rwd13-archII Rzeczpospolita z chwilą powstania własnego lotnictwa cywilnego podobnie jak wojskowego korzystała z konstrukcji niemieckich i francuskich. Co nie znaczy, ze w późniejszym czasie nie dokonywano zakupów od Holendrów czy Amerykanów. Również czyniono starania w zastępowaniu obcej produkcji, rodzimą.

Z początkiem lat 30 ubiegłego wieku Polskie Linie Lotnicze LOT wykorzystywały samoloty produkcji holenderskiej. Były one nie tylko kupowane bezpośrednio od producenta ale montowane na licencji w Polsce. Postęp, który nie omijał światowego a tym samym europejskiego lotnictwa doświadczał również naszego kraju. Lotniczy świat korzystał z tego co proponowali Amerykanie. Nie pozostawaliśmy tylko obserwatorami na to co się dzieje za oceanem. Dostrzegliśmy szansę jaką byłaby możliwość rozbudowania połączeń wewnętrznych i zewnętrznych.

Tak więc po samolotach Fokkera (F – VII) w wersji F – VIIA/1M i F – VIIB/3M różniącymi się ilością silników postanowiliśmy dokonać niezbędnych zakupów w Ameryce. Nie znaczy, to że pozbywaliśmy się konstrukcji rodem z Holandii. Fokkery, które weszły do eksploatacji w 1929 r. blisko pięć lat stanowiły główne wyposażenie Polskich Linii Lotniczych LOT. Nasz powietrzny przewoźnik korzystał z produkowanych na licencji w Lublinie wersji trzy silnikowej F – VIIB/3M. Pierwszymi zakupionymi od Amerykanów były w połowie 1935 r. dwa Douglasy DC – 2. Zostały skierowane na powietrzne szlaki nad Polską 1 listopada 1935 r. Obsługiwały linię Warszawa – Kraków. Następnie trafiły do obsługi trasy na Bałkany. Razem z konstrukcjami od Douglasa na nasze potrzeby zostały zakupione płatowce od Lockheeda. L – 10A Electra miała zastąpić Junkersy F – 13 i Fokkery F – VIIA/1M.

 

{youtube}tmziEmFE17o{/youtube}

Dzisiejsza flota PLL LOT - by amins21

 

Dysponując tak nowoczesnymi konstrukcjami LOT zaczął w szybkim tempie rozwijać swoje połączenia w ruchu lokalnym i międzynarodowym. 4 października 1936 r. wydłużona została linia z Salonik o lotnisko w Atenach. Po pól roku 4 kwietnia 1937 można było dolecieć przez Rodos do Brytyjskiej Palestyny – Lyddy. Tak wyglądały południe. Północ okazała się niezgorsza. 29 kwietnia 1937 r. do odcinka wiodącego do Tallina dołożono ten do Helsinek. LOT z każdym miesiącem, rokiem wydłużał swój zasięg. Od 1 lipca 1938 r. z Warszawy można było bezpośrednio dolecieć do Budapesztu. W lipcu a bliżej 15 tego miesiąca Kowno – stolica Litwy zaczęła przyjmować samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT. 1 października 1938 r. gród Kraka uzyskał połączenie z miastem nad Dunajem, Budapesztem. Tego samego roku 6 listopada stolica Polski za sprawą bezpośredniego połączenia została skomunikowana z Bukaresztem. Podobnie stało się z Atenami. W pamiętnym 1939 roku od 1 marca przez Lyddę można było dolecieć do Bejrutu. Bałtyk nie stanowił przeszkody. 15 maja zainaugurowano loty Gdynia – Kopenhaga. Jednak najwięcej połączeń zostało uruchomionych na południu kraju. Od połowy czerwca zostały wydłużone odcinki Budapeszt – Belgrad oraz Budapeszt – Wenecja – Rzym.

Nowe korytarze powietrze a w nich nowe samoloty wymagały odpowiedniego zaplecza na ziemi. W związku z tym lotniska otrzymały niezbędne urządzenia do zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu powietrznym między niebem a ziemią. Główne lotniska otrzymały oświetlenie pozwalające na loty nocne. W celu ułatwienia komunikacji przy niesprzyjającej pogodzie zaczęto rozwijać sieć goniometryczną. Budowano radiolatarnie trasowe. Polska została podzielona na specjalne Okręgi Radiostacji Lotniczych. Wyznaczono zostały strefy niebezpieczne i zakazane dla ruchu lotniczego. Korytarze powietrzne otrzymały w granicach państwa bramy wlotowe i wylotowe. Załogom zapewniono obsługę meteorologiczną.

 

Douglas-DC-2-1_P1

DC – 2 Douglas - foto museumofflight.org

 

Mariaż lotnictwa cywilnego z wojskowym nie był idealnym związkiem. Co prawda obowiązywało partnerstwo ale..., ale właśnie ono stawało się przyczyną wielu konfliktów. Te doprowadziły do powstania specjalnej mieszanej komisji. Ta miała za cel opracować zasady ruchu lotniczego dla lotnictwa cywilnego i wojskowego na wspólnych lotniskach. Takim najbardziej znanym było to na Okęciu. W syrenim grodzie korzystali z niego jedni i drudzy. Zaczynając na Polskich Linii Lotniczych LOT, Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych, Państwowych Zakładów Lotniczych Wytwórni Płatowców – 1 i Wytwórni Płatowców – 2, przez Instytut Techniczny Lotnictwa kończąc na 1 Pułku Lotniczym. Na rok przed wybuchem II wojny światowej zaczęto wstępne prace nad budową nowego lotniska i portu mającego go obsługiwać. Wybrano do tego celu prawy brzeg Wisły to jest Gocław.

 

Ostatniego miesiąca pokoju (sierpień 1939 r.) nasz powietrzny przewoźnik jakim były Polskie Linie Lotnicze LOT dysponowały:

 

1 szt. – Fokker F – VIIA/1M

4 szt. - Fokker F – VIIB/3M

2 szt. – PWS – 24

1 szt. – RWD – 13

1 szt. - Ju – 52/3 mge

2 szt. – DC – 2 Douglas

7 szt. – L – 10A Electra Lockheed

8 szt. – L – 14H Super Electra Lockheed

 

Latały do 14 państw a w tych do 25 miast.

 

Konrad RYDOŁOWSKI