lotLOT zmienia się intensywnie, rok 85-tych urodzin inauguruje wielką akcją pod hasłem "4 x 85 000 biletów"  w promocyjnych cenach. Najbliższych dwanaście miesięcy będzie dla Spółki  wyjątkowych nie tylko ze względu na jubileusz, ale przede wszystkim z powodu  kolejnych strategicznych zmian dla pasażerów, które czynią LOT nowoczesną i otwartą linią. Przewoźnik wychodzi też "na prostą" pod kątem biznesowym: wyniki finansowe są coraz lepsze, Plan Restrukturyzacji jest konsekwentnie wdrażany, a jedną z pierwszych tegorocznych decyzji Spółki jest to, że LOT nie poprosi o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku.

 

Po intensywnych zmianach wprowadzonych w ubiegłym roku musimy w 2014 utrzymać tempo restrukturyzacji i wzmocnić uzyskane efekty. Nie ukrywam swojego entuzjazmu, zdecydowanie lepsze wyniki od zakładanych potwierdzają, że idziemy w dobrą stronę. Bardzo chciałbym o tej porze za rok poinformować, że osiągnęliśmy rentowność, ale jest to ogromne wyzwanie, gdyż mamy ograniczenia związane z restrukturyzacją. 
Mimo to, jedna z pierwszych tegorocznych decyzji Spółki jest taka, że nie poprosimy  o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku. - mówi Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. Prognozy zarówno IATA i AEA na 2014 są dla lotnictwa  i ruchu pasażerskiego optymistyczne i mam nadzieję, że LOT będzie częścią tego pozytywnego trendu. Moją ambicją jest, aby ten rok był momentem przemiany LOT-u  w trwale rentowną spółkę, ze wspaniałą historią, ale przede wszystkim z nowoczesnym produktem i orientacją na przyszłość. Mam nadzieję, że w okresie tych trudnych zmian spotkamy się z przychylnością wielu osób z branży i spoza niej, tak jak to miało miejsce
w ubiegłym roku, za co bardzo dziękuję.- dodaje Sebastian Mikosz.

 

OrkiestroLOT 2014

Startujący Orkiestrolot - fot. PLL LOT S.A.

 

Jubileuszowy rok LOT zaczyna mocnym akcentem - specjalnie z myślą o pasażerach  i wspólnym świętowaniu, linie przygotowały wyjątkową promocję urodzinową "Gorące ceny w chłodne dni", w ramach której w sprzedaży znajdzie się "4 x 85 000 biletów" na 85-lecie LOT-u. Podróżni będą mieli do wyboru rejsy do 36 miast europejskich i Bliskiego Wschodu z siatki połączeń LOT-u, w najbardziej popularnym okresie wakacyjnym - od 23 czerwca do 26 października. W ofercie m.in. romantyczna podróż do Paryża od 409 złotych w obie strony, spacer po urokliwej starówce Rygi od 119 złotych w obie strony czy zakupy na londyńskiej Oxford Street od 499 złotych w obie strony. Sprzedaż rozpocznie się 22 stycznia i potrwa do 29 stycznia.

Urodzinowa promocja jest również okazją do zmiany platformy komunikacji. "Ty wyznaczasz kierunek" to nowe hasło, które będzie pojawiało się w kampaniach LOT-u. Pokazuje ono, że rozwój firmy skoncentrowany jest na zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań pasażerów. Ich opinie są dla nas drogowskazem w codziennej pracy. Nawiązaniem  do tego jest też rozpoczęcie drugiej odsłony kampanii "Zmiany.lot.com", zainaugurowanej w sierpniu 2013 roku. "Bohaterami" są pracownicy LOT-u, którzy prezentują  nowe usługi wprowadzane w firmie jak m.in. Taxi&Fly, Meet&Greet oraz Duty Free Online. Specjalnie dedykowany serwis "zmiany.lot.com" przedstawia materiały przygotowane w formie spotów wideo - tym razem jest to aż 13 filmów.

Wyrazem nowego motto LOT-u "Ty wyznaczasz kierunek" jest m.in. nowa propozycja przewoźnika - już na początku lutego pasażerowie będą mogli czerpać podróżnicze inspiracje ze specjalnego serwisu przygotowanego przez LOT. Serwis, który będzie częścią strony lot.com, ma zachęcać pasażerów do podróży w ciekawe miejsca - do których lata LOT - a które są warte odwiedzenia  z powodu licznych atrakcji turystycznych. Pierwsza odsłona będzie dotyczyć oczywiście "Inspiracji Zimowych",  a podróżni będą mogli zainspirować się 4 tematami: przedłużenie lata, zima i sporty zimowe, podróże kulinarne i wyprzedaże. Po wyborze tematu, w serwisie pokaże się lista miast, które odpowiadają danej "inspiracji", a co najważniejsze do każdego kierunku dołączone będą informacje praktyczne i przewodnik z rekomendacjami miejsc wartych odwiedzenia. Znacznym ułatwieniem dla korzystających z platformy "Inspiracje" będzie
funkcja rezerwacyjna, sprofilowana już pod konkretnie wybrane miasto i aktywność,  a dzięki temu za jednym kliknięciem można przejść do kupna biletu.

Nowe inspiracje będą dodawane  w kolejne kwartały (Inspiracje Zimowe, Wiosenne, Letnie oraz Jesienne), a z czasem będą wprowadzane nowe funkcjonalności; m.in. pojawi się aplikacja mobilna, nowe kategorie inspiracji czy możliwość korzystania z pełnych pakietów i ofert wycieczek.

