Najlepszy i najnowocześniejszy samolot akrobacyjny Sbach XtremeAir-41 jest już w posiadaniu polskich pilotów akrobacyjnych, o czym na konferencji prasowej w dn. 11 lipca 2012 roku poinformował Aeroklub Polski.

 

 

 

 

 

 

 

 

W środę na lotnisku Warszawa-Babice odbyła się prezentacja ultranowoczesnego samolotu akrobacyjnego oraz grupy Xtreme Unlimited Aerobatic Team, która podejmie się rywalizacji ze światowej klasy pilotami w najwyższej kategorii sportowej w akrobacji samolotowej – kategorii UNLIMITED.

Kategoria ta pozwala na wykorzystanie maksymalnych możliwości samolotu w pełnym zakresie dopuszczalnych przeciążeń, w przedziale od -10 do +10g oraz charakteryzuje się wykonywaniem bardzo skomplikowanych i wymagających układów i figur. Wiązanka zawodnicza Unlimited trwa ok. dziesięciu minut i dla samych pilotów jest to czas maksymalnej pracy psychicznej i fizycznej, często do granic możliwości organizmu ludzkiego.

 

Od lewej: Włodzimierz Skalik (Prezes AP) , Artur Kielak, Radosław Rumszewicz oraz Krzysztof Kossiński podczas Konferencji

 

 

Prezes Aeroklubu Polskiego – Włodzimierz Skalik przedstawił program rozwoju akrobacji samolotowej w Polsce w klasie Unlimited oraz poszczególnych członków Xtreme Unlimited Aerobatic Team, w skład którego wchodzą:

  • Artur Kielak – pomysłodawca i lider grupy. Zawodowo związany z liniami lotniczymi Ryanair. Instruktor samolotowy i pilot na An-2 w operacjach zrzutu skoczków spadochronowych. Posiada amerykańską licencję zawodową z uprawnieniami do lotów według przyrządów i na samoloty wielosilnikowe. Jest pilotem szybowcowym, śmigłowcowym i skoczkiem spadochronowym. Od kilku lat jest członkiem kadry narodowej w akrobacji samolotowej, pilotem pokazowym i aktualnym Mistrzem Polski w Akrobacji Samolotowej. Za sterami samolotów od roku 1995 spędził ponad 6000 godzin. Członek Aeroklubu Śląskiego.

  • Radosław Rumszewicz – Zawodowo kapitan samolotu Airbus A320 w linii lotniczej operującej w Europie Środkowo-Wschodniej. Pilot samolotowy od 1994 roku. Od 2003 roku członek akrobacyjnej Kadry Narodowej i reprezentant Polski. Obecnie aktualny Wicemistrz Polski w Akrobacji Samolotowej. Za sterami samolotów spędził ponad 5800 godzin. Członek Aeroklubu Śląskiego.

  • Krzysztof Kossiński – Z lotnictwem związany od najmłodszych lat. Obecnie pilot samolotu Airbus 320 w liniach lotniczych Wizz Air. Członek kadry narodowej oraz wielokrotny uczestnik Mistrzostw Świata i Europy w akrobacji samolotowej. Aeroklub Ziemi Lubuskiej.

  • Sebastian Nowicki – Pilot samolotu Airbus 320 w liniach lotniczych Wizz Air. Pilot Śląskiej Grupy Akrobacyjnej. Członek Aeroklub Śląskiego.

 

Z informacji jakie przekazał Prezes AP oraz członkowie grupy akrobacyjnej, program rozwoju akrobacji samolotowej w Polsce w klasie Unlimited, skupiać się ma na kompleksowym przygotowaniu wyselekcjonowanych pilotów do reprezentacji naszego kraju na zawodach międzynarodowych, w kategorii Unlimited, a tym samym sięganie po najwyższe stopnie podium, zarówno w rywalizacji indywidualnej jak i drużynowej.

 

Do realizacji planu niezbędny był najnowocześniejszy samolot akrobacyjny świata – XtremeAir-41, którego prezentacja była punktem kulminacyjnym  konferencji. Samolot został nabyty przez prywatną osobę, która udostępniła go do dyspozycji naszych pilotów – członków kadry narodowej. Sbach XtremeAir-41 zbudowany jest z włókien węglowych, wytrzymuje przeciążenia od -10 do +10 g i osiąga maksymalną prędkość powyżej 400 km/h. Dodatkowo jest to najbardziej manewrowy i agresywny samolot na świecie. Sbach XtremeAir-41 wyposażony jest w wytwornicę dymu i niewyobrażalne osiągi w rękach doświadczonego pilota akrobacyjnego, który jest w stanie z takimi możliwościami zapewnić spektakularne trójwymiarowe podniebne widowisko.

 

 

Prezentacja samolotu Sbach XtremeAir-41

 

 

Podstawowe dane techniczne samolotu:

 

Rozpiętość skrzydeł : 7,50m

Powierzchnia skrzydeł : 11,25m

Całkowita długość: 6,30m

Wysokość: 2,30m

Prędkość obrotu: 450stopni/s

Prędkość wznoszenia: 17m/s

Prędkość przeciągnięcia: 51kts

Prędkość VA: 174kts

Prędkość VNE: 225kts

Masa samolotu pustego: 570kg

Maksymalna masa startowa:

Kategoria „Aerobatic”: 850kg

Kategoria „Utility”:  999kg

Mag G:  +/-10kg

 

 

W spotkaniu poza zaproszonymi gośćmi z Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Spółki PLL LOT, działaczami i sympatykami lotnictwa, a także mediami, udział wziął konstruktor samolotu oraz jeden z najlepszych pilotów akrobacyjnych na świecie Philipp Steinbach, który wspiera naszych pilotów w procesie „w latania się” w nowy samolot. Philips Steinach przyleciał dwumiejscowym XE 42, który stanowił dodatkową atrakcję prezentacji.

 

Artur Kielak i Philipp Steinbach ( konstruktor samolotu)

 

 

Gratulujemy podjętej inicjatywy grupie Xtreme Unlimited Aerobatic Team oraz życzymy wielu sukcesów w realizacji planów.

 

 

więcej zdjęć z prezentacji samolotu tutaj

 

tekst:Ewa Rydzewska (Aeroklub Polski)

foto: samoloty.pl