ARTYKUŁY LOTNICZE

Zdjęcie 1.SR-71 Maciej ŁugowskiPod koniec lat 50. ubiegłego wieku stało się całkowicie jasne, że aby powietrzna misja rozpoznawcza była skuteczna,  musiała być skryta, a jeżeli już samolot rozpoznawczy został zidentyfikowany, to musiał mieć możliwość opuszczenia obcej przestrzeni powietrznej bez wdawania się w walkę. Jednym słowem, samolot rozpoznawczy musiał być nieosiągalny dla  obrony powietrznej nawet po wykryciu.

W dniach od 18 do 21 kwietnia 2012 odbędą się po raz 20 międzynarodowe targi AERO Friedrichshafen 2012. Ponad 500 wystawców z całego świata zaprezentuje szeroką gamę produktów: od nowoczesnych samolotów ultralights po najnowsze samoloty dyspozycyjne dla lotnictwa ogólnego. Coś dla siebie znajdą również miłośnicy szybowców oraz helikopterów.

Pożegnanie białoruskich lotników

3 września w Baranowiczach na Białorusi odbyły się uroczystości pogrzebowe tragicznie zmarłych lotników Sił Powietrznych Białorusi, płka Aleksandra Marfickiego i płka Aleksandra Żurawlewicza, którzy zginęli w katastrofie samolotu Su-27 podczas pokazów AIR SHOW w Radomiu. W ceremonii uczestniczyli przedstawiciele polskich Sił Powietrznych i resortu Obrony Narodowej, m.in.: Dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Andrzej Blasik, Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego ks. arcybiskup gen. bryg. dr Mirosław Miron Chodakowski, Dyrektor Sekretariatu Ministra Obrony Narodowej gen. bryg. Artur Kołosowski oraz Szef Wojsk Lotniczych Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Ryszard Hać.


Zostań wyróżniony!!!

Pokaż swoje zdjęcie na łamach Magazynu "Lotnisko" i w portalu SAMOLOTY.PL. Pochwal się swoim znajomym zdjęciem na okładce. Może i Ty zostaniesz współpracownikiem Magazynu "Lotnisko" i portalu SAMOLOTY.PL
Celem naszego Konkursu jest pogłębianie wiedzy na temat światowej infrastruktury lotniczej, jak również podziwianie piękna współczesnej i historycznej infrastruktury lotnisk z całego świata.
Czekamy na Wasze fotografie!

Na pozór mogłoby się wydawać, że Boeing 787 „Dreamliner” to kolejny średniej wielkości, szerokokadłubowy samolot komunikacyjny. Jednak pozory mylą. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie statek powietrznych przeznaczony do masowego transportu pasażerów w historii ludzkości.

Inauguracyjny lot CIRRUS VISION SJ – 50
 
 
Jednosilnikowy odrzutowiec wzbił się po raz pierwszy w powietrze i otrzymał oficjalną nazwę Cirrus Vision SJ-50. Samolot jest jednym z najbardziej oczekiwanych projektów lotniczych na świecie, produkcji globalnego lidera na rynku samolotów lotnictwa ogólnego: Cirrus Design Corporation...

Otrzymaliśmy potwierdzone informacje, że na początku lipca najbardziej oczekiwany samolot w historii firmy Cirrus Design Corporation, oficjalnie nazwany Cirrus Vision SJ-50 wykonał swój pierwszy lot. 45 minutowy lot ze światowej kwatery głównej Cirrus Design na międzynarodowy port lotniczy w Duluth w Minnesocie przebiegł bez usterek.
Projekt wcześniej funkcjonował pod nazwą „The Jet”.

Jest całkiem nowym samolotem, który łączy w sobie najlepsze cechy wysoko wydajnej klasy jednosilnikowej oraz kategorię lekkich odrzutowców VLJ. Nieprzezwyciężalna przestrzeń wnętrza, wydajność paliwowa jednego silnika, optymalna ilość miejsc siedzących dla rodziny do siedmiu osób, supernowoczesna awionika  i systemy lotnicze oraz przypisany tylko do maszyn Cirrus - system spadochronowy dla całego samolotu (CAPS) są cechami rozpoznawczymi nowego projektu.Pracuje na nim zespół ponad 125 inżynierów. Tym udanym lotem Cirrus Design Corporation rozpoczyna następną fazę programu, który będzie wspierał rygorystyczny program osiągania certyfikatu.

