (032)2301592

lub (032) 2301593

www: www.aeroklub.gliwice.pl

Nadwiślański 86-302 Grudziądz
Lotnisko Lisie Kąty
szybowcowa
samolotowa
balonowa

tel.: (0-56) 468-18-32 | 601 581 111
fax: (0-56) 468-18-42

www: www.lisie.pl

Jeleniogórski
Lotnisko JELENIA GÓRA

58-500 Jelenia Góra
skr. poczt. 148

ul. Łomnicka-Lotnisko

 

tel.: (0-75) 752-60-20, 752-37-01
fax: 752-37-01

www: www.aeroklub.jgora.pl

email: aeroklubjg@jg.home.pl

Kielecki
Lotnisko MASŁÓW

26-001 Masłów

ul. Jana Pawła II 9
Lotnisko Masłów

szybowcowa
samolotowa
spadochronowa

tel.: +48 41 3110706,

+48 41 3110893
fax: +48 41 3110706,

+48 41 3110893

www: www.aeroklub.kielce.pl

email: info@aeroklub.kielce.pl Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Koszaliński
Lotnisko ZEGRZE POMORSKIE
75-004 Koszalin
ul. A. Mickiewicza 26 pok. 16
spadochronowa
lotniowo-paralotniowa
szybowcowa
samolotowa
balonowa
modelarska

tel.: +48503770933

tel.: +48600211889

tel:  +48943164548

e-mail: aeroklubkoszalin@wp.pl

www: www.aeroklub.koszalin.pl

Koniński
Lotnisko KAZIMIERZ BISKUPI
62-530 Kazimierz Biskupi
ul. Golińska 16
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska
mikrolotowa

Tel./Fax: (63) 241 13 79

+48 792 221 033 - dyrektor

www: www.aeroklub.konin.pl

e-mail: aeroklub@o2.pl

Aeroklub Krainy Jezior
Lotnisko KĘTRZYN
11-400 Kętrzyn

tel.+48 89 7524521 lub
+48 89 7523031
+48 503172835

+48 509443316

fax: +48 89 7524049 lub
+48 89 7524521

 

www: www.lotniskoketrzyn.pl

e-mail: wilamowo@lotniskoketrzyn.pl

Krakowski
Lotnisko POBIEDNIK WIELKI

Lotnisko Pobiednik Wielki
32-126 Igołomia

samolotowa
szybowcowa
balonowa
modelarska

Tel./fax: + 48 12 287-04-70

+48 535 549 324

www: www.aeroklubkrakowski.pl

e-mail: biuro@aeroklubkrakowski.pl

Kujawski
Lotnisko INOWROCŁAW
88-100 Inowrocław
ul. Toruńska 160
szybowcowa
paralotniowa
samolotowa
modelarska
spadochronowa

tel./fax: (0-52) 357-32-28

www: www.aeroklubkujawski.pl

e-mail: aeroklub@aeroklub-kujawski.pl

Leszczyński
Lotnisko STRZYŻEWICE
64-100 Leszno Wlkp.
ul. Szybowników 28
samolotowa
szybowcowa
balonowa
modelarska

tel. 065 529 32 19/528 75 09
faks. 065 528 75 10
kom. 0 605 225 407

www: www.aeroleszno.pl

Lubelski
Lotnisko RADAWIEC
24-030 Motycz
lotnisko Radawiec
samolotowa
szybowcowa
spadochronowa
mikrolotowa
modelarska
balonowa

ttel. +48 (81) 503 07 90
Fax: wewn. 22

www: www.aeroklub.lublin.pl

Łódzki 94-328 Łódź
ul. Gen. St. Maczka 36
samolotowa
szybowcowa
spadochronowa
mikrolotowa
modelarska
balonowa

tel.: (0-42) 684-35-50
fax: 687-09-14

e-mail: sekretariat@aeroklub-lodz.pl

www: www.aeroklub-lodz.pl

Nowotarski 34-400 Nowy Targ
ul. Lotników 1
skr. poczt. 145
samolotowe
spadochronowe
szybowcowe

tel./fax +48 18 2646616
+48 12 3452903
www.aeroklub.nowytarg.pl

e-mail: aeroklub@nowytarg.pl

Mielecki 39-300 Mielec
skr. poczt. 10,
ul. Kosmonautów,
Lotnisko fabryczne
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska
historyczna
mikrolotowa

