Olbrzymi dwuwirnikowy Chinook zawisnął nad górskim grzbietem. Tylna rampa opuściła się powoli i do wnętrza śmigłowca wdarły się płatki śniegu poderwane podmuchami powietrza. Dwóch ludzi spojrzało w ciemną otchłań. Narazie spokój. Ani śladu wroga. Jeden z nich chwycił ręką linę, która łączyła jego uprząż z metalowym kółkiem umieszczonym nad rampą i odwrócił się do towarzysza chcąc coś powiedzieć, gdy rozpętało się piekło. Wokół Chinooka rozbłysły dziesiątki małych ogników, a pociski z kałasznikowów zabębniły o kadłub.
Baltic Aviation Academy opublikowało 6 stycznia wideoreportaż o różnicach między kokpitami Airbusa A320 i Boeinga 737. Film, w którym występuje student zintegrowanego kursu ATPL (Licencja Pilota Transportowego Linii Lotniczych) porównuje urządzenia sterujące, kokpit, kontrolki oraz ogólny komfort obsługi.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jest czwartą uczelnią w Europie, a pierwszą w Polsce, która do swojej oferty kształcenia wprowadziła studia z zakresu Zarządzania Lotnictwem (Aviation Management). Według statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego w najbliższych 10 – 15 latach na polskich lotniskach brakować może nawet 25 tysięcy pracowników, zatem zainicjowanie studiów o tej specjalności jest bardzo dobrym krokiem, a absolwenci tego kierunku będą faworyzowani w wyścigu po nowe miejsca zatrudnienia w branży lotniczej, tym bardziej, że uczelnia stara się aby poza dobrym przygotowaniem teoretycznym, studenci zdobyli też odpowiednie umiejętności praktyczne.
W ciągu najbliższych 4 lat Kraje Bałtyckie, Rosja i kraje Wspólnoty Niepodległych Państw wydadzą ponad 1,42 mld dolarów na utrzymanie silników samolotów średniego zasięgu. Kraje Bałtyckie, Rosja i kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, pod względem tempa rozwoju, stanowią jeden z najdynamiczniejszych rynków na świecie. Obecnie regionalne linie lotnicze użytkują ok. 900 samolotów wyprodukowanych na Zachodzie; jednymi z najpopularniejszych i najczęściej poszukiwanych na rynku są maszyny z rodziny modeli Boeing 737 oraz Airbus A320.
Od czasu zakończenia I Festynu Lotniczego „Lotnisko bliżej miasta” minęło już ponad pół roku. Przez ten czas w stronę organizatorów skierowano wiele pozytywnych komentarzy oraz wyrazów uznania, na temat organizacji, pierwszej tak dużej, imprezy lotniczej na lotnisku Aeroklubu Ostrowskiego w Michałkowie. Poniżej przedstawiono zaledwie kilka komendarzy opublikowanych nie tylko przez media lotnicze.
Po raz kolejny dokonamy zestawienia najważniejszych oblotów zakończonego niedawno 2011 roku. Tym razem lista będzie nieco uboższa, ze względu na mniejszą aktywność producentów. Nie zabraknie jednak ciekawych konstrukcji, z których część z całą pewnością znajdzie trwałe miejsce w historii lotnictwa. Znajdziemy również wiele dowodów na to że stare dobre samoloty i śmigłowce nadal nie odkryły wszystkich swoich możliwości, które mogą zostać wydobyte dzięki kolejnym modyfikacją. W tym roku konstrukcje zostały ustawione w kolejności chronologicznej, według dat pierwszego lotu. Dobrane zostało 26 oblatanych w 2011 roku konstrukcji.
