http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/6/13/12041631_DSC_0210.JPGPo ponurym i przeciągającym się okresie zimowym nastała wiosna, a wraz z nią - ku uciesze wszystkich entuzjastów awiacji, kolejny sezon lotniczy obfitujący w blisko trzydzieści zaplanowanych w Polsce imprez o tej tematyce. Jedną z pierwszych, była Lotnicza Majówka Iława 2018.Ten mazurski, podniebny festiwal, to impreza nietypowa. Przede wszystkim z racji miejsca, w którym się odbywa. Niewiele jest w naszym kraju pokazów lotniczych, które nie przebiegają nad lotniskiem, a nad zbiornikiem wodnym. Do tej pory, praktycznie jedynymi, organizowanymi w Polsce imprezami lotniczymi tego typu, były Mazury Air Show i Płocki Piknik Lotniczy. W ubiegłym roku do tego grona dołączyła Lotnicza Majówka w Iławie organizowana nad jeziorem Jeziorak, która od razu wzbudziła duże zainteresowanie i zyskała liczne grono sympatyków. Już podczas pierwszej edycji, organizatorom świetnie udało się połączyć wydarzenie o charakterze otwartego pikniku rodzinnego z nie byle jakimi pokazami lotniczymi.

zmniejszone.JPGwww720 minut dynamicznych pokazów na niebie w wykonaniu 80 maszyn z kraju i zagranicy w tym 35 pokazów solowych i grupowych, tak w pokrótce w liczbach prezentuje się kolejna w tym roku impreza lotnicza, w której miałem przyjemność wziąć udział. Napisanierelacji z takich pokazów nie jest rzeczą łatwo, gdyż wydarzenia tego typu pełne są atrakcji i emocji, ale zacznijmy po prostu od początku. W dniach 19 i 20 maja na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica, odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze Poznań Air Show 2018 w ramach, których na poznańskim niebie swoje widowiskowe umiejętności zaprezentowali najlepsi z najlepszych z Polski i z zagranicy. To wielowymiarowe wydarzenie, które pod wielkim, podniebnym dachem Poznania skupiło przez dwa dni ponad 70 tysięcy obserwujących. Z jednej strony pokazy lotnicze w wykonaniu światowej sławy mistrzów awiacji, z drugiej wystawa statyczna lotniczego i wojskowego sprzętu, była idealną propozycją dla tych wszystkich, których łączy powietrzna pasja z młodzieńczym pragnieniem o lataniu. Wstępne prognozy pogody zapowiadały możliwość wystąpienia opadów, jednak na szczęście nie sprawdziły się one i poznańska Ławica przywitała już od samego rana odwiedzających bez chmurnym, błękitnym niebiem, a przede wszystkim słoneczną pogodą.

 

Plage & Laśkiewicz

 

Co wspólnego z produkcją samolotów w Polsce mają miedziane garnki i rondle ? Prawie wszyscy pytani przeze mnie, odpowiedziała że nic. Inni uznali, że za tym się kryje coś podchwytliwego. Po prostu sobie żartuję. No może nie tak do końca, w garnku i rondlu można ugotować posiłek. Ten podać głodnym pasażerom czekającym na przylot samolotu albo po locie. Mnie chodziło o coś zupełnie innego.

Plage & Laśkiewicz

 

        Co wspólnego z produkcją samolotów w Polsce mają miedziane garnki i rondle ? Prawie wszyscy pytani przeze mnie, odpowiedziała że nic. Inni uznali, że za tym się  kryje coś podchwytliwego. Po prostu sobie żartuję. No może nie tak do końca, w garnku i rondlu można ugotować posiłek. Ten podać głodnym pasażerom czekającym na przylot samolotu albo po locie. Mnie chodziło o coś zupełnie innego.

