CASA - w rok po tragedii...

Równo rok temu w godzinach wieczornych ekipy ratunkowe przybyłe na miejsce katastrofy lotniczej w Mirosławcu odnalazły wrak maszyny wojskowej CASA C-295M. Samolot rozbił się 23 stycznia 2008 roku ok. godz. 19.00. Spośród 20 osób, które zginęły w płąnącym samolocie, było 16 pasażerów oraz 4 członków załogi, wszyscy oni byli oficerami polskiego lotnictwa. Maszyna rozbiła się w trakcie podchodzenia do lądowania na lotnisku 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu. Należała ona do krakowskiej 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego. Postępowanie w sprawie katastrofy samolotu CASA C-295M zostanie przedłużone do 24 kwietnia jak informuje Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Do tej pory tylko jedna osoba usłyszala zarzuty.
Żołnierze wracali z... konferencji poświeconej bezpieczeństwu lotnictwa. Samolot odbywał lot na trasie Warszawa - Powidz - Poznań - Krzesiny - Mirosławiec - Świdwin - Kraków. Była to trzecia katastrofa w Polsce pod względem ilości ofiar.
Lotnicy, którzy w styczniu zginęli w katastrofie samolotu CASA, nie zdążyli nawet krzyknąć. Nie mieli świadomości, że za chwilę stracą życie... Zapisy czarnej skrzynki nie pozostawiają wątpliwości: ofiary wypadku do samego końca zachowywały się spokojnie. Wszystko wydarzyło się tak szybko, że lotnicy nie zdążyli nawet krzyknąć.Komisja ustaliła, że w momencie zderzenia z nasypem kolejowym odłamał się ogon samolotu. Przez powstałą wyrwę w kadłubie wypadły zmasakrowane ciała siedmiu pasażerów, którzy siedzieli w tylnej części maszyny. Ciała członków załogi i pozostałych oficerów spaliły się w przedniej części samolotu. Pasażerów cisnęła tam zabójcza siła, gdy lecący z prędkością 200 km/h samolot uderzył w ziemię.
Wg ustaleń komisji na katastrofę wpływ miał m.in. niewłaściwy dobór załogi i jej niewłaściwa współpraca w kabinie oraz niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku, a także brak obserwacji wskazań radiowysokościomierza podczas podejść do lądowania i błędna interpretacja wskazań wysokościomierzy. Jak się okazało wyłączona byla także sygnalizacja dźwiękowa urządzenia EGPWS, pozbawiająca załogę informacji o niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi, nadmiernym przechyleniu samolotu i o przejściu przez poszczególne progi wysokości podczas zniżania w czasie obu podejść do lądowania.
Eksperci stwierdzili jednogłośnie, że do katastrofy przyczynily się istotne fakty m.in.: brak wyszkolenia drugiego pilota w lotach w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych, brak doświadczenia dowódcy w lotach na tej wersji CASY, brak doświadczenia kontrolera w prowadzeniu samolotów innych niż Su-22, używanie przez załogę i kontrolera różnych jednostek miar. Wskazano też, że system nawigacyjny ILS, w jaki wyposażony był samolot, nie mógł być użyty, bo system ten nie działał na lotnisku w Mirosławcu.
Rozbity samolot - CASA C-295M o numerze bocznym 019 (fabryczny 043) - był jednym z dwóch najnowszych eksploatowanych w siłach powietrznych.
Start z Warszawy nastąpił o godz. 16.51; na pokładzie samolotu było wówczas 4 członków załogi i 41 pasażerów. Lądowanie w Powidzu odbyło się o 17.35; wysiadło tam 10 osób. O 17.51 CASA wzbiła się ponownie w powietrze. Lądowanie w Krzesinach nastąpiło o godz. 18.11; wysiadło tam 15 pasażerów. O 18.24 samolot wystartował w kierunku Mirosławca. Na pokładzie znajdowało się wówczas 20 osób - cztery załogi i 16 pasażerów.

