Zdjecie 01 DreamlinerBoeing i firma Alenia Aermacchi, należąca do Grupy Finmeccanica, sfinalizowały kontrakt na restrukturyzację Programu rozwojowego samolotu Boeing 787. Umowa ustanawia nowe warunki, oparte na układzie biznesowym, który zaowocuje lepszą wydajność operacyjną dla kooperanta Alenia Aermacchi, przekładając się na sukces Programu 787. W oparciu o sukces rynkowy i zwiększenie wydajności produkcji w Programie 787, Boeing potwierdził dodatkowe zadania dla zespołów produkcyjnych z Alenia Aermacchi w ciągu okresu obowiązywania umowy. (fot. Dreamliner: ”Samolot pasażerski dalekiego zasięgu Boeing 787 Dreamliner”)


Umowa ta wzmocni relacje Alenia Aermacchi z Boeing’em, zapewniając stabilność wydajności przemysłowej i biznesowej. Alenia Aermacchi z powodzeniem zapewni wymaganą wydajność do obsługi programu. Włoski kooperant produkuje sekcje  44 i 46 kadłuba dla 787 w zakładach Grottaglie, oraz usterzenie poziome w zakładach Foggia. Alenia Aermacchi wytworzyła do tej pory prawie 200 gotowych elementów.

 

Alenia Aermacchi w Programie Boeing 787 Dreamliner

Alenia Aermacchi odgrywa jedną z kluczowych ról  w produkcji  samolotu 787 Dreamliner, wytwarzając  statecznik poziomy oraz centralne i tylne części kadłuba, które łącznie stanowią 14% struktury samolotu. Należą one do tzw. grupy elementów krytycznych. Alenia Aermacchi produkuje elementy samolotu za pomocą nowatorskich  maszyn i całych procesów produkcyjnych. Statecznik poziomy produkowany jest w szczególnej,  opatentowanej technologii, która pozwala na produkcję elementu z prostego kawałka materiału kompozytowego.

Zakłady Alenia Aermacchi uczestniczące w produkcji elementów dla Programie 787 Dreamliner

 

Zdjecie 02 montaz kadluba 787

Montaż kadłuba 787:”Wytwarzane elementy kadłuba 787 w zakładach Alenia Aermaccji w Grottaglie”.


Monteiasi-Grottaglie
Zakład w Monteiasi-Grottaglie (koło Taranto) wyłącznie koncentruje się na programie 787 Dreamliner i zatrudnia około 750 pracowników. Zakład produkuje dwie duże  połowy korpusu kadłuba, które są wytwarzane, przy pomocy po raz pierwszy zastosowanej, nowej i opatentowanej technologii tzw,, "One Piece". Technologia jest wysoko zautomatyzowana w procesie  produkcji i polega na wytworzeniu elementu końcowego  z jednego, dużego elementu konstrukcyjnego. Ta opatentowana, unikalna technologia pozwala na produkcję  z kompozytów całej, tzw. pierwszorzędowej struktury statku powietrznego.
Kompleks przemysłowy Monteiasi-Grottaglie został zaprojektowany w celu rozwiązania dwóch rygorystycznych wyzwań produkcyjnych. Najpierw rozległy obszar produkcyjny trzeba było strukturalnie rozmieścić i zainstalować w jednym budynku, co było koniecznością logistyczną (czas, koszty). Ponadto obiekt musiał znajdować się w pobliżu portu lotniczego, z infrastrukturą odpowiednią dla  transportowca Dreamlifter, specjalnej wersji ładunkowej B747 opracowanym przez Boeinga w celu transportowania elementów Dreamliner 787 do Charleston w Południowej Karolinie (USA).
Budynek wykonany jest z trzech naw, (o wymiarach około 65.000 metrów kwadratowych, czyli wielkości 15 boisk piłkarskich) i jest wyposażony w nowoczesny, „clean room” (pomieszczenie o filtrowanym powietrzu i stałej temperaturze. Czyli kontrolowanym mikroklimacie), o kubaturze około 175.000 metrów sześciennych. Obiekt jest porównywalny do rozmiaru hotelu, dysponującym 3000  pokojami gościnnymi.