 Pierwszy lot Cirrus The Jet przynosi obietnicę zmian w lotnictwie ogólnym. Dostarcza całkowicie nową opcję transportu osobistego i biznesowego. Nasz The Jet oferuje posiadaczom dostęp do pościgu lifestyle bardziej niż jakikolwiek inny samolot do tej pory. Co ważniejsze, nie koliduje z operacjami linii lotniczych. Jego rejsy odbywają się poniżej poziomu lotów linii lotniczych i oferują łatwe i wygodne połączenia z tysiącami lokalnych lotnisk, nie obsługiwanymi przez linie lotnicze.” powiedział przewodniczący i CEO Cirrus Design Corporation, Alan Klampeier.

Cirrus Vision SJ-50 jest technologicznie zaawansowany, a jednocześnie zaprojektowany i stworzony w sposób,  aby był tak łatwy w obsłudze jak najlepiej sprzedające się samoloty SR20 i SR22. To właśnie SR22, jest dziś idealnym samolotem do posiadania i obsługi, aby w niedalekiej przyszłości być przygotowanym do przejścia oraz posiadania Cirrus Vision SJ-50.

Najbardziej ze wszystkich samolotów lotnictwa prywatnego dla ułatwienia pracy pojedynczego pilota dopasowano wnętrze oraz zoptymalizowano technologię kokpitu. Ponadto najnowsze systemy bezpieczeństwa ujęte w standardowym wyposażeniu, znacznie podnoszą wartość Cirrus Vision SJ-50 i jego potencjał, czyniąc je niemal bezkonkurencyjnymi.


CIRRUS DESIGN

CIRRUS jest uznanym światowym liderem w produkcji samolotów lotnictwa ogólnego, które dostarczają wyjątkową jakość, osiągi oraz bezpieczeństwo. Najbardziej popularne samoloty, Cirrus SR22 oraz SR20, wykonane z kompozytu, w swoim standardowym wyposażeniu posiadają innowacyjne i zaawansowane technologie projektowe, włączając w to opatentowany przez Cirrus Design system CAPS (Cirrus Airframe Parachute System) - spadochron dla całego samolotu. Cirrus sprzedaje swe produkty bezpośrednio w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej poprzez swój dział sprzedaży, zaś przedstawicielstwa handlowe posiada w krajach Ameryki Południowej, krajach Europy, Chinach, Austarlii, Daleko-Wschodniej Azji, Afryce Południowej, Meksyku oraz Karaibach.

 

Może musieli pokazać więcej niż trzeba?

Wszystkie media zastanawiaja się dziś: - Dlaczego nie posłuchali? Przecież do końca mieli warunki żeby się katapultować. W TVN24 zastanawiali się nad tym także piloci wojskowi. - Nie potrafię tego sobie racjonalnie wytłumaczyć - tak o katastrofie Su-27 podczas Air show w Radomiu mówił w "Faktach po Faktach" mjr Waldemar Łubowski. - Może musieli pokazać więcej niż trzeba? - zastanawia się kpt. Mirosław Żelisko. Skąd takie pytanie? Być może stąd, że największe światowe pokazy lotnicze z punktu widzenia wielu ich uczestników mają przynieść jedno: świetną promocję.

47 Lot Południowo-Zachodniej Polski – udany początek samolotowego sezonu

Majową tradycją w Krakowie stały się zawody samolotowe z konkurencjami nawigacyjnymi i precyzyjnego lądowania. Prestiżowe zawody zapoczątkowano już 80 lat temu, 6 października 1929 roku na lotnisku Rakowice obecnie znajdującym się na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego. W I Locie Południowo-Zachodniej Polski wzięło udział 18 samolotów a laur zwycięstwa przypadł w udziale por. pil. Franciszkowi Żwirce startującym na samolocie RWD-2...

