ARTYKUŁY LOTNICZE

idzj0l- Hej, kolego!
Mężczyzna opalający się na skrzydle Fairchilda podniósł głowę i zamrugał oczami, by przyzwyczaić je do blasku słońca. Przed samolotem stało dwóch amerykańskich żołnierzy.
- O co chodzi?
- Jest interes do zrobienia. Nie chciałbyś czasami kupić samolotu?
Propozycja była tak absurdalna, że mężczyzna roześmiał się w głos.

airbus_320-2001Przez blisko miesiąc na naszej stronie internetowej zamieszczona była ankieta, gdzie pytaliśmy naszych Czytelników, którym z samolotów linii lotniczych latających z Polski podróżuje się im najlepiej. Zwyciężył Airbus A320, zaś drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno Boeing 737 i Boeing 767.

 

W chwili narodzin polskiego lotnictwa nie istniała osobna służba medyczna  zajmująca się zdrowiem spadkobierców Ikara. Spadkobiercy korzystali z opieki, którą  otrzymywały już istniejące formacje. Co nie znaczy, że eskadry lotnicze w służbie liniowej były pozbawione opieki medycznej. Miały one do swojej dyspozycji sanitarkę ( samochód do przewożenia rannych ) i sanitariusza.

 

Zobacz co ciekawego na Góraszce...

Pierwszy weekend czerwca nad Góraszką to głównie ryk silników przelatujących samolotów, łopot łopat śmigłowców.14 Piknik Lotniczy właśnie trwa. Jak co roku na lotnisko EPGO licznie przybili wszyscy miłośnicy lotnictwa z całej Polski.

Zapraszamy na recenzję jednego z ostatnich modeli  producenta Alabeo - dodatku do FSX: Su-26. Firma zaczęła się specjalizować  w samolotach akrobacyjnych, oraz przeznaczonych na nieco inne latanie niż tylko ładne widoki za wiatrochronem lub przewóz pasażerów, czy cargo.

alarm-w-st-omermale7 września na księgarskie półki wejdzie kolejna książka Bohdana Arcta – pilota myśliwskiego, który po II wojnie światowej spisał swoje przygody. "Alarm w St. Omer" to zbiór opowiadań, ułożonych według chronologii wydarzeń wojennych. Zestrzelony i więziony w niemieckich obozach, Bader raz za razem próbował ucieczki. Zdesperowani hitlerowcy musieli zabrać pilotowi protezy, aby uniemożliwić mu dalsze próby...

 

Siły Powietrzne w rok po tragedii

Minął rok od tragicznej katastrofy samolotu CASA pod Mirosławcem. Dowództwo Sił Powietrznych w tym czasie zalewane było przez dziennikarzy rozmaitymi pytaniami. Dotyczyły one nie tylko katastrofy, ale także innych spraw dotyczacych parku maszyn oraz samego Dowództwa. Poniżej prezentujemy zestaw pytań i odpowiedzi na tematy, o które najczęściej pytali dziennikarze.
(fot.samoloty.pl)

Do napisania o samolotach sanitarnych w Polsce zachęcił mnie lecący przed domowymi oknami śmigłowiec LPR. Ci którzy mnie znają są innego zdania. Inspiracją było poznanie sympatycznej Pani rzecznik wspomnianej firmy. To tak na marginesie tytułem wstępu od autora. 

Sześć lat po tym jak umilkły działa I wojny światowej i Polska odzyskała niepodległość generał brygady Felicjan Sławoj – Składkowski powołał do działania „instytucję”. Która miała się zająć stworzeniem Lotnictwa Sanitarnego.

W 1924 r. w Poznaniu na Ławicy ( tu stacjonował 3. Pułk Lotniczy ) postanowiono że przebudować jeden z wielu zdobytych na Niemcach samolotów na polski płatowiec sanitarny. Wybór padł na Albatrosa C – X. Jeszcze tego samego roku przeszedł test swoich możliwości w warunkach bojowych. Trafił na akurat przeprowadzone manewry.  Nie poprzestano na tym. Porównano go z konstrukcjami pochodzącymi z Francji. Albatros C - X był maszyną dwumiejscową. Francuski Breguet XIVT zabierał trzech pacjentów a Hanriot 14S jednego. Te ostatnie pojawiły się w Polsce na jesieni 1925 r. Trafiły na lotniska wojskowe 1.Pułku Lotniczego to jest do Warszawy i do Lidy gdzie stacjonował 5.Pułk Lotniczy. 

Jak zapewne zauważyliście, szata graficzna serwisu jest cały czas ulepszana. Prosimy o uwagi i sugestie - za wszystkie będziemy wdzięczni ;)

Jest pilotem samolotowym i szybowcowym, a także maratończykiem. Właśnie przechodzi na emeryturę i cieszy się z tego, bo będzie miał więcej czasu na latanie. I choć ma na swoim koncie niezłą kolekcję rekordów szybowcowych, marzy o biciu kolejnych. MAREK MAŁOLEPSZY żyje z pasją i ciągle marzy, bo – jak twierdzi – tylko takie życie ma sens.

MiG-29Jedna z najlepszych konstrukcji myśliwskich. Mistrz walki powietrznej, lubiany przez pilotów. Naddźwiękowe samoloty MiG-29, przeznaczone do walki powietrznej, strzegą polskiego nieba od 25 lat. W polskiej armii latają 32 myśliwce tego typu. Stacjonują w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 22 w Malborku i 23 w Mińsku Mazowieckim.

