ARTYKUŁY LOTNICZE

Już dziś na Lotnisku Kętrzyn Wilamowo rozpoczyna się od dawna wyczekiwany i planowany Międzynarodowy Rajd Po Lotniskach Litwy. Kilkanaście załóg z całej Polski będzie miało okazję uczestniczyć w rajdzie po najciekawszych lotniskach naszego północno-wschodniego sąsiada – Litwy.

zdjcia_katastrofa_10_maleeOgół Polaków mało się interesuje lotnictwem, niewiele niestety o lotnictwie wie. Falę zainteresowania lataniem i podstawowymi jego zasadami wywołują jedynie wypadki i katastrofy, czego z przykrością doświadczam w takich sytuacjach, a przedstawiciele mediów zadają mnie i innym ludziom jakoś związanym z lotnictwem bardzo naiwne pytania. Zapraszamy do artykułu o katastrofie Tu-154 spod Smoleńska autorstwa Michała Fiszera oraz Jerzego Gruszczyńskiego, ekspertów lotniczych, który po raz pierwszy opublikowany został na naszym portalu kilka dni po katastrofie. Artykuł wzbudził wtedy ogromne zainteresowanie naszych czytelników.

 

sterowiecWiele już było na naszej stronie o samolotach. Nie poruszyliśmy jednak dawno tematyki ... sterowców, a przecież wchodzą one w skład tzw. innych statków latających. Nawet piloci szybowcowi przyznają, że sterowce w powietrzu wyglądają niezwykle efektownie, a w ich locie ukryty jest niezwykle pociągający romantyzm latania...

Rozmowa z Pascale Alajouanine – pięciokrotną Mistrzynią Francji, dwukrotną Mistrzynią Europy w akrobacji samolotowej unlimited. 

 

Zapraszamy na 11 artykuł z serii ""Teleinformatyka i telekomunikacja w transporcie lotniczym", w którym przedstawiono system ACARS.

A320neo fot AirbusJuż po raz piąty publikujemy roczne zestawienie najważniejszych pierwszych lotów statków powietrznych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ponownie w powietrze wzniosło się wiele nowych, ciekawych konstrukcji. Są to zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe, modyfikacje znanych konstrukcji, jak i maszyny zupełnie nowe, załogowe i bezzałogowe. Pojawiają się również samoloty doświadczalne. Jednak tym razem szczególnie dużo śmigłowców doczekało się swoich oblotów.

 

Budujemy samolot? Bądźmy cierpliwi

Budowa samolotu 62 Już kilka razy pisaliśmy o budowie, bądź próbach zbudowania samolotu. Wiadomo, iż proces ten jest bardzo dużym i złożonym wyzwaniem technicznym, wymagającym od nas nie tylko wiedzy oraz umiejętności technicznych, ale także czasu, poświęcenia i środków. Wielu początkujących budowniczych, nie potrafiąc ocenić tego przedsięwzięcia, dość szybko odczuwa frustrację. Duża część z nas czuje się także zagubiona w tym jakże skomplikowanym świecie i jest to zupełnie normalne. Nie należy się tym zniechęcać, tylko pogłębiać wiedzę na ten temat oraz zdobywać coraz to nową. Z pomocą przyszłym budowniczym, i wskazówkami, jak zbudować samolot przychodzą Bożena i Jacek Skopińscy z firmy AERO-SERVICE. (fot.J.Skopiński)

Samoloty dla VIP w Europie

Mamy w pamięci jeszcze kłopoty z zamarzniętym polskim rządowym Tu 154 i wypowiedzi na temat wymiany rządowej floty. Na łamach SAMOLOTY.PL wraz z międzynarodową firmą czarterową Chapman Freeborn Airchartering pokusiliśmy się o przedstawienie propozycji zakupów floty rządowej.

RobertLavack2008

Robert "Kurt" Lavack - pilot, który podczas II wojny światowej służył w brytyjskim RAF opowiada o swojej przyjaźni z polskimi pilotami, o misjach lotniczych i o tym, jak mając 15 lat rzucił szkołę, by być... marynarzem. Wywiad specjalnie dla portalu Samoloty.pl

Dzień otwarty CIRRUS PERSPECTIVE



Pragniemy zaprosić Państwa na wyjątkową prezentację Cirrus Perspective – przełomowego produktu w dziedzinie lotnictwa GA. Aby umożliwić podziwianie najnowszych zdobyczy techniki dla wszystkich miłośników lotnictwa GA 19.07.2008 w sobotę (godz 11.00 - 17.00) na Warszawskim Lotnisku Babice odbędzie się Dzień Otwarty Cirrus Perspective...

spahnPierwsze zawody samolotów turystycznych w Europie miały miejsce w 1928 roku. Ich organizatorem został Aeroklub Francji. Na starcie stanęło wówczas 25 pilotów. Do pokonania mieli blisko 2 000 km, w przelocie etapowym. Jedną z konkurencji był lot okrężny dookoła Francji. Impreza okazała się bardzo trudną dla ludzi i maszyn. Do mety doleciało zaledwie 6 pilotów. Ale co ważne pierwszy krok został właśnie zrobiony...

Zgromadzą wystawców sprzętu lotniczego, kupujących, pasjonatów, ale i tych, którzy być może pierwszy raz będą na lotnisku. Zaprezentują najnowocześniejsze maszyny lotnictwa cywilnego. Będą im towarzyszyły treningi lotnicze i widowiskowe imprezy sportowe jak np. slalomania, podczas której motoparalotnie ścigają się między gigantycznymi pylonami zaledwie metr nad ziemią!