tel. (017) 788 76 95
fax (017) 788 77 20
www: www.aeroklub.mielec.pl

e-mail: biuro@aeroklub.mielec.pl

Opolski
Lotnisko POLSKA NOWA WIEŚ
46-070 Komprachcice
Polska Nowa Wieś - Lotnisko
spadochronowa
szybowcowa
samolotowa
paralotniowa

tel. (077) 464-62-26

www:

www.aeroklub.opole.pl

e-mail: biuro@aeroklub.opole.pl

"Orląt"
Lotnisko IRENA
08-521 Dęblin
ul.Diwizjonu 303 / 182
szybowcowa
samolotowa
modelarska
tel/fax: 081 5 517 690
www.aeroklub2.home.pl
Ostrowski
Lotnisko MICHAŁKÓW
63-400 Ostrów Wlkp.
skr. poczt. 126
szybowcowa
samolotowa
modelarska
spadochronowa
tel./fax. 0 62 735 20 23
www.aeroklub.osw.pl
Pińczowski
Lądowisko stałe PIŃCZÓW
28-400 Pińczów
ul. Legionistów 26a,
skr. poczt. 129
 

tel.: +48 668 409 128
www: http://arwp.pl/

PLL "Lot"
Lotnisko PIASTÓW
26-660 Radom-Jedlińsk szybowcowa
samolotowa

tel.: +48 509 434 545
fax: +48 509 434 848

www: www.aeroklubplllot.pl

Podhalański
Lotnisko ŁOSOSINA DOLNA
33-314 Nowy Sącz
Lotnisko Łososina Dolna 1
szybowcowa
samolotowa
mikrolotowa

tel. (018) 444-84-09
fax.(018) 444-80-18

www: www.aph.org.pl

e-mail: flyroman@op.pl

Podkarpacki
Lotnisko fabryczne
38-400 Krosno n/ Wisłokiem
ul. Żwirki i Wigury 9
skr. poczt. 63
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska
paralotniowa
konstruktorów

tel.: (0-13) 436-66-03
fax: 432-12-09

www: www.aeroklub-podkarpacki.pl

e-mail: biuro@aeroklub-podkarpacki.pl

Polski 00-071 Warszawa
ul. Krakowskie Przedmieścia 55
MODELARSTWO
SAMOLOTY
SZYBOWCE
SPADOCHRONY
BALONY
AKROBACJA
PARALOTNIE
MIKROLOTY
LOTNIE
tel.: 22 55 67 300
www: www.aeroklubpolski.pl
e-mail: biuro@aeroklubpolski.pl
Pomorski
Lotnisko TORUŃ
87-100 Toruń
ul. 4 Pułku Lotniczego 17
samolotowa
szybowcowa
spadochronowa
parolotniowa
modelarska
balonowa

tel.: (0-56) 622-24-74,
fax: 654-44-31

www: www.aeroklub.torun.pl

Poznański
Lotnisko KOBYLNICA
62-006 Poznań
Lotnisko Kobylnica
balonowa
mikrolotowa
modelarska
paralotniowa
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa
llub seniorów
tel. +48 (61) 8780725
tel. +48 500123368
fax. +48 (61) 8780741
www.aeroklub.poznan.pl
Północnego Mazowsza 06-300 Przasnysz
Sierakowo 56
samolotowa
szybowcowa

tel. 883 993 001

www: http://www.lotniskoprzasnysz.pl

e-mail: lotniskoprzasnysz@lotniskoprzasnysz.pl

Radomski
Lotnisko PIASTÓW
26-660 Radom
Jedlińsk
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa

tel.: (0-48) 321-51-01
fax: 321-50-56

www: www.aeroklub.radom.pl

Rybnickiego Okręgu Węglowego
Lotnisko GOTARTOWICE
44-200 Rybnik
ul. Żorska 332
skr. poczt. 117
balonowa
mikrolotowa
samolotowa
szybowcowa

