W niedzielę zakończyły się 6 dniowe targi lotnicze ILA Berlin 2014 . Od 20-25 maja na terenie Berlin ExpoCenter Airport 1203 wystawców z 40 krajów zaprezentowało nowoczesne rozwiązania w zakresu high-tech product oraz projekty badawczo – rozwojowe . Targi odwiedziło około 227 000 zwiedzających, co jest drugim wynikiem w ponad 100 letniej historii  ILA Berlin .

 

 

 

 

 

 

Tegorocznym partnerem targów była Turcja . Dlatego w oficjalnym otwarciu obok Kanclerz Niemiec Angeli Merkel wziął udział Minister Transportu Turcji Lütfi Elvan . Obecni byłi również Wice Kanclerz , Minister Ekonomii i Energii Sigmar Gabriel , Federalny Minister Obrony Ursula von der Leyen ,Federalny Minister Transportu i Infrastruktury Alexander Dobrin oraz wysokiej rangi delegaci i dignitarze z Niemiec i całego świata .

 

 Berlin ExpoCenter Airport Otwarcie : Kanclerz Niemiec Angela Merkel, H.E. Lütfi Elvan, Minister Transportu Turcji, . Christian Göke, CEO Messe Berlin GmbH

 

 

 

Polska uczestniczy w odbywającej się co 2 lata imprezie od roku 1992, kiedy przeniesiona została ona do Berlina. Przedstawiciele polskiej branży lotniczej stanowią w ostatnich latach najliczniejszą grupę gości zagranicznych. W tym roku wśród polskich wystawców była Dolina Lotnicza - stowarzyszenie 22 firm tej branży z regionu podkarpackiego, Klaster Wielkopolski reprezentowany m.in. przez portal Samoloty.pl , i przedstawiciele uczelni technicznych.

Już pierwszego dnia targów Dolina Lotnicza zawarła porozumienie z podobnym stowarzyszeniem z Meksyku - Monterrey Aerocluster. "Podpisaliśmy porozumienie o współpracy. Monterrey Aerocluster jest młodszy od Doliny Lotniczej - ma sześć lat, a zdumiewający dorobek. Potrafili zgromadzić 25 firm, których eksport wynosi 800 mln dolarów - niewiele mniej niż Doliny Lotniczej, która skupia 110 firm zatrudniających 23 tysiące ludzi, a wartość jej eksportu wynosi miliard euro" - powiedział wiceprezes Doliny Lotniczej Ryszard Łęgiewicz. Liczy on, że porozumienie z Meksykanami ułatwi Dolinie Lotniczej wejście na rynek latynoamerykański.

 

Jedną z głównych atrakcji targów był Space Pavilion , na którym zaprezentowano publiczności i zaproszonym gościom korzyści wynikające z badań nad przestrzenią kosmiczną . Ogromnym sukcesem targówbyła również strefa International Suppliers Center (ISC), która okazała się być skuteczną platformą marketingową dla całego sektora dostaw. W przeciągu tych kilku dni kilka tysięcy ekspertów z całego świata wzięło udział w ponad 60 konferencjach, podczas których wymienili informacje na temat najnowszych osiągnięć w przemyśle lotniczym , m.in. UAS (bezzałogowych statków powietrznych) i „‘eco-efficient flight’ .

 

W trakcie ILA Berlin 2014 zaprezentowanych zostało na ziemi i niebie ponad 300 samolotów . Wśród nich tacy giganci jak: Airbus A380 , Boeing 747-8 , Airbus A350 XWB , który miał swoją europejską premirę właśnie na targach w Berlinie . Na wystawie podziwiać można było A400M , najbardziej nowoczesny w Europie transporter wojskowy i Antonow An - 124 , największy na świecie samolot transportowy .

 

 Antonov AN124 Russland

 

Na wystawie po raz pierwszy Airbus zaprezentował prototyp dwumiejscowego samolotu E-Fan z napedęm hybrydowym , który do seryjnej produkcji na wejść za 3 lata . Wykorzystane w samolocie akumulatory litowo-jonowe  pozwalają mu na pół godziny lotu. Na pokładzie zmieszczą się dwie osoby i będzie to maszyna wykorzystywana do szkoleń i akrobacji. Koncern zapowiada, że chce zbudować samolot pasażerski, który będzie napędzany podobnym napędem. 

Prototyp dwumiejscowego samolotu E-Fan, Airbus

 

Wystawie statycznej towarzyszyły pokazy lotnicze grup Patrouille Suisse ( 7 Northrop F - 5E Tiger II ) oraz niemiecki debiut zespołu Breitling Jet ( 8 L - 39C Albatros ) . Widzów również zafascynowały demonstracje samolotów bojowych , w tym Eurofightera , F - 16, i Gripen . Niekwestionowaną gwiażdą pokazów okazał się być polski pilot , ppłk Piotr Iwaszko, który przy muzyce Metallicy zaprezentował 8- minutowy pokaz samolotu MiG-29. z 23. bazy lotnictwa taktycznego z Mińska Mazowieckiego

Polski MiG-29 nr 56 był jedyną bojową maszyną byłego bloku wschodniego na berlińskich pokazach. Charakterystyczne kościuszkowskie kosy namalowane na grzbiecie i wizerunek jednego z pilotów Dywizjonu 303 Mariana Pisarka na usterzeniu pionowym sprawiają, że polska maszyna jest niezapomnianym widokiem.

 

Pokaz Patrouille Suisse, Swiss Air Force, Northrop F-5E Tiger II

 

Pokaz MiG-29, Polish Air Force

 

 

Po raz kolejny ILA potwierdziła swoja pozycję jako idelnego miejsca do prezentacji innowacji i nowych koncepcji technologicznych dla lotnictwa cywilnego w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju rosnącego natężenia ruchu lotniczego , przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu i emisji spalin. Najbardziej efektownym eksponatem w tym zakresie był Airbus A350 XWB . Oferuje on 25 procent oszczędności na wadze i zużycia paliwa , jest wykonany w dużej mierze z materiałów z włókna węglowego i jest bardzo cichy .

MTU Aero Engines - zaprezentował technologie turbowentylatora zębatego , który wyznacza nowe standardy oszczędności paliwa o około 15 procent i 50 -procentową redukcję poziomu hałasu.

Rolls-Royce i Airbus wspólnie zaprezentowali studium koncepcji E-Thrust :samolotów regionalnych z napedem hybrydowym mogących przewieź do 90 pasażerów . Startujący po raz pierwszy prototyp będzie korzystał z rozwiązania . SARISTU – skrzydła odkształcalne, które jest obecnie przedmiotem intensywnych badań przeprowadzonych przez Fraunhofer Gesellschaft W przyszłości klapy lądowania będą zaprojektowane w celu dostosowania w locie do warunków przepływu powietrza , a tym samym zawsze zapewniając możliwie najlepsze właściwości aerodynamiczne . Airbus wierzy , że maszynę uda mu się zbudować w ciągu następnych 20 lat.

 

 

Następna targi ILA odbęda się od 31 maja do 5 czerwca 2016 r. w Berlinie Expocenter Airport.

 

 

teks. samoloty.pl

foto. ila-berlin.de