Boeing 747 Jumbo JetJumbo Jet, czyli Boeing 747, cały czas jest symbolem lotnictwa komunikacyjnego. Z okazji niedawnego, kolejnego już lądowania tego statku powietrznego w Pyrzowicach, chciałbym dokonać małego, historycznego podsumowania dotychczasowych wizyt Jumbo Jetów na pyrzowickim lotnisku. Najpierw jednak kilka słów o samej maszynie.

 

 

 

 

Pierwszy Boeing 747 wzniósł się w powietrze 9 lutego 1969 roku inaugurując tym samym nową erę w dziejach światowego lotnictwa komunikacyjnego. Dzięki Jumbo świat stał się mniejszy. Samolot umożliwił przewożenie na o wiele dłuższych niż wcześniej dystansach, zdecydowanie większej liczby pasażerów niż dotychczas do tego w bardziej komfortowych warunkach. Do tej pory wyprodukowano 1452 egzemplarzy Jumbo Jetów z czego 744 sztuki nadal można spotkać na niebie. Największym użytkownikiem Boeinga 747 w wersji pasażerskiej jest linia British Airways (52 sztuki), a w wersji towarowej amerykańska Kalitta Air (22 sztuki).

Boeingi 747 niestety nie obsługują na żadne polskie lotnisko regularnej trasy pasażerskiej, czy też towarowej. Maszyny tego typu można spotkać w Polsce na razie tylko z okazji realizowanych rejsów czarterowych. Do tej pory Jumbo Jety lądowały w Katowice Airport szesnaście razy. Poniżej kilka słów o każdej z wizyt.

 

Historia wizyt Jumbo Jetów w Katowice Airport datuje się od czwartku 27 października 2003 roku. Właśnie tego dnia, po raz pierwszy na pyrzowickim lotnisku wylądował Boeing 747. Była to maszyna przeznaczona do przewozu towarów w wersji 400, nosząca znaki rejestracyjne LX-OCV. Wyprodukowany w 1999 roku samolot należał do luksemburskiej linii lotniczej Cargolux.

 

Boeing 747 Jumbo Jet

27.10.2003 - pierwsza wizyta Jumbo Jeta w historii Katowice Airport (fot. archiwum GTL SA)

 

 

Na kolejną wizytę Jumbo w Pyrzowicach fani lotnictwa musieli czekać prawie cztery lata. W sobotę 21 września 2007 roku w Katowice Airport wylądował Boeing 747-200 w wersji cargo. Samolot należał do nieistniejącej już, niewielkiej, hiszpańskiej linii lotniczej GirJet i nosił znaki EC-KEP. Z fabryki Boeinga wyleciał w wersji pasażerskiej w 1987 roku. Przez prawie dwadzieścia lat woził podróżnych w barwach linii lotniczej Martin Air Holland z krótkim dwumiesięcznym leasingiem w 1989 roku na rzecz Virgin Atlantic Airways. Co bardzo charakterystyczne dla wersji 200 Jumbo Jeta po dwudziestu latach służby przeszedł przebudowę na wersję towarową i następnie trafił do linii GirJet, a po plajcie tego przewoźnika do Pegasus Aviation, a następnie Rayyan Air. Samolot cały czas jest w czynnej służbie.

 

Ponownie Jumbo Jeta można było spotkać w Katowicach niemal rok po poprzedniej wizycie. Tym razem w niedzielę 28 września 2008 roku na pyrzowickim lotnisku wylądował Boeing 747-400F należący do linii lotniczej Cargolux. Maszyna o znakach rejestracyjnych LX-VCV została wyprodukowana w 2005 roku i od momentu opuszczenie fabryki należy do luksemburskiego przewoźnika.

 

Po niemal siedmiu miesiącach od ostatniej wizyty ponownie w Katowice Airport wylądował Jumbo. Było to w czwartek 23 kwietnia 2009 roku. Znowu mieliśmy okazję gościć Boeinga 747-200 w wersji towarowej. Tym razem statek powietrzny należał do izraelskich linii lotniczych Cargo Air Lines (CAL) i nosił znaki rejestracyjne 4X-ICL. Samolot przyleciał do Katowic z Tel Awiwu i po załadowaniu frachtu odleciał do belgijskiego Liege. Był to najstarszy Jumbo Jet, jaki do tej pory nas odwiedził. Został wyprodukowany w 1979 roku. Przez dwadzieścia lat była to maszyna pasażerska latająca w barwach takich linii jak Transamerican Airlines, Nigeria Airways i UTA. W 1986 roku samolot przeszedł przebudowę na wersję towarową i trafił do linii Cargolux, gdzie był użytkowany do 1999 roku. Następnie trafił do izraelskich linii lotniczych Cargo Air Lines. W 2011 roku przeszedł na zasłużoną, lotniczą „emeryturę”.

 

Boeing 747 Jumbo Jet

23.04.2009 - Boeing 747-200 izraelskich linii CAL na płycie postojowej nr 1 pyrzowickiego lotniska (fot. Piotr Winkler)

 

 

Kolejny raz Jumbo Jet należący do Cargo Air Lines wylądował w Pyrzowicach w piątek 18 lipca 2009 roku. Ponownie był to przebudowany swego czasu z wersji pasażerskiej na towarową Boeing 747-200, nosił jednak inne znaki rejestracyjne 4X-ICM. Był to 438 Jumbo Jet wyprodukowany przez Boeinga. Fabrykę opuścił w 1980 roku.

 

Do następnej wizyty Jumbo Jeta w Pyrzowicach doszło w niedzielę 20 czerwca 2010 roku. Tym razem maszyna przyleciała z Seulu przez Kazachstan i po rozładunku odleciała z powrotem do stolicy Korei Południowej. Był to towarowy Boeing 747-400F w barwach amerykańskiej linii lotniczej Atlas Air o znakach rejestracyjnych N418MC. Samolot został wyprodukowany w 2002 roku i od nowości użytkowany jest przez Atlas Air.

 

 

I w taki oto sposób dotarliśmy do roku 2011, który jak do tej pory był najlepszym w historii Pyrzowic pod względem częstotliwości wizyt Jumbo Jetów. Lądowały one w Pyrzowicach, aż ośmiokrotnie.

 

 

cały artykuł  "Jumbo Jety w Pyrzowicach"

 

 

 

Tekst: Piotr Adamczyk, Dział Komunikacji i Promocji Katowice Airport