ARTYKUŁY LOTNICZE

asiaJeśli ktoś powie, że życie stewardessy może nie być ciekawe, pomyli się, i to bardzo... Najlepszym tego przykładem jest Asia, jej blog, często aktualizowany pozwala nam bowiem przenieść sie w egzotyczne kraje, fotografie zaś doskonale odwzorowują tamtejsze widoki. Joanna Składanek po studiach wyjechała do Irlandii. Chciała zarobić na podróż dookoła świata. Wtedy przypadkiem trafiła na rozmowę kwalifikacyjną do jednej z linii lotniczych. Po miesiącu leciała już samolotem do Dubaju, żeby rozpocząć swoją przygodę w chmurach i nie tylko w nich...

Antonov AN-225 UR-82060 9144582918Antonow An-225 Mrija to aktualnie największy samolot świata. Istnieje tylko jeden egzemplarz, więc każde jego lądowanie jest sporym wydarzeniem.

Warmińsko-Mazurski Lotniczy Rajd Przyjaźni na Litwę

Kolejny zakończony sukcesem organizatorskim rajd lotniczy może na swym koncie odnotować kętrzyński Aeroklub Krainy Jezior. Jego uczestnicy bowiem powrócili szczęśliwi i zadowoleni z nadzieją, iż spotkają się w takim samym, a może liczniejszym gronie także za rok.

rajd samolotyW sobotę 11 października na lotnisku w Michałkowie (kod ICAO: EPOM) (obok Ostrowa Wielkopolskiego) odbył się "II Samolotowy Rajd Południowej Wielkopolski Doliną Baryczy" zorganizowany przez Stowarzyszenie Lotnisko Bliżej Miasta oraz Pyrlandia Boogie.

Airports 2012 logoNa to pytanie i wiele innych starali się odpowiedzieć przedstawiciele branży lotniczej, podczas pierwszego dnia konferencji Airports 2012, która już po raz ósmy ma miejsce w warszawskim Hotelu Marriott. Wieczorem uczestnicy spotkali się na Gali Awionetka 2012, podczas której wręczono prestiżowe nagrody dla polskiego transportu lotniczego.

dsc 9624 HDRW dniach 19-20 lipca b.r. w Bray po raz jedenasty odbyła się największa impreza lotnicza w Irlandii będąca częścią festiwalu „Bray Summerfest”. Organizatorzy szacują, że tegoroczne dwudniowe pokazy obejrzało ponad sto czterdzieści tysięcy widzów.

 

3aTrasy koncertowe, miesiące poza domem, spędzone nie tylko na scenie, ale także w hotelach i w powietrzu. Chcielibyśmy przedstawić maszyny, którymi z miejsca na miejsce, z dala od tłumu fanów, transportowane są światowe gwiazdy muzyki.

Postanowiliśmy porównać parametry dwóch słynnych i popularnych czeskich samolotów - SportCruisera firmy CZAW (do niedawna PiperSport) oraz SportStara firmy Evektor Aerotechnik.

 

DSC_4104_mod2_ SportStar

 

 

SportStar


Dwumiejscowy, metalowy dolnopłat o stałym 3-kołowym podwoziu (sterowane koło przednie) wyposażonym w 80-konny silnik Rotax 912 UL lub 100-konny Rotax 912 ULS. Producent oferuje samolot z gwarancją na okres dwóch lat lub 200 h lotu.

Konstrukcja ta bazuje na samolocie Harmony, który otrzymał pełną certyfikację JAR-VLA. Jednocześnie jest on rozwinięciem europejskiej wersji tego samolotu o nazwie EV97 Eurostar, który został uznany w 2003 roku "samolotem roku" w konkursie UK Flyer Magazin. SportStar jest zmodyfikowaną odmianą Eurostara dla potrzeb rynku amerykańskiego (zmieniony profil skrzydła, powiększone baki paliwa, etc.). Samolot jest niezwykle popularny, obecnie na świecie lata ponad 500 egzemplarzy samolotów Eurostar / Sportstar.
SportStar jest przeznaczony do lotów treningowych, turystycznych i holowania szybowców. Odznacza się nieprzeciętnymi osiągami oraz najwyższą jakością wykonania przy zachowaniu bardzo atrakcyjnej ceny.

 


VK4 Kokpit SportStara

 

 

Jako pierwszy na świecie lekki samolot sportowy LSA (Light Sport Aircraft) otrzymał w USA certyfikat Special Airworthiness Certificate. Spełnia on wszystkie kryteria stawiane konstrukcjom klasy Sport Pilot Light Sport Aircraft. Został on certyfikowany jako ULL w Czechach i przeszedł certyfikację na typ w Kanadzie i Australii. Samolot ten jest obecnie sprzedawany w 23 krajach świata, a największymi odbiorcami są Stany Zjednocznone, Kanada, Australia i RPA.

