Zdjecie 01 DreamlinerBoeing i firma Alenia Aermacchi, należąca do Grupy Finmeccanica, sfinalizowały kontrakt na restrukturyzację Programu rozwojowego samolotu Boeing 787. Umowa ustanawia nowe warunki, oparte na układzie biznesowym, który zaowocuje lepszą wydajność operacyjną dla kooperanta Alenia Aermacchi, przekładając się na sukces Programu 787. W oparciu o sukces rynkowy i zwiększenie wydajności produkcji w Programie 787, Boeing potwierdził dodatkowe zadania dla zespołów produkcyjnych z Alenia Aermacchi w ciągu okresu obowiązywania umowy. (fot. Dreamliner: ”Samolot pasażerski dalekiego zasięgu Boeing 787 Dreamliner”)


Umowa ta wzmocni relacje Alenia Aermacchi z Boeing’em, zapewniając stabilność wydajności przemysłowej i biznesowej. Alenia Aermacchi z powodzeniem zapewni wymaganą wydajność do obsługi programu. Włoski kooperant produkuje sekcje  44 i 46 kadłuba dla 787 w zakładach Grottaglie, oraz usterzenie poziome w zakładach Foggia. Alenia Aermacchi wytworzyła do tej pory prawie 200 gotowych elementów.

 

Alenia Aermacchi w Programie Boeing 787 Dreamliner

Alenia Aermacchi odgrywa jedną z kluczowych ról  w produkcji  samolotu 787 Dreamliner, wytwarzając  statecznik poziomy oraz centralne i tylne części kadłuba, które łącznie stanowią 14% struktury samolotu. Należą one do tzw. grupy elementów krytycznych. Alenia Aermacchi produkuje elementy samolotu za pomocą nowatorskich  maszyn i całych procesów produkcyjnych. Statecznik poziomy produkowany jest w szczególnej,  opatentowanej technologii, która pozwala na produkcję elementu z prostego kawałka materiału kompozytowego.

Zakłady Alenia Aermacchi uczestniczące w produkcji elementów dla Programie 787 Dreamliner

 

Zdjecie 02 montaz kadluba 787

Montaż kadłuba 787:”Wytwarzane elementy kadłuba 787 w zakładach Alenia Aermaccji w Grottaglie”.


Monteiasi-Grottaglie
Zakład w Monteiasi-Grottaglie (koło Taranto) wyłącznie koncentruje się na programie 787 Dreamliner i zatrudnia około 750 pracowników. Zakład produkuje dwie duże  połowy korpusu kadłuba, które są wytwarzane, przy pomocy po raz pierwszy zastosowanej, nowej i opatentowanej technologii tzw,, "One Piece". Technologia jest wysoko zautomatyzowana w procesie  produkcji i polega na wytworzeniu elementu końcowego  z jednego, dużego elementu konstrukcyjnego. Ta opatentowana, unikalna technologia pozwala na produkcję  z kompozytów całej, tzw. pierwszorzędowej struktury statku powietrznego.
Kompleks przemysłowy Monteiasi-Grottaglie został zaprojektowany w celu rozwiązania dwóch rygorystycznych wyzwań produkcyjnych. Najpierw rozległy obszar produkcyjny trzeba było strukturalnie rozmieścić i zainstalować w jednym budynku, co było koniecznością logistyczną (czas, koszty). Ponadto obiekt musiał znajdować się w pobliżu portu lotniczego, z infrastrukturą odpowiednią dla  transportowca Dreamlifter, specjalnej wersji ładunkowej B747 opracowanym przez Boeinga w celu transportowania elementów Dreamliner 787 do Charleston w Południowej Karolinie (USA).
Budynek wykonany jest z trzech naw, (o wymiarach około 65.000 metrów kwadratowych, czyli wielkości 15 boisk piłkarskich) i jest wyposażony w nowoczesny, „clean room” (pomieszczenie o filtrowanym powietrzu i stałej temperaturze. Czyli kontrolowanym mikroklimacie), o kubaturze około 175.000 metrów sześciennych. Obiekt jest porównywalny do rozmiaru hotelu, dysponującym 3000  pokojami gościnnymi.


Foggia
Foggia jest dedykowana produkcji materiałów kompozytowych i z włókna węglowego. Obejmuje 329.869 mkw terenu przemysłowego, z których 54.670 mkw jest objętych programem, i zatrudnienie w nich wynosi  około 950 pracowników. Zaangażowane jest w produkcję z kompozytu włókna węglowego, zarówno dla zastosowań komercyjnych i wojskowych. Dla programu 787, zakład Foggia produkuje statecznik poziomy z włókna węglowego.
Pomigliano d'Arco
Pomigliano d'Arco (niedaleko Neapolu) jest największym zakładem Alenia Aermacchi w południowych Włoszech, z powierzchnią 320.000 mkw. Wykonywane są w nim w szczególności działania projektowe, badania laboratoryjne i specjalistyczne w produkcji  niektórych podstawowych elementów konstrukcyjnych do Programu 787.

 

KALENDARIUM WEJŚCIA ALENIA AERMACCHI W PROGRAM 787 DREAMLINER

Milowe kroki Alenia Aermacchi w ramach programu Boeing 787

 

Skontaktuj się z autorem: m.lugowski@kagero.pl