 

44444Bez wątpienia Airbus A380 i Boeing 747 Classic to największe samoloty pasażerskie świata. Amerykański Boeing 747 przez okres ok 40 lat był największym komunikacyjnym statkiem powietrznym świata. Lotniczy transport pasażerski zaczął się rozwijać, dlatego powstała potrzeba samolotów o większej pojemności.Powstał również konkurs w marcu 1964 roku, gdzie zostały podane wymagania dla statku powietrznego znanego jako Cargo EXperimental- Heavy Logistics System(CX- HLS). Do tego konkursu w maju 1964 roku, zgłosiły się firmy takie jak: Boeing , Douglas, General Dynamics, Lockheed, Martin Marietta
Potrzeba było również nowego projektu,na tak monumentalne silniki, o wiele większym ciągu i znacznie mniejszym zużyciu paliwa. Propozycje takich konstrukcji silników zgłosiły firmy: General Electric, Curtiss- Wright, Pratt & Whitney

 

 Państwowe Zakłady Lotnicze

 

Okęcie - Paluch

 

           W połowie 1934 r. Państwowe Zakłady Lotnicze opuściły Pole Mokotowskie. Przeniosły się na nowe miejsce. Znalazły się na Okęciu – Paluchu. Zmianie uległa także nazwa. Od tej pory mamy Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców ( później dodano nr 1 ) Okęcie - Paluch. Nowa wytwórnia została zbudowana w południowej części lotniska Okęcie. Na tym terenie mieściły się budynki warsztatów produkcji seryjnej, hangar startowy, biuro konstrukcyjne i warsztat prototypowy, wydział remontowy, dyrekcja, administracja, kotłownia, stolarnia, budynek socjalny, szkoła zawodowa, garaże i wartownia. Przenosiny odbywały się w czasie  produkcji samolotów PZL P - 11c.  To tu na nowym została uruchomiona produkcja PZL - 23 „Karaś.  W 1936 r. powstał ulepszony myśliwski PZL P – 24. Pierwszym zagranicznym odbiorcą była Turcja. Turcy nie tylko kupiła gotowe samoloty P-24 C. Kupiła także licencję. Po niej nabywcami stali się Rumunii. Rumunia kupiła kilka maszyn samolotowi P - 24E i licencją. Rumuńskim śladem  poszli Bułgarzy i Grecy. W latach 1938-1939 ci pierwsi zakupiła samoloty PZL – 43. PZL – 43 stanowił wersję eksportową PZL – 23.

Państwowe Zakłady Lotnicze

 

Pole Mokotowskie

 

          W marcu 1928 r. powołano do życia Państwowe Zakłady Lotnicze. Firma o której słyszał każdy z nas interesujący się historią polskiego lotnictwa.  Nie może jej zabraknąć na szlaku mojej wędrówki śladem wytwórni płatowców II Rzeczypospolitej Polskiej z lat 1918 – 1939.

 

Tak nam dobrze znane Państwowe Zakłady Lotnicze na samym początku swojego istnienia miały siedzibę w Warszawie na Polu Mokotowskim. Później przeprowadziły się na Okęcie. Ale wypada mi zacząć wszystko od początku…

Centralne Warsztaty Lotnicze

 

W listopadzie 1918 r., chwilę po odzyskaniu niepodległości z myślą o wojsku zostały powołane do życia wojskowe warsztaty lotnicze. Były warsztatami remontowymi. W czasie swojegodziałaniaspełniły bardzo ważną funkcję w rozwojuprzemysłu lotniczego Polski lat 1918 – 1939. 20 grudnia 1918 r. otrzymały one nazwę Centralne Warsztaty Lotnicze. Zostały zlokalizowane w syrenim grodzie na terenie lotniska. Lotniska które miało siedzibę na Polu Mokotowskim. Zatrudnienie w nich znaleźli nasi rodacy służący wcześniej w armiach zaborczych iw niemieckich warsztatach lotniczych.

 

Plage Laskiewicz fot. aeroklub lubelski

Historia polskiego przemysłu lotniczego o ile się nie mylę w obliczeniach ma 100 lat bogatej tradycji. Poniżej chciałbym przybliżyć Czytelnikom wytwórnie płatowców( zakłady produkujące samoloty ) działające w latach 1918 – 1939 minionego wieku.

Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. poczyniono starania aby państwo dysponowało lotnictwem wojskowym.14 listopada 1918 r. powołano do życia Sekcję Żeglugi Napowietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Płatowce, które otrzymało wojsko w spadku po uczestnikach I wojny światowej nie należały do maszyn w pełni wartościowych. Miały one za sobą swoje „małe i duże pięć minut” wylatanena niebie wojennych frontów. W Polsce tamtych dni nie było zakładów, które mogłyby te produkować ale także w większym stopniu remontować płatowce. Trzeba było kupować konstrukcje zagranicą. Albo tworzyć od postaw rodzimy przemysł lotniczy. Pomocny okazał się kredyt zaciągnięty we Francji. Tylko że jak każdy wie. Zobowiązania finansowe nie muszą być dla nas korzystne. Co najważniejsze trzeba je spłacać.

Plage&Laśkiewicz fot. Aeroklub Lubelski

 

8 Noc w ILOT 2W ubiegły piatek Instytut Lotnictwa organizował jak co roku  „8. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich..

Hasłem tegorocznej edycji, było  „Noc żywych maszyn”. Na tę okazję, w programie znalazły się pokazy z dreszczykiem, zwiedzanie mrocznych, postindustrialnych przestrzeni laboratoryjnych oraz ożywione roboty i ekstremalne maszyny.

„Noc w Instytucie Lotnictwa” to impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz najważniejszych wydarzeń lotniczych w Polsce. Do tej pory w wydarzeniu wzięło udział ponad 180 firm i instytucji związanych z przemysłem lotniczym, kosmicznym i nowymi technologiami. To, co najmocniej przemawia do wyobraźni to rosnąca z roku na rok frekwencja. W tym roku Instytut Lotnictwa odwiedziło ponad 37 000 osób co przewyższa ubiegłoroczne wydarzenie o 7000!. 


władcy przestworzy

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY ! 

 

NAGRODĘ WYLOSOWAŁA  MONIKA ZE ŚWIDNICY GRATULUJEMY!

 

Prawidłowa odpowiedź: Clark Gable 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radom Air Show 2017 JolaOkoło 170 tysięcy miłośników lotnictwa podziwiało kunszt pilotażu najlepszych polskich i zagranicznych pilotów na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show, które odbyły się w dniach 26-27 sierpnia 2017 roku na wojskowo-cywilnym lotnisku Sadków w Radomiu.

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem 85. rocznicy zwycięstwa kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w 1932 roku w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge na samolocie RWD-5 polskiej konstrukcji. Temu tematowi poświęcona była jedna z trzech stref tematycznych. Dwie pozostałe to Strefa Dziecka oraz Strefa Kultury Wysokich Lotów, obejmująca replikę 1:1 samolotu Hurricane z dywizjonu 303, namiot Fly Film Festival oraz wystawę zdjęć spotterów. Tegoroczne pokazy oprócz stref tematycznych składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej.

airshow2017W dniu 18 sierpnia br. na lotnisku 1. Bazy Lotnictwa Transportowego odbyła się konferencja prasowa Biura Organizacyjnego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2017. Dotyczyła stanu przygotowań do imprezy, programu pokazów dynamicznych oraz wystawy statycznej.

 

 

 

 22 maja b.r. w Genewie rozpoczęły się największe w Europie targi lotnictwa biznesowego EBACE 2015 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Corocznie impreza ta skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

1Technologie przyszłości w lotnictwie cywilnym i państwowym, stan i perspektywy dla przemysłu lotniczego w Polsce, plany zakupu nowych statków powietrznych oraz centralny port komunikacyjny – wiodącymi wątkami konferencji w Warszawie

Podczas zorganizowanej w tym tygodniu w Warszawie międzynarodowej konferencji i wystawy „Lotnictwo nowej generacji - strategie, technologie, rozwiązania” eksperci z obszaru lotnictwa cywilnego i państwowego debatowali nad szeregiem zagadnień, podzielonych na sześć sesji tematycznych dotyczących kolejno rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie środkowo - wschodniej, szans i wyzwań dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; innowacyjnych technologii zarządzania bezpieczeństwem i kontrolą ruchu lotniczego; infrastruktury lotnisk i nowych rozwiązań na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa; rozwoju narodowego przemysłu lotniczego w Polsce; potrzeb, wymagań i planów realizacji modernizacji lotnictwa państwowego oraz kształceniu kadr lotnictwa cywilnego i państwowego.