(0-32) 421 81 89
(0-32) 421 84 26

www: www.aeroklub.rybnik.pl

Rzeszowski
Lotnisko JASIONKA
36-002 Rzeszów - Jasionka samolotowa
spadochronowa
szybowcowa

tel.: (0-17) 852-09-06,
853-62-16 w. 30 lub 31

www: www.aeroklub.rzeszow.pl

Słupski
Lotnisko KRĘPA SŁUPSKA
36-002 Rzeszów
ul. Kilińskiego 11
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa modelarska

tel. 1: 532 611 502
tel. 2: 59 84 61 686
e-mail: biuro@aeroklub.slupsk.pl

www: www.aeroklub.slupsk.pl

Stalowowolski
Lotnisko TURBIA
39-430 Zbydniów
Lotnisko Turbia
balonowa
mikrolotowa
modelarska
paralotniowa
samolotowa
spadochronowa
szybowcowa

e-mail: biuro@aeroklubstalowowolski.pl
tel. (15) 844 01 18

www: http://www.aeroklubstalowowolski.pl

Szczeciński
Lotnisko DĄBIE
70-800 Szczecin
ul. Przestrzenna 10
spadochronowa
szybowcowa
samolotowa
mikrolotowa
paralotniowa

tel.: (0-91) 461-42-26
fax: 461-55-50

www: www.aeroklub-szczecinski.pl

Śląski
Lotnisko MUCHOWIEC
40-271 Katowice
Lotnisko Muchowiec
szybowcowa
samolotowa
balonowa
modelarska
motolotniowa
paralotniowa
spadochronowa
amatorów konstruktorów

tel.: (0-32) 256-10-53
fax: 256-27-56

www: www.aeroklub.katowice.pl

e-mail: recepcja@aeroklub.katowice.pl

Świdnicki
Lotnisko fabryczne
21-040 Świdnik
ul. Kolejowa 3
szybowcowa
samolotowa

tel./fax: (0-81) 468-54-00

e-mail: biuro@aeroklubswidnik.com.pl

www: www.aeroklubswidnik.com.pl

Tatrzański 34-400 Nowy Targ szybowcowa
samolotowa
spadochronowa

e-mail: aeroklub@nowytarg.pl
tel/fax +48 18 264 66 16

www: www.aeroklub.nowytarg.pl

Warmińsko-Mazurski
Lotnisko DAJTKI
10-802 Olsztyn
ul. Sielska 34
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska

tel/fax. 89 527 52 40
email: aeroklub@aeroklub.olsztyn.pl

www: www.aeroklub.olsztyn.pl

Warszawski
Lotnisko BABICE
01-934 Warszawa
ul. Księżycowa 1
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska
balonowa

tel.: (0-22) 834-93-35,
(0-22) 853-00-91
fax: 834-90-63

e-mail: dsk@aeroklub.waw.pl

www: www.aeroklub.waw.pl

Włocławski
Lotnisko KRUSZYN
87-853 Kruszyn
Lotnisko Kruszyn
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska
balonowa
mikrolotowa

tel.: (0-54) 235-54-43,
(0-54)235-54-44
fax: 235-54-43

e-mail: biuro@aeroklub.wloclawek.pl

www: www.aeroklub.wloclawek.pl

Wrocławski
Lotnisko SZYMANÓW
51-180 Wrocław 49
Lotnisko Szymanów
lub
53-503 Wrocław
ul. Grabiszyńska 57
szybowcowa
samolotowa
spadochronowa
modelarska

tel./fax: (0-71) 387-87-16

e-mail: sekretariat@aeroklub.wroc.pl

www: www.aeroklub.wroc.pl

Zagłębia Miedziowego
Lotnisko OBORA
59-301 Lubin k/Legnicy
ul. Spacerowa 9,
skr. poczt. 23
szybowcowa
samolotowa
modelarska

Tel. +48 (76) 8461071,

Fax. +48 (76) 7497269
E-mail: azm@eplu.eu
www: http://www.eplu.eu

Ziemi Lubuskiej
Lotnisko PRZYLEP
66-015 Zielona Góra
skr. poczt. 2
szybowcowa
samolotowa
balonowa
paramotolotniowa
paralotniowa swobodna
spadochronowa
modelarska

tel.: (0-68) 3213012
tel. (068) 3213010
www: www.azl.pl

Ziemi Mazowieckiej
Lotnisko PŁOCK
09-400 Płock
ul. Bielska 60
skr. poczt. 46
szybowcowa
modelarska

