W maju, w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu, będzie można obejrzeć wystawę zdjęć poświęconą polskiej awiacji. „Biało- czerwona w błękitach” zaprezentuje niezwykły wkład Polaków w historię światowego lotnictwa.Wystawa to niezwykła opowieść o jego pionierach, konstruktorach, lotnikach, szybownikach, paralotniarzach, baloniarzach – zarówno tych, którzy budowali podstawy nowego obszaru ludzkiej aktywności w początkach XX wieku, jak i współczesnych mistrzach, którzy zdominowali wiele dyscyplin związanych z najszerzej rozumianym lotnictwem.

Przypomni zarówno historyczne wyczyny jak i zwycięskie zawody, od Pucharu Gordon Bennetta po obecne Mistrzostwa Świata. Zaprezentowani zostaną zarówno nestorzy, jak i współcześni zwycięzcy, konstruktorzy, maszyny i ich oblatywacze, a także pionierzy, jak Tański czy Nagórski – Polak i pierwszy lotnik nad Arktyką. „Biało-czerwona w błękitach” ma charakter wyjątkowy, gdyż autorzy dotarli do unikalnych zdjęć i informacji. Wystawa została objęta patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, który uroczyście otworzy ją w Dniu Flagi, 2 maja 2014 roku. Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających na Krakowskim Przedmieściu do 30 czerwca, wstęp wolny!

 

 

IDEA AKCJI BIAŁO-CZERWONA

 

Akcja Biało-czerwona pokazuje, że determinacja, odwaga, praca i entuzjazm prowadzą na najwyższe szczyty, nie tylko w sensie dosłownym, lecz i metaforycznym. Pasje i marzenia dodają życiu smaku i nadają mu dodatkowy sens. Nie wszyscy z nas wierzą, że do ich realizacji nie zawsze jest potrzebne wsparcie instytucji, wielkie pieniądze, wpływowi sponsorzy. Niezwykłe historie wyjątkowych Polaków – podróżników, lotników, naukowców, żeglarzy, szybowników, himalaistów, baloniarzy, konstruktorów, paralotniarzy - dowodzą, że nie ma rzeczy niemożliwych. Przedstawiamy niezwykłych ludzi i ich dokonania, które mogą zainspirować – a na pewno zaciekawić. To, co łączy te postaci to też ich przywiązanie do wartości bliskich nam wszystkim; poczucie jedności wynikające z pozytywnego przekazu, jaki niosą barwy narodowe. Wspólnym mianownikiem ich historii jest duma z bycia Polakiem i podkreślanie tego w działaniu. W powietrzu, na szczytach najwyższych gór świata, na morzach i oceanach, na obu biegunach, stacjach naukowych i w kosmosie – naszym Bohaterom towarzyszy biało-czerwona flaga.

 

 

Na portalu www.bialo-czerwona.org znajdziecie mnóstwo nieznanych zdjęć, unikatowych opowieści, ciekawostek i informacji.

 

PLANSZE TEMATYCZNE WYSTAWY „BIAŁO-CZERWONA W BŁĘKITACH”

Otwarcie 2 maja 2014r przed Pałacem Prezydenckim w Warszawie

TYTUŁ PLANSZY

OPOWIEŚĆ O…

ZAPOMNIANI BOHATEROWIE

lotnicy polscy na zachodzie II wojna światowa

AKCJA SERCE

Akcja Serce

KOBIETY W PRZESTWORZACH

Wanda Modlibowska, Pelagia Majewska, Joanna Biedermann, Agnieszka Wiesner

WIELKIE PRZELOTY

Bracia Adamowicz, Bolesław Orliński, Stanisław Skarżyński, Waldemar Miszkurka

ZAWODY ŚWIATOWE

Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka

SZYBOWANIE

Jerzy Makula, Szczepan Grzeszczak, Adam Zientek, Antoni Kocjan

LOTNICY POLARNI

Jan Nagórski i śmigłowce na Antarktydzie

BALONY GÓRĄ

Franciszek Hynek, Zbigniew Burzyński, Władysław Pomaski, Antoni Janusz, Franciszek Janik i powojenni Stefan Makne i Ireneusz Cieślak

