20 listopada w piątek odbyło się spotkanie pod tytułem "Za sterami przygody" poświęcone nowym wydaniom książek Janusza Meissnera Żądło Genowefy, L – jak Lucy oraz Bohdana Arcta Niebo w ogniu. Po raz pierwszy książki te ukazywały się kilkadziesiąt lat temu, a teraz, w nowej szacie graficznej, zostały wznowione przez Zysk i S-ka Wydawnictwo z Poznania.
Prawdziwy pilot nigdy nie wyraża swojej opinii na temat katastrofy przed podaniem przyczyn przez komisję. W sprawie katastrofy Su-27 takowych przyczyn prawdopodobnie już nie usłyszymy, nie poznamy co naprawdę działo się 30 sierpnia tuż po godzinie 13.00 w kabinie Su-27 białoruskich Sił Powietrznych o numerze bocznym 63...
Na początku II wojny światowej RAF posiadał około 500 ich egzemplarzy. Były jednymi z najlepszych maszyn tego okresu. Mowa tu o samolocie Hurricane Mk I, który stał się podstawową maszyną brytyjskiego lotnictwa myśliwskiego podczas bitwy o Francję i bitwy o Anglię. Na tym samolocie latał m.in. pierwszy aliancki as myśliwski, Edgar "Cobber" Kain. Wierna kopia Hurricane'a Mk I, którym latali także polscy piloci z Dywizjonu 303 w skali 1:1 powstaje w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie.
Po zaginionych tam maszynach zazwyczaj nie odnajdywano najmniejszego śladu. Często spotykano dryfujące okręty bez załóg. W prawie wszystkich przypadkach stwierdzano też brak dzienników okrętowych. Mimo, iż "trójkąt śmierci" znajduje się na ruchliwej trasie powietrzno - wodnej, to statki i samoloty zapuszczają się tam niechętnie.
7 lat Urzędu Lotnictwa Cywilnego Dziś mija siódma rocznica powstania Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Minione siedem lat to bieżąca praca Urzędu w wielu obszarach lotnictwa cywilnego od kwestii związanych z rozwojem rynku, poprzez ochronę i ułatwienia, żeglugę powietrzną, operacje lotnicze, technikę, lotniska, aż po ochronę praw pasażerów.
Kategoria programów komputerowych określanych jako symulatory lotnicze jest znana sympatykom lotnictwa od dawna. Ich dostępność w każdym większym sklepie z grami i oprogramowaniem do powszechnie używanych PC sprawia, że są osiągalne dla każdego, kto chciałby spróbować swoich sił jako wirtualny lotnik...
Lotnicy morscy w afgańskich górach Od kilku tygodni w Afganistanie na śmigłowcach Mi – 17 i Mi -24W latają morscy piloci. W składzie Samodzielnej Grupy Powietrznej VI zmiany PSZ znalazło się sześciu pilotów i dwóch techników pokładowych z 29 darłowskiej eskadry lotnictwa morskiego.
"Efki" już od trzech lat w Polsce To już trzeci rok stacjonowania na lotnisku w Krzesinach polskich \"efek\". Trzeci rok odkąd pierwsze sztuki zawitały na poznańskiej ziemi. Potem pojawiły się kolejne, by do grona pełnej czterdziestki ósemki dobić w roku 2008.
Siły Powietrzne w zwalczaniu zagrożeń terrorystycznych Przeciwko aktom terroru, także terroru powietrznego, są podejmowane działania w ramach szeroko pojętego zwalczania. Zamachy z 11 września 2001 roku spowodowały, że grupy terrorystyczne nadal są zainteresowane statkami powietrznymi, jednak nie tyle w celu ich uprowadzenia, ile użycia jako środka precyzyjnego rażenia.
Historyczna chwila w Siłach Powietrznych 28 pilotów i 2 nawigatorów z 13. eskadry lotnictwa transportowego z Krakowa, którzy wykonywali loty w Afganistanie i Iraku w związku z misją PKW Afganistan i PKW Irak otrzymało prawo do noszenia „gapy z zielonym wieńcem” – odznaki pilota lub nawigatora wojskowego wykonującego loty bojowe, zgodnie z Rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych Nr 1/73 z dnia 30 września 2009 roku. Nadanie odznaki pilota i nawigatora wojskowego z zielonym wieńcem odbyło się pierwszy raz od zakończenia II wojny światowej.
