IMG 1477Bezapelacyjnie najlepszą imprezą lotniczą 2013 roku okazał się Air Show w Radomiu. Jednak nie zabrakło w mijającym roku innych ciekawych wydarzeń lotniczych. Wśród nich Festyn "Lotnisko blizej Miasta" w Michałkowie, czy Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie. Do tego kilka innych... No i imprezy zagraniczne. Przeżyjmy to jeszcze raz.

 

 

  • 18 i 19 maja w czasie Festynu lotniczego "Lotnisko bliżej miasta" - Michałków 2013 mogliśmy podziwiać m.in. zapierające dech w piersiach akrobacje m. in. Artura Kielaka, Jurgisa Kairysa; skoki spadochronowe – Pyrlandia Boogie; przelot samolotu transportowego CASA C-295, a także bardzo efektowną rekonstrukcję walk powietrznych z czasów II Wojny Światowej w wykonaniu słowackiej grupy rekonstrukcyjnej Retro Sky Team.

 

IMG 1357

 

  • W dniach 25-26 maja na lotnisku Rudniki, odbyła się już druga edycja Targów Lotnictwa Lekkiego, Para Rudniki. Producenci i dystrybutorzy sprzętu lotniczego przedstawili najnowszą ofertę sprzętu lotniczego. Można było także obejrzeć akrobacje lotnicze i widowiskowe imprezy sportowe, takie jak slalomania, podczas której motoparalotnie ścigają się między gigantycznymi pylonami zaledwie metr nad ziemią! Targom towarzyszyły bardzo ciekawe zawody i pokazy lotnictwa lekkiego m.in. zawody motoparalotniowe, inaugurujące Polską Ligę Motoparalotniową; pokaz akrobacji PPG – El Speedo; pokaz latawców – Przemysława Łaseckiego „IKAR”; pokazy powerkitingu - Stribo czy zawody w lądowaniu na celność. Po otwarciu targów na wystawach statycznych, można było zapoznać się z ofertami producentów statków powietrznych i sprzętu lotniczego, sprzętu motoparalotniowego, akcesoriów do pilotażu, urządzeń nawigacyjnych, wyposażenia wnętrz samolotów, modeli samolotów czy latawców. Na lotnisku stało także kilka ciekawych maszyn tj. Carbon Cub EX, nowatorski motoszybowiec polskich konstruktorów J-6 "Fregata" czy historyczne AN-2 i RWD-5.

 

Obraz m 002

Motoszybowiec J-6 "Fregata"

 

 

  • Płocki Piknik Lotniczy 2013 odbywa się cyklicznie od 2007r. w Płocku. Odbył się bez większych przeszkód pogodowych 1 i 2 czerwca br. Na pokazach pojawiła się popularna Grupa Akrobacyjna "Żelazny" z kilkuosobową załogą. "Żelaźni" w ciągu dwóch dni dali kilka pokazów akrobacji zespołowej, jak i indywidualnej.Dodatkowo latał także Artur Kielak na nowym  XtremeAir XA41 / Sbach 300 (SP-EED). Mimo braku głównych zaproszonych gwiazd, które nie dotarły do Płocka ze względów pogodowych, impreza odniosła sukces. Atrakcji było bardzo dużo! Każdy fan lotnictwa mógł znaleźć coś dla siebie.

 

 