RATUNEK NA MORZU

SAR-Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa

OPERACJA NADZIEJA

Operacja humanitarna w Etiopii

DWA POKOLENIA W PRZESTWORZACH

Tomasz i Sebastian Kawa

SZACUNEK I PAMIĘĆ

Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa

POLISH FLYING TEAM

piloci sportowi

PODNIEBNI AKROBACI

Trójka Bajana i Biało-czerwone Iskry

LOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE

LOTNICZE POGOTOWIE RATUNKOWE

MŁODSZE RODZEŃSTWO SPADOCHRONU - PARALOTNIA I VERTICAL FORMATION SKYDIVING

Klaudia Bułgakow i Fly Definition

POD CZASZĄ SPADOCHRONU

polska kadra powojenna, Monika Sadowy-Naumienia

POLSKIE WIRNIKI TUŻ NAD ZIEMIĄ

SPORT ŚMIGŁOWCOWY

WIROPŁAT

pierwsze polskie konstrukcje śmigłowcowe Ryszard Witkowski, Bronisław Żurakowski, śmigłowiec BŻ-4 ŻUK

W POWIETRZU

latanie bez barier Waldemar Woźniak

POLKI LATAJĄ NAD WIELKĄ BRYTANIĄ

ATA, Jadwiga Piłsudska-Jaraszewska, Stefania Wojtulanis, Anna Leska

OD TIGERA DO SPITFIRE'A

zabytkowe samoloty Jacka Mainki

RWDy, Łosie i Karasie

przedwojenni konstruktorzy, maszyny i oblatywacze PZL, Łoś, Karaś, Bolesław Orliński

Taki Bies, że Iskry lecą

powojenni konstruktorzy, konstrukcje i ich oblatywacze

(moto)LOTNIA

Czesław Tański, Alojzy Dernbach

MILIONERZY I DIAMENTY

przedwojenne rekordy odległości i najwyższe odznaczenia szybowcowe: Kazimierz Burzyński, Stanisław Płonczyński, Klemens Długaszewski, Wacław Makowski, Tadeusz Góra

WSPARCIE ZIELENI

agrolotnictwo w Polsce i w Afryce

BY NIE ZAPOMNIEĆ ZAPOMNIANYCH

Fundacja Historyczna Lotnictwa Polskiego, Kosynierzy Warszawscy, Grupa Historyczna Lotnictwa Polskiego

Biało-czerwona szachownica w kulturze

i sporcie

Kamil Stoch, plakat W. Grzegorczyka, film "Życie raz jeszcze"

 

Krótko o BOHATERACH

BIAŁO-CZERWONA W BŁĘKITACH”- wystawy z okazjiDnia Flagi RP

 

Jerzy Główczewski w czasie II wojny światowej pilot 308 Dywizjonu Myśliwskiego Krakowskiego. Do końca wojny wykonał dokładnie 100 lotów bojowych, przede wszystkim na bombardowanie i atakowanie bronią pokładową celów naziemnych - zgrupowań wojsk niemieckich. 1 stycznia 1945 r. brał udział w słynnej bitwie nad Gandawą i w rejonie lotniska St. Denijs-Westrem zestrzelił samodzielnie jednego Fw 190 (na "liście Bajana" zaliczono mu jedynie zniszczenie 1/2 samolotu - pozostałą połówkę "dostała" obrona przeciwlotnicza, gdyż we wraku znaleziono ślady trafień artyleryjskich). Za służbę w czasie II wojny światowej odznaczony został trzykrotnie Krzyżem Walecznych. Jest autorem wydanych w latach 2003-2004 wspomnień "Wojak z przypadku" i "Optymista mimo wszystko"

 

Akcja Serce to akcja, podczas której wojskowymi samolotami przewożone są narządy do transplantacji. Uczestniczą w niej piloci z wielu jednostek wojskowych. Wyloty w ramach „Akcji Serce” traktowane są priorytetowo, zawsze jest gotowy samolot i załoga, nawet w weekendy i w nocy. Wyznaczony wówczas zespół dyżuruje w domu i zawsze w ciągu 2 godzin musi być gotowy do akcji.