W sobotę o godz. 21 zakończyły się 17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Club, Standard i wielomiejscowej. Mistrzostwa rozgrywane były w dniach 05 – 20 lipca br.  w Ostrowie Wielkopolskim. Polacy pokazali klasę i na „swoim podwórku” wiedli prym podczas szybowcowych zmagań. Polski zespół, od początku drużynowy lider mistrzostw, zakończył rywalizację w klasyfikacji zespołowej mistrzostw na pierwszym miejscu z dorobkiem 5 medali!

CASA - w rok po tragedii...

Równo rok temu w godzinach wieczornych ekipy ratunkowe przybyłe na miejsce katastrofy lotniczej w Mirosławcu odnalazły wrak maszyny wojskowej CASA C-295M. Samolot rozbił się 23 stycznia 2008 roku ok. godz. 19.00. Spośród 20 osób, które zginęły w płąnącym samolocie, było 16 pasażerów oraz 4 członków załogi, wszyscy oni byli oficerami polskiego lotnictwa. Maszyna rozbiła się w trakcie podchodzenia do lądowania na lotnisku 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu. Należała ona do krakowskiej 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego. Postępowanie w sprawie katastrofy samolotu CASA C-295M zostanie przedłużone do 24 kwietnia jak informuje Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Do tej pory tylko jedna osoba usłyszala zarzuty.

paragielda_2011Ogólnopolskie Stowarzyszenie Gekon Glide Club to miłośnicy paralotniarstwa, a jednocześnie grupa przyjaciół, która od siedmiu już lat organizuje projekt pod nazwą PARAGIEŁDA Targi Lotnictwa Lekkiego. W trakcie jej trwania podobni im pasjonaci mogą zapoznać się z najnowszą ofertą producentów sprzętu, porównać sprzęt produkowany przez różne firmy, a ci, którzy dopiero marzą o lataniu mają szansę nie tylko poznać ofertę szkół, ale też bezpośrednio spotkać się z tymi, którzy później będą ich szkolić. PARAGIEŁDA to nie tylko targi, to także impreza integrująca środowisko i mająca za zadanie przybliżyć latanie tym, którzy odrywali się od ziemi jedynie na pokładach rejsowych samolotów.

RobertLavack2008

Robert "Kurt" Lavack - pilot, który podczas II wojny światowej służył w brytyjskim RAF opowiada o swojej przyjaźni z polskimi pilotami, o misjach lotniczych i o tym, jak mając 15 lat rzucił szkołę, by być... marynarzem. Wywiad specjalnie dla portalu Samoloty.pl

miniaturkaNiezależni Eksperci Lotniczy przedstawili w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego propozycję prac nad krajową strategią lotniczą. Polsce brakuje jednolitej i jasno określonej strategii lotniczej, niezbędnej do dalszego rozwoju tego sektora. Jest to również utrudnienie w prowadzeniu wspólnych projektów i prac przy wsparciu Unii Europejskiej.

   images   Kiedy do brzegów Wielkiej Brytanii dopływał pierwszy transport z ewakuowanymi z Francji polskimi spadkobiercami Ikara w służbie Marsa trwały rozmowy prowadzone przez stronę polską z brytyjską. Rozmawiano na temat umowy lotniczej. Wstęp do niej został zrobiony wcześniej, bo w Paryżu 25 października 1939 r.

     Wtedy 25 października 1939 r. na Kontynencie i teraz na Wyspie nie były to łatwe rozmowy. Trudnością, problemem była na przykład weryfikacja stopni czy mianowanie na stopnie oficerskie. Przeszkodą było stanowisko generała Władysława Sikorskiego. Generał żądał aby jednostki polskiego lotnictwa które znajdą się na terenie Wielkiej Brytanii były w pełni samodzielną siłą zbrojną Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy samochód może latać? Może...

Co chwilę mamy do czynienia z próbami połączenia samochodu i samolotu. Oczyma wyobraźni widzimy obraz przyszłości... gdy do pracy jedziemy-lecimy "samolotochodem". Po raz kolejny odżyła więc propozycja stworzenia samolotu, którym można byłoby się poruszać po drogach, jak samochodem...
(fot. www.terrafuga.com)

V Małopolski Piknik Lotniczy - podsumowanie

W niedziele 26 czerwca po godzinie 18.00 zakończył się V Małopolski Piknik Lotniczy, imprezę tą niemal bez wątpienia można zaliczyć do udanych. Niepowtarzalna atmosfera Muzeum Lotnictwa Polskiego i przylegającego do niego pasa, jak i szeroka reklama, spowodowały iż pokazy odwiedziły całe znudzone weekendowym lenistwem, rodziny. Na trenie pikniku można było spotkać również, licznie zgromadzonych spotter’ów, oraz przedstawicieli mediów. Już tradycją stało się, że największą atrakcją są pokazy akrobacji lotniczej. Największe zainteresowanie widowni wzbudziły występy grup akrobacyjnych, Biało-Czerwonych Iskier i grupy „Żelazny”, która w niedziele nie dała pokazów w składzie trzech samolotów (jedynie indywidualny pokaz lidera grupy- p. Krupy).

lot turytstyczneZmiany, jakie w ostatnich latach dokonały się w gospodarce polskiej po liberalizacji transportu1 lotniczego i wejściu przewoźników niskokosztowych (LCC – lowcostcarrier) na rynek, wpłynęły w istotny sposób na pozycję PLL LOT w obsłudze krajowych i międzynarodowych potrzeb przewozowych. Europejska i światowa konkurencja w branży lotniczej skłoniła, a właściwie zmusiła, PLL LOT do zmiany polityki w sferze zarządzania, w tym przede wszystkim do zmiany wizerunku i poprawy jakości świadczonych usług.