Tel.+48 24 366 35 34
e-mail: kontakt@aeroklubplock.pl

www: www.aeroklubplock.pl

Ziemi Pilskiej
Lotnisko 6 PLMB
64-920 Piła
ul. Lotnicza 12
szybowcowa
samolotowa
paralotniowa

tel., fax: (0-67) 212-58-58

e-mail: sekretariat@azp.pila.pl

www: http://www.azp.pila.pl/

Ziemi Piotrkowskiej
Lotnisko PIOTRKÓW TRYBUNALSKI
97-300 Piotrków Trybunalski
ul. Przemysłowa 48

szybowcowa
samolotowa
spadochronowa

modelarska

ultralight

tel./ fax: (0-44) 647-74-73

e-mail: aeroklub@azp.com.pl

www: www.azp.com.pl

Ziemi Wałbrzyskiej

Szybowisko Miroszów

58-300 Wałbrzych
ul. Al. Wyzwolenia 25
paralotniowa
motoparalotniowa
lotniowa
motolotniowa
tel., fax: (0-74) 232-66
www.aerostar.republika.pl/azw
Ziemi Zamojskiej
Lotnisko MOKRE
58-300 22-400 Zamość
ul. Królowej Jadwigi 8
szybowcowa
samolotowa

tel.: (0-84) 638-59-53,
lotn. 616-92-59,
fax: 638-59-53

www: www.aeroklubzamosc.pl

 

Zaplanuj lot, fot. Janusz GrzywaNa tej stronie w jednym miejscu zebraliśmy wszelkie informacje, niezbędne dla pilota w czasie lotu i tuż przed nim. AUP, NOTAM oraz najnowsze sytuacje pogodowe dla Polski i świata, plan lotu, wszystko to właśnie tutaj.

Polecamy także:

Jeśli jesteś pilotem od niedawna, bądź też chcesz poznać zasady postępowania przed startem oraz w czasie lotu, przeczytaj tekst "Wsiadając za stery samolotu... pamiętaj", to coś dla Ciebie...

 

 

 

Lotnisko startu i lądowania

 
Trasa                                                                                           Jak zaplanować trasę VFR?

 

Pogoda na trasę

    • Pogoda dla lotnisk kontrolowanych

METAR z połowy godziny
METAR z pełnej godziny

Prognoza lotniskowa TAF FT (długi)

Prognoza lotniskowa TAF FC (krótki)


Plan lotu                                     Jak wypełnić formularz planu lotu?

                                                     Zmiany w formularzu po 15.11.2012

 

 

ZAPRASZAMY DO NASZEGO SKLEPU

 

mapa_jep

Mapy lotnicze

 

kat_nav

Kątomierze, skalówki, plotery

 

cr_3

Kalkulatory lotnicze

 

airprofi

Nakolanniki

 

 

aerokros logo
Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze "Aero-Kros" sp. z o.o.
w Krośnie są spadkobiercą bogatych tradycji i doświadczeń w zakresie produkcji sprzętu lotniczego i technicznej obsługi statków powietrznych.

 

 

aeropakt logo

AirProfi przedstawiciel Aeroprakt Ltd w Polsce i w Niemczech.



airPROFI
Firma zajmuje się sprzedażą własnych akcesoriów do samolotów ultralekkich i nie tylko. Reprezentuje także czeską firme ATEC v.o.s. produkującą samoloty ultralekkie. Posiada szerokie kontakty z litewskimi i czeskimi entuzjastami tej dziedziny lotnictwa. Prowadzi szkolenia.
 

 

L-Z Przedstawiciel czeskiego przemyslu lotniczego w Polsce
 
 
proamco logo
Jedna z największych w Polsce hurtowni zestawów, map i akcesoriów do nawigacji satelitarnej GPS: lądowej, morskiej i lotniczej oraz akcesoriów i części zamiennych do telefonów komórkowych.

 

Startomaster

Światowa marka elektronicznych , zintegrowanych, lotniczych przyrządów pokładowych wyposażonych w wysokiej rozdzielczości wyświetlacze LCD.
Jedną z najważniejszych czynności poprzedzających chęć przystąpienia do kursu pilotażu jest sprawdzenie predyspozycji zdrowotnych kandydata. Ustalenie braku lub istnienia przeciwwskazań do wykonywania czynności lotniczych zaś jest przywilejem i obowiązkiem lekarzy specjalizujących się w medycynie lotniczej. To w dużej mierze od nich zależy bezpieczne latanie.