 

Lukas Czepiela

Cześć! Jesteśmy Prospectfilm, międzynarodowy kolektyw zajmujący się produkcją filmową. Chcemy zrobić film dokumentalny o polskim pilocie zawodowym i akrobacyjnym, Łukaszu Czepieli, reprezentującym Polskę w zawodach RED BULL AIR RACE. 

Jest to projekt dla miłośników sportów ekstremalnych, ale nie tylko. To też opowieść o marzeniach, dążeniu do celu, poświęceniu i silnej woli. To taki trochę "american dream", tylko lepszy, bo nasz, polski. I do tego 100% prawdziwy. 

   images   Kiedy do brzegów Wielkiej Brytanii dopływał pierwszy transport z ewakuowanymi z Francji polskimi spadkobiercami Ikara w służbie Marsa trwały rozmowy prowadzone przez stronę polską z brytyjską. Rozmawiano na temat umowy lotniczej. Wstęp do niej został zrobiony wcześniej, bo w Paryżu 25 października 1939 r.

     Wtedy 25 października 1939 r. na Kontynencie i teraz na Wyspie nie były to łatwe rozmowy. Trudnością, problemem była na przykład weryfikacja stopni czy mianowanie na stopnie oficerskie. Przeszkodą było stanowisko generała Władysława Sikorskiego. Generał żądał aby jednostki polskiego lotnictwa które znajdą się na terenie Wielkiej Brytanii były w pełni samodzielną siłą zbrojną Rzeczypospolitej Polskiej.

             pobrane     Nie może podlegać dyskusji gdy mówimy i piszemy o Wielkiej Brytanii to jej Królewskie Siły Powietrzne są najstarszą formacją lotniczą W Europie. Najstarszą gdy weźmiemy pod uwagę taką formację jako samodzielną część sil zbrojnych. Rozwód z armią wzięło jeszcze w czasie gdy trwała I wojna światowa. Notabene nikt z rozwodzących nie brał pod uwagę daty tego wydarzenia. 1 kwietnia 1918 r. nie był dniem żartu w historii Królewskich Sil Powietrznych.

Urbanowicz  PRESSDruga wojna światowa widziana z kokpitu.

 

Początek jutra, Świt zwycięstwa i Ogień nad Chinami – porywające wojenne wspomnienia polskiego asa myśliwskiego po raz pierwszy w jednym tomie!

 
Witold Urbanowicz (1908–1996) – polski lotnik i as myśliwski. W czasie bitwy o Anglię dowodził Dywizjonem 303. Od 1943 roku walczył jako jedyny polski lotnik na froncie japońsko-chińskim. W 1995 roku prezydent Lech Wałęsa mianował go generałem lotnictwa polskiego.

 

low ACJ320neo Melody Home cinema 2Kabina uwzględnia życzenia klientów oraz nowe podejście w projektowaniu Airbus Corporate Jets połączył swoją wiedzę o preferencjach klientów z nowym podejściem do aranżowania kabiny pasażerskiej, opracowując nową koncepcję kabiny dla samolotów z rodziny ACJ320neo

Projekt o nazwie Melody charakteryzuje się opływowymi liniami inspirowanymi naturą, na przykład górzystym horyzontem, szeroko rozlanymi rzekami, pustynnymi diunami. Linie te są widoczne zarówno w głównym korytarzu prowadzącym przez kabinę, jak i na zakrzywionych ścianach w poszczególnych strefach.