Plage Laskiewicz fot. aeroklub lubelski

Historia polskiego przemysłu lotniczego o ile się nie mylę w obliczeniach ma 100 lat bogatej tradycji. Poniżej chciałbym przybliżyć Czytelnikom wytwórnie płatowców( zakłady produkujące samoloty ) działające w latach 1918 – 1939 minionego wieku.

Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. poczyniono starania aby państwo dysponowało lotnictwem wojskowym.14 listopada 1918 r. powołano do życia Sekcję Żeglugi Napowietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Płatowce, które otrzymało wojsko w spadku po uczestnikach I wojny światowej nie należały do maszyn w pełni wartościowych. Miały one za sobą swoje „małe i duże pięć minut” wylatanena niebie wojennych frontów. W Polsce tamtych dni nie było zakładów, które mogłyby te produkować ale także w większym stopniu remontować płatowce. Trzeba było kupować konstrukcje zagranicą. Albo tworzyć od postaw rodzimy przemysł lotniczy. Pomocny okazał się kredyt zaciągnięty we Francji. Tylko że jak każdy wie. Zobowiązania finansowe nie muszą być dla nas korzystne. Co najważniejsze trzeba je spłacać.

Plage&Laśkiewicz fot. Aeroklub Lubelski

 

8 Noc w ILOT 2W ubiegły piatek Instytut Lotnictwa organizował jak co roku  „8. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich..

Hasłem tegorocznej edycji, było  „Noc żywych maszyn”. Na tę okazję, w programie znalazły się pokazy z dreszczykiem, zwiedzanie mrocznych, postindustrialnych przestrzeni laboratoryjnych oraz ożywione roboty i ekstremalne maszyny.

„Noc w Instytucie Lotnictwa” to impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz najważniejszych wydarzeń lotniczych w Polsce. Do tej pory w wydarzeniu wzięło udział ponad 180 firm i instytucji związanych z przemysłem lotniczym, kosmicznym i nowymi technologiami. To, co najmocniej przemawia do wyobraźni to rosnąca z roku na rok frekwencja. W tym roku Instytut Lotnictwa odwiedziło ponad 37 000 osób co przewyższa ubiegłoroczne wydarzenie o 7000!. 


władcy przestworzy

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY ! 

 

NAGRODĘ WYLOSOWAŁA  MONIKA ZE ŚWIDNICY GRATULUJEMY!

 

Prawidłowa odpowiedź: Clark Gable 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radom Air Show 2017 JolaOkoło 170 tysięcy miłośników lotnictwa podziwiało kunszt pilotażu najlepszych polskich i zagranicznych pilotów na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show, które odbyły się w dniach 26-27 sierpnia 2017 roku na wojskowo-cywilnym lotnisku Sadków w Radomiu.

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem 85. rocznicy zwycięstwa kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w 1932 roku w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge na samolocie RWD-5 polskiej konstrukcji. Temu tematowi poświęcona była jedna z trzech stref tematycznych. Dwie pozostałe to Strefa Dziecka oraz Strefa Kultury Wysokich Lotów, obejmująca replikę 1:1 samolotu Hurricane z dywizjonu 303, namiot Fly Film Festival oraz wystawę zdjęć spotterów. Tegoroczne pokazy oprócz stref tematycznych składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej.

airshow2017W dniu 18 sierpnia br. na lotnisku 1. Bazy Lotnictwa Transportowego odbyła się konferencja prasowa Biura Organizacyjnego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2017. Dotyczyła stanu przygotowań do imprezy, programu pokazów dynamicznych oraz wystawy statycznej.

 

 

 

 22 maja b.r. w Genewie rozpoczęły się największe w Europie targi lotnictwa biznesowego EBACE 2015 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Corocznie impreza ta skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

1Technologie przyszłości w lotnictwie cywilnym i państwowym, stan i perspektywy dla przemysłu lotniczego w Polsce, plany zakupu nowych statków powietrznych oraz centralny port komunikacyjny – wiodącymi wątkami konferencji w Warszawie

Podczas zorganizowanej w tym tygodniu w Warszawie międzynarodowej konferencji i wystawy „Lotnictwo nowej generacji - strategie, technologie, rozwiązania” eksperci z obszaru lotnictwa cywilnego i państwowego debatowali nad szeregiem zagadnień, podzielonych na sześć sesji tematycznych dotyczących kolejno rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie środkowo - wschodniej, szans i wyzwań dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; innowacyjnych technologii zarządzania bezpieczeństwem i kontrolą ruchu lotniczego; infrastruktury lotnisk i nowych rozwiązań na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa; rozwoju narodowego przemysłu lotniczego w Polsce; potrzeb, wymagań i planów realizacji modernizacji lotnictwa państwowego oraz kształceniu kadr lotnictwa cywilnego i państwowego.