Na tym jednak nie koniec nowości - z początkiem lutego wzbogacona zostanie oferta rozrywki pokładowej na Dreamlinerach. Zostaną wprowadzone nowe tytuły gazet  i magazynów, co znacznie zwiększy wybór prasy dla Pasażerów. Natomiast w systemie IFE (In Flight Entertainment) pojawią się m.in. nowe seriale i programy telewizyjne, dwa razy większy wybór filmów czy szeroka oferta audiobook-ów. Z Nowym Rokiem linie rozbudowały także swój salonik - LOT Business Lounge "Polonez"
- na warszawskim lotnisku. Została wydzielona nowa część "Elite Club Lounge"  z dodatkowymi 50 miejscami, która przeznaczona jest dla pasażerów podróżujących  w Elite Club na pokładach Dreamlinerów, jak i tych posiadających kartę SEN i HON  w programie Miles&More. Podróżni będą mieli do dyspozycji miejsce wypoczynkowe  z indywidualnym oświetleniem, wyodrębnione miejsce relaksu z czterema wygodnymi rozkładanymi fotelami, a także miejsce do pracy z czterema komputerami z dostępem  do Internetu i drukarki. Codziennie będzie też dostępna prasa krajowa i zagraniczna, zarówno w wersji papierowej, jak i na tabletach oraz bezpłatne Wi-Fi. W "Elite Club Lounge" znajdzie się inna oferta cateringowa: podróżni będą mogli korzystać z ciepłych posiłków przez cały dzień oraz dostępny będzie szerszy wybór napojów i wykwintnych alkoholi.

Największe wyzwania dla PLL LOT na ten rok oprócz zmian produktowych to utrzymanie płynności finansowej i dynamicznego tempa restrukturyzacji oraz wzmocnienie jej efektów, poprzez m.in. zwiększanie oferty usług generujących dodatkowe przychody,  w ramach działalności pozalotniczej (tzw. ancilliary revenue). Podstawą działań ma być przygotowywana właśnie długoterminowa strategia firmy, która oceni nie tylkoprzyszłe szanse biznesowe LOT-u, ale i tempo wzrostu, rolę na rynku czy zweryfikuje efektywność procesów, zwłaszcza sprzedażowych w relacjach z pasażerami. Strategia ta ma być również punktem wyjścia do przyszłej prywatyzacji i pozyskania inwestora.

Kluczowe będą też negocjacje warunków z Komisją Europejską w sprawie założeń Planu Restrukturyzacji oraz decyzje dotyczące ubiegania się o II transzę pomocy publicznej. LOT nie planuje wystąpienia o drugą transzę w najbliższych miesiącach. Pierwotne założenia mówiły, że II transza zostanie wypłacona w sierpniu 2013r., ale  ze względu na dużo lepsze wyniki firmy, nie została uruchomiona do tej pory.

Tegorocznym wyzwaniem dla przewoźnika będzie również racjonalne i optymalne wykorzystanie floty długodystansowej, w warunkach ograniczania tzw. "oferowania", narzuconego przez Komisję Europejską. Wczesną wiosną do floty LOT-u dołączy szósty Dreamliner, który według aktualnych planów będzie leasingowany innym liniom lotniczym albo będzie dedykowany do realizacji rejsów czarterowych na zlecenie biur podróży. Takie rozwiązanie przyniesie Spółce dodatkowe środki.

W tym roku linie przygotowały kilka dodatkowych atrakcji i niespodzianek związanych z jubileuszem. Z okazji urodzin LOT-u została odświeżona szata graficzna sztandarowego magazynu pokładowego "Kaleidoscope", w którym została też stworzona dedykowana sekcja  "LOT w przeszłość" z archiwalnymi zdjęciami i ciekawostkami na temat firmy. Przewoźnik chce świętować z pasażerami również na pokładach samolotów - pojawią się specjalne zapowiedzi, w drugiej części roku będzie emitowany urodzinowy film w systemie rozrywki pokładowej na Dreamlinerach oraz pojawiły się już specjalne oznakowania z logo 85-lecia - wewnątrz samolotów, jak i wkrótce znajdzie się na kadłubie jednego z Dreamlinerów. Symbolicznie, LOT objął również patronatem  i opieką 4 żurawie, które znajdują się w warszawskim zoo.
 
LOT chce obchodzić urodziny też z podróżnymi z miast z całej Polski, jak i.... z całego świata.  W wybranych portach, do których lata LOT oraz w niektórych polskich centrach handlowych zostanie zaprezentowana wystawa zdjęć historycznych, które uchwyciły najważniejsze momenty "z życia" linii. W planie jubileuszowym znajdą się również inne wystawy, wernisaże i akcje m.in. na serwisach społecznościowych i w przestrzeni miejskiej, angażujące zarówno pasażerów, pracowników jak i partnerów.


Polskie Linie Lotnicze LOT to jedna z najstarszych linii lotniczych na świecie. Od 1929 roku PLL LOT łączą Polskę ze światem. Obecnie samoloty w barwach LOT-u latają do blisko 60 miast w Europie, Ameryce Północnej, na Bliski Wschód oraz w Azji. Wśród pilotów LOT-u są mistrzowie Europy i świata we wszystkich dyscyplinach sportów lotniczych. Od 2003 roku LOT należy do sojuszu Star Alliance, którego członkowie oferują obecnie ponad 21,900 rejsów dziennie do 1.328 portów lotniczych w 195 krajach. Od 2013 roku LOT jako pierwsza linia w Europie posiada we flocie dalekodystansowej 5 Boeingów 787 Dreamliner.

 

Źródło: LOT