Lotnisko DepułtyczeW dniu 4 września 2014 roku, przedstawiciele chełmskiej PWSZ odebrali, z rąk Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, decyzję o wpisie Lotniska Depułtycze Królewskie do rejestru lotnisk cywilnych, pod numerem 66. W ten sposób Chełm znalazł się na ekskluzywnej liście miejscowości Lubelszczyzny, które posiadają takie lotniska, a są to; Chełm, Lublin, Świdnik i Zamość.


Na początku II wojny światowej RAF posiadał około 500 ich egzemplarzy. Były jednymi z najlepszych maszyn tego okresu. Mowa tu o samolocie Hurricane Mk I, który stał się podstawową maszyną brytyjskiego lotnictwa myśliwskiego podczas bitwy o Francję i bitwy o Anglię. Na tym samolocie latał m.in. pierwszy aliancki as myśliwski, Edgar "Cobber" Kain. Wierna kopia Hurricane'a Mk I, którym latali także polscy piloci z Dywizjonu 303 w skali 1:1 powstaje w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie.

guttmejerPrzedstawiamy kolejnego lotnika. Tym razem wspominamy Eugeniusza Guttmejera, zdolnego pilota, który zginął śmiercią tragiczną.

Aerospatiale_CM_170_Super_MagisterZ początkiem roku 2010 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ku uciesze sympatyków latania pojawiły się trzy nowe eksponaty: samolot lotnictwa RAF Jaguar, Aerospatiale CM 170 Super Magister, Mi-8 S, a także Bell CH-136 Kiowa.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
Uwaga: tel. alarmowy czynny całą dobę +48 500 233 233 (komórkowy),
do wykorzystania jedynie w przypadku powiadamia o wypadku.

LPR
- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
Krajowy Dyspozytor LPR 24h +48 22 5681999

 

Zdjecie 01 lugow 2Siły Powietrzne Boliwii (FAB) wybrały najnowszą i najmocniejszą wersję Super Pumy do zwalczania przemytu narkotyków i wykonywania zadań porządku publicznego oraz misji zwalczania skutków klęsk żywiołowych w całym, wielonarodowym kraju. Kontrakt oprócz dostawy sześciu śmigłowców, zawiera pakiet logistyczny, który zapewni utrzymanie floty w następnych latach. Pierwsze dwa śmigłowce zostaną dostarczone w tym roku, a pozostałe cztery przed 2016 r.

Niejeden i niejedna z Was z niedowierzaniem spogląda w niebo obserwując karkołomne i zapierające dech w piersiach ewolucje wykonywane przez pilotów - akrobatów samolotowych.

Muszę przyznać, że bardzo się ucieszyłem w związku z wiadomością o tym, że firma Aerosoft planuje wydanie scenerii Kamczatki. Miejsca, gdzie na świecie prawie jako pierwsze wstaje Słońce.

FL_Technics_Jets_aircraftCiągły wzrost w branży lotniczej niekoniecznie pociąga za sobą istotne zmiany na rynku usług obsługi technicznej samolotów (MRO). Z czasem wymagania dotyczące obsługi technicznej obniżają się ponieważ nowe wersje samolotów komercyjnych i prywatnych są projektowane tak, aby potrzebowały coraz mniej konserwacji.

Zapraszamy na 11 artykuł z serii ""Teleinformatyka i telekomunikacja w transporcie lotniczym", w którym przedstawiono system ACARS.

Uroczystości pod Pomnikiem ku Czci Lotników Polskich Poległych w II Wojnie Światowej (na stołecznym Polu Mokotowskim) i spotkanie lotniczych pokoleń w ogrodach Dowództwa Sił Powietrznych były osnową centralnych obchodów Święta Lotnictwa i zakończyły VI Światowy Zjazd Lotników Polskich. Nad centrum Warszawy, z kursem 330 stopni, przeleciały cztery groty odrzutowców – TS-11 Iskra, Su-22, MiG-29 i F-16.

Cirrusy z systemem przeciwoblodzeniowym

Modele samolotów Cirrus SR22 oraz SR22 TURBO są już dostępne w sprzedaży z systemem przeciwoblodzeniowym przystosowanym do warunków znanego oblodzenia. Samoloty z powyższym zestawem można zamawiać już dzisiaj, zaś certyfikat FAA dla systemu jest spodziewany w drugim kwartale 2009 r.