Wywiad z Michałem Wojasem - prezesem zarządu FlyTech Solutions, krakowskiej firmy zajmującej się produkcją bezzałogowych statków latających. Jej podstawowym produktem jest system obserwacyjny Feniks. Pan Michał opowiada o tym jak rozpoczęła się jego przygoda z bezzałogowcami. Jest to świetna recepta dla każdego, kto chce przenieść swoją pasję na grunt zawodowy. Wywiad polecamy wszystkim, nie tylko pasjonatom bezzałogowych statków latających, czyli coraz bardziej popularnych dronów.
Nabycie przez Delta Airlines 49% udziałów w Virgin Atlantic, przez Etihad 29% udziałów w airberlin i 33% w Darwin Airlines (przemianowanych na Etihad Regional) oraz 49% udziałów cierpiącej na chroniczne problemy Alitalii, jak również nabycie przez Korean Air 49% udziałów w CSA Czech Airline i przez HNCA 35% udziałów w Cargolux spowodowało rozpoczęcie postepowań przez Komisję Europejską mających ustalić dopuszczalność transakcji. Celem jest zbadanie, czy nie doszło do naruszenia tzw. klauzuli kontroli i własności stanowiącej, w swoim założeniu, instrument ochrony europejskiego sektora transportu lotniczego przez ekspansją przewoźników z państw trzecich.
Często podróżującym samolotami na pewno przydarzyła się podobna przygoda – odwołany lot w ciągu dnia lub wieczorem i konieczność czekania na następny aż do rana. Również taka sytuacja dotyczy tych, którzy latają z przesiadkami i ich lądowanie ma miejsce wieczorem, natomiast ponowny wylot w godzinach porannych. Jak spędzić wtedy bezpiecznie i wygodnie noc?
Już po raz piąty publikujemy roczne zestawienie najważniejszych pierwszych lotów statków powietrznych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ponownie w powietrze wzniosło się wiele nowych, ciekawych konstrukcji. Są to zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe, modyfikacje znanych konstrukcji, jak i maszyny zupełnie nowe, załogowe i bezzałogowe. Pojawiają się również samoloty doświadczalne. Jednak tym razem szczególnie dużo śmigłowców doczekało się swoich oblotów.
Załogi statków powietrznych podczas wykonywanego lotu muszą się spodziewać, iż na trasie lotu lub w dowolnym punkcie obszaru przestrzeni kontrolowanej, organ kontroli ruchu lotniczego wyda instrukcję kontroli na oczekiwanie - tzw. HOLDING.
Na pokładzie odrzutowca niejednego rodaka poniosła ułańska fantazja. Na co dzień przekonują się o tym pracownicy linii lotniczych, którzy obsługują połączenia z Krakowa, Warszawy i innych polskich miast. I właśnie ich zapytaliśmy o najbardziej traumatyczne (i śmieszne) wspomnienia. - Sytuacje można podzielić na dwie kategorie. Część z nich związana jest z zachowaniem pasażerów po alkoholu. Pozostałe są znacznie bardziej zabawne i wynikają chyba z gapiostwa lub niewiedzy podróżnych - twierdzi Alicja, stewardesa, która na pokładzie samolotu pracuje już 6 lat.
Finansowane przez Unię Europejską inwestycje w lotniska są nietrafione i często na wyrost - ocenia Europejski Trybunał Obrachunkowy. Wśród 20 przeanalizowanych portów lotniczych dwa polskie - Gdańsk i Rzeszów - wypadły jednak bardzo dobrze.
Aleksandra Bednorz zanim wsiadła za kółko, potrafiła już latać samolotami. I choć niektórzy nie dowierzają, że niepozornie wyglądająca, młoda dziewczyna jest pilotem na liniach pasażerskich, ona sama nie wyobraża sobie, by mogła robić w życiu cokolwiek innego.
Przyszłość lotnictwa cywilnego nie ma przed nami żadnych tajemnic. Tak prezentują się najważniejsze technologie i maszyny, które do końca tego stulecia będą latać nad naszymi głowami.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako uczestnik Aliansu A6 uczestniczy w przełomowej współpracy na rzecz transformacji europejskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP jako uczestnik SESAR Deployment Alliance będzie współodpowiedzialna za pierwszy, 6-letni, okres prac poświęconych zapewnieniu przez Europę przewagi konkurencyjnej w ramach SESAR – technologicznym składniku SES.
