W dniach 30 czerwca i 1 lipca w Lesznie odbędzie się Piknik szybowcowy „ Leszno . Rozwiń skrzydła." Co nas czeka w tym roku? Między innymi: F-16, The Flying Bulls, Martin Sonka, T-28 Trojan, Mi-14, SH-2G Kaman i wiele innych atrakcji.

 

 

 

 

 

Niekwestionowaną atrakcją imprezy będzie pokaz Martina Šonka i jego Extra-330 SR. Ten czeski pilot akrobacyjny rozpoczął przygodę z lataniem w 1997r. od kursu szybowcowego. Rozpoczął także studia lotnicze na Uniwersytecie Obronnym w Brnie. W 1999r. uzyskał pierwszą licencję pilota samolotowego (PPL). W 2000r. w Pardubicach rozpoczął karierę wojskową jako pilot odrzutowca bojowego Aero L-159 Alca. W 2009r. przyjęto go do zespołu akrobacyjnego Red Bull, gdzie zdobył licencję uprawniającą do najwyższej akrobacji. Szybko zaczął odnosić sukcesy.

Samolot Extra Flugzeugbau EA330 (w skrócie Extra 330) w zasadniczej wersji jest dwumiejscowym samolotem akrobacyjnym przewidzianym do kategorii Unlimited. Zaprojektował go Walter Extra - wybitny niemiecki pilot akrobacyjny.
Projekt bazował na wcześniejszym modelu Extra 230 o konstrukcji drewnianej. Extra 330 posiada kadłub spawany z elementów stalowych, pokrytych balchą aluminiową oraz płótnem. Środkowa częśc płatów wykonana jest z włókna węglowego (dźwigar). Ciekawostką jest profil symetryczny, posiadający zerowy kąt zaklinowania (ustawiono go idealnie w osi ciągu), który pozwala na niezakłócony lot odwrócony (na plecach). Extra-330 posiada silnik Lycoming AEIO-580-B1A o mocy 315 koni mechanicznych. Extra wytrzymuje przeciążenia +/- 10 x G.
Podstawowe dane techniczne: długość 6.95 m, rozpiętość 7.39 m, masa własna 682 kg, maksymalna masa startowa 952 kg, prędkość nieprzekraczalna 408 km/h, prędkość przelotowa 317 km/h, prędkość przeciągnięcia (minimalna) 102 km/h, zasięg z dodatkowymi zbiornikami 944 km, prędkośc wznoszenia 16 m/s (3200 ft/min), prędkość obrotu 400 stopni na sekundę.

 

Extra-330 SR

 

Kolejną atrakcją pikniku będzie obecność amerykańskiego samolotu szturmowego i szkolnego North American Aviation T-28 Trojan. Maszyna ta użytkowana przez amerykańskie siły powietrzne oraz marynarkę od początku lat 50., wyszkoliła tysiące pilotów bojowych, wykonujących potem operacje na całym świecie.

Był to także samolot, który nieoficjalnie rozpoczął udział lotnictwa amerykańskiego w wojnie wietnamskiej. W 1963r. T-28 należący do armii Laosu został porwany przez pilota, który przeleciał nim do Wietnamu Północnego. Następnie samolot ten włączono do komunistycznego lotnictwa wietnamskiego, co ciekawe formalnie jako pierwszy myśliwiec (choć był to samolot szturmowy).
Do historii przeszły także naloty nieoznakowanych laotańskich T-28 na pozycje Viet Congu oraz zadania bojowe wykonywane przez T-28 z Wietnamu Południowego. T-28 Trojan w barwach armii Laosu były pilotowane przez najemników z Tajlandii. Były to pierwsze amerykańskie w pełni bojowe samoloty użyte w tym konflikcie. W latach 60. T-28 były także stosowane do tajnych misji CIA w Kongo.

