cena biletuGdy kupujesz bilet lotniczy, możesz zauważyć, że na ostateczną cenę składa się wiele różnych opłat. Do wyszczególniania poszczególnych kosztów zobowiązują linie lotnicze przepisy nałożone przez Unie Europejską 1 listopada 2008 roku. Co wobec tego składa się na cenę biletu lotniczego?



Są to w szczególności:

  • taryfy, stawki lotnicze
  • opłaty lotniskowe
  • podatki
  • i inne dopłaty

Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie zawsze jednak linie lotnicze informują rzetelnie swoich klientów o wszystkich należnościach, które muszą być opłacone przy rezerwacji. Dotyczy to w szczególności biletów lotniczych w promocjach.

 

Aż 59% dodatkowych opłat za bilet


Na mocy wspomnianego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z od 1 listopada 2008 roku przewoźnicy muszą podawać cenę biletu rzetelnie – ma być to ostateczna cena, która uwzględnia wszystkie opłaty – wysokość taryfy, stawki lotniczej, podatki, dopłaty, które obowiązują w czasie prezentacji oferty. Jednocześnie cząstkowe koszty powinny być wyszczególnione – wyraźnie, jednoznacznie i przejrzyście podane.

Polska, a także inne kraje takie jak Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Norwegia i Szwecja wzięły udział w badaniu finansowanym przez Unię Europejską, które miało za cel sprawdzenie kosztów związanych z zakupem biletów lotniczych. Celem projektu było określenie, jakie rodzaje opłat i  dopłat są wykorzystywane przez linie lotnicze, a także sprawdzenie, czy ceny te pokrywają się z cenami podawanymi przez porty lotnicze.

W projekcie brało udział kilkadziesiąt linii lotniczych: Aer Arann, Air Berlin, Aireuropa, Air France, Air Lingus, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Czech Airlines, Estonian Air, Iberia, Icelandair, Iceland Express, KLM, Lufthansa, Malmö Aviation, Norwegian, Polskie Linie Lotnicze LOT, Ryanair, SAS, Skyways, Spanair, Travel Service/Smart Wings i Vueling.

Badanie prowadzone było dwa razy w listopadzie oraz w grudniu 2008 roku, a także w czerwcu 2009 roku. W Polsce za jego realizację odpowiedzialne były Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Badanie wykazało, że 59% kosztów dodatkowych biletu stanowiły opłaty nakładane przez linie lotnicze.

Najczęściej występujące opłaty przy zakupie biletów:

  • opłata paliwowa – większość z badanych przewoźników stosowała dodatkową opłatę paliwową do biletu, która była niezależna od taryfy lotniczej. Linie lotnicze tłumaczyły wprowadzenie opłaty albo przez względy marketingowe, by uświadomić klientom koszty podróżowania samolotem, bądź też w celu dostosowania ceny biletu do zmieniających się cen ropy zamiast zmiany cen w każdej klasie rezerwacji
  • oplata za rezerwację, opłata za usługę, opłata za wydanie biletu – linie lotnicze wskazują, że opłaty tego rodzaju wprowadzane są w celu pokrycia części wydatków związanych z utrzymaniem systemu rezerwacji biletów przez Internet, a także z bieżącą obsługą
  • opłata ubezpieczeniowa – zaczęła być stosowana głównie po 11 września 2011 roku ze względu na wzrosty kosztów ubezpieczenia
  • opłata za bezpieczeństwo – to opłaty, które naliczane są dodatkowo przez linie lotnicze oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze


Dodatkowym problemem był brak rzetelnej informacji. Podczas zakupu biletu lotniczego przez Internet zwykle klienci nie mogli zapoznać się od razu ze wszystkimi kosztami, co jest niezgodne z przepisami unijnymi. Kontrola wykazała, że przy rezerwacji nie zachowano też wymaganej przejrzystości w prezentacji opłat – przewoźnicy stosowali różne opłaty dodatkowe, a także w niektórych przypadkach naliczali je pod dwoma różnymi nazwami.

O czym pamiętać, gdy kupujesz bilet lotniczy?


Jeżeli chcesz dokonać rezerwacji biletu lotniczego przez Internet, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach, dzięki którym będziesz móc zakupić bilet w odpowiedniej cenie i bez nieprzewidzianych opłat dodatkowych, które podwyższą jego ostateczny koszt.

  • zawsze dokładnie porównuj oferty u kilku przewoźników przed dokonaniem potwierdzenia rezerwacji, zwróć szczególną uwagę na opłaty dodatkowe, także te związane z finalizacją transakcji, na przykład za płatność kartą kredytową
  • zapoznaj się dokładnie z zasadami zwrotu biletu, jeżeli będziesz chcieć zrezygnować z usługi – przewoźnicy mają odmienne przepisy i w związku z tym inaczej podchodzą do zwrotów
  • ważnym dokumentem są też Ogólne Warunki Przewozu danej linii lotniczej – można znaleźć w nich precyzyjne informacje dotyczące zakupu biletu oraz przewoźnika, dokument przedstawiany jest w momencie rezerwacji
  • sprawdź informacje na forach internetowych – możesz dowiedzieć się z nich o doświadczeniach innych klientów danych linii lotniczych, często także o dodatkowych opłatach, które zostały doliczone do biletów.

Jeżeli uważasz, że przewoźnik narusza przepisy, możesz zgłosić ten fakt do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (email: kancelaria@ulc.gov.pl). W przypadku, gdy okaże się, że linia lotnicza rzeczywiście wprowadza klientów w błąd, jest ona narażona na sankcje finansowe, w tym sięgające nawet do 10% ubiegłorocznych przychodów.

 

Źródło: www.pansamolocik.pl