Minęło już ponad pół roku od otwarcia nowego hangaru technicznego w Katowice Airport. Ten najnowocześniejszy w Polsce obiekt został oddany do użytku w lipcu 2012 roku.

 

 

 

 

 

 

 

Ma kubaturę 106 350 m3 i powierzchnię użytkową 7 912 m kw., powstał w ciągu 60 tygodni. Jego budowa pochłonęła 22,5 mln złotych netto. Jednocześnie mogą być w nim serwisowane dwa samoloty do kodu D, np. Boeing 757 lub cztery kodu C np. Airbus A320/Boeing 737. Budowa nowego obiektu do serwisu statków powietrznych przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA była strzałem w dziesiątkę. Obiekt dzierżawi od spółki zarządzającej pyrzowickim lotniskiem firma Linetech Aircraft Maintenance, która dynamicznie rozwija w nim swoją działalność.

W okresie pół roku funkcjonowania na nowym obiekcie LineTech otrzymał od Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do przeprowadzania w nim najszerszych pod względem zakresu realizowanych prac przeglądów technicznych w Polsce. Certyfikat wydany przez ULC umożliwia Linetech’owi obsługę bazową (przeglądy typu C i D) w pyrzowickim hangarze następujących typów statków powietrznych: Boeinga 737-300/400/500/600/700/800/900 z silnikami CFM56-7 oraz CFM56-3, Airbusa A318/A319/A320/A321 z silnikami CFM56-5 i AE V2500, Embraera ERJ 135/145 170 i 190 oraz ATR 42/200/300/400/500 i ATR72/100/200 z silnikami PWC PW 120.

 

 

Inaczej niż w branży motoryzacyjnej, ze względu na skomplikowaną konstrukcję statku powietrznego w porównaniu z samochodem i oczywiście bezpieczeństwo, które jest priorytetem w lotnictwie, serwis techniczny statków powietrznych jest podzielony na różnego rodzaju przeglądy o różnym stopniu komplikacji. Zanim jednak przejdę do ich ogólnego opisu trzeba podkreślić, że w przypadku samolotów moment, kiedy należy przeprowadzić przegląd i jego rodzaj, uzależniony jest od liczby godzin spędzonych przez samolot w powietrzu lub liczbę cykli (startów i lądowań). Producenci dla każdego statku powietrznego i jego wersji określają po ilu godzinach w powietrzu lub po przekroczeniu ilu cykli samolot musi trafić na przegląd.

 

 

 

Po tym krótkim wyjaśnieniu pora przejść do omówienia poszczególnych typów przeglądów. Dzielimy je na obsługę liniową oraz bazową.

Obsługa liniowa to po pierwsze Pre Departure Check (PDC) – inspekcja techniczna samolotu, która obejmuje sprawdzenie podstawowych systemów statku powietrznego, kontrolę stanu ogumienia, ilości płynów eksploatacyjnych, powierzchni skrzydeł i kadłuba oraz sprawdzenie wizualne silników.

Po drugie Weekly Check (WY) – przegląd techniczny samolotu wykonywany, co 7 dni kalendarzowych. Polega na inspekcji i przetestowaniu systemów i podzespołów samolotu. Obejmuje uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, przegląd kabiny pasażerskiej i kabiny załogi, sprawdzenie stanu podwozia i silników oraz inne czynności zalecone przez operatora lub producenta.

Ostatnim rodzajem obsługi liniowej jest przegląd typu „A” (A-check) jest on wykonywany, co 350 lub 600 godzin lotnych w zależności od wersji statku powietrznego. Obejmuje szczegółowe sprawdzenie kadłuba, silnika, powierzchni sterowych, podwozia, skrzydeł, kabiny pasażerskiej. W czasie przeglądu wykonywane są liczne testy instalacji, wymiana filtrów oleju, paliwa i klimatyzacji oraz smarowanie lotek, klap, slotów, steru kierunku i steru wysokości. Końcowa faza przeglądu to dokładne sprzątanie kabiny pasażerskiej, pomieszczenia załogi oraz zewnętrzne mycie samolotu. Tego typu przegląd trwa około 12 godzin.

 

 

Drugim typem przeglądów technicznych jest obsługa bazowa. Są to głównie przeglądy strukturalne statków powietrznych, naprawy blacharskie i kompozytowe. Ogólnie rzecz biorąc w ramach obsługi bazowej wykonywane są dwa podstawowe typy przeglądów.... 

 

czytaj cały artykuł  "Pół roku bazy technicznej LineTech w Pyrzowicach"

 

 

 

 

Tekst i zdjęcia: Piotr Adamczyk (Dział Komunikacji i Promocji Katowice Airport)