Ekologiczne samoloty

Kilka lat temu widok kolejek wijących się do odprawy i pasażerów ściśniętych w poczekalniach był znakiem, że nad lotniskiem szaleje burza i większość lotów została odwołana. Dziś taka sytuacja w portach to codzienność. W powietrzu panuje coraz większy tłok, w niektórych rejonach więcej samolotów nie może już latać bez ryzyka kolizji...
Niebo przypomina sieć kilkupoziomowych autostrad. Wszystko zaczęło się gdy w latach 90 Unia Europejska uwolniła rynek i zezwoliła na start tanim liniom, wtedy w niebo wzbiła się flota nowych przewoźników. Od tego momentu podróże lotnicze przestały być przywilejem tylko dla bogatych. Odległe zakątki Europy stały się celami podróży. Transport lotniczy w obecnych czasach, stał się wyznacznikiem nowego stylu życia.

Lotnictwo przynosi istotne korzyści ekonomiczne regionalnym i krajowym gospodarkom przyciągając inwestorów, turystów, zapewnia możliwość wyjazdu w poszukiwaniu zatrudnienia. Możemy doszukać się wielu, bardzo pozytywnych aspektów. Jednak nie sposób zauważyć, że nie jest to obojętne dla środowiska naturalnego. Lobby zielonych podkreśla, że emisja spalin z samolotów, to dziś rosnące źródło gazów cieplarnianych. Problem ma charakter ogólnoświatowy, dlatego też wymaga globalnych rozwiązań.

fot. Jan Szachowicz
Podczas spalania paliw dochodzi do emisji spalin - głównie dwutlenku węgla, tlenku azotu, pary wodnej (powodującej powstawanie smug kondensacyjnych) a także cząsteczek siarczanów i sadzy które powodują ocieplanie się klimatu. Ze względu na specyfikę transportu lotniczego problem nie jest prosty do rozwiązania. Jednak pojawiają się proekologiczne projekty związane z nowymi paliwami, pozyskiwanymi w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego. Rozwiązań szuka się w biopaliwach, które wytwarzają mniej spalin od tradycyjnych. Odbywają się ekologiczne lądowania, w trakcie których dochodzi do redukcji spalin, poziomu hałasu, umożliwiające zaoszczędzenie paliwa. By zmniejszyć ciężar samolotu, dokładane są na końce skrzydeł winglety - skrzydełka aerodynamiczne. Jest dążenie by podczas produkcji samolotów, emitować mniej zanieczyszczeń i pozyskiwać energię ze źródeł naturalnych. Unia europejska planuje wprowadzić program "Czyste niebo" który ma pomóc w walce z ocieplaniem się klimatu. W tym celu nawiązana została współpraca z firmami prywatnymi. Połowę funduszy na ten cel, ma pokryć proekologiczna Bruksela a także firmy lotnicze Saab, Airbus czy Rolls Royce. W programie uczestniczyć będą także europejskie uniwersytety i instytuty naukowe.

Na niedawno zakończonych targach lotniczych AirVenture Convention w Oshkosh w amerykańskim stanie Wisconsin, została zaprezentowana konstrukcja hybrydowego silnika do samolotu. Konstruktorem silnika jest niemiecka firma Flight Design, specjalizująca się w budowie niewielkich maszyn latających. Urządzenie składa się z dwóch podstawowych części - czyli mniejszych silników spalinowego i elektrycznego. Pierwszy dostarczy 115 koni mechanicznych mocy, drugi kolejne 40. Podczas startu samolot będzie dysponował mocą ok. 160KM, co z powodzeniem wystarczy do poderwania niewielkiej maszyny. Kiedy wzniesie się na pożądaną wysokość, mniejszy z silników przestanie działać. Takie rozwiązanie, pozwoli zaoszczędzić blisko jedną-trzecią paliwa, bo do utrzymania maszyny na wysokości potrzeba dużo mniej energii, niż do jej podniesienia. Gdy nastąpi awaria silnika spalinowego, elektryczna jednostka dostarczy pilotowi dodatkowej mocy - będzie miał dzięki niej więcej czasu na znalezienie dogodnego miejsca do lądowania.

fot. Janusz Moczulski
Szlaki w zakresie ochrony środowiska naturalnego przeciera Airbus A 380. Ta ogromna maszyna zużyje 20% mniej paliwa w przeciwieństwie do innych modeli a także jest znacznie cichszy niż jakikolwiek inny duży samolot będący w użyciu. Samoloty tego typu z pewnością zmniejszą chaos jaki panuje na lotniskach a także w przestworzach.

Emisja spalin podczas lotów to nie jedyny problem. Na całym świecie rosną składowiska starych samolotów, które wycofano z eksploatacji. Jak się okazało wraki te można wykorzystać w dość oryginalny sposób. W Sztokholmie ruszył hostel zbudowany na starym Boeingu 747. Trzeba robić wszystko, by prawdziwej ceny za tanie loty nie poniosły kolejne pokolenia.


Magdalena Przybyłek