Podlaska Wytwórnia Samolotów

 

Były już garnki i rondle w okolicach Lublina. Teraz czas na… browar w sąsiedztwie Białej Podlaskiej. Zaczęło się od niego a w nim od Stanisława Rosenwertha.Gdy w 1918 r.Polska odzyskała niepodległościpo 123 latach nieistnienia na mapach świata StanisławRosenwerth mający w swoim rodzinnym majątku między innym browar postanowił pomnożyć rodzinny majątek. Dowiedział się o czymś takim jak lotnictwo. Że jest to nie tylko nowy rodzaj broni ale także środek komunikowania się ludzi. Wojskowi i cywile potrzebują samolotów. Dla ich powstania potrzebny jest przemysł. Ten już istnieje ale z całą pewnościąbędzie się rozwijał. Dlaczego nie miałby mieć w tym swojego udziału ? Miał pieniądze, było miejsce a na pewno znajdą się ludzie. Można więc uruchomić wytwórnię lotniczą. Od pomysłu przeszedł do czynów. W 1923 r. na terenie browaru i w jego okolicy ruszyły prace budowlane.Rosenwerth zaproponował udział w spółce między inżynierowi Witoldowi Rumbowiczowi i profesorowi Czesławowi Witoszyńskiemu. Pod koniec listopada1923 r. w oddziale Warszawskiego Sądu Okręgowego została wpisana do rejestru spółka noszącą nazwę Podlaska Wytwórnia Samolotów z siedzibą w Białej Podlaskiej.

aeropact-gdyniaaerobaltic2018-mediapack-baner-300x600.jpg

                                                                                                                            

AIR BALTIC 2018

GDYNIA  AEROBALTIC AIRSHOW 2018

    

NAGRODĘ WYLOSOWAŁ PIOTR MAJEWSKI

 

 

Jerzy Wojciech Polczyk urodził się na Kielecczyźnie 14 kwietnia 1917 r. Od roku 1920 do 1932 mieszkał z rodziną w Bydgoszczy. W 1932 r. przeprowadził się do Chełma Lubelskiego. Tu uczył się gimnazjum. W 1937 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Mając świadectwo maturalne rozpoczął pracę zawodową. Rok później zgłosił się do wojska. W wojsku zamierzał pozostać na stałe jako oficer zawodowy lotnictwa. Przeszkolenie jako rekrut rozpoczął 30 września 1938 r. na dywizyjnym kursie podchorążych rezerwy w pułku piechoty w Zamościu. Latem ukończył szkolenie szybowcowe w Ustianowej. Po kursie 3 stycznia 1939 r. zameldował się w Szkole Podchorążych Lotnictwa ( Dęblin ). Nie mając doświadczenia jako pilot samolotów turystycznych znalazł się w grupie uczącej się latania samolotowego od podstaw. Po ukończeniu nauki pilotażu początkowego zapoznał się z podstawami akrobacji lotniczej.

 

 Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”

 

W wędrówce po mapie polskiego przemysłu lotniczego II Rzeczypospolitej nie może zabraknąć Poznania. To właśnie tu działała Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. Powstała z inicjatywy porucznika pilota Czesława Wawrzyniaka. Oficer nie działał w pojedynkę. Był reprezentantem Związku Lotników Polskich w Poznaniu. 11 sierpnia 1923 r. została utworzona Spółka Akcyjna „Samolot”. Rok później 24 kwietnia na lotnisku Ławica w wydzierżawionych od spadkobierców Ikara w służbie Marsa budynkach i hangarze nastąpiło otwarcie wytwórni.

 

 Lubelska  Wytwórnia Samolotów

 

         Przy końcu 1935 r. Dowództwo Lotnictwa cofnęło zamówienie na samoloty R - XIII F. Część z nich była już wykonana. Te zostały wycenione sic jako złom. Zakłady ogłosiły upadłość. To nie znaczy, że całkowicie zniknęły. Zostały upaństwowione. Nowa firma  otrzymała nową nazwę Lubelska Wytwórnia Samolotów. Wojsko wróciło do swojego zamówienia na  R – XIIIF. 

