blmw01aZałoga śmigłowca pokładowego SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, który 9 lutego przebazował się na pokład fregaty ORP „Gen. T. Kościuszko”, rozpoczęła przygotowania do międzynarodowych manewrów „Cold Response 2016”.

 

 

 

 

 

„Cold Response” to kryptonim manewrów organizowanych przez norweskie siły zbrojne. Załogi z Polski biorą w nich udział po raz drugi.

 

blmw01b

 

Tegoroczne szkolenie lotnicze rozpoczęto od treningowych operacji startów i lądowań na okręcie. Są to jedne z najtrudniejszych manewrów pilotażu śmigłowców.
 
Na macierzystym lotnisku SH-2G – Gdyni Babich Dołach polscy piloci wykonują manewry na przestrzeni 11x15 metrów, gdzie średnica wirnika nośnego SH-2G to ponad 13 metrów. Szkolenie na fregacie utrudnia fakt, że okręt jest w ciągłym ruchy, a falowanie powoduje, że przechyla się on na boki, w przód oraz tył. Są to niespotykane warunki, które powodują, że lotnictwo śmigłowcowe staje się lotnictwem elitarnym, dla najlepszych pilotów i załóg o najwyższych umiejętnościach.

 

blmw04 

 

W 2003 roku powstał klucz śmigłowców pokładowych. Od tego momentu załogi SH-2G regularnie reprezentują podczas manewrów morskich lotnictwo polskie w kraju jak i za granicą.

 

blmw07

 

Powstawanie klucza rozpoczęło się od dwóch niemieckich maszyn typu  Kaman SH-2G Super Seasprite, które przyleciały na lotnisko w Gdyni Babich Dołach, jako pierwsze zachodnie statki powietrzne. Obecnie klucz wchodzi w stały skład Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group. Lotnicy pokładowi ukończyli przez to specjalistyczne szkolenie w ośrodku FOST (Flag Officers Sea Training) w Wielkiej Brytanii.

 

blw110

 

***

foto chor. mar. Piotr Leoniak