24 i 25 sierpnia po raz kolejny na radomskim wojskowym lotnisku odbędą się międzynarodowe pokazy lotnicze Air Show Radom 2013. Ich idea organizacji w międzynarodowym składzie odżyła w 1991 roku. Pierwsze pokazy miały miejsce na poznańskiej Ławicy w dniu Święta Lotnictwa. Entuzjaści lotnictwa mogli wówczas podziwiać w powietrznych pokazach i na wystawie statycznej samoloty za Stanów Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii, ZSRR i oczywiście z Polski.
Niezwykłą paradę historycznych i współczesnych statków powietrznych zobaczą uczestnicy pikniku, który odbędzie się w sobotę 17 sierpnia na mieleckim lotnisku z okazji 75-lecia lokalnego przemysłu lotniczego. Jego najsłynniejsze produkty - samoloty Lim, Bies, AN-2, Dromader czy M28 to tylko kilka z ponad trzydziestu statków powietrznych, które zaprezentują się na niebie.
15. Mazury AirShow już za nami. Impreza rozpoczęła się w sobotę, 3 sierpnia nad jeziorem Niegocin w Giżycku. Była to kolejna edycja największej imprezy lotniczej w północno-wschodniej Polsce. Wstęp na dwudniowe pokazy był bezpłatny. Na plaży miejskiej już w dniu rozpoczęcia pojawiło się kilkudziesiąt tysięcy widzów.
Czas letni obfituje w dużą ilość imprez lotniczych w kraju, tymczasem nie można zapominać także o tych za granicą. W niedzielę 21 lipca w Bray po raz ósmy odbyła się największa impreza lotnicza w Irlandii – „Air Spectacular Bray 2013” będąca częścią festiwalu „Bray Summerfest”. Organizatorzy szacują, że tegoroczne pokazy obejrzało ponad 85 000 osób. Swój szczególny klimat impreza zawdzięcza nadmorskiej lokalizacji. Pokazy lotnicze odbywają się nad Morzem Irlandzkim, a nad wybrzeżem góruje malownicze wzgórze nalężące do Gór Wicklow.
W sobotę o godz. 21 zakończyły się 17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Club, Standard i wielomiejscowej. Mistrzostwa rozgrywane były w dniach 05 – 20 lipca br. w Ostrowie Wielkopolskim. Polacy pokazali klasę i na „swoim podwórku” wiedli prym podczas szybowcowych zmagań. Polski zespół, od początku drużynowy lider mistrzostw, zakończył rywalizację w klasyfikacji zespołowej mistrzostw na pierwszym miejscu z dorobkiem 5 medali!
Rozmowa z Łukaszem Błaszczykiem podczas XVII Szybowcowych Mistrzostw Europy w Ostrowie. Zawodnik reprezentuje Aeroklub Ostrowski, to właśnie w nim zaczynał swoją przygodę z szybownictwem. Jego pierwszym trenerem był instruktor szybowcowy i samolotowy Łukasz Talbierz z którym w 1992 r. odbył swój pierwszy lot szybowcem.
W ostatecznej klasyfikacji Szybowcowych Mistrzostw Europy, zajął trzecie miejsce w klasie Club. Drugi był jego kolega z Szybowcowej Kadry Jakub Barszcz, a wygrał Czech Roman Mracek
Jest absolwentem WSOSP w Dęblinie. Jego miłość do latania rodziła się na lotnisku. Szybowanie jak sam mowi, to to co kocha. Konkurencja w klasie Club w V dniu XVII Szybowcowych Mistrzostw Europy w Michałkowie była dla niego szczęśliwa. Ukończył ją na 1. miejscu, 2. miejsce zajął wówczas Łukasz Błaszczyk. Taktyka czekania z odejściem na trasę na lepsze warunki atmosferyczne okazała się dla nich strzalem w dziesiątkę. Obecnie pracuje jako kontroler ruchu w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach... Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z naszym zawodnikiem, Jakubem Barszczem.
Od początku lat dwudziestych ubiegłego wieku, branża przewozów pasażerskich nieustannie się rozwija wprowadzając szereg innowacji oraz adoptując rozwiązania zgodne z oczekiwaniami klientów i zmieniającymi się trendami. Z roku na rok, liczba osób podróżujących samolotem w celach prywatnych i biznesowych znacząco wzrasta. Klienci linii lotniczych oczekują już nie tylko bardziej przystępnych cen biletów, ale również wyższego komfortu na pokładach samolotów. Niewątpliwie, na to jak podróżuje się współcześnie wpływ miały wydarzenia z ubiegłego wieku, których inicjatorami w znaczącym stopniu byli Brytyjczycy.
W chwili obecnej (5-20 lipca) w Ostrowie Wielkopolskim toczą się zawody Mistrzostw Europy w Szybownictwie. Jest to druga część (rozgrywanych co dwa lata) edycji 2013 Mistrzostw, pierwsza część (dla innych typów szybowców) została rozegrana przed miesiącem we francuskich Alpach. Mistrzostwa rozgrywane są pod auspicjami Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI). Jest to ich siedemnasta edycja.
Od piątku, 5 lipca na lotnisku w Michałkowie odbywały się XVII Szybowcowe Mistrzostwa Europy FAI w trzech klasach. Codziennie około godziny 11.00 - 12.00 w górę wyciąganych było blisko 100 szybowców, a piloci mieli do pokonania trasę-zadanie, wcześniej omówione w czasie porannego briefingu. Poniżej relacje z poszczególnych dni wraz z wynikami. Kto wygrał?
