toruCztery lata przed wybuchem II wojny światowej na wiosnę grupa zapaleńców powołała do działania Aeroklub Pomorski. Pomocną dłoń podał 4 Pułk Lotniczy stacjonujący w Toruniu. Lotnicy z grodu Kopernika oddali na potrzeby cywili trzy swoje samoloty i lokal na lotnisku. Zapewnili także w chwilach wolnych od swoich lotów kadrę instruktorską.

17 lipca 1935 r. miało miejsce pierwsze Walne Zgromadzenie Aeroklubu Pomorskiego. Brali w nim udział członkowie i goście. Uczestnicy wybrali władze aeroklubu. Aeroklub Pomorski wszedł w skład Aeroklubu Rzeczypospolitej polskiej. Członkostwo w nim zapewniało wymierne korzyści. Była to możliwość organizowania własnych imprez, udział w imprezach lotniczych rozgrywanych w kraju. Aeroklub Rzeczypospolitej zapewniał bowiem w miarę możliwości odpowiednie zaplecze finansowe. Dawał podstawę do korzystania z pomocy Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej oraz Ministerstwa Komunikacji. Miejscem gdzie urzędował zarząd stal się Dom Spółdzielczy w Toruniu. W tym budynku wybudowanym za pieniądze społeczeństwa znalazło dla siebie miejsce wiele organizacji działających w mieście i rejonie Pomorza.

 

{youtube}l8F1CMssXXk{/youtube}

Film ten na miedzynarodowym konkursie w Szwajcarii wygrał dla miasta Toruń organizację Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym w 2009r.

 

Z końcem listopada pierwszego roku nastąpiła zmiana we władzach. Na miejsce dotychczasowego prezesa, którym był generał Norwid Neugebauer przyszedł generał brygady Bortnowski. Otrzymał z Pomorskiego Okręgu LOPP dwa polskie płatowce. Na początku nowego roku rozpoczął przy Aeroklubie Pomorskim działalność Pomorski Ośrodek Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. Ministerstwo Komunikacji, któremu według kompetencji podlegało szkolnictwo PWLot. opłacało mechaników. Oddawało do użytkowania trzy samoloty. Ale także stawiało wymagania. Wymagało szkolenia swoich członków i prowadzenia zajęć dla junaków – pilotów treningów na obozach lotniczych. Po ich zakończeniu uczestnicy byli zobowiązani do odbycia obowiązkowej służby wojskowej, oczywiście lotnictwie.

Dzięki otrzymanym RWD nowy właściciel mógł się pozbyć wcześniej wykorzystywanych i mocno wyeksploatowanych samolotów Hanriot 28. Co więcej, zacząć szkolenie większej liczby chętnych do latania, naśladowania spadkobierców Ikara takich jak Orliński czy Żwirko z Wigurą. W połowie czerwcu 1936 r. decyzją z Warszawy (Zarząd Główny Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej) w skład Aeroklubu Pomorskiego wszedł Aeroklub Kujawski z siedzibą w Inowrocławiu. Władze miasta wyszly z bardzo słusznego założenia. Lotnisko przyciągnie turystów chętnych do korzystania z uzdrowiska. Inowrocław nie był biedny. Wniósł odpowiedni majątek. Dysponował własnym lotniskiem z hangarem. Ten nie stał pusty. Miał w użyciu własny samolot. W połowie lipca 1936 r. Aeroklub Pomorski był gospodarzem imprezy lotniczej.

 

{youtube}kX_diwACoDg{/youtube}

Szkoła Pilotów LOPP oraz samoloty RWD-8 na FON

 

„Lot Pomorski” został rozgrywany w dwóch konkurencjach. Pierwszą był zlot gwiaździsty do Torunia a drugą lot naokoło Pomorza. Gospodarze w imprezie zajęli IV miejsce. Rok po tym Aeroklub wyprowadził się od wojskowych. Przeprowadził się do własnego hangaru. Otrzymał również niezbędne do szkolenia samoloty, szybowce i balon. 30 czerwca drugi raz stał się gospodarzem „Zlotu Pomorskiego”. Był współgospodarzem I Okrężnego Lotu Kujawskiego.

26 września 1937 r. w stolicy miało miejsce przekazanie aeroklubom regionalnym samolotów. Samolotów, które rodacy przekazali lotnictwu. Do już będących na wyposażeniu dołączyły trzy kolejne. Latem 1938 r. powstała filia Aeroklubu Pomorskiego z siedzibą w Bydgoszczy, która istnieje tam do dziś.

 

Konrad RYDOŁOWSKI