tbO turbulencjach w samolocie słyszał chyba każdy. Czym są, co oznaczają dla podróżujących samolotem i czy należy się ich obawiać?

 

 

 

 

 

Czym są turbulencje? To spotykane podczas każdego lotu lekkie wstrząsy, wywoływane burzliwymi ruchami mas powietrza.

 

Występują w miejscach, gdzie zimne i ciepłe masy powietrza stykają się ze sobą lub prądy powietrza mają różne kierunki i prędkości. Najgroźniejsze są tak zwane CAT – Clear Air Turbulence . Są one nieuchwytne podczas obserwacji mas powietrza i trudno się do nich przygotować. Samoloty wpadają w „dziury” nagle. Dla maszyny są one niegroźne, jednakże załoga może nie zdążyć się do nich przygotować (np.: zapiąć pasów).

turbulencje1

 

Piloci przed startem znają warunki atmosferyczne i posiadają informacje o występujących turbulencjach. Sytuacja monitorowana jest bardzo uważnie, możliwe jest nawet ustalenie siły turbulencji. Dzięki temu piloci mogą wybrać najbardziej optymalną drogę przelotową.

Autor ksiażki "Cocpit Confidential", zawodowy pilot z 25 letnim doświadczeniem, przekonuje, że turbulencje, nawet te najsilniejsze, nie są  w stanie uszkodzić samolotu.  Maszyny projektowane są tak, by wytrzymać duże naprężenia. Niemożliwe jest, by zjawisko to mogło np. oderwać lub uszkodzić skrzydła. Nie jest też możliwe, by na skutek  turbulencji samolot obrócił się o 180 stopni. Samolot konstruowany jest bowiem tak, by nie dochodziło do nadmiernych jego przechyleń. Niektóre oprogramowania odrzutowców mają zainstalowane tryby przeznaczone na turbulencje, które pozwalają stabilizować maszynę i  panować nad sytuacją

 

turbulencje

 

Jak dowodzi, historia lotnictwa komercyjnego nie zna przypadku, w której katastrofa miałaby przyczynę w turbulencjach.

Kiedy podróżujemy samolotem, który wpada we wstrząsy, nie powinniśmy się ich obawiać. Najważniejsze do stosować się do zaleceń kapitana i pozostałej załogi, zapiąć pasy i zachować spokój. Samolot podczas turbulencji nigdy nie spada gwałtownie na ziemię, jego wysokość zmienia się nie więcej niż o 20 stóp. Warto dodać, że im większy samolot, tym mniej odczuwalne są wstrząsy.