W piątek, 5 lipca o godzinie 18.00 odbyło się uroczyste otwarcie XVII Szybowcowych Mistrzostw Europy FAI. Otwarcie miało miejsce na rynku w Ostrowie Wielkopolskim, a rozpoczęło się uroczystym przemarszem zawodników ze wszystkich krajów poprowadzonych przez Ostrowską Orkiestrę Koncertową.
... Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią przenieśliśmy się na latanie szybowcowe za naszą wyciągarką do Oleśnicy. Mieliśmy do dyspozycji wypożyczony przez firmę Allstar PZL Glider szybowiec SZD-54-2 w wersji o rozpiętości 17,50 i 20,00 metrów. Przygotowaliśmy ponad 2500 metrów syntetycznej liny wyciągarkowej, lecz udało nam się rozwinąć z powodu ograniczeń miejsca (jeszcze nie do końca oczyszczonego z samosiejek terenu lotniska), jedynie 2000 metrów. Pozwalało to nam wyholować Perkoza w dwuosobowej załodze na wysokość od 750 do 850 metrów bez zbytniego żyłowania wyciągarki i szybowca.
Szybowcowe zmagania w Michałkowie tuż tuż ... 5 lipca w Michałkowie rozpoczynają się XVII Szybowcowe Mistrzostwa Europy. Na niebie podziwiać będziemy ponad setkę szybowców. Jednak nie ten, kto pierwszy doleci do mety wygra... Na czym polega ten sport? Jak to się dzieje, że czasem piloci lądują w ... polu? Jak klasyfikuje się szybowce w zawodach?
Jest osobą, która na trwałe wykształciła w wielu miłość do latania, do przestworzy. Te dzieci, które w czasie, gdy był On w kosmosie, marzyły o podróżach podniebnych, to dziś już kolejne pokolenie wspaniałych pilotów. Te dzieci uwierzyły, że niemożliwe może stać się możliwe. A nazwisko Hermaszewski już na stałe wpisuje się w historię Polski. To On jako jedyny z Polaków pamięta, jak pachnie Kosmos... To zapach spełnionego młodzieńczego marzenia i ... To było dokładnie 35 lat temu. To wtedy Mirosław Hermaszewski jako pierwszy (i jedyny) Polak wyruszył na pokładzie Sojuza-30 w kosmos. Misja trwała osiem dni, załoga 126 razy okrążyła w tym czasie Ziemię.
50. Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace, Paris-Le Bourget przeszedł do historii. W niedzielę 23 czerwca zakończyły się trwające od poniedziałku paryskie targi lotnictwa i podboju kosmosu. Podczas Paris Air Show 2013 na wystawie statycznej zaprezentowano 152 samoloty. W codziennych pokazach brało udział 30 maszyn m.in.: A400M, A400M, Rafale, EC-665-Tigre, Alphajet, Extra 330 należące do francuskich Sił Powietrznych, L1049-Constellation i XA41 Breitlinga, rosyjski KAMOV KA-52 Alligator, Yak 130 i SU -35S oraz samoloty komunikacyjne prezentujące się na ekspozycji statycznej.
Prowadzą szkolenia prawie w samym centrum Polski, swoje bazy mają w kilku miejscach w kraju. Szkolą i oferują szeroki wachlarz usług lotniczych od skoków spadochronowych, poprzez loty widokowe, loty reklamowe. W swej flocie mają jeden z najnowocześniejszych śmigłowców treningowych. Mowa tu o Ośrodku Szkolenia Lotniczego FTO "Pyrlandia Boogie", który ma swoją siedzibę w Michałkowie (EPOM). Zapraszamy do lektury rozmowy ze Zdzisławem Kuśmierkiem, szefem wyszkolenia Ośrodka Szkolenia Lotniczego FTO "Pyrlandia Boogie".
Rok bez odwiedzenia Paris Air Show lub Farnborough jest rokiem straconym. W tym roku jak zwykle wybrałem się na lotnisko Le Bourget żeby zobaczyć, co nowego pojawiło się na światowych rynkach lotniczych. Paryż przywitał mnie burzami i zalanymi ulicami oraz kilometrowymi korkami przy dojeździe na miejsce wystawy...
Sebastian Kawa jest obecnie najlepszym szybownikiem w kraju. Od 2003 roku zwycięża prawie na wszystkich ważniejszych zawodach szybowcowych. Zaczynał latać w Górskiej Szkole Szybowcowej „Żar”. Od początku szkolenia lotniczego był zafascynowany swobodą, przestrzenią, możliwościami szybowca.
Był jednym z najwybitniejszych polskich pilotów akrobacyjnych. Wylatał tysiące godzin na samolotach pasażerskich i szybowcach. Do swej pracy zawsze przygotowywał się nienagannie. Na swym "Szufolocie" Marek dokonywał najbardziej niewiarygodnych akrobacji. Nigdy jednak nie zapominał o bezpieczeństwie. Aż do feralnego 18 czerwca 2011 roku...
W poniedziałek 17 czerwca 2013 roku, rozpoczęła się największa na świecie impreza lotnicza - 50. Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace, Paris-Le Bourget. Targi jak i pokazy organizowane od ponad stu lat przez Groupement des Industries Françaises Aéronautiques et Spatiales (GIFAS). (na zdjęciu autorka tekstu)