raptor f-22 w łaskuW Polsce już od ponad tygodnia słychać o przylatujących z Waszyngtonu siłach powietrznych w postaci Raptorów F-22 . W ramach sojuszniczych ćwiczeń, myśliwce stacjonują obecnie na terenie Europy,  w tym na terytorium Polski - w Łasku pod Łodzią. Cena jednostkowa tego cuda to ok 190 mln dolarów.  

 

 

 

Wizyta w Polsce
Cztery najdroższe myśliwiec świata jeszcze w piątek przyleciały do niemieckiego Spangdahlem, a w poniedziałek dwa z nich pojawiły się w Polsce. Te najbardziej na świecie zaawansowane technicznie myśliwce rzadko bywają poza swoim rodzimym krajem – Stanami Zjednoczonymi. Ich obecność w UE związana jest z największym do tej pory komponentem wojskowym, złożonym z ok. 370 amerykańskich żołnierzy. Głównym celem jest przeprowadzenie wspólnych ćwiczeń sojuszniczych, a także symbolicznego okazania wsparcia dla Europy, która przez ostatnie 2 lata żyje w strachu przed działaniami Rosji.  

Raptory w Polsce nie są akurat częścią tego komponentu, a ich pobyt w Łasku uregulowany jest międzynarodowym porozumieniem międzyrządowym z 2011r. Nasz kraj będzie je gościł najprawdopodobniej do końca września, w tym czasie piloci z USA szkolić będą 10 polskich żołnierzy ( pilotów, techników, logistyków, specjalistów informatyki i łączności)z pododdziału lotniczego

 

f- 22 raptor w polsce

 

Historia F-22 Raptor
Jednomiejscowy Raptor F-22, przystosowany jest do walki radioelektronicznej, ataków na cele naziemne oraz prowadzenia rozpoznania. Zdaniem ekspertów na ten moment to najlepszy dwusilnikowy myśliwiec na świecie. 40 % jego masy to tytan, a zaledwie 15 % masy to stopy aluminium. Specjalny kształt płatowca uniemożliwia radarom przeciwnika jego wykrycie.

Myśliwiec ten steruje się poprzez dysze silników. Dzięki temu osiąga się wektorowanie ciągu, które pozwala w sposób prosty manewrować maszyną nawet przy prędkościach pod- i naddźwiękowych. Raptor F-22 jest wyposażony w 20-milimetrowe działko, dodatkowo może być również uzbrojony w rakiety powietrze-powietrze i bomby kierowane.

Samolot został włączony do służby w siłach powietrznych USA w 2005 r., jednak początkowe prace nad nim  sięgają kilku lat wstecz. F-22 miał z początku zastąpić F-15 i F-16. W 1976 r. dzięki technologii niskiej wykrywalności dla radarów – stealth, miał niepostrzeżenie wdzierać się na terytorium ZSRR i atakować cele naziemne (w odróżnieniu od innych konstrukcji typu stealth, powłoka Raptora zapobiega odbijaniu wiązek radarowych, przez co jego konserwacja nie wymaga hangarowania).

Pięć lat później, w 1981 r. sformułowano wymagania i rozpoczęto opracowanie prototypów. Zadanie to przypadło konsorcjom - Lockheed-Boeing-General Dynamics i Northrop-McDonnell Douglas. W ten sposób przygotowano odpowiednio modele YF-22 i YF-23. Po długich analizach i testach w 1991 r. Pentagon wybrał prototyp YF-22. Pierwsze przed seryjne loty odbyły się w latach 1997 -1998, natomiast pierwszy lot seryjny nastąpił w  październiku 2002.

Pomimo, ze Raptory nie mają sobie równych, ich produkcję zakończono 4 lata temu – w 2011 roku. Decyzja była wynikiem uwarunkowań politycznych, m. in. zakazem eksportu F-22, brakiem jego odpowiednika, a także rozpoczętymi pracami nad F-35, który ma być samolotem wielozadaniowym.
Łącznie wyprodukowano 8 prototypów i 187 maszyn seryjnych, a ostatni z nich był dostarczony w 2012 roku do USAF.

 

f-22 w polsce

 

Pomimo że Raptory zasilają służby wojskowe USA od 2005 roku, swoje pierwsze "bojowe" loty odbyły w ubiegłym roku w nocy z 22 na 23 września, podczas ataku na organizację terrorystyczną "Państwo Islamskie" w Syrii.

 

foto z przylotu F-22 do Polski/ Maciej Oleszko - serdecznie dziękujemy

 

Inne artykuły na ten temat:

F-22 Raptor ma trafić do Europy