 

Agnieszka Wiesner złota medalistka Spadochronowego Pucharu Świata w celności lądowania, Włochy 2013, wielokrotna medalistka mistrzostw świata i Europy.

 

Waldemar Miszkurka – pilot, pierwszy i jedyny Polak który okrążył świat. Na Antku, 25-cioletnim samolocie An – 2 pokonał 36 tysięcy kilometrów, lądował w 16 krajach, na 31 lotniskach. Waldemar Miszkurka dokonał siedmiu przelotów przez Atlantyk, jak również przez biegun Północny magnetyczny, loty po Afryce i Europie. Łącznie za sterami samolotów spędził 6.000 godzin. Do tej pory pokonał ponad 1.200.000 km – to tak, jakby okrążył ziemię 30 razy.

 

Jerzy Makula – pilot szybowcowy, specjalizujący się w akrobacji, wielokrotny mistrz świata. 7-krotny indywidualny mistrz świata w akrobacji szybowcowej – 1985 (I MŚ), 1987 (II MŚ), 1989 (III MŚ), 1991 (IV MŚ), 1993 (V MŚ), 1999 (VIII MŚ), 2011 (XIV MŚ), 4-krotny srebrny medalista Mistrzostw Świata w akrobacji szybowcowej – 1995 (VI MŚ), 2001 (IX MŚ), 2003 (X MŚ), 2005 (XI MŚ), 8-krotny mistrz świata w drużynie, 3-krotny indywidualny mistrz Europy (1994, 1998, 2004). Za swoje osiągnięcia sportowe oraz za działalność na rzecz popularyzacji sportów lotniczych otrzymał Medal Stulecia FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI - FédérationAéronautiqueInternationale).

 

kmdr Wojciech Kurzyński – wieloletni pilot ratownictwa morskiego i instruktor śmigłowcowy. Pilot śmigłowca ratowniczego SAR podczas tragedii promu Heweliusz pomimo skrajnych warunków ratował rozbitków. Dowódca grupy lotniczej IV Wyprawy Antarktycznej Polskiej Akademii Nauk na Polska Stacje Polarną im. H. Arctowskiego. 1980 – 1981.

 

kmdr Jan Litwin - dowódca grupy lotniczej III Wyprawy Antarktycznej Polskiej Akademii Nauk na Polska Stacje Polarną im. H. Arctowskiego. W latach 1978 – 1979 po raz pierwszy w Antarktyce pojawili się polscy piloci. Oprócz podniesienia bezpieczeństwa i możliwości transportu, ich obecność umożliwiła rozszerzenie badań naukowych, a zapoczątkowane wtedy liczenie populacji pingwinów na podstawie zdjęć lotniczych jest teraz powszechnie stosowanych w świecie nauki.

 

Ireneusz Cieślik – jego największym sukcesem sportowym było zwycięstwo w pierwszej po II wojnie światowej edycji Pucharu Gordona Bennetta w 1983 w załodze tworzonej ze Stefanem Makné. Polski duet w balonie SP-BZO Polonez wystartował 28 czerwca 1983 z Paryża i po 36 godzinach i 26 minutach wylądował w niemieckiej wsi Offenstetten, osiągając dystans 690 km. Było to jedyne polskie powojenne zwycięstwo w tych zawodach.

 

Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej działająca w ramach umowy SAR – Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. Do zadań Służby SAR należy poszukiwanie i ratowanie każdej osoby znajdującej się w niebezpieczeństwie na morzu, bez względu na okoliczności w jakich znalazła się w niebezpieczeństwie, oraz zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń olejowych i chemicznych środowiska morskiego.

 

płk pil. Kazimierz Pogorzelski - Prezes Stowarzyszenia Lotników Polskich. Dowódca Polskiej Lotniczej Eskadry Pomocy Etiopii I zmiany (luty - sierpień 1985) – niezwykle trudnej Polskiej Misji Humanitarnej która dostarczała żywność umierającej z głodu ludności, niejednokrotnie ostrzeliwana.

