jetlagPogoda jest cudowna, za chwilę jest spotkanie lub właśnie rozpoczyna się urlop – a Państwo czujecie się znużeni i wyczerpani. "Jet lag" – tak nazywa się to dobrze znane zjawisko, które sprawia kłopoty wielu osobom odbywającym podróże na długich trasach podczas pierwszych dni ich pobytu w nowym kraju. Podczas gdy na zewnątrz słońce już w pełni, organizmowi wydaje się, że nadal jest w domu, gdzie panuje głęboka noc lub wczesny poranek.

 

 

Przyczyny

Normalnie człowiek funkcjonuje w rytmie 24 godzinnym. Podczas snu częstotliwość bicia serca i oddechu spowalnia się, spada ciśnienie krwi, mięśnie się rozluźniają, a wydolność psychiczna i psychomotoryczna znacznie się zmniejsza.

Szybka zmiana strefy czasowej powoduje przesunięcie faz w ludzkim rytmie dnia i nocy. Nie tylko rytm spania i czuwania zostaje zakłócony, ale także regularny przebieg wielu najróżniejszych funkcji organizmu, które podlegają 24 godzinnemu rytmowi.

Skutki

Najczęstszymi następstwami jet lag są zmęczenie i zmniejszona szybkość reakcji w połączeniu z trudnościami z pamięcią i koncentracją. Wystąpić mogą ponadto: uczucie wyczerpania, bóle głowy i nudności spowodowane zakłóceniem rytmu snu.

Należy pamiętać, że skutki jet lag są większe w przypadku lotu na wschód niż w przypadku lotu na zachód. Przyczyną tej różnicy jest fakt, że "wewnętrzny zegar" człowieka ma tendencję do rytmu, który przekracza 24 godziny. Kiedy więc leci się ze wschodu na zachód (na przykład z Niemiec do USA), dzień jest dłuższy – a to bardziej wychodzi naprzeciw rytmowi biologicznemu. Przestawienie ludzkiego organizmu na nowy czas następuje wówczas o 20% szybciej niż w przypadku lotu na wschód (na przykład z Niemiec do Tajlandii), ponieważ wtedy organizm "traci" wiele godzin.

Ogólne wskazówki dotyczące jet lag

Podczas lotu

Po przylocie

Podróże lotnicze w kierunku zachodnim

Przed podróżą

Podczas lotu

Po przylocie

Podróże w kierunku wschodnim

Przed podróżą

Podczas lotu

Źródło: lufthansa.com