Podstawowe dane techniczne: długość 10.06 m, rozpiętość 12.22 m, masa własna 2,914 kg, maksymalna masa startowa 3,856 kg, silnik Wright R-1820-86 o mocy 1,425 hp (1,063 kW), prędkośc maksymalna 552 km/h, uzbrojenie: od 2 do 6 karabinów maszynowych kal. 7,62 mm lub 12,7 mm oraz lekkie bomby.

 

T-28 Trojan

 

 

Lotnicy spod znaku "Czerwonego Byka" należą do światowej czołówki podniebnych akrobatów. Ich mottem jest "Podbić przestworza i oglądać ziemię z zupełnie innej perspektywy". Niesamowite pokazy akrobacyjne odbywają się na jednych z najlepszych maszyn w swojej klasie - czeskich samolotach akrobacyjnych Zlin-50LX. Jego konstrukcja łączy dużą wytrzymałość z możliwie najmniejszą masą, przez co maszyna ta może być poddana karkołomnym ewolucjom, o których piloci innych samolotów moga sobie tylko pomarzyć! Dynamikę pokazuj podkreślają zamontowane na końcówkach skrzydeł smugacze, odwzorowujące na niebie każdy ruch samolotu.

Jednym z najbardziej efektownych ewolucji zespołowych "Byków" jest "lustrzanka", polegająca na tym, że samoloty przelatują z dużą prędkością w niewielkiej odległości od siebie, niczym jeden organizm.

Jeden z samolotów jest wtedy odwrócony stanowiąc jakby lustrzane odbicie maszyny znajdującej się poniżej i naśladuje każdy jego ruch. W tym samym czasie trzeci samolot wykonuje wielokrotną beczkę, okrążając smugą dymu dwa pozostałe. Ewolucja ta została opanowana zaledwie przez kilka grup akrobacyjnych na świecie.

Liderem tego elitarnego zespołu od 2002 roku jest Radka Machova, doświadczony pilot akrobacyjny. Funkcję lewo- skrzydłowego pełni w tej ekipie Jiří Saller, jeden z najbardziej doświadczonych pilotów akrobacyjnych świata. Miroslav Krejčí, latający na pozycji prawoskrzydłowego grupy, też może się pochwalić równie imponującym nalotem i doświadczeniem (na co dzień jest instruktorem pilotażu).

Zamykającym grupy jest Jiří Veprek, prywatnie konstruktor samolotów ultralekkich. Wszyscy członkowie są absolutnymi fachowcami i pasjonatami lotnictwa oraz poświęcili tej dziedzinie całe swoje życie.

Flying Bulls posiadają na swym koncie między innymi główną nagrodę w zawodach World Grand Prix of Aviation organizowanych przez międzynarodową organizację lotnictwa sportowego FAI w Japonii i Chinach w 1999 roku.

 

 

Kaman SH-2G Super Seasprite

 

 

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej potwierdziła obecność śmigłowców morskich SH-2G lub/oraz Mi-14PŁ. Wyprodukowany w USA Kaman SH-2G Super Seasprite jest pokładowym śmigłowcem operującym zarówno z baz lądowych, jak i z posiadanych przez Marynarkę Wojenną dwóch okrętów typu Oliver Hazard Perry. Kaman SH-2G jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Może uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec transportowy do zaopatrywania jednostek pływających. Trzy maszyny przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90. SH-2G posiada maksymalną masę startową 5800kg, rozwija prędkość maksymalną do 265km/h oraz dysponuje zasięgiem

Natomiast radzieckie śmigłowce Mil Mi-14PŁ (kod NATO: Haze) przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych. Stanowią rozwinięcie słynnego Mi-8/Mi-17 w konfiguracji morskiej. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest wyposażona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Użytkowane przez Polskę Mi-14PŁ są uzbrojone w bomby głębinowe oraz torpedy MU-90. Mi-14 posiada maksymalną masę startową 14000kg oraz rozwija prędkość maksymalną do 230 km/h.

 

 

Zapraszamy na stronę  organizatora

 

 

tekst.foto   piknik.cssleszno.eu