 

Lubelska Wytwórnia Samolotów była spółką ( Sp. z o. o. ), która tak naprawdę podlegała Państwowym Zakładom Lotniczym. Dyrektorem technicznym został inżynier Zbysław Ciołkosza następnie inżynier Ryszard Bartel. Kierownikiem biura konstrukcyjnego był inżynier a po nim inżynierJerzy Teisseyre.

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/6/13/12041631_DSC_0210.JPGPo ponurym i przeciągającym się okresie zimowym nastała wiosna, a wraz z nią - ku uciesze wszystkich entuzjastów awiacji, kolejny sezon lotniczy obfitujący w blisko trzydzieści zaplanowanych w Polsce imprez o tej tematyce. Jedną z pierwszych, była Lotnicza Majówka Iława 2018.Ten mazurski, podniebny festiwal, to impreza nietypowa. Przede wszystkim z racji miejsca, w którym się odbywa. Niewiele jest w naszym kraju pokazów lotniczych, które nie przebiegają nad lotniskiem, a nad zbiornikiem wodnym. Do tej pory, praktycznie jedynymi, organizowanymi w Polsce imprezami lotniczymi tego typu, były Mazury Air Show i Płocki Piknik Lotniczy. W ubiegłym roku do tego grona dołączyła Lotnicza Majówka w Iławie organizowana nad jeziorem Jeziorak, która od razu wzbudziła duże zainteresowanie i zyskała liczne grono sympatyków. Już podczas pierwszej edycji, organizatorom świetnie udało się połączyć wydarzenie o charakterze otwartego pikniku rodzinnego z nie byle jakimi pokazami lotniczymi.

zmniejszone.JPGwww720 minut dynamicznych pokazów na niebie w wykonaniu 80 maszyn z kraju i zagranicy w tym 35 pokazów solowych i grupowych, tak w pokrótce w liczbach prezentuje się kolejna w tym roku impreza lotnicza, w której miałem przyjemność wziąć udział. Napisanierelacji z takich pokazów nie jest rzeczą łatwo, gdyż wydarzenia tego typu pełne są atrakcji i emocji, ale zacznijmy po prostu od początku. W dniach 19 i 20 maja na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica, odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze Poznań Air Show 2018 w ramach, których na poznańskim niebie swoje widowiskowe umiejętności zaprezentowali najlepsi z najlepszych z Polski i z zagranicy. To wielowymiarowe wydarzenie, które pod wielkim, podniebnym dachem Poznania skupiło przez dwa dni ponad 70 tysięcy obserwujących. Z jednej strony pokazy lotnicze w wykonaniu światowej sławy mistrzów awiacji, z drugiej wystawa statyczna lotniczego i wojskowego sprzętu, była idealną propozycją dla tych wszystkich, których łączy powietrzna pasja z młodzieńczym pragnieniem o lataniu. Wstępne prognozy pogody zapowiadały możliwość wystąpienia opadów, jednak na szczęście nie sprawdziły się one i poznańska Ławica przywitała już od samego rana odwiedzających bez chmurnym, błękitnym niebiem, a przede wszystkim słoneczną pogodą.

 

Plage & Laśkiewicz

 

Co wspólnego z produkcją samolotów w Polsce mają miedziane garnki i rondle ? Prawie wszyscy pytani przeze mnie, odpowiedziała że nic. Inni uznali, że za tym się kryje coś podchwytliwego. Po prostu sobie żartuję. No może nie tak do końca, w garnku i rondlu można ugotować posiłek. Ten podać głodnym pasażerom czekającym na przylot samolotu albo po locie. Mnie chodziło o coś zupełnie innego.

Plage & Laśkiewicz

 

        Co wspólnego z produkcją samolotów w Polsce mają miedziane garnki i rondle ? Prawie wszyscy pytani przeze mnie, odpowiedziała że nic. Inni uznali, że za tym się  kryje coś podchwytliwego. Po prostu sobie żartuję. No może nie tak do końca, w garnku i rondlu można ugotować posiłek. Ten podać głodnym pasażerom czekającym na przylot samolotu albo po locie. Mnie chodziło o coś zupełnie innego.