 

Sportcruiser Sportcruiser

 

 

SportCruiser

 

Także dwumiejscowy dolnopłat, wykonany w całości z aluminium. Klienci, który zdecydują się na ten samolot mają do wyboru dwa rodzaje silników, 100-konny Rotax 912LS lub 120-konny Jabiru 3300. Do dyspozycji są również cztery rodzaje śmigieł: dwu- i trzyłopatowe Woodcomp SR3000, trzyłopatowe Woodcomp Classic i trzyłopatowe Sensenich z niklowanymi krawędziami. Opcjonalnie samolot wyposażany jest w spadochron produkcji Ballistic Recovery System, autopilota i zestawy cyfrowych wyświetlaczy oferowanych przez firmy Dynon i TruTrak.

 


img025141306579 Kokpit SportCruisera

 

 

W kilku państwach SportCruiser załapał się do kategorii samolotów ultralekkich, jest tak np. w USA, gdzie maszyna certyfikowana została w grupie Light-sport aircraft. Czeski produkt proponowany jest jako samolot do samodzielnego montażu oraz jako gotowy płatowiec. Forma zestawu samodzielnego montażu tej maszyny jest akceptowana w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Czech Sports Aircraft opracowała także SportCruisera Version III. Samolot ten otrzymał lekko poszerzony kadłub co pozwoliło na poprawienie komfortu osób znajdujących się w kabinie. Mimo zwiększenia rozmiarów, maszyna utrzymała się w klasie samolotów ultralekkich. Osiągnięto to poprzez zastosowanie w ramie owiewki włókien węglowych, które zmniejszyły jej wagę.

Opinie:

 
Osoby podróżujące samolotami podkreślają przestronność kokpitu, przyjemność w lataniu oraz w dość niskie koszty użytkowania. Samoloty pod względem konstrukcyjnym są bardzo do siebie podobne. Zarówno SportCruiser jak i SportStar są bardzo popularne w swojej klasie. Pora zatem na porównanie ich osiągów. Na tym polu zdecydowanie, aczkolwiek w niewielkim stopniu wygrywa SportStar.

 

SportStar wygrywa jeśli chodzi o:

 

 

 
SportStar
SportCruiser
Nieprzekraczalna prędkość 255 km/h 224 km/h
Predkość manewrowa 172 km/h 147 km/h
Max prędkość w locie poziomym 191 km/h 178 km/h
Prędkość przelotowa 171 km/h 163 km/h
Masa 335 kg 345 kg
Pojemność zbiornika paliwa 118 l 112 l
Szerokość kokpitu 1,18 m 1,17 m
Masa użytkowa 290 kg 270 kg
Max masa startowa 600 kg 600 kg

 

 

Natomiast Sportcruiser jest lepszy jeśli chodzi o:

 

  SportStar     SportCruiser    
Prędkość wznoszenia 5 m/s 6 m/s
Prędkość przeciągnięcia 83 km/h 70 km/h
Max prędkość z wysuniętymi klapami 127 km/h 132 km/h

 

Cena:

 

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia - cena samolotów. Na zakup SportStara należy przeznaczyć około 113,000 USD, a klasyczna wersja SportCruisera wynosi około 119900 USD. Cena zakupu nowego samolotu kształtuje się zatem bardzo podobnie.

 

 

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. LZ.pl

Fot. LZ.pl

Oznaczenia 1Oznaczenia SP, które znajdują się na burcie polskich samolotów cywilnych, nie zdziwią żadnego miłośnika lotnictwa. Skąd się wzięły? Przypomnijmy ich historię. 

Czy samochód może latać? Może...

Co chwilę mamy do czynienia z próbami połączenia samochodu i samolotu. Oczyma wyobraźni widzimy obraz przyszłości... gdy do pracy jedziemy-lecimy "samolotochodem". Po raz kolejny odżyła więc propozycja stworzenia samolotu, którym można byłoby się poruszać po drogach, jak samochodem...
(fot. www.terrafuga.com)

pik19Tragicznie zakończyl się V Płocki Piknik Lotniczy. Słynny pilot akrobacyjny Marek Szufa zginął wykonując ewolucje nad wodą. Jego samolot, Christen Eagle uderzył z dużą prędkością w taflę wody i utonął. Mimo reanimacji Marka Szufy nie udało się uratować. Odszedł znakomity pilot i człowiek. Cześć jego pamięci...

Wojska Balonowe

   Chyba nie wielu z nas współczesnych pamięta, że w Polsce przedwojennej ( 1918 - 1939 ) istniały wojska balonowe. Trzeba mi zacząć wszystko od początku. Wszystko zaczęło się na jesieni 1917 roku w wojennej zawierusze I wojny światowej. W Rosji dwóch polskich oficerów ( podpułkownik Hipolit Łosowski i pułkownik Aleksander Wańkowicz ) niezależnie od siebie sformowali oddział aeronautyczny. Aeronautami tak wtedy nazywano baloniarzy.