Foggia
Foggia jest dedykowana produkcji materiałów kompozytowych i z włókna węglowego. Obejmuje 329.869 mkw terenu przemysłowego, z których 54.670 mkw jest objętych programem, i zatrudnienie w nich wynosi  około 950 pracowników. Zaangażowane jest w produkcję z kompozytu włókna węglowego, zarówno dla zastosowań komercyjnych i wojskowych. Dla programu 787, zakład Foggia produkuje statecznik poziomy z włókna węglowego.
Pomigliano d'Arco
Pomigliano d'Arco (niedaleko Neapolu) jest największym zakładem Alenia Aermacchi w południowych Włoszech, z powierzchnią 320.000 mkw. Wykonywane są w nim w szczególności działania projektowe, badania laboratoryjne i specjalistyczne w produkcji  niektórych podstawowych elementów konstrukcyjnych do Programu 787.

 

KALENDARIUM WEJŚCIA ALENIA AERMACCHI W PROGRAM 787 DREAMLINER

Milowe kroki Alenia Aermacchi w ramach programu Boeing 787

  • Czerwiec 2000 - Boeing ogłosił, że zamierza uruchomić produkcję nowego  samolotu pasażerskiego, o nazwie konstrukcyjnej  7E7, a następnie, od 2005 r., 787 Dreamliner.
  • Kwiecieć 2004 - Boeing uruchamia program 787 Dreamliner, ogłaszając złożenie  zamówień na 50 samolotów przez japońską linię lotniczą ANA (All Nippon Airways).
  • Wrzesień 2005 - Alenia i Boeing podpisują umowę  partnerską  w ramach programu 787 Dreamliner.
  • Luty 2005 - podpisanie umowy pomiędzy Alenia Composite (obecnie Alenia Aermacchi ) oraz instytucji lokalnych na realizację  programu  w zakładzie Alenia w Monteiasi-Grottaglie, Tarent, w południowych Włoszech.
  • Kwiecień 2005 - Rozpoczęcie prac na rzecz realizacji programu  787 w zakładach Alenia Monteiasi – Grottaglie.
  • Kwiecień 2006  - Uruchomienie działalności produkcyjnej w zakładach Alenia Monteiasi-Grottaglie.
  • Maj 2007 - Oficjalne otwarcie zakładu Alenia Monteiasi-Grottaglie
  • Marzec 2007 - Pierwsza dostawa sekcji kadłuba 787 Dreamliner.
  • Marzec 2007 - Pierwsze lądowanie w Grottaglie  "Dreamlifter" Boeing 747- samolotu  towarowego  zbudowanego przez Boeinga specjalnie do  transportu skrzydeł i kadłubów Boeinga 787 do linii montażu końcowego w USA.
  • Kwiecień 2007 - Dostawa pierwszego poziomego usterzenia dla  Boeinga 787 wykonanego w zakładach Alenia Foggia.
  • Lipiec 2007 – wyprowadzenie pierwszego, gotowego Boeinga 787 Dreamliner z zakładów w Seattle, USA.
  • Marzec 2008 - Udane testy przeprowadzone w Pomigliano d'Arco w  na Boeingu 787 Dreamliner ze statecznikiem poziomym.
  • Lipca 2008  - Pozytywny wynik testu "łamania" (maksymalnego obciążenie płatowca) na Boeing 787 Dreamliner ze statecznikiem poziomym
  • Grudzień 2009  - pierwszy lot Boeinga 787 Dreamliner.
  • Sierpień 2011 - Boeinga 787 Dreamliner uzyskuje  certyfikaty FAA i EASA
  • Wrzesień 2011 - Pierwszy Boeing 787 Dreamliner dostarczony do klienta, linii lotniczych  ANA
  • Marzec 2012 - Pierwsza część kadłuba samolotu Boeing 787 Dreamliner w wariancie o przedłużonym  kadłubie wyprodukowany w Monteiasi-Grottaglie.
  • Maj 2012 - pierwsze lądowanie na 787 Dreamliner we Włoszech, w Monteiasi-Grottaglie.
  • Październik 2012 - Alenia Aermacchi osiąga przełomową liczbę 100 sekcji kadłuba 787 dostarczonych do Boeinga.
  • Luty 2013 - pierwsza część kadłuba Boeinga 787-9, z dłuższym kadłubem 787-8,  opuszcza zakład Alenia Aermacchi  Monteiasi-Grottaglie, i transportowana jest  do Charleston (USA).

 

Skontaktuj się z autorem: m.lugowski@kagero.pl