Maule MX-7-235 Super Rocket - fot. Adrian Pingstone

Obecnie w Polsce badaniami lotniczo - lekarskimi dla klas 1,2,3 i LAPL zajmują sie Centra medycyny lotniczej oraz grupa uprawnionych Lekarzy orzeczników,

.
 

 




alt
Stowarzyszenia Młodych Inżynierów Lotnictwa.

 

knl
Koło Naukowe Lotników.

 

 

broker lotniczy
 
 
CF_logo_2010
wynajem i czartery samolotów, przeloty typu air taxi - na całym świecie.
AvBuyer
Zagraniczna platforma do sprzedaży samolotów.

Jak każda inna pasja tak i lotnictwo ma w księgozbiorach bogaty dorobek. Warto tu wspomnieć choćby takich pisarzy jak Janusz Meissner, Bohdan Arct, czy niezapomnianą lekturę Arkadego Fiedlera "Dywizjon 303", który przeszedł do klasyki literatury lotniczej. W tym dziale będziemy prezentować Państwu nowości oraz recenzje książek lotniczych, a także podręczniki przydatne w czasie szkolenia do licencji lotniczej.







Tytuł i recenzja Autor
   

"Ciężar nieważkości - opowiadania pilota-kosmonauty"

Mirosław Hermaszewski
   

"Żądło Genowefy" i "L- jak Lucy"

Janusz Meissner
   

"Niebo w ogniu"

Bohdan Arct
   

"Krajobraz podniebny"

Tomasz Pacan
   

***

Podręczniki lotnicze - opis Autor
/Wydawnictwo
   

Album szkolenia lotniczego

Lech Szutowski
   
Poradnik Pilota Samolotowego Lech Szutowski
   

Podręcznik pilota samolotowego

Jerzy Domicz
Lech Szutowski
   

Meteorologia dla pilota samolotowego

Piotr Szewczak
   
Budowa i Pilotaż Samolotów Lekkich Lech Szutowski
   
Aviation Dictionary
słownik dla pilotów w j. ang.
wyd. Jeppesen
   
A&P Technician General Textbook wyd. Jeppesen


Frazeologia lotnicza to język, którym posługują się piloci oraz kontrolerzy ruchu lotniczego. Są to specjalnie dobrane słowa, skróty oraz wyrażenia, których podstawą jest język angielski. W przestrzeni powietrznej danego państwa znajdują się samoloty linii lotniczych różnych krajów, stąd konieczność stosowania ujednoliconej, krótkiej, zwięzłej oraz klarownej frazeologii.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi materiałami dotyczącymi frazeologii lotniczej.

 

Standard Terminal Arrival Route

 29.06  KLM – Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze, dokładnie na 100 dni przed swoją setną rocznicą powstania, uroczyście rozpoczęły obchody jubileuszu.


Jest taki język, którym posługują się piloci oraz kontrolerzy ruchu lotniczego. To specjalna frazeologia, w której podstawą jest używanie języka angielskiego. W przestrzeni powietrznej danego państwa bowiem znajdują się samoloty linii lotniczych różnych krajów. Każde środowisko posiada swój charakterystyczny język, tak samo lotnictwo ma specjalny alfabet, którym porozumiewa się między sobą. Oto on:


A - Alpha
B - Bravo
C - Charlie
D - Delta
E - Echo
F - Foxtrot
G - Golf
H - Hotel
I - India
J - Juliet
K - Kilo
L - Lima
M - Mike
N - November
O - Oscar
P - Papa
Q - Quebec
R - Romeo
S - Sierra
T - Tango
U - Uniform
V - Victor
W - Whiskey
X - X-ray
Y - Yankee
Z - Zulu

 

Szukaj:

 

