Clive_Andniamh_Aer_Arann2"Nauczyć się latać może każdy, ale nie każdy może zostać pilotem komunikacyjnym. Do wykonywania tego zawodu nie wystarcza sama pasja, konieczne jest posiadanie pewnych predyspozycji, albo się je posiada, albo nie”.


Dnia 7 maja odbyła się w Dublinie Professional Flight Training Exhibition zorganizowana przez The Flyer, brytyjskie wydawnictwo prasowe zajmujące się lotnictwem cywilnym. To jedyna tego typu impreza na tak dużą skalę organizowana na Wyspach, a także w Europie, adresowana do wszystkich, którzy chcą zostać pilotami komunikacyjnymi. Daje ona możliwość spotkania z pilotami, byłymi studentami, jak i ekspertami lotniczego wyszkolenia. Biorą w niej udział przedstawiciele największych europejskich organizacji kształcących pilotów (Flight Training Organisations), a także akademie i uczelnie lotnicze, m.in. Oxford Aviation Academy, Pilot Training College, Atlantic Flight Centre, Flight Training Europe (Jerez), National Flight Centre, BCFT, CTC Aviation, Cabair International, Dublin City University, Gestair, Irish Airline Pilots Association (IALPA). Ponadto w edycji dublińskiej wzięły udział linie lotnicze: Aer Lingus, Aer Arann i CityJet, a patronat medialny objęło jedyne w Irlandii czasopismo lotnicze – Flying In Ireland. Niestety zabrakło lidera na europejskim rynku, przedstawiciela linii Ryanair.

 

stoisko_Oxford_Aviation_Academy1

Stoisko Oxford Aviation Academy

 

Mimo, że od 2009 roku linie lotnicze ponoszą starty spowodowane skutkami ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego, Boeing szacuje, że do 2029 roku linie lotnicze na świecie będą potrzebować ponad 23 tysięcy pilotów.


– Co roku naszą szkołę kończy do trzystu wykwalifikowanych pilotów. Z naszego doświadczenia wynika, że nasi absolwenci nie mają problemów ze znalezieniem pracy – wyjaśnia President i Executive Chairman, współzałożyciel Pilot Training Collage, kapitan Mike Edgeworth. – Przez niemal 10 lat naszej działalności zyskaliśmy dobrą reputację, szkolimy światowej klasy pilotów. Nasi absolwenci latają w wiodących na świecie liniach lotniczych takich, jak Qantas, Ryanair, Emirates.


Z zatrudnieniem nie mają również problemu absolwenci Cabair z UK. – W ciągu sześciu lat wykształciliśmy siedmiuset pilotów – wyjaśnia Sheldon England, Marketing Manager Cabair College. – Aż 95 procent naszych absolwentów znalazło zatrudnienie w różnych liniach lotniczych na całym świecie. Jest to więc dowód na to, że szkolimy pilotów na bardzo wysokim, światowym poziomie.


– Nauczyć się latać może każdy, ale nie każdy może być pilotem komunikacyjnym. Do wykonywania tego zawodu nie wystarcza sama pasja, konieczne jest posiadanie pewnych predyspozycji, albo się je posiada, albo nie – podkreśla kapitan Mike Edgeworth.

Podstawą rozpoczęcia szkolenia w jakiejkolwiek uczelni lotniczej jest posiadanie badań lotniczych pierwszej klasy, które można zdobyć w certyfikowanych ośrodkach badań lotniczych. Byli studenci, jak i piloci podkreślają, że w szkoleniu przydaje się każda wiedza i umiejętności lotnicze zdobyte wcześniej. Na przykład kurs szybowcowy może być dobrym startem, bo robiąc go należy poznać zagadnienia z zakresu meteorologii, nawigacji, łączności czy zasady planowania lotu. Po pozytywnym przejściu testu sprawdzającego predyspozycje do wykonywania zawodu pilota (Pilot Skills Assesement) istnieją różne drogi uzyskania ATPL, m.in.: zintegrowane szkolenie trwające 14-16 miesięcy (sześć dni w tygodniu) lub modułowe dopasowane do indywidualnych potrzeb, w zależności od możliwości czasowych, a przede wszystkim finansowych kadeta.


Całkowity koszt uzyskania frozen ATPL, włącznie z wszelkimi wymaganymi egzaminami, wynosi około 140 tysięcy euro i jest to kwota równoważna rocznemu wynagrodzeniu pilota w stopniu kapitana – wyjaśnia Capt. Mike Edgeworth.


Dla porównania w Polsce koszt uzyskania uprawnień frozen ATPL(A) z wpisami ME oraz IR aktualnie wynosi około 105.700 PLN wyjaśnia Jędrzej Wiler z Ośrodka Szkolenia Lotniczego Aeroklubu Ziemi Lubuskiej.

 

Clive_Andniamh_Aer_Arann2

Clive Andniamh wraz z autorką relacji

 

Wiek kadeta rozpoczynającego szkolenie nie jest istotny.

– Odkąd pamiętam zawsze chciałem zostać pilotem. Zacząłem spełniać swoje marzenia o lataniu porzucając dobrze płatną posadę nauczyciela matematyki i fizyki w szkole średniej, którą wykonywałem przez 15 lat – mówi Clive Andniamh, pierwszy oficer Aer Arann. – Praca pilota, jak każda, ma swoje zalety i wady, ale najważniejsze jest, by w życiu robić to, co się kocha. Jako nauczyciel niechętnie wstawałem, a będąc pilotem z radością wcześnie rano idę do pracy. Nie zawsze mogę być na spotkaniach z przyjaciółmi, ale i tak jestem szczęśliwy – dodaje. Clive Andniamh uważa, że latanie jest bardziej bezpieczne, niż dojazd samochodem na lotnisko.


– Od kilku lat obserwujemy większe zainteresowanie kobiet naszą ofertą edukacyjną – mówi Dena Dove, Student Developer Advisor z Bournemouth Commercial Flight Trainig z UK. – Z roku na rok coraz więcej kobiet decyduję się na taką drogę kariery. Nie jest ona łatwa, ale jest możliwa.
– Kobiety stanowią 3 procent naszych studentów – dodaje Sheldon England.

 

Podczas całego Professional Flight Training Exhibition odbywały się seminaria dotyczące m.in. procesu rekrutacji i możliwości zatrudnienia w liniach lotniczych takich, jak Aer Arann, Aer Lingus, różnych drogach uzyskania ATPL, a także uprawnień IFR, VFR, ME, MCC, a także indywidualne konsultacje ze specjalistami od rekrutacji i lotniczego szkolenia.

 

Kolejne Professional Flight Training Exhibition odbędzie się 29 października 2011 w Londynie.

 

 

Jolanta Janczyk

Fot. Łukasz Gancarz