ARTYKUŁY LOTNICZE

symulator T-50   1Z pewnością pamiętamy losy ostatniego przetargu na samolot szkolno-bojowy klasy LIFT dla polskich Sił Powietrznych. Został on po prostu ... odwołany. Ale z samego faktu, że problemem przestano się zajmować, nie wynikało jeszcze, że problem samoistnie zniknął. Wręcz przeciwnie –  w miarę upływu czasu staje się on coraz bardziej widoczny – polskim Siłom Powietrznym nadal brak nowoczesnego, spełniającego współczesne wymogi i standardy, samolotu szkolno-treningowego. Niecodzienną prezentację symulatora lotu samolotem T-50, jednego z dwóch mających wystartować w kolejnym przetargu samolotów przygotowała firma Lockheed Martin...

3W piątek (11 marca) odbył się drugi etap oraz oficjalne zakończenie VII Mistrzostw Polski Pilotów i Stewardes w Narciarstwie Alpejskim. Tym razem pogoda dopisała i odbywające się tego dnia zjazdy uświetnił przylot śmigłowca Robinson R44.

Od pięciu lat w sierpniu na pyrzowickim lotnisku można zobaczyć wyjątkowych gości – samoloty bojowe, transportowe i treningowe Francuskich Sił Powietrznych (Armée de l’Air). Na początku warto odpowiedzieć na pytanie skąd wizyty na polskim lotnisku użytku publicznego samolotów bojowych i to do tego należących do sił zbrojnych Francji?

Michał  Adamowski balony 2Już w pierwszy weekend marca (5-6) odbędzie się IV edycja Zawodów Balonowych w Nowym Targu. Cieszą się one jak zawsze ogromną popularnością.

Po zeszłotygodniowej wizycie w Nowym Targu przenosimy się 130km na wschód, do Krosna, gdzie w weekend (24-26 sierpnia) Aeroklub Podkarpacki zorganizował II Podkarpacki Piknik Lotniczy. Była to kolejna okazja by spędzić czas z lotnictwem na dobrze zorganizowanej lokalnej imprezie.

Dzisiejsze aktualizacje to kolejne linki dodane do działów "Modele samolotów" i "Samoloty ultrlekkie".
 Platforma adresowa firm i instytucji lotniczych
W jednym z naszych działów proponujemy dołączanie się firm i instytucji związanych z lotnictwem cywilnym (ale nie tylko) do platformy stworzonej dla kontaktów partnerów biznesowych. Tu znajdziecie Państwo adresy, wymienicie informacjami nt. lotnictwa. To tu także znajdziecie Państwo firmy zajmujące się branżą lotniczą i szeroko pojętym lotnictwem.

Forum Logistyki Polski Wschodniej, to największe wydarzenie logistyczne w regionie określanym jako Polska Wschodnia. Inicjatywa realizowana jest cyklicznie od 2009 roku. 

Morane Saulnier MS 406 30 września 1939 r. internowany prezydent Polski Ignacy Mościcki przekazuje władzę w ręce prezydenta na emigracji Władysława Raczkiewicza. Ten powierza stanowisko prezesa Rady Ministrów i tekę Ministra Spraw Wojskowych generałowi Władysławowi Sikorskiemu. Rząd pod przewodnictwem generała Sikorskiego zaczyna swoją działalność poza Polską we Francji w jej stolicy Paryżu. 7 listopada 1939 r. generał Sikorski zostaje mianowany Naczelnym Wodzem Polskich Sil Zbrojnych.  

logo-salon-bourget_enJuż wkrótce, amatorów i entuzjastów wszystkiego, co lata czeka wielkie lotnicze wydarzenie. W dniach 20-26 czerwca, na położonym kilkanaście kilometrów od Paryża lotnisku Le Bourget odbędzie się Paris Air Show 2011, najstarsza i jednocześnie największa (bez fałszywej skromności) impreza tego typu na świecie. Organizowane co dwa lata, od 1909 roku, show cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem ludzi lotniczego świata. Dla przykładu, na jubileuszowym Paris Air Show w 2009 roku przybyło 380 tys. osób! To musi robić wrażenie.

Pitts_S2BW sercu malowniczo położonej Burgundii słynącej z produkcji wyśmienitych win i znanych na całym świecie winnic Chablis, Chambertin, Clos Vougeot, Musigny, La Romanee-Conti Pommard, Aloxe-Corton, Montrachet, Mersault  i Corton-Charlemagne 26 września odbył się Meeting Aérien à Dijon-Darois.

Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna (Single European Sky) jest modelem organizacji transportu powietrznego wzorowanym w przeważającej mierze na rozwiązaniach funkcjonujących w Stanach Zjednoczonych, które nie tylko są znacznie bardziej efektywne od europejskich, ale i przyczyniają się do obniżenia kosztów operacyjnych.

katastrofa samolotu tu-154Radził, aby lądowali na lotnisku zapasowym. Chcieli spróbować drugi raz. Jeśli nie udałoby się mieli lecieć na zapasowe lotnisko. Wspomina Paweł Plusnin, kontroler lotów z lotniska "Siewiernyj" w Smoleńsku, po katastrofie samolotu TU-154. Jako ostatni rozmawiał z polskimi pilotami. Potwierdził, iż rozmawiali po rosyjsku, a nasi piloci mieli problem ze zrozumieniem komend. Informacji zaprzecza dawny przełożony polskiej załogi, ktory twierdzi, iż dowódca załogi kpt. pilot Arkadiusz Protasiuk doskonale znał język rosyjski. Rozmowę z rosyjskim kontrolerem lotu opublikował na swej stronie portal Life News.

W ubiegły weekend (19-20.05) odbył się w gmachu Muzeum Armii Krajowej w Krakowie Festiwal Modelarski- Kraków 2012, którego głównym organizatorem był IPMS Kraków.

Samoloty biorące udział w zawdoach Challenge 1932 w hangarze Zeppelina - fot. Alex Stocker berlin28 sierpnia od 1993 roku obchodzony jest jako Święto Lotnictwa Polskiego wspólne święto lotnictwa cywilnego, wojskowego oraz przemysłu lotniczego, a zostało ustanowione na pamiątkę zwycięstwa kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. pil. Stanisława Wigury w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932 (Challenge International des Avions de Tourisme) w Berlinie. Polacy startowali wówczas na samolocie RWD-6, którego współkonstruktorem był inż. Wigura. (fot. Samoloty biorące udział w zawodach "Challenge 1932" - fot.  Alex Stocker, Berlin)

podiumMiło nam poinformować, iż dnia 24.10.2014 o godzinie 12:01 po burzliwych naradach Komisji Lotniczej ds. Rozwiązywania Konkursów działającej przy portalu samoloty.pl wśród wielu uczestników wylosowani zostali szczęśliwi zwycięzcy I Jesiennego Konkursu Lotniczego.

 

 

 

 

Lotniska... niewykorzystany potencjał?

Budować nowe czy wykorzystać stare? To w ostatnich czasach najczęściej stawiane pytanie przez urzędników odpowiedzialnych za rozwój gospodarczy wszystkich regionów w Polsce. Możliwości, jakie niesie posiadanie na swoim ,,podwórku’’ własnego lotniska prowadzi do wojny między samorządami o to, gdzie powinno być ulokowane i przez kogo kontrolowane. Na polskiej ziemi jest wiele niewykorzystanego potencjału w postaci gotowych już terenów pod zabudowę lub rozbudowę portów lotniczych. W niektórych przypadkach istnieje już wystarczająca infrastruktura drogowo-kolejowa, aby to wszystko mogło dobrze funkcjonować. Co więc jest przeszkodą – chęci czy prawo? A może jeszcze co innego?

Air Show w fotograficznym skrócie
Air Show Radom za nami, kolejny... być może za dwa lata. Ten, który przedwcześnie się zakończył, pozostawił w sercach miłośników lotnictwa smutek. Wielu z nich swymi fotograficznymi wspomnieniami podzieliło się z nami. I to właśnie wśród nich wyłoniliśmy laureatów, którzy otrzymają nagrody książkowe, a ich galerie autorskie ukażą się na łamach naszego portalu. (fot. W.Wyszywacz)

TS-11_827_MF0893W 1983 r. trafiłem na szkolenie podstawowe do 66. Lotniczego Pułku Szkolnego w Tomaszowie Mazowieckim. Ze mną był mój przyjaciel, Jurek Gruszczyński, obecnie „naczelny” miesięcznika „Lotnictwo”. Był też Jacek Bartosze (nie żyje), Krzysiek Baranowski, Piotrek Budzianowski, Piotrek Turowski, Jarek Gacek (też nie żyje), Jacek Polemberski, Janek Klimczuk, Andrzej Błasik (niestety, też nie żyje), Marek Błoński, i inni koledzy z rocznika, późniejszej promocji 1985 Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie.

Zmienna geometria skrzydeł w praktyce

Koncepcja ta osiągnęła szczyt swojej popularności w czasie gdy w wyniku stale zwiększających się kosztów opracowywania i eksploatacji samolotów bojowych starano się zamknąć jak największą liczbę przydatnych cech w jednej konstrukcji. Jednak jak na ironię jedną z największych wad tego ciekawego rozwiązania były i są właśnie koszty budowy maszyny ze zmienną geometrią skrzydeł. Jednak pierwsze samoloty o zmiennym skosie skrzydeł, powstały zdecydowanie wcześniej niż owoce zimnowojennej gorączki takie jak: F-111, F-14, czy MiG-23. W poniższym artykule zaprezentuje przykłady samolotów, w których wykorzystano ryzykowne i innowacyjne rozwiązanie zmiennej geometrii skrzydeł.