  • Także 50. Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace, Paris-Le Bourget przeszedł do historii. W niedzielę 23 czerwca zakończyły się trwające od poniedziałku paryskie targi lotnictwa i podboju kosmosu. Podczas Paris Air Show 2013 na wystawie statycznej zaprezentowano 152 samoloty. W codziennych pokazach brało udział 30 maszyn m.in.: A400M, A400M, Rafale, EC-665-Tigre, Alphajet, Extra 330 należące do francuskich Sił Powietrznych, L1049-Constellation i XA41 Breitlinga, rosyjski KAMOV KA-52 Alligator, Yak 130 i SU -35S oraz samoloty komunikacyjne prezentujące się na ekspozycji statycznej. Gwiazdą pokazów dynamicznych był niewątpliwie Siergiej Bogdan i jego znakomity pokaz na samolocie SU -35S. W kuluarach od poniedziałku, tj. od premiery Flankera-E na paryskich pokazach, toczyły się dyskusje, czy w erze dronów i samolotów bezzałogowych, rosyjski myśliwiec wielozadaniowy będzie mieć prawo bytu. Rozmowy i wątpliwości cichły po prezentacji tej maszyny. Ciekawostką jest, że właśnie podczas jego pokazu zgromadzone na lotnisku Le Bourget tłumy stawały i z baczną uwagą śledziły każdy manewr pięknie prezentującego się myśliwca.W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 2200 wystawców z 44 krajów świata. W związku z globalnym kryzysem wywołanym recesją gospodarczą nie oczekiwano oszałamiającej liczby podpisanych kontraktów. Mimo tego, podczas targów zamówiono ponad 1250 nowych samolotów. Od lat najciekawsza, i zarazem najgłośniejsza w mediach rywalizacja toczy się pomiędzy głównymi graczami na rynku samolotów komunikacyjnych, europejskim konsorcjum Airbus i amerykańskim Boeingiem. W czasie targów zaprezentowało się łącznie 2567 wystawców z 45 krajów i przewinęło 298 oficjalnych delegacji ze stu krajów. Według oficjalnych danych na tegorocznych targach i pokazach padły kolejne rekordy. W niedzielę 23 czerwca pokazy obejrzało ponad 230 tysięcy publiczności, to ponad 30 tysięcy więcej niż w 2011 roku, a całej imprezie towarzyszyło 3345 akredytowanych dziennikarzy z całego świata.

 

IMG 3641

Na targach jak co roku pojawily się tłumy widzów z calego świata (fot. Jarosław Paszyn)

 

 

 

  • IX Małopolski Piknik Lotniczy w Krakowie rozpoczął się pokazem umiejętności motolotniarzy oraz niemieckiego pilota akrobacyjnego Uwe Zimmermanna. Dwudniowe  pokazy odbywały się d 29 do 30 czerwca. Sobotnie pokazy opóźniły się ze względu na niską podstawę chmur. Start samolotów był możliwy dopiero, gdy poprawiła się pogoda. Uwe Zimmermann to pilot o dużym doświadczeniu. W Krakowie na samolocie Extra 200-300 wykonał w Krakowie pokaz złożony z efektownych figur: pętli klasycznych i odwróconych, korkociągów, beczek, spirali, przewrotów, kubańskich ósemek. Publiczność zobaczyła także przelot rumuńskiej grupy Aerobatic Yakkers na dwóch samolotach Jak-52TW oraz skoków spadochronowych. Swoje umiejętności zaprezentują na pikniku także: Grupa Akrobacyjna "Żelazny", Jurgis Kairys, mistrz Polski w akrobacji samolotowej Artur Kielak i wielokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej Jerzy Makula. Impreza organizowana przez Muzeum Lotnictwa Polskiego odbywa się na terenach dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny. Publiczność będzie mogła zobaczyć m.in. amerykański samolot Piper Cub L-4, podczas II wojny światowej wykorzystywany do obserwacji z powietrza linii wroga oraz angielski Taylorcraft Auster Mk IV czyli samolot, który był używany do naprowadzania ognia artyleryjskiego. Atrakcji nie brakuje także na ziemi. Goście mogą oglądać bogate zbiory Muzeum Lotnictwa, w tym dwa najnowsze nabytki: samolot Junkers Ju - 52 oraz myśliwiec De Havilland Sea Venom, pozyskane z brytyjskiego Imperial War Museum. Muzeum ma w zbiorach ok. 240 samolotów, śmigłowców i szybowców oraz jedną z najciekawszych kolekcji silników lotniczych.