Loty profilowe na małej wysokości, lądowanie w terenie przygodnym, ratownictwo lądowe i morskie to tylko niektóre elementy szkolenia jakie realizowały wczoraj załogi śmigłowców pokładowych SH-2G i ratowniczych W-3RM. W pierwszym w tym roku szkoleniu lotniczym w powietrzu uczestniczył personel 43. Bazy Lotnictwa Morskiego i Dowództwa Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Brzęk rozbijanej szyby zabrzmiał jak wystrzał armatni. Kawałki szkła posypały się na podłogę, a postać w lotniczym mundurze zastygła w bezruchu wpatrując się w półotwarte drzwi do gabinetu. Nic. Cisza. Postać sięgnęła do gabloty i chwyciła medal w formie złotej gwiazdy na błękitnej wstążce ozdobionej trzynastoma małymi gwiazdkami. Przez chwilę przyglądała mu się z uwagą. Potem drżącą dłonią wsunęła medal do kieszeni i po cichu wyszła z gabinetu zamykając za sobą drzwi.
“Od śmigła!” Uruchamiam silnik, godzina 9:05 (7:05 UTC). Planowana trasa EPOM Ostrów-Michałków, docelowo EPBC Warszawa-Babice. Lot powinien trwać godzinę i dwadzieścia minut. Z dziesięciominutowym opóźnieniem ląduję bezpiecznie w Warszawie. Pięć minut później wyłączam silnik. Myślę sobie: „Po raz kolejny się udało”. Jednak jakie czynniki składają się na bezpieczeństwo lotu? Kiedy tak właściwie się on zaczyna, a kiedy kończy?
9 grudnia 2011 r. odbyła się w Warszawie konferencja prawnicza "Aspekty prawne badania zdarzeń lotniczych". Spotkanie organizowane zostało przez Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego, Międzywydziałowe Koło Prawa Lotniczego Avion oraz Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Studenckie Koło Naukowe Transportu Lotniczego działające przy Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej ma zaszczyt zaprosić Państwa na Ogólnopolską Konferencję Naukową nt. „Inżynieria ruchu lotniczego”. Celem Konferencji jest prezentacja głównych obszarów zainteresowania współczesnych organów zarządzania Żeglugą Powietrzną.
{jcomments on}Konkurs lotniczy "Na skróty" został zakończony. Otrzymaliśmy od Państwa wiele prawidłowych odpowiedzi. Gratulujemy wiedzy lotniczej:) Przypomnijmy, że należało wyjaśnić co oznaczają trzy skróty używane w lotnictwie: IFR, NOTAM i TWY.
Projektowane i publikowane procedury lotów w pobliżu Lotniska Chopina są bezpieczne i spełniają wszystkie międzynarodowe wymogi, jakie w tym zakresie zostały określone. Staramy się również dbać o to, by hałas powodowany przez przelatujące samoloty był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców – wyjaśnia Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza ruchem samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej.
Osoby, które pragną rozpocząć swoją przygodę z lataniem, zastanawiają się często, czy swoją pasję rozwijać w mających długą tradycję aeroklubach, czy w nowoczesnych, prywatnych ośrodkach szkolenia. Dokonanie konkretnego wyboru jest decyzją bardzo ważną, ale i zarazem niełatwą. Pasjonaci lotnictwa i kandydaci na pilotów marzą bowiem nie tylko o tym, aby zdobywać wiedzę od jak najlepszej kadry, ale i po możliwie jak najniższej cenie.
Ewelina Urban ma 18 lat i zaczyna swoją przygodę z lotnictwem. W Aeroklubie Częstochowskim uczestniczy w kursie do samolotowej licencji turystycznej PLL(A). Jest już po podstawówce szybowcowej. Marzy, żeby zostać pilotem śmigłowców. Fascynuje ją też meteorologia. Wynalazła kierunek studiów na amerykańskiej uczelni, który łączy obydwie te dziedziny. Szuka osób i firm, które pomogą jej spełnić marzenia i udzielą pożyczki na pierwszy rok studiów.
Artykuł drugi z serii "Teleinformatyka i Telekomunikacja w transporcie lotniczym" – sieć AFTN. W tym artykule zostanie omówiona sieć dzięki której ekspansja lotnictwa mogła by się zatrzymać, loty komercyjne nie odbyć lub byłyby bardziej uciążliwe dla zarządzających ruchem lotniczym. System ten został wynaleziony na początku informatyzacji lotnictwa i ze względu potrzebę bezproblemowego przekazywania samolotów.