 

Tomasz Kawa – lekarz, pilot, wybitny społecznik. Zamieszkał w Międzybrodziu Żywieckim aby być jak najbliżej Górskiej Szkoły Szybowcowej „Żar”, z którą związał się (społecznie) jako instruktor. Górska Szkoła Szybowcowa „Żar” jest uznawana za jedną z kolebek polskiego szybownictwa (ośrodek założony w okresie miedzywojennym). Tomasz Kawa jest także aktywnym zawodnikiem w sportach szybowcowych (m.in. reprezentował – w tym samym zespole co syn – Polskę w Mistrzostwach Świata w Nitrze w 2003 roku) Pilot Polskiej Lotniczej Eskadry Pomocy Etiopii.

 

Sebastian Kawa –pilot szybowcowy, dziewięciokrotny mistrz świata w konkurencjach szybowcowych, wielokrotny rekordzista świata w szybownictwie, od wielu lat w czołówce światowego rankingu pilotów szybowcowych, najbardziej utytułowany pilot szybowcowy w historii. Początkowo uprawiał żeglarstwo. Wielokrotny mistrz Polski, zwycięzca spartakiady młodzieżowej. Uczestniczył też w mistrzostwach świata i dwukrotnie Europy pływając w klasie Cadet. Sebastian Kawa lata na szybowcach od 1988 r. Zdobył już piętnaście złotych medali mistrzostw Świata i Europy kontynuując w ten sposób lotniczą pasję swojego ojca Tomasza. Na jego złotą kolekcję składa się: 9 medali mistrza świata, 5 Europy oraz 1 Światowych Igrzysk Lotniczych. Wśród pilotów szybowcowych tylko on może pochwalić się taką gablotką. Jako pierwszy człowiek na świecie przeleciał szybowcem nad Himalajami.

 

Czas wracać do domu. arch. Tomasza Kawy

 

Polish Flying Team – polska reprezentacja lotnictwa sportowego. Na swoim koncie mają ponad 160 medali Mistrzostw Świata i Europy w lataniu precyzyjnym i rajdowym, w tym ponad 80 złotych. Kilkudziesięciu członków PFT to wielokrotni Mistrzowie Świata i Europy.

 

Formacja Biało-czerwone Iskry. Od początku istnienia piloci zespołu latają na samolotach TS-11 Iskra, które w roku 1991 na jego potrzeby zostały zmodernizowane, doposażone w światowej klasy system radiowo-nawigacyjny i pomalowane w narodowe barwy według projektu ppłk pil. Ireneusza Fibingera. Przez 31 lat istnienia zespół godnie reprezentował Polskie Siły Powietrzne i lotniczy kunszt pilotów-istruktorów radomskiej jednostki na polskim niebie i międzynarodowych pokazach lotniczych.

 

Formacja akrobacyjna Biało-czerwone Iskry, fot. Piotr Kostur

 

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – służba ratownictwa medycznego, wykonująca w polskim systemie opieki zdrowotnej zadania z zakresu lotniczego transportu ratowniczego i sanitarnego.

 

Klaudia Bułgakow – mistrzyni paralotniarstwa. Mistrzyni Świata 2013, Mistrzyni Polski kilka razy stawała na podium Pucharu Świata, między innymi była pierwsza w Macedonii, a także zdobyła tytuł Mistrzyni Europy w 2012 roku.

 

Autoportret Klaudii Bułgakow, okolice Zell am See Austria "Wspaniałe uczucie

Swobodnego lotu nad Alpami w pierwszy termiczny dzień roku 2013”

 

 

Monika Sadowy-Naumienia – najbardziej utytułowany sportowiec w historii polskiego spadochroniarstwa sportowego. Medalistka World Games, Światowych Igrzysk Lotniczych, wielokrotna medalistka Mistrzostw Świata FAI oraz CISM, mistrzostw Europy, pucharów świata i Europy. Odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Do tej pory wykonała ponad 5300 skoków ze spadochronem. Jej specjalność to skoki na celność lądowania oraz akrobacja indywidualna. Zwyciężczyni Pucharu Świata 2013 r. w Locarno.

