Jak przygotowaliśmy lotniska na Euro 2012?

stadion ul. Bułgarska - poznań - z lotu ptaka

Trzy lata dzielą nas od współorganizowania mistrzostw Europy w piłce nożnej – Euro 2012. Przychodzi więc czas inwestycji, a jak wiadomo, oprócz stadionów, na których rozgrywane będą mecze, ważną role odgrywają porty lotnicze, które przyjmą samoloty z kibicami...
(Stadion przy ul. Bułgarskiej w Poznaniu - fot. T. Kaczyński)

W dniach od 30 marca do 9 kwietnia przedstawiciele UEFA odbywają wizytację lotnisk, portów wspomagających oraz baz Sił Powietrznych. Oceniana jest przede wszystkim realizacja inwestycji przewidzianych do oddania przed Euro 2012. Wszystko, co zostanie wykonane do tego czasu, czyli lotnisko wraz z całą infrastrukturą, będą nam służyły także po zakończeniu Euro 2012.

Polskie lotniska zostały podzielone na trzy grupy: główne, wspomagające i wojskowe.

Poznańska Ławica z lotu ptaka
Poznańska Ławica z lotu ptaka - fot. Tomasz Kaczyński

I grupa (główna):

Warszawa - Okęcie
Gdańsk - Rębiechowo
Kraków - Balice
Wrocław - Strachowice
Poznań - Ławica
Katowice-Pyrzowice

II grupa (wspomagające):

Szczecin-Goleniów
Rzeszów-Jasionka
Łódź-Lublinek
Bydgoszcz-Szwederowo
Zielona Góra-Babimost
Szczytno-Szymany

III grupa (wojskowe):

Powidz
Mińsk Mazowiecki
Krzesiny
Babi Dół
Malbork
Dęblin
Łask
Radom - Sadków (brak pewności)

Lotniska wojskowe mogłyby obsługiwać ruch samolotów VIP, oraz czlonków UEFA co odciążyłoby główne porty. Jednak jest to problem, gdyż z lotniska wojskowe nie mogą być wykorzystane przez lotnictwo cywilne - konieczna jest zmiana w prawie lotniczym. Dodatkowo planowane jest wykorzystanie 6 lub 7 lotnisk, stanowiących własność lub będących w dyspozycji Aeroklubu Polskiego. które mogłyby obsługiwać samoloty lekkie i biznesjety.

Polskie porty lotnicze czekają na ważne inwestycje: rozbudowa terminali, budowanie nowych dróg kołowania, płyt postojowych, a także rozwój dróg prowadzących z portu na stadiony.

Modernizacja Terminalu 1 na warszawskim Okęciu i połączenie go z Terminalem 2 pochłonie 250 mln zł. 120 mln zł zostanie wydane na drogi kołowania, drugie tyle – na unowocześnienie nawierzchni. Na Okęciu powstać ma stacja kolejowa i brakujące 1700 m torów linii, prowadzącej do centrum miasta.

Szacunkowy koszt inwestycji w Krakowie ma wynosić 520 mln. Zostanie przeprowadzona m.in. rozbudowa terminalu i płyt postojowych. W Gdańsku powstanie nowy terminal, drogi kołowania i płyty postojowe (koszt inwestycji to 460 mln zł). Analogiczne prace będą prowadzone we Wrocławiu – ich wartość to 450 mln zł.

By zapewnić sprawną obsługę, należy zwiększyć przepustowość polskich portów lotniczych. Dla przykładu: w chwili obecnej w Warszawie w ciągu godziny, można wykonać 36 operacji lotniczych. Wymagana wartość to 46 operacji na godzinę. W celu zwiększenia przepustowości, musi powstać droga szybkiego zejścia z pasa.

W portach regionalnych takich jak: Rębiechowo 15 operacji, Ławica 10 operacji. UEFA wymaga, by przepustowość lotnisk wynosiła 30 operacji na godzinę. Unia Europejskich Związków Piłkarskich zachęca, by przygotowano lotniska postojowe dla samolotów, które mogłyby parkować przez noc.

Na razie trudno ocenić jaki będzie ruch pasażerski w polskich portach, gdyż nie odbyło się jeszcze losowanie grup i nie wiadomo reprezentacje jakich państw, zakwalifikują się do finałów Euro 2012. UEFA zakłada, że 50% pojemności stadionu stanowić mają kibice przyjezdni, połowa z nich przyleci samolotami - większość w dniu meczu.

Straż Graniczną w czasie trwania mistrzostw, czeka mnóstwo pracy. Porozumienie z Schengen ma być na ten czas zawieszone, co oznacza wprowadzenie standardowej kontroli.

Nad bezpieczeństwem czuwać będą polskie Siły Powietrzne. Para dyżurna będzie patrolować kraj, AWACS zaś będzie dbał o ochronę przestrzeni powietrznej. Ukraina nie jest członkiem NATO, więc konieczne będzie porozumienie w tej sprawie.

Oprac. Magdalena Przybyłe
k na podst. Lotniska na Euro 2012