 

Lukas Czepiela

Cześć! Jesteśmy Prospectfilm, międzynarodowy kolektyw zajmujący się produkcją filmową. Chcemy zrobić film dokumentalny o polskim pilocie zawodowym i akrobacyjnym, Łukaszu Czepieli, reprezentującym Polskę w zawodach RED BULL AIR RACE. 

Jest to projekt dla miłośników sportów ekstremalnych, ale nie tylko. To też opowieść o marzeniach, dążeniu do celu, poświęceniu i silnej woli. To taki trochę "american dream", tylko lepszy, bo nasz, polski. I do tego 100% prawdziwy. 

   images   Kiedy do brzegów Wielkiej Brytanii dopływał pierwszy transport z ewakuowanymi z Francji polskimi spadkobiercami Ikara w służbie Marsa trwały rozmowy prowadzone przez stronę polską z brytyjską. Rozmawiano na temat umowy lotniczej. Wstęp do niej został zrobiony wcześniej, bo w Paryżu 25 października 1939 r.

     Wtedy 25 października 1939 r. na Kontynencie i teraz na Wyspie nie były to łatwe rozmowy. Trudnością, problemem była na przykład weryfikacja stopni czy mianowanie na stopnie oficerskie. Przeszkodą było stanowisko generała Władysława Sikorskiego. Generał żądał aby jednostki polskiego lotnictwa które znajdą się na terenie Wielkiej Brytanii były w pełni samodzielną siłą zbrojną Rzeczypospolitej Polskiej.

             pobrane     Nie może podlegać dyskusji gdy mówimy i piszemy o Wielkiej Brytanii to jej Królewskie Siły Powietrzne są najstarszą formacją lotniczą W Europie. Najstarszą gdy weźmiemy pod uwagę taką formację jako samodzielną część sil zbrojnych. Rozwód z armią wzięło jeszcze w czasie gdy trwała I wojna światowa. Notabene nikt z rozwodzących nie brał pod uwagę daty tego wydarzenia. 1 kwietnia 1918 r. nie był dniem żartu w historii Królewskich Sil Powietrznych.

Urbanowicz  PRESSDruga wojna światowa widziana z kokpitu.

 

Początek jutra, Świt zwycięstwa i Ogień nad Chinami – porywające wojenne wspomnienia polskiego asa myśliwskiego po raz pierwszy w jednym tomie!

 
Witold Urbanowicz (1908–1996) – polski lotnik i as myśliwski. W czasie bitwy o Anglię dowodził Dywizjonem 303. Od 1943 roku walczył jako jedyny polski lotnik na froncie japońsko-chińskim. W 1995 roku prezydent Lech Wałęsa mianował go generałem lotnictwa polskiego.

 

low ACJ320neo Melody Home cinema 2Kabina uwzględnia życzenia klientów oraz nowe podejście w projektowaniu Airbus Corporate Jets połączył swoją wiedzę o preferencjach klientów z nowym podejściem do aranżowania kabiny pasażerskiej, opracowując nową koncepcję kabiny dla samolotów z rodziny ACJ320neo

Projekt o nazwie Melody charakteryzuje się opływowymi liniami inspirowanymi naturą, na przykład górzystym horyzontem, szeroko rozlanymi rzekami, pustynnymi diunami. Linie te są widoczne zarówno w głównym korytarzu prowadzącym przez kabinę, jak i na zakrzywionych ścianach w poszczególnych strefach.

        Morane Saulnier MS 406   Wojna mimo optymizmu co pewnych nie zmierzała do końca. Ustalenia przedstawicieli trzech stron zaangażowanych przeciwko wspólnemu wrogowi ( III Rzeszy ) nie mogły wejść w życie. Wymagały stosownej podstawy prawnej. Do podpisania jednak dwaj nasi sojusznicy się nie za bardzo spieszyli. Polityka tamtych i nie tylko tamtych dni jest bardzo skomplikowana.

Na początku 1940 r. po raz kolejny w Paryżu doszło do spotkania tym razem z podpisaniem dwóch umów. Umowy miały decydujące znaczenie dla formowania polskiego lotnictwa we Francji. Obie zostały podpisane 4 stycznia 1940 r. Pierwsza z nich była to ogólna umowa wojskowa a druga to umowa uzupełniająca pierwszą ale już bezpośrednio dotycząca Polskich Sił Powietrznych.

