15 lat temu, 31 lipca 1997 roku z lotniska w Rentom, w stanie Waszyngton, w powietrze wzbił się po raz pierwszy Boeing 737-800. Za sterami maszyny siedzieli piloci testowi Boeinga kapitanowie Mike Hewett i Jim McRoberts. Po trwającym 3 godziny i 5 minut locie maszyna wylądowała na lotnisku Boeing Field w Seattle.

W ten sposób zainaugurowano podniebny żywot najlepiej sprzedającego się samolotu komunikacyjnego w historii Boeinga. Do tej pory producent dostarczył 2581 sztuk modelu 737 w wersji 800, a na kolejne 4055 linie lotnicze złożyły zamówienie.

 

 

Historia modelu 737 zaczęła się jednak dużo, dużo wcześniej, bo w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Po komercyjnym sukcesie Boeinga 727 (zobacz: Lotniczy klasyk – Boeing 727) w pierwszej połowie 1964 roku rozpoczęto prace projektowe nad kolejnym wąskokadłubowym, dedykowanym do krótko i średniodystansowych przelotów, nowym modelem samolotu komunikacyjnego. Miała to być maszyna jeszcze bardziej ekonomiczna od Boeinga 727, dlatego zamiast trzech silników, miały napędzać ją tylko dwa. Nowy samolot Boeinga, aż w 60% bazował na swoim poprzedniku. Pierwszy Boeing 737-100 został przekazany Lufthansie pod koniec 1967 roku. W sumie przewoźnik zakupił 21 sztuk tej maszyny. Co ciekawe, po raz pierwszy zdarzyło się, że pierwszym użytkownikiem nowej konstrukcji producenta z Seattle była linia z poza USA. Zresztą Lufthansa jako jedyna zdecydowała się na zakup bezpośrednio u producenta wersji 100 nowego modelu Boeinga.

 

W 1968 roku zadebiutował na światowych rynkach Boeing 737-200. Trochę większy od swojego poprzednika mógł zabrać na pokład w zależności od konfiguracji od 97 do 136 pasażerów. Pierwsza „dwusetka” trafiła do United Airlines. Boeingi 737 w wersji 100 i 200 dla rozróżnienia z późniejszymi wersjami nazywane są „Original series”. Ostatniego nowego Boeinga 737-200 dostarczono w 1988 roku do linii lotniczych Xiamen Airlines.

 

 

 

W 1981 roku jednocześnie w liniach Southwest i USAir zadebiutował Boeing 737-300 który wraz z wersją 400 i 500 zaliczany jest do serii „Classic”. „Czterysetka” swój pierwszy komercyjny rejs wykonała w barwach linii Piedmont w 1988 roku. Samolot dedykowany był głownie dla linii czarterowych. Tą wersją można często spotkać w Pyrzowicach chociażby w barwach polskiej linii czarterowej Enter Air. Najmniejszy „Classic”, czyli Boeing 737-500 zadebiutował w 1990 roku w barwach linii lotniczej Southwest. Boeingi 737 w werjach 300, 400 i 500 były produkowanie w latach 1984-2000. W sumie dostarczono 1998 sztuk samolotów tych wersji, z czego większość nadal jest użytkowana.

 

Kolejny, rewolucyjny wręcz, etap rozwoju Boeinga 737 rozpoczął się na początku lat dziewięćdziesiątych. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na światowym niebie pojawił się silny konkurent ultranowoczesny, jak na tamte czasy, produkt europejskiej myśli technicznej Airbus A320. Boeing musiał szybko odpowiedzieć i w 1991 roku zapowiedział rozpoczęcie programu Next Generation, który miał sprawić, że pod względem konstrukcyjnym Boeing 737 dogoni swojego rywala zza Atlantyku. Tak naprawdę kolejne wersji Boeinga 737 to jest 600, 700, 800 i 900 są w dużej mierze całkowicie nowymi konstrukcjami. Rodzina Next Generation otrzymała nowe dłuższe skrzydła, ich powierzchnia wzrosła o 25%, a pojemność zbiorników paliwa znajdujących się w nich zwiększyła się o 30%. Przełożyło się to na większą masę startowa samolotu oraz na znaczne zwiększenie zasięgu...

 

 

cały artykuł TUTAJ

 

 

tekst. Piotr Adamczyk, Dział Komunikacji i Promocji Katowice Airport