BBJ 787-8 2W dniach 24 - 26 maja b.r. po raz szesnasty w Genewie odbyły się targi lotnictwa biznesowego EBACE 2016 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Impreza ta jest najważniejszym miejscem spotkań europejskiej wspólnoty lotnictwa biznesowego i corocznie skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

 

 

 

 

 

EBACE jest organizowane przez European Business Aviation Association (EBAA), stowarzyszenie przemysłu lotniczego w Europie oraz National Business Aviation Association (NBAA), wiodący głos dla przemysłu lotniczego w Stanach Zjednoczonych. Impreza, jak co roku, odbywała się w Palexpo, nowoczesnym centrum kongresowym, znajdującym się tuż przy międzynarodowym lotnisku Genewa-Cointrin (IATA: GVA, ICAO: LSGG).

Podsumowując tegoroczne targi Fabio Gamba, CEO European Business Aviation Association, powiedział, że były one wielkim sukcesem, powierzchnie wystawowe zostały w pełni wykorzystane, zawarto wiele umów. „Potwierdza to, że EBACE pozostaje najważniejszym wydarzeniem branżowym w Europie.” dodał Gamba.

 

 

Cessna Latitude


„Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu entuzjazmu, jaki widzieliśmy w tym roku” mówił Brian Humphries, Przewodniczący European Business Aviation Association. „Dodatkowo do całkowicie wykorzystanych powierzchni wystawowych i sprzedanych samolotów na ekspozycji statycznej nasze seminaria i wykłady były oblegane, ich uczestnicy bardzo zaangażowani z prelegentami i odwrotnie.” Podsumowując imprezę Ed Bolden, Przewodniczący i CEO National Business Aviation Association, dodał, że zarówno wystawcy, jak i uczestnicy podkreślali, że „EBCE pozostaje wydarzeniem, którego nie można przeoczyć w kalendarzu branży lotnictwa biznesowego.”

 

 

EBACE 2

 

 

W tym roku na ekspozycji statycznej na płycie genewskiego lotniska znalazły się samoloty biznesowe odrzutowe i turbośmigłowe produkowane m.in. przez firmę Bombardier (Challenger 350, 650, 604, Global 5000, 6000, Lear 75), Gulfstream (G280, G450,G550, G650), Embraer (Legacy 450, 500, 600, 650, Phenom 100, 300, Lineage 1000), Dassault (7X, 8X, 900LX, 2000LXS, 900EX), Cessna (Sovereign+, Mustang, Caravan GX, Citation Latitude, Citation CJ4, Citation CJ3+), Beechcraft (King Air 250, 350, 350i), Pilatus (PC-12NG, PC-24), Cirrus (SR22) oraz Boeing (BBJ 787, B757-200), a także śmigłowce produkowane przez Airbus Helicopter (EC 130), Sikorsky (S-76) oraz Bell.

 

 

 

Cockpit Cessna Latitude

 

 

Z okazji dwudziestolecia istnienia Boeing Business Jets, oferującego szeroką gamę samolotów dalekodystansowych dostosowanych do rynku prywatnych samolotów odrzutowych, których linia produktów obejmuje BBJ oraz rodzinę samolotów BBJ MAX, w tym 787, 777 BBJ i 747-8, zaprezentował w Genewie pierwszego BBJ 787-8 Dreamliner (VIP interior). “Samolot ten jest największą maszyną pokazaną dotychczas na pokazach współsponsorowanych przez NBAA.” – powiedział na EBACE prezydent Boeing Business Jets, David Longridge. Zasięg Dreamlinera w wersji biznesjeta wynosi 17 150 km. Po zakończeniu montażu i oblocie, bez wyposażenia i powłoki malarskiej samoloty trafiają do specjalnego centrum, gdzie zabudowywane są elementy dobrane indywidualnie dla każdego klienta. Ostateczna cena samolotu uzależniona jest głównie od wystroju wnętrza. Kabina przeznaczona dla 40 pasażerów mogących komfortowo podróżować nawet do 16 godzin, zaprezentowanego w Genewie BBJ 787-8 utrzymana jest w tonacji neutralnych brązów i beży z odcieniami szarości i została zaprojektowanaprzez Pierrejean Design Studio w Paryżu.


Od ubiegłorocznego EBACE zostało zamówionych 9 samolotów BBJ, z tego 10 zostało już dostarczonych użytkownikom. Nabywcami tego typu samolotów są zwykle szejkowie z krajów Bliskiego Wschodu, którzy pragną pozostać anonimowi. Także wyposażenie ich wnętrza zazwyczaj okryte jest ścisłą tajemnicą. Dwa inne BBJ 787 znajdują się w posiadaniu: linii lotniczej z Bliskiego Wschodu i rządu Mexico, ale nie posiadają one VIP-wnętrza.