 

 

  • W sobotę 20 lipca zakończyły się 17. Szybowcowe Mistrzostwa Europy w klasie Club, Standard i wielomiejscowej. Mistrzostwa rozgrywane były w dniach 5 – 20 lipca br.  w Ostrowie Wielkopolskim. Polacy pokazali klasę i na „swoim podwórku” wiedli prym podczas szybowcowych zmagań. Polski zespół, od początku drużynowy lider mistrzostw, zakończył rywalizację w klasyfikacji zespołowej mistrzostw na pierwszym miejscu z dorobkiem 5 medali! W klasie Standard polscy piloci rozdawali karty od pierwszej konkurencji, prawie każdego dnia trójka naszych zawodników kończyła zmagania na trzech pierwszych miejscach i finalnie podium klasy Standard należało do Polaków. Zdecydowanie wygrał Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski), który w Ostrowie bronił tytułu, drugi był  Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski), trzecie miejsce przypadło Pawłowi Wojciechowskiemu (Aeroklub Leszczyński), który do drugiego Łukasza stracił zaledwie 17 punktów! Równie dobrze spisali się polscy zawodnicy latający w klasie Club. Nasi młodzi piloci – Jakub Barszcz (Aeroklub Orląt w Dęblinie) ostatecznie wylądował na doskonałym drugim, natomiast Łukasz Błaszczyk (Aeroklub Ostrowski) zakończył mistrzstwa na trzecim miejscu ostrowskiego podium. Polaków pokonał reprezentant z Czech – Roman Mracek.

 

 Zwycięzcy w klasie Standard: Łukasz Wójcik , Sebastian Kawa oraz Paweł Wojciechowski (od lewej)

 

 

  • Czas letni obfituje w dużą ilość imprez lotniczych w kraju, tymczasem nie można zapominać także o tych za granicą. W niedzielę 21 lipca w Bray po raz ósmy odbyła się największa impreza lotnicza w Irlandii – „Air Spectacular Bray 2013” będąca częścią festiwalu „Bray Summerfest”. Organizatorzy szacują, że tegoroczne pokazy obejrzało ponad 85 000 osób.  Swój szczególny klimat impreza zawdzięcza nadmorskiej lokalizacji. Pokazy lotnicze odbywają się nad Morzem Irlandzkim, a nad wybrzeżem góruje malownicze wzgórze nalężące do Gór Wicklow. Gwiazdą tegorocznych pokazów była grupa Trig Aerobatic Team (Richard Grace i Dave Puleston) latająca na samolotach Pitts Special S-ID. Publiczności nie zawiódł również David Burton, znakomity irlandzki pilot akrobacyjny od lat latający w kategorii unlimited, który pokazał niezwykły kunszt pilotażu na dwumiejscowym samolocie Sbach342. Po raz kolejny prawdziwą furorę i aplauz zebranych zebrał niezwykle dynamiczny pokaz brytyjskiej grupy „The Blades”, latającej na trzech samolotach Extra 300L i Extra 330SC (solista) w nowym, pomarańczowym malowaniu. Wszyscy członkowie grupy są emerytowanymi pilotami RAF-u, a także byłymi pilotami grupy akrobacyjnej Brytyjskich Sił Powietrznych „Red Arrows”. Pokazy zakończyły skoki spadochronowe skoczków z „Black Knights Defence Forces Parachute Team” z precyzyjnym lądowaniem na plaży tuż przed ławą publiczności.

 

Air Spectacular Bray 2013 5

Air Spectacular Bray 2013 w malowniczym nadmorskim krajobrazie (fot. Jolanta Janczyk)

 

 