Trudne dla lotnictwa czasy – były czy nadejdą? Od pierwszego, trwającego zaledwie 12 sekund, lotu samolotem braci Wright minęło niecałe 106 lat. Tyle wystarczyło, aby przez ten czas lotnictwo przeewoluowało z ekscentrycznego hobby dla bogaczy w cywilny środek transportu dla mas.
Lotnictwo jest wielkie, kiedy ma swoją legendę – lotnicze „zaduszki” Dawniej Lida, Lwów i Wilno należały do Polski, dzisiaj znalazły się na terenie Białorusi, Ukrainy i Litwy. Chcemy zaprosić na krótkie spotkanie z niemymi świadkami lotniczej historii, na wędrówkę po cmentarzu ... Nie będzie to Lida. Ominiemy również Wilno, gdyż w obu tych miastach na cmentarzach wojskowych z każdym dniem czas zaciera lotnicze ślady. Ubywa niemych świadków dni chwały polskich skrzydeł...
Kolejna lotnicza pozycja wydawnictwa Zysk i S-ka to "Niebo w ogniu" autorstwa Bohdana Arcta. Są to wspomniena autora z okresu II wojny światowej, kiedy to jako pilot myśliwski brał udział w walkach wojny obronnej 1939 roku, poźniej zaś latał m.in. w polskich dywizonach m.in. nad Wielką Brytanią i Afryką. Książka będzie dostępna w sprzedaży już od 3 listopada. Zachęcamy naszych Czytelników do jej nabycia. Książka wydana pod patronatem Samoloty.pl
Lotnicy od 15 lat bronią nas także nad morzem Powstała w 1994 roku, jest jednym z trzech związków taktycznych morskiego rodzaju Sił Zbrojnych. Jest też najstarszym obecnie istniejącym lotniczym związkiem taktycznym. Wśród innych jednostek lotniczych wyróżnia ją szeroki zakres zadań oraz eksploatacja aż pięciu typów śmigłowców i czterech wersji samolotu Bryza.
Na cmentarzu poznajemy ich po śmigle lub stateczniku na grobie... Odwiedzamy dziś groby swoich bliskich zmarłych. W tym czasie refleksji nad życiem warto wrócić myślami także do poległych lotników i ich miejsc wiecznego spoczynku. Powróćmy do początków lotniczych pochówków. Pogrzeb lotnika wyróżniał się od innych używanym karawanem. Karawan bowiem tworzył kadłub samolotu, którego płoza ogonowa spoczywała na jaszczu artyleryjskim...
Wasze bezpieczeństwo to nasza praca Odkąd w roku 1927 Charles Augustus Lindbergh wykonał historyczny przelot nad Atlantykiem, rozpoczął się „boom” na loty. Zaczęły powstawać linie lotnicze a podniebne podróże stawały się coraz powszechniejsze. Naturalną koleją rzeczy był wzrost intensywności ruchu lotniczego, a wraz z nim zapotrzebowanie na kontrolerów ruchu lotniczego. (fot. pansa)
Dlaczego szybowiec lata? Na szybowiskach górskich szybowce kiedyś startowały przy użyciu gumowych lin albo w tzw. starcie grawitacyjnym. Ale co potem? Przecież szybowiec jako machina cięższa od powietrza cały czas opada. Jak zatem możliwe są kilkudziesięciogodzinne loty? Artykułem tym inaugurujemy zakładkę Szybowce, w której będziemy umieszczali opisy tych najbardziej i tych trochę mniej znanych, a także informacje o wszystkim, co związane z szybownictwem. (fot. A. Sitko)
Podsumowanie AIR SHOW - 2009 Biuro Organizacyjne Międzynarodowych Pokazów Lotniczych "AIR SHOW - 2009" dokonało podsumowania tegorocznej XI edycji pokazów na spotkaniu wszystkich uczestniczących w organizacji pokazów podmiotów i instytucji wspierających, które odbyło się w Dowództwie Sił Powietrznych 8 października 2009 roku.
Dzień Pamięci ... na kętrzyńskim lotnisku Już po raz dziewiąty na lotnisku Kętrzyn Wilamowo obchodzono „Dzień Pamięci Stefana Kardynała Wyszynskiego”. Honorowy patronat nad uroczystością objęli ks. kardynał Józef Glemp – Prymas Polski oraz ks. kardynał Stanisław Dziwisz – Metropolita Krakowski. Uroczystości odbyły się w dniach 2 i 3 października.