 

autoportret Moniki Sadowy Naumienia

 

 

st. chor. szt. pil. Zbigniew Olszewski pilot śmigłowcowy od 1973 r. Brał udział w zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych - powodzi. Członek polskiej reprezentacji na IV Śmigłowcowe Mistrzostwa Świata w Piotrkowie Trybunalskim w 1981 r., wraz z pozostałymi załogami wywalczył dla Polski III miejsce zespołowe. Doświadczony instruktor uprawniony do szkolenia we wszystkich warunkach i zakresach zadań. W latach 1983 - 1984 szkolił lotników z państw Afryki. Wylatał blisko 1.900 godzin, po odniesionej kontuzji musiał zrezygnować z latania, pełnił dalej, już na ziemi, służbę w macierzystej jednostce. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, medalami za służbę, akcje pomocy powodzianom i za osiągnięcia sportowe.

 

Ryszard Witkowski - polski pilot doświadczalny, instruktor lotniczy, autor i tłumacz kilkunastu publikacji z dziedziny lotnictwa, w czasie II wojny światowej żołnierz Armii Krajowej, odznaczony medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Był jednym z pięciu pierwszych Polaków, którzy uzyskali licencje pilotów śmigłowcowych. Na SM-1 ustanowił rekord świata w czasie wznoszenia na 3000 metrów w klasie śmigłowców napędzanych silnikiem tłokowym. Sanitarną wersją tego śmigłowca wykonywał pierwsze w kraju loty w górach. Jako pilot pracował dla agend ONZ – WHO i FAO w Szwecji, Libii, Jugosławii, Nigerii, Kanadzie, korzystając z doświadczeń zdobytych w latach 70., przy adaptowaniu śmigłowca Mi-2 do potrzeb agrolotnictwa. W 1993 roku, wspólnie z siostrą i dla zmarłej w 1986 roku matki, otrzymał medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

 

Waldemar Woźniak - pilot motolotniowy Aeroklubu Włocławskiego i członek Mikrolotowej Kadry Polski. Brał udział w Mikrolotowych Mistrzostwach Europy i Świata w Niemczech i Czechach Zdobył wiele znaczących tytułów, brał kilkakrotnie udział w Mistrzostwach Polski, Europy i Świata. Zawody te dawały i nadal dają mu wielką satysfakcję, radość i zadowolenie. Takie możliwości daje mu trenowanie w przyjaznym Aeroklubie Włocławskim, który na organizowanie obozów dla niepełnosprawnych pozyskuje pieniądze z PFRON. Podwyższa kwalifikacje i zdobywa doświadczenie oraz kolejne uprawnienia. Jego kolejnym wyzwaniem i celem jest zdobycie licencji pilota samolotowego. Poczynił już pewne kroki, zbliżające go do realizacji tego zamierzenia.

 

Jacek Mainka - kapitan instruktor samolotów pasażerskich. Właściciel zabytkowych samolotów związanych z Polskimi Siłami Powietrznymi 1940-47: TigerMoth, TaylorcraftAuster i DHC-1 Chipmunk. Pod wpływem Dziadka Rysia (Ryszard Kwiatkowski) mechanika w 303 i 308 dywizjonach PSP w Anglii, zostaje pilotem i marzy o przylocie samolotem SupermarineSpitfire do Polski. Konsekwentnie realizuje te marzenia. W zeszłym roku przeszkala się, jako pierwszy Polak po II WŚ na Spifire Mark IXT i XVI. Ma nadzieje na bycie pierwszym Polakiem, który przyleci tym typem do Polski - realizując, zadedykowany kolegom Dziadka, cel wyznaczony w dzieciństwie.

 

Alojzy Dernbach ponad dziesięciokrotny Mistrz Polski i dwukrotny Mistrz Świata w locie na motolotni.