  • W  dniach od 17 do 18 sierpnia na lotnisku w Nowym Targu, po raz kolejny odbył się V Nowotarski Piknik Lotniczy, przyciągając liczne rzesze gości. Impreza musiała rywalizować o względy miłośników lotnictwa z podobnymi wydarzeniami odbywającymi się równolegle na południu Polski w Łososinie Dolej, Mielcu i na Muchowcu. Już od piątku na lotnisku oczekiwały pierwsze przybyłe maszyny m.in. zespół akrobacyjny The Flying Bulls na czterech Zlinach 40LX, Zlin 562f z Aeroklubu Krakowskiego, czy śmigłowce z 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. W tym roku impreza skoncentrowana była na gwiazdach pokazu, którymi były na pewno Mi-24W, Zespół Akrobacyjny „Orlik”, Artur Kielak na Sbach XA-41 i niewątpliwie, wspomniany już zespół The Flying Bulls. Jednak i inne atrakcje były warte uwagi. Nowotarski Piknik Lotniczy jest jednym z ważniejszych wydarzeń dla lokalnej społeczności i gromadzi sporą publiczność, również tą mniej związaną z lotnictwem. Dla nich organizatorzy przygotowali liczne atrakcje. Prezentowane były historyczne pojazdy Tatrzańskiego Klubu Motoryzacyjnego, na scenie odbywały się przedstawienia i konkursy dla najmłodszych. Mniej liczna niż w zeszłym roku była reprezentacja grup rekonstrukcji historycznej, które w sobotę odtwarzały potyczkę pod Bykowicami z 10 września 1939r. Poza balonami, sobotni wieczór zdominowały koncerty, które trwały aż do północy.

 

Tegoroczny program Grupy Akrobacyjnej Orlik

Tegoroczny program Grupy Akrobacyjnej „Orlik” prezentuje się jeszcze ciekawiej niż w latach poprzednich (fot. Kamil Stasiak)

 

 

  • W sobotę 17 sierpnia br. w związku z obchodami 75-lecia istnienia przemysłu lotniczego w Mielcu odbył się Piknik Lotniczy. Integralną częścią imprezy był Dzień Otwarty Polskich Zakładów Lotniczych, (wchodzących w skład Sikorsky Aircraft Corporation), obecnie największego producenta statków powietrznych w Polsce. PZL Mielec otwarto dla zwiedzających, wcześniej zarejestrowanych przez Internet, od godz. 8.00 rano. Nie zabrakło oczywiście części pokazowej... Organizatorzy podali, że PZL odwiedziło łącznie ponad 10 tysięcy osób. Widzom udostępniono halę obróbki plastycznej i centrum montażu ostatecznego, gdzie m.in. stało kilka śmigłowców Black Hawk na różnym etapie produkcji.  Można było prześledzić montaż od początków składania kabiny po gotowy produkt. Pozytywne wrażenie na zwiedzających robiły nie tylko prawie sterylne hale produkcyjne, ale sam personel, który z przyjemnością opowiadał dzieciom i dorosłym pasjonatom lotnictwa, o swojej pracy i historii przemysłu lotniczego w Mielcu. Przygotowano liczne gadżety, zdjęcia i plakaty.

 

mielec-smiglowiec

 

  • Także 15. Mazury AirShow już za nami. Impreza rozpoczęła się w sobotę, 3 sierpnia nad jeziorem Niegocin w Giżycku. Była to kolejna edycja największej imprezy lotniczej w północno-wschodniej Polsce. Wstęp na dwudniowe pokazy był bezpłatny. Na plaży miejskiej już w dniu rozpoczęcia pojawiło się kilkudziesiąt tysięcy widzów.W programie miały miejsce m.in. przeloty zabytkowych samolotów, akrobacje indywidualne i zespołowe, skoki spadochronowe oraz pokazy akcji ratowniczej na wodzie z udziałem śmigłowców. Niecodzienną okazją było to, że po raz pierwszy nad Giżyckiem odbył się przelot pary myśliwców wojskowych F-16. Można było także zobaczyć repliki zabytkowych maszyn, m.in.  samolot RWD-5R (w 1933 roku takim samym Stanisław Skarżyński przeleciał nad Atlantykiem), czy jednosilnikowy Aero AE-145.

jarek3

Zlin 50LX - fot. Jarosław Kania

 

 

  • 21 września na lotnisku Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie odbył się III Podkarpacki Piknik Lotniczy. Współorganizatorem było Regionalne Centrum Kultury Pogranicza. Mimo, że impreza nie ma spektakularnych rozmiarów, to jej specyficzny charakter pozwala być zadowolonym z możliwości obejrzenia tamtejszych lotniczych atrakcji.