Jak się wyedukować na zawodowego pilota?

superjumboPraca pilota nieodłącznie kojarzy się z czymś elitarnym, niedostępnym przeciętnemu śmiertelnikowi. Pilot, jak mówi definicja słownikowa, to osoba kierująca statkiem powietrznym, a więc także śmigłowcem, szybowcem, balonem i innym. Właściwie w Polsce istnieje tylko jedna uczelnia wyższa, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego - Politechnika Rzeszowska. Można też studiować pilotaż w dęblińskiej Wyższej Oficerskiej Szkole Wojsk Powietrznych, wówczas jednak kariera przebiega zupełnie inaczej - w ścisłym związku z wojskiem. Jeśli zaś ktoś chce zostać pilotem małego samolotu turystycznego bądź ultralekkiego, wystarczy certyfikowany ośrodek szkoleniowy. W poniższym artykule przybliżymy Państwu zdobycie uprawnień zawodowego pilota lotnictwa cywilnego pasażerskiego.

Samolotem na rajd? Tylko w Kętrzynie

Choć prognozy pogody nie oszczędzały mazurskich terenów to Rajd po lotniskach i lądowiskach Warmii i Mazur po półmetku trzeba uznać za udany. Pomimo zimna panującego na dworze, ciepła atmosfera panująca wśród lotników towarzyszyła i towarzyszy wciąż uczestnikom Rajdu. W iście rodzinnej atmosferze kętrzyńskiego lotniska spędzają kolejne dni w locie i na ziemi. Czwartkowy i piątkowy wieczór w Tawernie Awiatorów stał się okazją do integracji lotniczego środowiska oraz czasem wspomnień z poprzedniego Rajdu na Litwę. Za nami dwa dni w doborowym towarzystwie najlepszych pilotów turystycznych w Polsce. W międzyczasie Rajdu odbyły się bopwiem także konkursy na celność lądowania. Na pierwsze relacje oraz fotografie z imprezy zapraszamy jutro po zakończeniu rajdu.

paragieldaW kalendarzu imprez paralotniarskich "Paragiełda" gości już od 6 lat. Z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Wobec tego w rokub bieżącym organizatorzy "Paragiełdy 2010" postanowili rozszerzyć jej zakres o dotąd nie reprezentowane sporty lotnicze oraz im pokrewne. W dniach 20-21 marca 2010 r. w Warszawie, w Hali Gier Zespołowych AWF spotkali się miłośnicy lotnictwa lekkiego.

            

140mpd.jpg

  

 

  Tegorczne wydarzenie Cumulusy Open Day, to już nie tylko wręczenie nominacji dla 15. finalistów plebiscytu w kategorii Cumulus Sportowy. Teraz to znacznie szersze i dużo poważniejsze przedsięwzięcie. W siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego będziemy rozmawiać w panelu dyskusyjnym na temat marketingu sportowego

W 1858 r. Gaspard Tournachon paryski fotograf był bodaj tym pierwszym w świecie, który wykonał zdjęcie z balonu. Balon znajdował się na wysokości 80 m. Francuz z powietrza uwiecznił dla współczesnych i potomnych swoją stolicę. Rok później wzniósł się nad Paryżem dużo wyżej. Kosz balonu zawisł na wysokości 200 m. Gaspard swoją fotografią zainteresował Ministerstwo Wojny. Umiał przekonać, że zdjęcia można wykorzystać nie tylko w kartografii przy kreśleniu map. Zdjęcia mogą stać się przydatne wojsku. Chodziło o rozpoznanie sił przeciwnika. W czerwcu 1859 r. jego rodacy „sportretowali” z powietrza oddziały wojsk austriackich.

 

O lotach na „skróty", precyzyjnych lądowaniach, zestrzeleniu przez ziomka i walce z MiG-iem. Relacja mjr Jarosława Gozdalskiego.

Modelarski Show

http://rc-lot-hobby.livenet.pl/rcair2008/original/44.jpg

Po raz kolejny 2 i 3 sierpnia na lotnisku w Nowym Targu odbył się III Podhalański Modelarski Air Show. Na listę startową zapisało się 76 pilotów z Polski i Słowacji (Poprad, Namestowo, Spiska Nova Ves, Trnawa), piloci z Trnawy  Peter Śmidović i Herzog Timo pokazali wysoki kunszt pilotażu 3D modelami śmigłowców. Fantastyczny pokaz momentami zapierał dech w piersiach... Nowotarski piknik zaszczycił swoją obecnością Grzegorz Biela (obecnie mistrz polski w klasie F4 gigant) wraz ze swoją pięknie wykonaną makietą samolotu JABIRU.

Pierwsze prace nad  systemem antykolizyjnym w powietrzu były zapoczątkowane w roku 1956 przed Dr John Morrel po kolizji DC-7 a Lockheed Super Constellation nad Dużym Kanionem w USA. Kolizja w 1978 roku samolotu Boeing 727 i Cessna 172 nad San Diego doprowadziła organizację FFA do badań nad pierwszym systemem ACAS.