Jak napisano w raporcie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na 9 sekund przed zderzeniem samolotu z ziemią załoga po komendzie kontrolera: "kurs trzy zero, zero, odległość kilometr" spojrzała poza kabinę samolotu, skupiając swoją uwagę wyłącznie na poszukiwaniu świateł podejścia i drogi startowej. W tym czasie nikt nie obserwował położenia wskaźników sztucznego horyzontu. Samolot niekontrolowany przez załogę zwiększał przechylenie z jednoczesną utratą kierunku w lewo. Wskutek utraty siły nośnej, samolot zaczął stopniowo przechylać się w kierunku ziemi.

Po przekroczeniu kąta przechylenia 40 stopni (8 sekund przed zderzeniem) powinna zadziałać sygnalizacja dźwiękowa systemu EGPWS. Ponieważ jednak była wyłączona, załoga nie została ostrzeżona o niebezpieczeństwie. Według komisji, załoga "nie podjęła żadnych działań adekwatnych do zaistniałej sytuacji, gdyż prawdopodobnie do końca nie była świadoma położenia samolotu w przestrzeni".

O godzinie 19.07 samolot zderzył się z ziemią ok. 1300 metrów od początku drogi startowej i 320 m z lewej strony od jej osi. Spadł na zalesiony teren. Akcję gaśniczą zakończono o godz. 20.20. Ok. 20.30 służby medyczne oceniły, że nikt z załogi ani pasażerów nie przeżył, w związku z czym przystąpiono do zabezpieczania miejsca katastrofy.
Po katastrofie samolotu ppłk Leszek L., kontroler lotów kpt. Andrzej Koniarz i dyżurny z Centrum Operacji Powietrznych ppłk Marek Sołowianiuk zostali zdymisjonowani i przeniesieni do rezerwy kadrowej.

23.01.2008 19.07

ICH OSTATNI PRZYSTANEK- LOTNISKO POZNAŃ-KRZESINY
ZŁY MANEWR PILOTA CZY RACZEJ AWARIA SAMOLOTU...


PAMIĘTAMY!!!


LISTA OFIAR TRAGEDII WOJSKOWEGO SAMOLOTU CASA C-295M
 

gen. bryg. Andrzej ANDRZEJEWSKI, d-ca Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
płk Dariusz MACIĄG, dowódca 21 Bazy Lotniczej;
płk Jerzy PIŁAT, dowódca 12 Bazy Lotniczej;
ppłk Wojciech MANIEWSKI, d-ca 40 eskadry lotnictwa taktycznego;
ppłk Zbigniew KSIĄŻEK, z-ca dowódcy 22 Bazy Lotniczej;
ppłk Dariusz PAWLAK, dowódca dywizjonu 12 Bazy Lotniczej;
ppłk Zdzisław CIEŚLIK, Szef Szkolenia Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
mjr Robert MAJ, Brygada Lotnictwa Taktycznego, Szef Sekcji, pilot instruktor;
mjr Mirosław WILCZYŃSKI, 1 Brygada Lotnictwa Taktycznego, Szef Sekcji;
mjr Grzegorz JUŁGA, Dowódca Klucza Technicznego, 8 eskadra lotnictwa taktycznego;
mjr Jarosław HAŁADUS, Szef Techniki Lotniczej - 13 eskadra lotnictwa transportowego;
mjr Piotr FIRLINGER, Szef Sekcji Techniki Lotniczej, 21 Baza Lotnicza;
mjr Krzysztof SMOŁUCHA, Specjalista - Oddział Operacyjny A3 Dowództwa Sił Powietrznych:
kpt. Karol SZMIGIEL, Dowódca Klucza Technicznego, 8 eskadra lotnictwa taktycznego;
kpt. Paweł ZDUNEK, Dowódca Klucza Lotniczego, 8 eskadra lotnictwa taktycznego;
kpt. Leszek ZIEMSKI, Inspektor Bezpieczeństwa Lotów - Szef Sekcji - 40 eskadry lotnictwa taktycznego;
kpt. Grzegorz STEPANIUK, Szef Techniki Lotniczej - 40 eskadra lotnictwa taktycznego;
por. Robert KUŹMA, Starszy Instruktor - 13 eskadra lotnictwa transportowego;
por. Michał SMYCZYŃSKI, Starszy Pilot - 13 eskadra lotnictwa transportowego;
sierż. Janusz ADAMCZYK, Starszy Technik Samolotu - 13 eskadra lotnictwa transportowego