 

Agrolotnictwo - Agrolotnictwo to służba rolnictwu i leśnictwu, ale także gaszenie pożarów lasów. Było ono polską specjalnością i odnosiliśmy tu spore sukcesy – od konstrukcji poprzez badania, produkcję i usługi w kraju do ich eksportu. Łącznie w Polsce wyprodukowano ok. 15.000 szt. samolotów i śmigłowców w wersji rolniczej; większość z nich wyeksportowano do ponad 30 krajów całego świata. Polskie załogi na wyprodukowanych w kraju samolotach i śmigłowcach pracowały w ponad 20 krajach, a np. w Sudanie prace wykonywane były nieprzerwanie przez 42 lata.

 

Jerzy Jędrzejewski – pilot doświadczalny. Ma za sobą 51 lat czynnego latania, w tym, ponad 40 jako pilot doświadczalny. Latał na 58 typach samolotów jednosilnikowych i wielosilnikowych. Członek i współzałożyciel Klubu Pilotów Doświadczalnych. Autor książek i publikacji związanych z tą tematyką.

 

Fundacja Historyczna Lotnictwa Polskiego i Grupa Historyczna Lotnictwa Polskiego. Fundacja upowszechnia oraz pogłębia wiedzę o tradycji i historii lotnictwa polskiego, o polskiej kulturze i dziedzictwie narodowym na terenie kraju oraz za granicą. Staraniem Fundacji m. in. ukazuje się seria książek Zapomniani Bohaterowie, o zapomnianych polskich lotnikach, oraz powstał niezwykły projekt Kosynierzy Warszawscy polegający na wymalowaniu na grzbietach samolotów MiG-29 portretów patronów zasłużonych dla jednostek 303 Dywizjonu Myśliwskiego imienia Tadeusza Kościuszki. Fundacja kontynuuje prace Anny i Tadeusza Krzystek nad spisem personelu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1947. "Pragniemy upowszechniać prawdziwą historię polskich skrzydeł, nie zważając na zmieniające się mody i koniunktury. Pragniemy chronić przed zniszczeniem i zapomnieniem wszelkie pamiątki polskiego lotnictwa - zarówno te materialne, zbudowane z metalu, drewna i cegły, jak i te papierowe oraz te najbardziej ulotne - istniejące tylko w ludzkiej pamięci. Ale nade wszystko pragniemy, aby historia polskiego lotnictwa znalazła należne jej miejsce w świadomości Polaków." Członkowie Grupy Historycznej Lotnictwa Polskiego od lat zbierają materiały historyczne i lotnicze pamiątki z okresy II wojny światowej. Niezmordowanie odwiedzają liczne szkoły, w których (w strojach lotniczych z różnych epok) opowiadają dzieciom i młodzieży o lotnikach polskich z sił powietrznych na Zachodzie zapewniając godne uczczenie ich pamięci.

 

Jadwiga Piłsudska–Jaraczewska - porucznik pilot Wojska Polskiego, magister inżynier architekt. W 1937 r. zaczęła latać na szybowcach, szkoląc się na Sokolej Górze koło Krzemieńca i w Bezmiechowej w Bieszczadach. Latała także w Aeroklubie Warszawskim z Lotniska Mokotowskiego. Najdłuższy przelot wykonała na szybowcu Delfin w 1939 r. Po uzyskaniu wszystkich kategorii szybowcowych (A, B, C i najwyższej – D) rozpoczęła loty wyczynowe. Jako trzecia Polka(por. Stefania Wojtulanis i por. Anna Leska były jednymi z pierwszych cudzoziemek w ATA) i jedna z ponad setki kobiet wstąpiła do Air Transport Auxiliary, służby pomocniczej RoyalAir Force. Po przeszkoleniu rozpoczęła służbę w stopniu podporucznika czasu wojny. Służyła tam dwa lata osiągając ostatecznie stopnień porucznika czasu wojny. Odznaczona za służbę Brązowym Krzyżem Zasługi z Mieczami. Córka Józefa Piłsudskiego.

 

Jadwiga Piłsudska w Tiger Moth. arch. Jacka Mainki

 

 

 

http://bialo-czerwona.org

 

Autorski pomysł i realizacja:

MOVIDA Conferences Izabella Kiriczok i Wspólnicy sp.k.

Partnerem Wystawy "Biało-czerwona w błękitach", 2014 r są Samoloty.pl