Młodość i przyszłość lotnictwa

W dniach od 27 do 30 września odbywały V Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze, które zorganizowało Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa Warsztaty. Tradycyjnie przeprowadzono je w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej. - Mieliśmy dużo szczęścia, bo po dwóch deszczowych tygodniach w Bieszczadach królowała już wtedy polska złota jesień - wspominają dziś uczestnicy warsztatów.

W warsztatach uczestniczyło 65 osób w tym 30 studentów z 5 uczelni technicznych: Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Poznańskiej. Wśród gości Warsztatów znajdowali się przedstawiciele 11 firm  i instytucji lotniczych. Wysłuchano 20 referatów dotyczących różnych dziedzin techniki lotniczej.



Uczestniczący w Warsztatach przedstawiciele Stowarzyszenia Mechaników Lotniczych zwrócili uwagę na fakt, iż obecnie dużo trudniej jest uzyskać uprawnienia mechanika lotniczego niż pilota. W związku z rosnącą liczbą przewozów lotniczych zapotrzebowanie na pracę mechaników lotniczych stale rośnie.



Nawiązaniem do historii lotnictwa był referat pana Jerzego Mularczyka na temat budowy repliki samolotu RWD-5. Kolejnymi projektami będącymi w trakcie realizacji są projekty budowy replik samolotu RWD-8 i szybowca PWS-101.
Tematyka bezpilotowców była omawiana przez przedstawicieli Wojskowej Akademii Technicznej oraz mieleckiej firmy Eurotech. O wykorzystaniu śmigłowców RC do fotografii lotniczej mówił Marcin Krugły z firmy AeroSolutions. W niedzielę odbył się praktyczny pokaz możliwości tego fotograficznego śmigłowca – wyniki do obejrzenia na stronie
www.miwl.smil.org.pl/galeria/galeria-AS-2008
Światowe tendencje w projektowaniu małych bezpilotowców przedstawił profesor Krzysztof Sibilski, który od wielu lat uczestniczy w międzynarodowych programach dotyczących MUAV.
Debiutująca na MIWL ekipa z Politechniki Poznańskiej przedstawiła rozwój Akademickiego Klubu Lotniczego w Poznaniu oraz przebieg swoich prac podczas tegorocznego startu w zawodach SAE Aerodesign.
Kilka referatów dotyczyło współczesnych technik projektowania stosowanych w Instytucie Lotnictwa, PZL-Mielec i innych firmach.



W ramach konkursu na projekt bezpilotowca rywalizowały zespoły z Politechniki Warszawskiej i Rzeszowskiej. Tym razem zwycięzcami okazała się ekipa z Politechniki Warszawskiej. Zespół rzeszowski zaprezentował kilka innowacyjnych pomysłów i kilka wariantów spadochronowego systemu ratunkowego. Studenci mieli także okazję do zaprezentowania swoich prac indywidualnych w ramach konkursu prac studenckich.
W wolnym czasie toczyły się dyskusje kuluarowe pozwalające na nawiązanie bezpośredniego kontaktu studentów z gośćmi reprezentującymi różne gałęzie techniki lotniczej.
W dniu 30 września uczestnicy Warsztatów w ramach „dnia przemysłowego” mieli okazje zwiedzić 3 firmy lotnicze w Krośnie. W firmie Aero-Kros mieliśmy okazję zobaczyć produkcję samolotu wykonanego z kompozytów, składanego z zestawu do montażu śmigłowca Exec 162F, oraz innych samolotów przechodzących remonty w tym CCS-13 . W zakładach Goodrich-Krosno była okazja poznać jak powstają elementy podwozi do takich samolotów jak B-737, F-16, czy F-18. W filii firmy Aero AT była okazja zobaczyć jak wygląda produkcja elementów spawanych oraz obejrzeć elementy metalowej struktury kadłuba egzemplarza do prób statycznych samolotu AT-3.
Więcej informacji na temat warsztatów można znaleźć na stronie:
www.miwl.smil.org.pl

Piotr Jaśkowski – Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa
(fot. x 4 SMIWL)