 

EBACE 2

 

 

Po raz kolejny dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych nabywców cieszył się samolot PC-24, którego premiera miała miejsce na genewskich targach rok wcześniej. To pierwszy dwusilnikowy, odrzutowy samolot dyspozycyjny wyprodukowany przez szwajcarską firmę Pilatus, mający na rynku konkurować z samolotem Phenom 300 i Cessna's Citation CJ4. Samolot Pilatus PC-24 ma zasięg 3300 km i może pomieścić sześciu pasażerów. To pierwszy na świecie odrzutowy samolot dyspozycyjny standardowo wyposażony w drzwi ładunkowe, którego osiągi przy rozbiegu i dobiegu umożliwiają korzystanie z bardzo krótkich, a nawet nieutwardzonych pasów startowych. Samolot wyposażony jest także w przestronną kabinę, której wystrój można dostosować do wymagań klienta. Jest to prawdziwie super wszechstronny odrzutowiec – samolot zaprojektowany do wykonywania szerokiego zakresu zadań, zgodnie z określonymi wymaganiami. Certyfikacja i pierwsze dostawy samolotów, które zeszły z linii produkcyjnej, mają się rozpocząć w roku 2017.


Na tegorocznym EBACE firma Cessna promowała swoje „najmłodsze dziecko” samolot Cessna Citation Latitude (który także w Genewie miał swoją premierę rok temu) z przestronną kabiną mogącą pomieścić do 9 pasażerów, najnowocześniejszą awioniką (Glass cockpit, Garmin G5000™) i silnikami Pratt & Whitney Canada™ PW306D1. Ma on konkurować z samolotem Embraer Legacy 450. Zaletą Latitude według zapewnień producenta, jest najnowocześniejsza awionika, system Fly-by-wire, najnowocześniejszy HUD (Head-up Display) oraz EVS (Enhanced Video System), a także wysoka (6 ft), komfortowa kabina z płaską podłogą.
Na ekspozycji statycznej znalazł się również samolot Bombardier Challenger 650, który w tym właśnie miejscu miał swoją światową premierę rok temu. Maszyna ta posiada nowe silniki General Electric CF34-3B, ulepszoną awionikę, całkowicie przeprojektowaną kabinę z najnowocześniejszymi rozwiązaniami mającymi poprawić zarówno komfort pasażerów, jak i pilotów.

 

 

EBACE 1

 

Od lat na hali wystawowej EBACE obecna była makieta samolotu HondaJet, pierwszego samolotu koncernu Honda. Po raz kolejny maszynę tę można było zobaczyć na płycie lotniska. Według producenta HondaJet jest najbardziej zaawansowanym technicznie lekkim odrzutowcem dyspozycyjnym o najlepszych w tej klasie samolotów osiągach, komforcie, jakości i sprawności. Wnosi wiele innowacji technicznych i rozwiązań nietypowych dla konstrukcji współczesnych samolotów, w tym umieszczenie silników nad skrzydłami, co pozwala radykalnie poprawić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa dzięki obniżeniu oporów powietrza. Taka koncepcja konstrukcji płatowca prowadzi do obniżenia poziomu hałasu w kabinie, a także hałasu docierającego na ziemię w czasie lotu, umożliwia też powiększenie kabiny, zwiększenie pojemności ładunkowej oraz wygospodarowanie przestrzeni na pełnowymiarową toaletę w tylnej części kadłuba. Samolot HondaJet napędzany jest przez dwa silniki turboodrzutowe GE Honda HF120. Został wyposażony w najbardziej zaawansowany system awioniki z ekranami dotykowymi, jaki jest dostępny dla lekkich turboodrzutowych samolotów dyspozycyjnych. Jest to nowej generacji system Garmin® G3000 dostosowany do samolotu HondaJet, z trzema panoramicznymi 14-calowymi monitorami i dwoma mniejszymi dotykowymi ekranami funkcyjnymi. Odrzutowiec posiada kadłub wykonany z materiałów kompozytowych, a skrzydła ze strukturalnie wzmocnionych pojedynczych arkuszy aluminium.

 

Na tegorocznym EBACE, na ponad 40.000 metrach kwadratowych powierzchni wystawowej, zaprezentowało się ponad 450 firm związanych z lotnictwem biznesowym z całego świata, a na płycie genewskiego lotniska pokazano sześćdziesiąt samolotów największych producentów tejże branży. Należy pamiętać, że EBACE to nie tylko targi, wystawa, ale przede wszystkim liczne konferencje i warsztaty, które odbywały się przez cały okres trwania imprezy.

 

 

Tekst: Jolanta Janczyk
Zdjęcia: Artur Kielak