Morane Saulnier MS 406 30 września 1939 r. internowany prezydent Polski Ignacy Mościcki przekazuje władzę w ręce prezydenta na emigracji Władysława Raczkiewicza. Ten powierza stanowisko prezesa Rady Ministrów i tekę Ministra Spraw Wojskowych generałowi Władysławowi Sikorskiemu. Rząd pod przewodnictwem generała Sikorskiego zaczyna swoją działalność poza Polską we Francji w jej stolicy Paryżu. 7 listopada 1939 r. generał Sikorski zostaje mianowany Naczelnym Wodzem Polskich Sil Zbrojnych.  

Morane Saulnier MS 406C1 - Flying Legends 2011 Duxford 68580246501 Lotnictwo we Francji w służbie boga wojny Marsa pod koniec lat trzydziestych minionego wieku było złożone z dwóch formacji. Ta odrębność powodowała, że podlegały dwóm różnym zwierzchnikom. Tak więc Armee de l` Air ( lotnictwo armii ) władało nim ministerstwo lotnictwa. Dzieliło się na: D` Aviation Metropole ( lotnictwo metropolitarne ) i D`AviationColoniale ( lotnictwo kolonialne ). W przypadku lotnictwa kolonialnego jego działania mogły być kierowane przez ministerstwo kolonii i posiadłości zamorskich.Natomiast Aeronautique Navale ( lotnictwo floty ) było podporządkowane ministerstwu floty.

 nocwinstytucielotnictwa14 października (piątek) Instytut Lotnictwa organizuje „7. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich.

Wydarzenie odbędzie się w godz. 17:00-23:00 na terenie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Wstęp jest wolny dla wszystkich gości.

zdjcia_katastrofa_10_maleeOgół Polaków mało się interesuje lotnictwem, niewiele niestety o lotnictwie wie. Falę zainteresowania lataniem i podstawowymi jego zasadami wywołują jedynie wypadki i katastrofy, czego z przykrością doświadczam w takich sytuacjach, a przedstawiciele mediów zadają mnie i innym ludziom jakoś związanym z lotnictwem bardzo naiwne pytania. Zapraszamy do artykułu o katastrofie Tu-154 spod Smoleńska autorstwa Michała Fiszera oraz Jerzego Gruszczyńskiego, ekspertów lotniczych, który po raz pierwszy opublikowany został na naszym portalu kilka dni po katastrofie. Artykuł wzbudził wtedy ogromne zainteresowanie naszych czytelników.

 

 

 

konrad-0009

 1 września 1939 r. to data która nie jest obca każdemu z nas. To data, która na trwałe się wpisała w historię minionego stulecia.

Tego bowiem dnia rozpoczęła się II wojna światowa. Rozpoczęła się od ataku III Rzeszy na sąsiedni kraj ze wschodu. Tym krajem była Polska. Atak nastąpił o świcie z lądu, wody i powietrza.

Do obrony nieba nad Polską i jej stolicą zostały wyznaczone dwie brygady lotnicze. Była to Brygada Pościgowa i Brygada Bombowa. Siły powietrzne przeciwnika ( Luftwaffe ) przeszły do działań przeciwko Polsce z trzech kierunków. Uderzyły od północy, północnego zachodu i południa.

24 sierpnia 1939 r. w Brygadzie  Pościgowej został ogłoszony stan alarmu. Trzy dni później jej samoloty i ludzie znaleźli się na odpowiednio wcześnie przygotowanych i wyznaczonych lotniskach polowych.

ziw28 sierpnia 1932 r. na lotnisku w stolicy Niemiec, Berlinie zabrzmiał „Mazurek Dąbrowskiego”. Biało – czerwona flaga załopotała na najwyższym maszcie. Polska załoga samolotowa w osobach porucznika Franciszka Żwirko i inżyniera Stanisława Wigura ukończyła  zwycięsko największe zawody lotnicze, lat trzydziestych minionego wieku.

dsc 9624 HDRW dniach 19-20 lipca b.r. w Bray po raz jedenasty odbyła się największa impreza lotnicza w Irlandii będąca częścią festiwalu „Bray Summerfest”. Organizatorzy szacują, że tegoroczne dwudniowe pokazy obejrzało ponad sto czterdzieści tysięcy widzów.