6 grudnia 2014 roku instruktor Stefan Moraś obchodzi 100 letnią rocznicę urodzin. Podczas swojej kariery zawodowej Pan Stefan wyszkolił setki pilotów. Pracował w Aeroklubie Ostrowskim, Kieleckim, Poznańskim i Częstochowskim.
Z okazji urodzin życzymy Panu Stefanowi zdrowia, pogody ducha oraz mnóstwo uśmiechu na twarzy.
Czy wiecie dlaczego na pokładzie samolotu są stewardesy? Przecież można by postawić automat do kawy… Personel pokładowy nie jest potrzebny do roznoszenia kawy, ale ma pasażerom zabezpieczyć opuszczenie samolotu w ciągu 90 sekund – mówił do Kaliszan zgromadzonych w Cafe.Calisia.pl pilot samolotu pasażerskiego EUROLOT kpt. Roman Karbolewski.
Przyszłość pasażerskich lotów za kilkanaście lat może wyglądać zupełnie inaczej niż obecnie. Projekty nowych samolotów i zastosowanych w nich rozwiązań mogą zmienić nie tylko całą branżę, ale i podejście do pasażera. Loty pasażerskie to przede wszystkim biznes. I właśnie dlatego to pasażer może najmocniej stracić lub zyskać na nadchodzących zmianach. Tanie linie lotnicze od dawna robią wszystko, aby obniżyć koszty swoich usług, a tym samym zwiększyć zyski.
Jedna z najlepszych konstrukcji myśliwskich. Mistrz walki powietrznej, lubiany przez pilotów. Naddźwiękowe samoloty MiG-29, przeznaczone do walki powietrznej, strzegą polskiego nieba od 25 lat. W polskiej armii latają 32 myśliwce tego typu. Stacjonują w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 22 w Malborku i 23 w Mińsku Mazowieckim.
Już czwarty raz z rzędu udało się przeprowadzić w Rybniku zabawę w szybowcowe zawody na celność lądowania i również trzecie z rzędu dla pilotów samolotów ultralekkich. W tym roku ze względu na pogodę zdecydowano się przeprowadzić oficjalny trening w poniedziałek, a w Dzień Niepodległości, który przypadł na wtorek – rozegrać zawody.
710 dni, 1097 świateł nawigacyjnych, 235 km kabli elektrycznych, 379 studni kanalizacyjnych, 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno – bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji, 9000 kg farby do oznakowania poziomego, ponad 1500 osób bezpośrednio zaangażowanych w budowę i ponad 220 jednostek sprzętu – tak wygląda z grubsza podsumowanie budowy nowej drogi startowej na katowickim lotnisku..
Druga część artykułu na temat bezzałogowych maszyn latających zwanych potocznie dronami. Przedstawiamy na jaki wydatek należy się nastawić aby rozpocząć zabawę z dronami, ich możliwości techniczne, potencjalne zagrożenia związane z pilotowaniem tych maszyn oraz ich przyszłość.
Wiele produkowanych w USA samolotów bojowych przeszło do legendy. Od B-17, czyli "Latającej Fortecy", po F-16, czyli w Polsce "Jastrzębia". Podobnie w historii lotnictwa złotymi zgłoskami zapisały się liczne firmy je produkujące. Dzisiaj większości z nich już nie ma. Na polu boju zostały dwa giganty, z których jeden przyznaje, że myśli o poddaniu się.
Kampania wyborcza to dobra okazja do tego, żeby zmierzyć się z tematami lotniskowymi. Te, jak się okazuje, w obecnej kampanii mają się całkiem nieźle. Najwięcej zapału budzą oczywiście tam, gdzie zasadność funkcjonowania portu lotniczego poddawana jest w wątpliwość. Przygotowaliśmy dla was ranking najciekawszych dyskusji lotniskowych ostatniej kampanii.
Dziś pierwsza część artykułu na temat bezzałogowych maszyn latających zwanych dronami. Przedstawiamy czym właściwie są drony, jakie są ich rodzaje oraz do czego są stosowane. Jak się okazuje spektrum zastosowania dronów jest bardzo szerokie. Pomijając wykorzystanie tych maszyn na potrzeby armii, mają one również wiele zastosowań cywilnych.