 

44444Bez wątpienia Airbus A380 i Boeing 747 Classic to największe samoloty pasażerskie świata. Amerykański Boeing 747 przez okres ok 40 lat był największym komunikacyjnym statkiem powietrznym świata. Lotniczy transport pasażerski zaczął się rozwijać, dlatego powstała potrzeba samolotów o większej pojemności.Powstał również konkurs w marcu 1964 roku, gdzie zostały podane wymagania dla statku powietrznego znanego jako Cargo EXperimental- Heavy Logistics System(CX- HLS). Do tego konkursu w maju 1964 roku, zgłosiły się firmy takie jak: Boeing , Douglas, General Dynamics, Lockheed, Martin Marietta
Potrzeba było również nowego projektu,na tak monumentalne silniki, o wiele większym ciągu i znacznie mniejszym zużyciu paliwa. Propozycje takich konstrukcji silników zgłosiły firmy: General Electric, Curtiss- Wright, Pratt & Whitney

 

 Państwowe Zakłady Lotnicze

 

Okęcie - Paluch

 

           W połowie 1934 r. Państwowe Zakłady Lotnicze opuściły Pole Mokotowskie. Przeniosły się na nowe miejsce. Znalazły się na Okęciu – Paluchu. Zmianie uległa także nazwa. Od tej pory mamy Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców ( później dodano nr 1 ) Okęcie - Paluch. Nowa wytwórnia została zbudowana w południowej części lotniska Okęcie. Na tym terenie mieściły się budynki warsztatów produkcji seryjnej, hangar startowy, biuro konstrukcyjne i warsztat prototypowy, wydział remontowy, dyrekcja, administracja, kotłownia, stolarnia, budynek socjalny, szkoła zawodowa, garaże i wartownia. Przenosiny odbywały się w czasie  produkcji samolotów PZL P - 11c.  To tu na nowym została uruchomiona produkcja PZL - 23 „Karaś.  W 1936 r. powstał ulepszony myśliwski PZL P – 24. Pierwszym zagranicznym odbiorcą była Turcja. Turcy nie tylko kupiła gotowe samoloty P-24 C. Kupiła także licencję. Po niej nabywcami stali się Rumunii. Rumunia kupiła kilka maszyn samolotowi P - 24E i licencją. Rumuńskim śladem  poszli Bułgarzy i Grecy. W latach 1938-1939 ci pierwsi zakupiła samoloty PZL – 43. PZL – 43 stanowił wersję eksportową PZL – 23.

Państwowe Zakłady Lotnicze

 

Pole Mokotowskie

 

          W marcu 1928 r. powołano do życia Państwowe Zakłady Lotnicze. Firma o której słyszał każdy z nas interesujący się historią polskiego lotnictwa.  Nie może jej zabraknąć na szlaku mojej wędrówki śladem wytwórni płatowców II Rzeczypospolitej Polskiej z lat 1918 – 1939.

 

Tak nam dobrze znane Państwowe Zakłady Lotnicze na samym początku swojego istnienia miały siedzibę w Warszawie na Polu Mokotowskim. Później przeprowadziły się na Okęcie. Ale wypada mi zacząć wszystko od początku…

Centralne Warsztaty Lotnicze

 

W listopadzie 1918 r., chwilę po odzyskaniu niepodległości z myślą o wojsku zostały powołane do życia wojskowe warsztaty lotnicze. Były warsztatami remontowymi. W czasie swojegodziałaniaspełniły bardzo ważną funkcję w rozwojuprzemysłu lotniczego Polski lat 1918 – 1939. 20 grudnia 1918 r. otrzymały one nazwę Centralne Warsztaty Lotnicze. Zostały zlokalizowane w syrenim grodzie na terenie lotniska. Lotniska które miało siedzibę na Polu Mokotowskim. Zatrudnienie w nich znaleźli nasi rodacy służący wcześniej w armiach zaborczych iw niemieckich warsztatach lotniczych.

 

Plage Laskiewicz fot. aeroklub lubelski

Historia polskiego przemysłu lotniczego o ile się nie mylę w obliczeniach ma 100 lat bogatej tradycji. Poniżej chciałbym przybliżyć Czytelnikom wytwórnie płatowców( zakłady produkujące samoloty ) działające w latach 1918 – 1939 minionego wieku.

Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. poczyniono starania aby państwo dysponowało lotnictwem wojskowym.14 listopada 1918 r. powołano do życia Sekcję Żeglugi Napowietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Płatowce, które otrzymało wojsko w spadku po uczestnikach I wojny światowej nie należały do maszyn w pełni wartościowych. Miały one za sobą swoje „małe i duże pięć minut” wylatanena niebie wojennych frontów. W Polsce tamtych dni nie było zakładów, które mogłyby te produkować ale także w większym stopniu remontować płatowce. Trzeba było kupować konstrukcje zagranicą. Albo tworzyć od postaw rodzimy przemysł lotniczy. Pomocny okazał się kredyt zaciągnięty we Francji. Tylko że jak każdy wie. Zobowiązania finansowe nie muszą być dla nas korzystne. Co najważniejsze trzeba je spłacać.

Plage&Laśkiewicz fot. Aeroklub Lubelski

 

8 Noc w ILOT 2W ubiegły piatek Instytut Lotnictwa organizował jak co roku  „8. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich..

Hasłem tegorocznej edycji, było  „Noc żywych maszyn”. Na tę okazję, w programie znalazły się pokazy z dreszczykiem, zwiedzanie mrocznych, postindustrialnych przestrzeni laboratoryjnych oraz ożywione roboty i ekstremalne maszyny.

„Noc w Instytucie Lotnictwa” to impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz najważniejszych wydarzeń lotniczych w Polsce. Do tej pory w wydarzeniu wzięło udział ponad 180 firm i instytucji związanych z przemysłem lotniczym, kosmicznym i nowymi technologiami. To, co najmocniej przemawia do wyobraźni to rosnąca z roku na rok frekwencja. W tym roku Instytut Lotnictwa odwiedziło ponad 37 000 osób co przewyższa ubiegłoroczne wydarzenie o 7000!. 


władcy przestworzy

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY ! 

 

NAGRODĘ WYLOSOWAŁA  MONIKA ZE ŚWIDNICY GRATULUJEMY!

 

Prawidłowa odpowiedź: Clark Gable 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radom Air Show 2017 JolaOkoło 170 tysięcy miłośników lotnictwa podziwiało kunszt pilotażu najlepszych polskich i zagranicznych pilotów na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show, które odbyły się w dniach 26-27 sierpnia 2017 roku na wojskowo-cywilnym lotnisku Sadków w Radomiu.

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem 85. rocznicy zwycięstwa kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w 1932 roku w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge na samolocie RWD-5 polskiej konstrukcji. Temu tematowi poświęcona była jedna z trzech stref tematycznych. Dwie pozostałe to Strefa Dziecka oraz Strefa Kultury Wysokich Lotów, obejmująca replikę 1:1 samolotu Hurricane z dywizjonu 303, namiot Fly Film Festival oraz wystawę zdjęć spotterów. Tegoroczne pokazy oprócz stref tematycznych składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej.

airshow2017W dniu 18 sierpnia br. na lotnisku 1. Bazy Lotnictwa Transportowego odbyła się konferencja prasowa Biura Organizacyjnego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2017. Dotyczyła stanu przygotowań do imprezy, programu pokazów dynamicznych oraz wystawy statycznej.

 

 

 

 22 maja b.r. w Genewie rozpoczęły się największe w Europie targi lotnictwa biznesowego EBACE 2015 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Corocznie impreza ta skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

1Technologie przyszłości w lotnictwie cywilnym i państwowym, stan i perspektywy dla przemysłu lotniczego w Polsce, plany zakupu nowych statków powietrznych oraz centralny port komunikacyjny – wiodącymi wątkami konferencji w Warszawie

Podczas zorganizowanej w tym tygodniu w Warszawie międzynarodowej konferencji i wystawy „Lotnictwo nowej generacji - strategie, technologie, rozwiązania” eksperci z obszaru lotnictwa cywilnego i państwowego debatowali nad szeregiem zagadnień, podzielonych na sześć sesji tematycznych dotyczących kolejno rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie środkowo - wschodniej, szans i wyzwań dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; innowacyjnych technologii zarządzania bezpieczeństwem i kontrolą ruchu lotniczego; infrastruktury lotnisk i nowych rozwiązań na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa; rozwoju narodowego przemysłu lotniczego w Polsce; potrzeb, wymagań i planów realizacji modernizacji lotnictwa państwowego oraz kształceniu kadr lotnictwa cywilnego i państwowego.