 

III Podkarpacki Piknik Lotniczy 37

Retro Sky Team zapowiadana jako gwiazda pokazu nie zawiodła oczekiwań (fot. Kamil Stasiak)

 

 

 

  • Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show w Radomiu przeszły już do historii. W ciągu dwudniowej imprezy, która odbyła się w dniach 24-25 sierpnia na wojskowym lotnisku Sadków można było zobaczyć ponad 200 statków powietrznych z 20 krajów... Radomskie pokazy składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej oraz szybowców. Były wyjątkowe, nie tylko ze względu na wspaniałą pogodę, ale za całokształt. Biorąc pod uwagę wszystkie te, na których byłam od samego początku radomskich pokazów lotniczych w 2000 roku były najlepsze pod każdym względem. Na tle innych tego typu imprez można spokojnie powiedzieć, że tegoroczne Radom Air Show to jedne z najlepszych pokazów w Europie w tym sezonie, ponieważ organizatorom udało się zgromadzić lotniczą śmietankę starego kontynentu, wśród której znalazło się także miejsce dla polskich pilotów. Mimo braku nad radomskim niebem najbardziej znanych grup akrobacyjnych, jak Red Arrows, czy Frecce TriColori nie brakowało „lotniczych” emocji. Zobaczyliśmy najlepsze aktualnie pokazy indywidualne w wykonaniu demo teamów. Będziemy zatem wspominać wspaniałe akrobację w wykonaniu Spartana, Solo Turka, Greka, Holendra, Rafale, Su-27, Gripena, „Biało-Czerwonych Iskier”, „Orlika” prezentującego się w osiem maszyn, zapierające dech w piersiach akrobacje wielokrotnego Mistrza Polski Roberta Kowalika, Wojciecha Krupy i Jerzego Makuli na samolocie Extra i szybowcu, ślizg na ogon w kłębach dymu XA-41 Artura Kielaka, ciasne zakręty na samolocie MiG-29 ppłk Piotra Iwaszko i ppłk pil. Artura Kałko…

 

Belgijski F-16 start do wspolnego pokazu z Rafal

Belgijski start F-16 do wspólnego pokazu - fot. Ernest Janczyk

 

Rafale

 

Rafale Dassault - start do wspólnego lotu z belgijskim F-16 - fot. x 2 Ernest Janczyk

 

 

 

 

  • Zaledwie tydzień po wrażeniach pokazów w Radomiu, lotnictwo wróciło na swoje podwórka. 31 sierpnia i 1 września miały miejsce trzy spore imprezy lotnicze - Fly Fest w Piotrkowie Trybunalskim, 50 lecie Muzeum Lotnictwa Polskiego i X Międzynarodowy Piknik Lotniczy Euroregionu Beskidy w Bielsku-Białej. Ten ostatni odbył się mimo kaprysów pogody. Na gości, którzy przybyli w sobotę rano czekały już pierwsze statki powietrzne, w tym niespodzianka: śmigłowiec Kaman SH-2G Seaspirite polskiej marynarki. Oficjalne rozpoczęcie pokazów miało nastąpić o godzinie 14., po wystąpieniu prezesa Aeroklubu Bielsko- Bialskiego i prezydenta miasta. I faktycznie do tej pory niebo zapełniało się dość sporadycznie. Najczęściej tego dnia w niebo wznosiły się Antonow An-2 i Cessna U206F. Ten pierwszy wykonywał loty widokowe, drugi natomiast wynosił w powietrze skoczków, również amatorów, którzy chcieli zaznać opadania pod spadochronem w tandemie. Kolejnym samolotem, który często prezentował się publiczności był Bu 131 Jungdmann, przenosząc w świat przedwojennej akrobacji. Jego związek z piknikiem jest o tyle większy, że te historyczne maszyny produkowane są w Jasienicy, znajdującej się w pobliżu Bielska-Białej. 

Kielak
 Artur Kielak w Sbachu XA-41 w przelocie nad pasem (fot. Kamil Stasiak)

 

 

samoloty.pl