KrajAeroklubKontakt
Australia The Gliding Federation of Australia Level 1/34 Somerton Road
Somerton
Victoria
Australia
3062
Telephone: 03 9303 7805
Fax: 03 9303 7960
Strona www
Australia Australian Soaring Strona www
Austria USFCW (Vienna)  
Belgia Overview (Hartmut Koelman)  
Brazylia Aeroclube de VĂ´o a Vela do Centro TĂŠcnico Aerospacial Aeroclube de Bauru
Alameda Doutor Octavio Pinheiro Brisolla, 19-100
Aeroporto
Bauru - SP
CEP 17012-101
Fones/fax:
(14) 3234.7900
(14) 3223.1800
(14) 3227.6919
Strona www
Brazylia Aeroclube Politecnico de Planadores Tel. (11) 4815-5840
aeroclubeweb@terra.com.br
Strona www
Canada Soaring Association of Canada SAC Office
Suite 107, 1025 Richmond Road,
Ottawa, Ontario
K2B 8G8
Work: (613) 829-0536
Fax: (613) 829-9497
Email: sacoffice@sac.ca
Strona www
Czechy VZTLAK - Information about czech flying redakce@vztlak.cz
Strona www
Dania Dansk Svćveflyver Union (in Danish) tel. 9714 9155
Strona www
Finlandia Räyskälä Gliding Center  
Finlandia Polyteknikkojen Ilmailukerho ry  
Francja Fédération Française de Vol à Voile Fédération Française de Vol à Voile
29, rue de Sèvres
75006 Paris
Tèl : 01.45.44.04.78
Fax : 01.45.44.70.93
Mail : info@ffvv.org
Strona www
Germany
(Niemcy)
Gliding Section of the German Aero Club (in German) DAeC-Bundesgeschäftsstelle
Hermann-Blenk-Straße 28
38108 Braunschweig
E-Mail: segelflug@daec.de
Strona www
Irlandia Dublin Gliding Club Dublin Gliding Club,
Punchestown,
Naas,
Co.Kildare,
Ireland
Trial Lesson/Voucher Inquiries +353 (87) 902 5023
Club House (weekends only) +353 (45) 897 681
Strona www
Irlandia Ulster Gliding Club Strona www
Holandia Gliding section of the Royal Netherlands Aero Club  
Norwegia Norwegian Soaring Federation  
Płd. Afryka Soaring Society of South Africa Fax: 012 807-0426 or
P.O. Box 1231, Silverton, 0127.
technical@sssa.org.za
Strona www
Szwecja Swedish soaring Federation Swedish Soaring's Ålleberg office:
P.O.Box 750
SE-521 22 Falköping
Phone +46-515-371 51
Fax: +46-515-371 58
Strona www
Szwajcaria Schweizer Segelflug Verband Strona www
Wielka Brytania British Gliding Association

British Gliding Association Limited
3rd Floor
Kimberley House
Vaughan Way
Leicester
LE1 4SE
Telephone: +44 (0) 116 253 1051
Fax: +44 (0) 116 251 5939
Email: office@gliding.co.uk
Strona www

USA Soaring Society of America The Soaring Society of America, Inc.
PO Box 2100
Hobbs, NM 88241-2100
Strona www
Aeroklub Polski jest stowarzyszeniem lotniczym o bogatych tradycjach i wielkim dorobku sportowym, szkoleniowym i wychowawczym. Swoją działalnością obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

Aeroklub Polski wyszkolił i wychował wieluset mistrzów Polski, Europy i świata, wielokrotnych medalistów i zdobywców rekordów międzynarodowych i krajowych, uhonorowanych tytułami Mistrzów Sportu i zasłużonych Mistrzów Sportu. Polscy lotnicy sportowi rokrocznie odnoszą liczne sukcesy w sporcie szybowcowym, samolotowym, spadochronowym, balonowym, lotniowym, mikrolotowym i paralotniowym, a także w modelarstwie lotniczym i kosmicznym. W tych wszystkich dyscyplinach zdobyli oni znacznie ponad 860 medali, w tym ponad 700 tytułów mistrzowskich i wicemistrzowskich indywidualnych i drużynowych.

Aeroklub Polski jest organizacją sołeczną o wysokiej użyteczności, kultywującą najpiękniejsze tradycje wielu lotniczych pokoleń Polaków. Niemal od zarania swego istnienia działa na rzecz obronności kraju i uczestniczy w świadczeniu pomocy osobom poszkodowanym w wyniku klęsk żywiołowych.

W skład struktury organizacyjnej Aeroklubu Polskiego wchodzi 61 Aeroklubów Regionalnych, dwie Centralne Szkoły - Szybowcowa w Lesznie i Górska Szybowcowa na Żarze, a także Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu i Biuro Zarządu AP w Warszawie. Ważnym ogniwem stowarzyszenia są Kluby Seniorów Lotnictwa na czele z Radą Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Polskiego.

***