 

mazuryNadarza się doskonała okazja do spędzenia długiego weekendu na Mazurach i wzięcia udziału w Międzynarodowym Rajdzie po lotniskach Warmii i Mazur. W dniach 24-26 czerwca piloci i ich załogi będą mogli uczestniczyć w lotniczej imprezie. Celem Rajdu jest pokazanie wielu atrakcyjnych miejsc Warmii i Mazur przy wykorzystaniu lotnisk/lądowisk znajdujących się w regionie.

as_2011_motyw2Ta impreza doskonale znana jest nie tylko fanom lotnictwa, bowiem AIR SHOW w Radomiu to największe w Polsce pokazy z udziałem samolotów wojskowych i cywilnych z całego świata. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 27-28 sierpnia. Czasu nie pozostało zatem zbyt wiele, więc może warto by było przypomnieć osobom niezdecydowanym co stracą, jeśli do Radomia się nie wybiorą...

tuuczb10 kwietnia 2010 roku o godzinie 8.56 rozbił się rządowy samolot Tu-154 M niedaleko lotniska wojskowego w Smoleńsku, 15 km od lasu Katyńskiego. Samolot prawdopodobne zahaczył o drzewa w gęstej mgle podchodząc do lądowania. Spadł i zapalił się. Pożar  samolotu został  ugaszony.  Na okładzie samolotu znajdował się prezydent RP Lech Kaczyński wraz  z małżonką, oraz m.in. v-ce marszałek sejmu  Szmajdziński, Szef IPN, v-ce Minister Spraw Zagranicznych Kremer, Prezes NBP oraz goście prezydenta. Wg. wstępnych informacji Rosyjskiego Ministerstwa Spraw Nadzwyczajnych zginęło 96 osób. Nikt nie przeżył katastrofy. Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski, który zgodnie z polską Konstytucją objął obowiązki Prezydenta RP, ogłosił tygodniową żałobę narodową. To najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w historii naszego kraju i lotnictwa polskiego.

Dziś kolejne próby stworzenia formacji 108

Pogoda dopisuje skoczkom, którzy cały czas odbywają treningi i próby skoku w formacji stuosobowej – 100 WAY. Pare minut po godzinie 15.00, 17 czerwca, ponad stu skoczków z 6 samolotów po serii skoków treningoych oddało pierwszy skok, w którym miała zostać utworzona największa międzynarodowa formacja spadochronowa w Europie... Czwartek jest kolejnym dniem prób pobicia rekordu...

O pozycji lotniska na polskim rynku lotniczym, szansach rozwoju oraz przygotowaniu do Euro 2012.

Król Anotonowów

Samolot AN-2 to samolot wyjątkowy w historii światowego lotnictwa. Był najdłużej produkowanym seryjnie samolotem na świecie. Od oblotu w 1947 roku produkowany był nieprzerwanie do 1989 roku. Wyprodukowano ich łącznie około 18 tysięcy sztuk. Obecnie szacuje się, że na świecie jest jeszcze około 180 sztuk latających AN-2. To ostatni prawdziwy samolot dla prawdziwych lotników.

1. Informacje ogólne.

  1. Operatorem Serwisu https://www.samoloty.pl//samoloty.pl jest MicroNet Art Sp. z o.o. ul. 3 Maja 13A, 62-800 Kalisz

  2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka")

2. Informacje w formularzach.

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

  2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

  3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej, niż za zgodą użytkownika.

  4. Dane podane w formularzu mogą stanowić zbiór potencjalnych klientów, zarejestrowany przez Operatora Serwisu w rejestrze prowadzonym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

  5. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

  6. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi – w szczególności dotyczy to przekazywania informacji o posiadaczu rejestrowanej domeny do podmiotów będących operatorami domen internetowych, serwisów obsługujących płatności lub też innych podmiotów, z którymi Operator Serwisu w tym zakresie współpracuje.

3. Informacja o plikach cookies.

  1. Serwis korzysta z plików cookies.

  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

    2. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

    3. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

  9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

  10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

  11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

4. Logi serwera.

  1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

  2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

    1. czas nadejścia zapytania,

    2. czas wysłania odpowiedzi,

    3. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

    4. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

    5. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

    6. informacje o przeglądarce użytkownika,

    7. Informacje o adresie IP.

  3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

  4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

5. Udostępnienie danych.

  1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

  2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

  3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

  2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

    1. Internet Explorer

    2. Chrome

    3. Safari

    4. Firefox

    5. Opera

    6. Android

    7. Safari (iOS)

    8. Windows Phone

    9. Blackberry

1Technologie przyszłości w lotnictwie cywilnym i państwowym, stan i perspektywy dla przemysłu lotniczego w Polsce, plany zakupu nowych statków powietrznych oraz centralny port komunikacyjny – wiodącymi wątkami konferencji w Warszawie

Podczas zorganizowanej w tym tygodniu w Warszawie międzynarodowej konferencji i wystawy „Lotnictwo nowej generacji - strategie, technologie, rozwiązania” eksperci z obszaru lotnictwa cywilnego i państwowego debatowali nad szeregiem zagadnień, podzielonych na sześć sesji tematycznych dotyczących kolejno rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie środkowo - wschodniej, szans i wyzwań dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; innowacyjnych technologii zarządzania bezpieczeństwem i kontrolą ruchu lotniczego; infrastruktury lotnisk i nowych rozwiązań na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa; rozwoju narodowego przemysłu lotniczego w Polsce; potrzeb, wymagań i planów realizacji modernizacji lotnictwa państwowego oraz kształceniu kadr lotnictwa cywilnego i państwowego.